Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moonfight

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-20 17:54

Gefeliciteerd! Ooitje of rammetje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 18:15

Een ooitje :) Ze is echt heel erg klein. Vriend kwam net thuis en die verschoot ook. Ze is maar de helft van wat wij ‘gewend’ zijn dus wij vermoeden dat ze dus prematuur is (geen idee of een prematuur lam kan overleven of ze gewoon echt mini is)

Hoeveel verwacht jij er nog?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 18:37

Vooral even goed controleren of ze goede zuigreflex heeft en of ze regelmatig drinkt mij je moeder. Zoja dan heeft ze een prima kans. Anders even colostrum regelen en met de fles of spuit geven en goed in de gaten houden.
In principe is tot 2 weken te vroeg geen probleem zolang ze maar goed drinken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 18:41

Ja ik gok dus dat die zuigreflex niet 100% is... Ze zuigt bijna niet op mijn vinger en als ik haar aanleg neemt ze de tepel niet aan. Kan natuurlijk zijn dat ze vol zit maar zo toont ze niet... Ze is ook niet agressief in het zoeken naar de tepel.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 18:46

Dan zeker even colostrum regelen (desnoods gewoon ooi melken) en dit met een maagsonde inbrengen. Anders grote kans dat ze het niet overleefd. Tekort aan colostrum is echt funest. Zuigreflex kan later wel komen maar dan moet het lam wel sterk genoeg blijven en dus de eerste uren door gesleept worden.

Overigens zag ik pas een interessante techniek die schijnbaar gebruikt word bij veulens. We hebben het nog niet geprobeerd bij lammeren dus geen idee of het daarbij ook werkt maar wellicht kan je er iets mee...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 18:50

Ik ben biest aan het opwarmen dat ik vorig jaar heb gemolken van een ooi dat een doodgeboren lam had :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 19:06

Net de ooi gemolken en toen ik eraan kwam lag het lam in een diepe slaap, was haar mond warm en waren de tepels volledig nat van moeder. Toch nog de biest gegeven, die was nu toch al warm en daar heeft ze nog wat van gedronken maar ze viel constant in slaap. Voorlopig ben ik, door de mond die van vrij koud naar warm is gegaan en de natte tepels, gerust gesteld. Moeder heeft ook gewoon een k*tuier. Tepels zitten heel hoog en wijzen wat omhoog.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 19:15

Dat zijn absoluut positieve tekenen. Dan gewoon even in de gaten houden maar komt vast goed. Sommige ooien hebben ook gewoon lastige uiers en tepels. Dan heb je echt een handig lam nodig om het zelf uit te vinden.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-20 20:08

Dat klinkt goed inderdaad. Slim dat je die biest had bewaard.

Ik verwacht nog 2 ooien maar mogelijk 3. Maar duurt nog even denk ik, uiers ontwikkelen nog niet zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 20:31

Ja daar ga ik dus niet meer op af want die van vandaag had gisteren 0,0 _O-

Ben benieuwd. Vind die lammetjes altijd zo mooi van de schapen die jij hebt.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-20 21:58

Haha zou kunnen bij de ooi die nog nooit gelammerd heeft. Maar de andere heeft meestal wel meer uier van te voren.

De 2 die ik nu heb zijn ook zo bijzonder tam. Het is verleidelijk om er de hele dag bij te zitten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 22:03

Wij hebben ook zo 1. Ik heb haar liever dan de paarden eerlijk gezegd :o

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-20 22:07

Ik moest en zou ook een paard aan huis toen we hier kwamen wonen. Nu we varkens en schapen hebben vind ik een paard aan huis 'verspilling' van de grond :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 22:19

Dat heb ik dus ook met mijn 3 paarden. Ze zijn door omstandigheden nutteloos (oud, peesblessure etc) Dus nu lopen ze hier op meer dan een half hectare dat ik eigenlijk heel goed kan gebruiken voor iets anders.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 22:28

Nou ik zou toch niet meer zonder mijn pony's willen hoor! Haha

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 09:41

Pfoei, de kalkoenhaan is dood, en dit was de eerste keer dat m'n schietmasker niet door een schedel heen kwam. Gelukkig heb ik er altijd een bijl naast liggen, voor het geval dat, maar dat is me nog niet eerder gebeurd.
Hij was ook echt reusachtig, maar net aan met één hand omhoog te houden om hem ergens op te hangen om te verwerken, en uiteindelijk een goede 2 kg schoon vlees (zonder botten/vet/wat dan ook) van af gehaald.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-20 12:46

Oh dat is vervelend van het schietmasker! Wij hebben dat ook met volwassen hanen met een grote kam, dan kan je hem net niet lekker plaatsen. Fijn dat dat klusje geklaard is! Dit was die gemene toch?

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 12:54

Ja idd, de eerste vogel waar ik me niet schuldig voelde. :+
Morgen kan ik een Narrangazette haan halen, kan die hopelijk lievere kuikens maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 15:01

Oh spijtig dat het niet fijn ging! Hopelijk meer succes met de andere haan! Welk ras was het nu?

Net lamcheck gedaan. Heb het zien drinken dus ben er vrij gerust op. Ik gok dat de volgende ooi voor deze nacht of morgen is. Ben benieuwd of mijn gevoel juist is.

Afbeelding

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-20 15:19

Fijn dat het lammetje het goed doet! De andere ooien zijn wel ervaren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 15:20

Nog 3 zonder ervaring, nummer 4 heeft vorig jaar een lam gehad en nummer 5 heeft vorig jaar een dood lam gehad. Dus ik hou ze scherp in de gaten en ze mogen allemaal even apart na de bevalling om rustig te wennen :)

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 22:39

Oh toch spannend hoor, dieren die het nog niet eerder gedaan hebben.

De dode haan was een rode Ardenner. Op zich staan die voor zo ver ik weet niet bekend als onvriendelijk. Bij het schoonmaken viel me op dat de ballen raar waren (klein, flobberig, en blauwgrijs i.p.v. stevig, wit en goed geaderd) Mogelijk hormonaal probleem ofzo die zijn gedrag ook beïnvloedde?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 18:15

Dat kan best goed zo zijn julius_juut. Is het vlees wel in orde?

Ik zit al een tijd te denken aan ook paddenstoelen kweken aan mijn 'repertoire' te gaan toevoegen. Ik heb al eens oesterzwammen geprobeerd maar dat ging niet fantastisch.
We hebben het al eens in dit topic erover gehad, maar ik ben toch nog benieuwd naar jullie meningen. Ik dacht aan zelf een grote (plastic) bak te pakken, en deze te vullen met verse paardenmest (gratis van de pony van de buren) en gerstestro en houtkorrel van de cavia's inclusief hun mest. Dit goed te mengen en dan broed te kopen en te kijken of dit werkt.
Als dit werkt, is het een hele goedkope en leuke manier om zelf voedsel te verbouwen, en ik raak zelfs afval kwijt. Nu verdwijnt de mest/stro/houtkorrel in de groen container of in de compostbak.

Ik vind het echter wat spannend omdat ik niet kan garanderen dat er geen bacteriën in de mest/stro/houtkorrel zitten. Ik lees ook met name over compost dat gebruikt wordt, en niet zozeer verse mest. Ik kan kijken of ik het mengsel eerst kan verhitten zoals men volgens mij ook bij het grootschalig kweken doet (tot 55 graden).
Zouden jullie zoiets aandurven? Ik kan natuurlijk compost kopen maar het is juist zo mooi als ik mijn eigen afval kan gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 18:34

Wij zijn het nu aan het proberen met een doe het zelf pakket. Na 3 weken zou je moeten kunnen oogsten. Momenteel de 2 weken voorbij en buiten wat schimmel zonder paddenstoel zie ik niet veel. Voor de rest kan ik geen ervaring delen :)

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 18:58

Pfoei, dat zou ik wel goed gesteriliseerd willen hebben dan hoor, als ik zie hoe veel paddenstoelen van van alles in het oude hotbed (van paardenmest) groeien...
Zou wel heel leuk zijn om op zo'n manier de mestbult wat te verkleinen!

Het vlees van de kalkoen was wel prima, was moddervet ook. Ik ben altijd bang dat ik te weinig voer, maar blijkbaar mag het wel wat minder. :+

Oh, en Moonfight's vorige broedmachine staat hier nu in te draaien. :D Een bak vol eendeneieren gekregen van m'n zus om als testeitjes te gebruiken omdat die goed leggen en ze wel meer dameseenden willen.