veerledec schreef:Het RIVM adviseert. Het RIVM is er niet voor jou en mij, maar voor de algemene volksgezondheid.
Dat hebben ze niet zorgvuldig gedaan. Ze hebben gelogen.
Citaat:
En in dat kader is de keuze gemaakt om te zeggen dat het veilig (genoeg) was zonder mondmasker, ook al bleek toen al een bepaalde mate van onveiligheid voor de individuen uit de cijfers.
We weten helemaal niet of het 'in dat kader' gedaan is, want wat nu werkelijk de belangen en overwegingen zijn, zijn nu niet meer echt te zeggen, wel?
Het RIVM heeft aantoonbaar een heel vaak onjuiste info verstrekt. Ze hebben in dit geval gelogen over de onderbouwing van hun advies. Hoe moeten we nog weten dat daaronder wel een echte zorg voor het algemeen belang ligt? En wat die invulling van het algemeen belang dan is?
Citaat:
Ik denk overigens niet dat we het heel erg oneens zijn.
Ik denk dat wij het wel oneens zijn. Ik vind het niet aanvaardbaar om te liegen of informatie achter te houden.
Citaat:
Maar ik weet uit de berichtgeving omtrent vaccineren al langer dat er zo gewerkt wordt. Het is goedkoper en veilig om vaccinaties te combineren, dus dat wordt als norm gegeven door het RIVM. Ga je zelf op zoek naar de cijfers, dan blijkt dat het RIVM aangeeft dat dat wel betekent dat ze minder goed werken. Maar binnen de marges.
En het is zo dom en zo schadelijk... want de vertrouwensbreuken kunnen nu al bijna niet meer hersteld worden. En erger, dat zie je zowel rondom vaccinaties als rondom covid: er is bijna geen ruimte meer voor constructieve kritiek. Want kritiek betekent al heel snel dat je geassocieerd wordt (en als je pech hebt ook uitkomt bij) conspiracies en nogal nare bewegingen. Met als gevolg dat inhoudelijk zinvolle kritiek niet meer gehoord wordt. Mensen krijgen alleen nog maar meer het idee dat ze maar wordt voorgehouden (want dat is ook zo), besluitvorming verslechtert, en het wantrouwen groeit.
Integriteit is hier zo belangrijk! Het is niet erg dat er fouten gemaakt worden als die oprecht gemaakt worden en we die daarna oprecht kunnen bespreken. DIe bereidheid is er beslist!
Maar met leugens en onwaarheden en achterhouden van informatie en het niet eerlijk onderbouwen van de adviezen wordt die ruimte steeds kleiner, en ondertussen zijn er mensen ziek geworden en doodgegaan aan dit beleid - maar zijn er ook mensen die nu weten dat ze anderen hebben besmet terwijl het vermijdbaar was en ze daar geen keuze in hebben gehad. En er zijn mensen die ruzie hebben gekregen met hun werkgever omdat zij stonden op meer bescherming terwijl de werkgever naar het RIVM wees.
Zoveel vertrouwen, zoveel goodwill... verspeeld en misbruikt.