Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 19:23

Er zullen vast ook mensen geweest zijn die zwanger worden vorig jaar uitgesteld hebben maar inmiddels ook merken dat het leven gewoon doorgaat zonder al te veel poespas.
Hier op bokt heb je vaak de indruk dat er zo ongeveer een wereldondergang aan de gang is, maar in de praktijk merken een hoop mensen gewoon niets van corona afgezien van wat pijltjes op de grond.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 19:24

Het extra werk is die 100 telefoons per dag voor mensen die een test nodig hebben maar hiervoor eerst één of andere code van de HA moeten hebben om deze in het testcentrum te kunnen voorleggen.
Vervolgens moeten de HA dus én die telefoons beantwoorden, én die codes uit het systeem halen en doorgeven om daarna een afwezigheidsbewijs af te leveren ivm quarantaine.
En dan ook nog alles apart registreren achteraf natuurlijk. En af en toe ook zelf testen afnemen als de patient met klachten bij hem zit.

Dit is echt een heel pak extra werk bovenop de reguliere consultaties, telefoons en huisbezoeken. En niet te vergeten de beurtrol van de wachtdiensten voor avonden en weekenden.
De meeste HA hier in de regio zijn bezig van 7.30u tot 21u of later door de weeks en zaterdag ook nog in de voormiddag. Al heel lange tijd.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 19:27

Zelf heb ik het gevoel dat veel van de "we willen beginnen met proberen nadat we nog 1x (vul maar in)" weg zijn gevallen.

- wereldreis
- zomer vol festivals
Etc.

M'n kraamverzorgster (ik ben bevallen in coronatijd, zwanger geraakt voor coronatijd) gaf aan dat veel mensen die zij kende eigenlijk wilden wachten op de bruiloft, maar die werden ook allemaal uitgesteld.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 19:41

Pandora2 schreef:
Het extra werk is die 100 telefoons per dag voor mensen die een test nodig hebben maar hiervoor eerst één of andere code van de HA moeten hebben om deze in het testcentrum te kunnen voorleggen.
Vervolgens moeten de HA dus én die telefoons beantwoorden, én die codes uit het systeem halen en doorgeven om daarna een afwezigheidsbewijs af te leveren ivm quarantaine.
En dan ook nog alles apart registreren achteraf natuurlijk. En af en toe ook zelf testen afnemen als de patient met klachten bij hem zit.

Dit is echt een heel pak extra werk bovenop de reguliere consultaties, telefoons en huisbezoeken. En niet te vergeten de beurtrol van de wachtdiensten voor avonden en weekenden.
De meeste HA hier in de regio zijn bezig van 7.30u tot 21u of later door de weeks en zaterdag ook nog in de voormiddag. Al heel lange tijd.

Dat snap ik, maar mensen moeten die dan getest worden voor vaccinatie?
We praten immers over de apotheken die gaan vaccineren waar de huisartsen moeite mee hebben. Ik snap de link gewoon niet met testen en vaccineren .

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 19:56

Nee, geen testen voorafgaand aan vaccinatie maar wel in geval van klachten, hoogrisico contact, ziek kind, zieke moeder, reizen, enz....
Dus de HA willen van al die administratieve rompslomp af zodat ze zich eindelijk weer kunnen gaan bezighouden met hetgeen waarvoor ze opgeleid zijn, nl de zorgtaken. En daar hoort vaccineren bij uiteraard.
Hun vraag is al lange tijd om het hele verhaal omtrent dat testen beter en anders te organiseren zodat ze van al die administratie verlost zijn en zelf de vaccinaties kunnen doen.
Ook de logistiek omtrent de koeling van die vaccins moet dan aangepast worden.

En nu komt die minister op de proppen met het leuke nieuwtje dat de apothekers mee mogen vaccineren en de HA de administratieve rommel mogen blijven bolwerken :+

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 20:00

Testen is dus niet (meer) bij de HA in België? Maar je moet daar dus wel eerst 'toestemming' vragen? En voor ziekmelden/thuis blijven ook nog steeds langs de HA?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 20:06

Gedeeltelijk nog wel want de online tool voor dat testen schijnt nog niet zo simpel te zijn. Dus er zijn heel veel mensen die er niet wijs uit geraken en die bellen dan toch naar hun HA.
Die moet dan vervolgens één of andere code geven waarmee ze in een testcentrum terecht kunnen, of hij moet zelf de test afnemen.

Voor elke afwezigheid moet je hier nog steeds een attest hebben. Welke je ook zou kunnen krijgen voor quarantaine via diezelfde online tool als ik het goed begrepen heb.
Maar als mensen die tool om één of andere reden niet kunnen gebruiken, of geen printer hebben thuis, schiet het ook niet op natuurlijk.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 20:17

Ik snap het, bedankt voor je geduld. Testen gebeurt hier ook o.a bij apothekers en niet bij huisartsen.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 20:25

Sizzle schreef:
Er zullen vast ook mensen geweest zijn die zwanger worden vorig jaar uitgesteld hebben maar inmiddels ook merken dat het leven gewoon doorgaat zonder al te veel poespas.
Hier op bokt heb je vaak de indruk dat er zo ongeveer een wereldondergang aan de gang is, maar in de praktijk merken een hoop mensen gewoon niets van corona afgezien van wat pijltjes op de grond.

Ja, dat idee heb ik ook. De kinderen die ik ken spelen en lachen wat af hoor :D

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 20:26

Om het plaatje compleet te maken...de vaccinatiecentra hier zijn meestal van die pop-up dingen die ze geïnstalleerd hebben in leegstaande gebouwen en die bijna volledig draaien op vrijwilligers.
Dus als die ruimte weer in gebruik genomen wordt, moet de hele zooi verhuizen en moeten ze een nieuwe locatie zoeken.
En als ze niet genoeg vrijwilligers hebben, kunnen ze niet vaccineren.
Tussen kerst en nieuwjaar gaan ze bijv al dicht om die mensen ook een paar dagen rust te gunnen.

Mizora

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 20:35

Je voortplanten in tijden van crisis is juist heel natuurlijk. Er zijn ook enorm veel kinderen verwekt in de hongerwinter. Stiekem zit er nog altijd met instinct in mensen dan dat ze vaak zelf willen Toegeven.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 21:40

Pandora , ik ervaar het allemaal niet zo somber als jij het schrijft -vooral uit de krantenartikels en SM -
Er zijn ook huisartsen die vaccineren , kijk maar naar de fraude met niet gezette prikken wel als gevaccineerd geregistreerd

In de vaccinatiecentra loopt alles als een treintje , amper wachtrijen en vind het best dat ze tussen keest en nieuw even de deuren sluiten , tenslotte werken ze ook met veel vrijwilligers

Verder al 2 jaar niet naar de huisarts langs gemoeten voir medicatie , gewoon mailtje naar secretaresse en namiddag ophalen in de apotheek ..scheelt een consulatie in tijd en geld

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 08:52

Shadow0 schreef:
Eleeke schreef:
Rode hond mooi voorbeeld, die vaccinatie geef je al helemaal niet voor het kind zelf.
Bof bij meisjes.... Waarom zou je die daartegen vaccineren.

Natuurlijk vaccineer je wel vanwege de kinderen zelf. Want die virussen kunnen ook hersenvliesontsteking veroorzaken, of doofheid of blindheid, of andere blijvende gevolgen. Door vaccinatie gaan die ziektes niet meer veel rond, wat dus een heleboel schade voorkomt. (Want ook een besmettelijke ziekte die 'meestal' niet ernstig verloopt kan in sommige gevallen toch ernstige gevolgen hebben. En als je het door laat gaan en iedereen komt ermee in aanraking gaat het toch om veel kinderen die te maken hebben met de ernstige gevolgen.)

Rode hond, nope dat doen we grotendeels om te voorkomen dat zwangere vrouwen het krijgen.
Als vrouw kun je dat vaccin ( voor jezelf) ook pas nemen als je... Noem eens wat.... bv 18 bent.

Mazelen die geeft hersenvliesontsteking als in verhouding met veel andere virussen en een vrij veel voorkomende complicatie.

Bof zit er beetje tussenin maar is vooral een probleem voor jongens

Ik geef het als voorbeeld dat we onze kinderen wel vaker vaccineren voor een voor kinderen vrij onschuldig virus om ervoor te zorgen dat we als gemeenschap beschermd zijn.
Dus dat we wellicht midden in een pandemie, mee kunnen nemen in de overweging om je kind te vaccineren ( naast de overige voordelen)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 09:06

Toch zie je eens in de zoveel jaar ineens nog een Mazelenpiek en een hoge ziekenhuisopname.
Bof en rode hond komt bijna helemaal niet meer voor dacht ik.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 09:22

Dan nog blijf ik zeggen de eerste 12 jaar krijgen ze all zoveel vaccinaties en virussen dus die immuunsysteem maken al.overuren

Moet je echt omdat volwassenen het verdommen dit ook nog aan kinderen inspuiten..
Daarbij zijn er niet heel veel testresultaten op.kinderen, ik kan ze iig nergens vinden
Vind ik net zo erg als vaccinatiedwang.

Wie gevaccineerd is prima, maar doordrammen werkt juist tegenstand in de hand....

edit domme domme taalfout
Laatst bijgewerkt door Echwel op 12-12-21 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 09:52

Suzanne F. schreef:
Toch zie je eens in de zoveel jaar ineens nog een Mazelenpiek en een hoge ziekenhuisopname.
Bof en rode hond komt bijna helemaal niet meer voor dacht ik.

Bof komt nog best vaak voor, ook onder ingeente kinderen maar dat is meestal mild.
Ik en mijn man hebben het als kind ook beide gehad.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 09:55

Ik hoop maar dat er ook geen virussen buiten geraken... := :')

Citaat:
Hier wordt de omikronvariant de klok rond geanalyseerd én gekweekt: “Een terrorist raakt hier nooit binnen”
Het lab is zwaar beveiligd. Zonder pasjes en codes geraak je nooit tot bij de virussen. “Onmogelijk, tegen dan hebben we je al lang te stekken”, zegt Neyts.

Niemand wil het, behalve professor Johan Neyts en zijn team van onderzoekers: omikron. De klok rond kweken en analyseren ze hier, in Vlaanderen, de onrustwekkende nieuwe variant van het coronavirus. Omikron zal een plaats krijgen in hun “virusbank”. “We moeten klaar zijn voor de lelijke dingen die nog op ons afkomen.”

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 09:59

Echwell, ik ben deze zinssnede helemaal met je eens:Moet je echt omdat volwassenen het verdommen dit ook nog aan kinderen inspuiten..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 09:59

SARS is destijds 2x per ongeluk opnieuw uitgebroken door een lab ongelukje :+

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 10:00

besita schreef:
Pandora , ik ervaar het allemaal niet zo somber als jij het schrijft -vooral uit de krantenartikels en SM -
Er zijn ook huisartsen die vaccineren , kijk maar naar de fraude met niet gezette prikken wel als gevaccineerd geregistreerd

In de vaccinatiecentra loopt alles als een treintje , amper wachtrijen en vind het best dat ze tussen keest en nieuw even de deuren sluiten , tenslotte werken ze ook met veel vrijwilligers

Verder al 2 jaar niet naar de huisarts langs gemoeten voir medicatie , gewoon mailtje naar secretaresse en namiddag ophalen in de apotheek ..scheelt een consulatie in tijd en geld

Ik ervaar het ook niet somber, ik schrijf alleen wat ik lees en hoor in de omgeving hier van mensen die wel regelmatig naar de HA moeten voor andere zaken. En hoe het systeem bij ons werkt.
Social Media, andere dan bokt, heb ik niet trouwens. :+

Hier in de regio hebben maar heel weinig huisartsen een secretaresse ook. Er zitten nog veel éénmanszaken bij.
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 12-12-21 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 10:01

Sizzle schreef:
SARS is destijds 2x per ongeluk opnieuw uitgebroken door een lab ongelukje :+

:D Oeps. Foutje.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 10:04

nikkel schreef:
Echwell, ik ben deze zinssnede helemaal met je eens:Moet je echt omdat volwassenen het verdommen dit ook nog aan kinderen inspuiten..

Ik ben het er ook mee eens , sterker nig bij ons mondkapjesplicht vanaf 6 jr (!!!!) Op school , hele dag omdat een groep volwassenen halsstarrig blijft weigeren
Ik vindvaccinatieplicht ook erg ver gaan maar denk dat er toch over moet nagedacht worden om het vanaf bepaalde leeftijd te verplichten ( 50 + ? ) en niet de kinderen

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 10:16

Liever de ouderen verplichten, dan de kinderen opzadelen met het absoluut onverantwoordelijke gedrag van ouders.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 10:32

Eleeke schreef:
Rode hond, nope dat doen we grotendeels om te voorkomen dat zwangere vrouwen het krijgen.
Als vrouw kun je dat vaccin ( voor jezelf) ook pas nemen als je... Noem eens wat.... bv 18 bent.

Nee dus, zo werkt het niet, wat jij blijkbaar doet is de bovenste van de ernstige gevolgen nemen en dan denken dat dat het enige is dat relevant is.

Dat is niet zo. Hoewel schade voor een ongeboren kind bij iemand die zwanger is een van de meestvoorkomende ingrijpende gevolgen is, zijn die andere gevolgen ook. Als je rode hond gewoon door laat gaan in de bevolking, dan zijn er nog steeds veel kinderen die de gevolgen dragen, van bijvoorbeeld hersenvliesontsteking, of blindheid. Daarnaast stel je iedereen bloot aan extra risico's van een doormuterend virus en herhaalde blootstelling, en blootstelling bij mensen met een (al dan niet tijdelijk) verzwakt of onderdrukt immuunsysteem: vaccins zijn nuttig maar bij alle besmettelijke ziektes is het omlaagbrengen van de blootstelling aan het virus erg belangrijk.

Citaat:
Bof zit er beetje tussenin maar is vooral een probleem voor jongens

Dit is dus dezelfde redenatiefout: je neemt het bovenste aan ernstige gevolgen, maar denkt dan dat de rest niet ernstig is. Maar dat is het wel, als je een virus door laat gaan. "Meestal onschuldig" betekent nog steeds heel veel kinderen die nodeloos ziek worden met mogelijk blijvende schade, als je het over alle kinderen in Nederland hebt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 10:40

Zullen we er geen algemeen vaccinatie topic van maken? Want dat is er al op Bokt! Dus graag ontopic over covid.