Corona en vakantie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sureido

Re: Corona en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 13:19

Ze hebben in Kroatië altijd nog minder dagelijkse besmettingen dan in NL dus ik zou wel durven. Zeker met de auto.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 13:20

elnienjo schreef:
Ik zou zelf weg blijven uit het oostblok. Daar hebben ze toch 'n andere standaard dan in west Europese landen.

Dan ben jij overduidelijk nog nooit in Slovenië geweest maar jou vooroordelen heb ik al vaker langs zien komen.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 13:31

lenaa_tje schreef:
elnienjo schreef:
Ik zou zelf weg blijven uit het oostblok. Daar hebben ze toch 'n andere standaard dan in west Europese landen.

Dan ben jij overduidelijk nog nooit in Slovenië geweest maar jou vooroordelen heb ik al vaker langs zien komen.

Nou ja, het ligt er ook wel een beetje aan waar je heen gaat. Mijn moeder had de tandarts nodig toen we op vakantie waren in Hongarije, zo'n 50 kilometer van Boedapest vandaan op het platteland. Daar werd ons aangeraden de tandarts wat geld in de hand te drukken zodat het sneller ging en de zorg beter was :=

Zelf heb ik in Kroatië een huisarts nodig gehad en daar was het tarief standaard €50 voor toeristen. Zorg was op zich prima, daar niet van, maar vond het wel bijzonder dat het allemaal dezelfde prijs was inclusief medicatie.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 13:32

Hongarije vind ik inderdaad een ander verhaal. Dat is ook nog echt wel heel arm. Maar om nou het hele Oostblok over 1 kam te scheren gaat wel weer ver.
Je kan het noorden en zuiden van Italië of Spanje bijv. Ook niet vergelijken en dat is binnen 1 land.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 13:41

lenaa_tje schreef:
Hongarije vind ik inderdaad een ander verhaal. Dat is ook nog echt wel heel arm. Maar om nou het hele Oostblok over 1 kam te scheren gaat wel weer ver.
Je kan het noorden en zuiden van Italië of Spanje bijv. Ook niet vergelijken en dat is binnen 1 land.

Maar Hongarije is wel onderdeel van het voormalige Oostblok.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 13:45

Destination schreef:
lenaa_tje schreef:

Maar Hongarije is wel onderdeel van het voormalige Oostblok.

Dat schrijf ik dus ook :) je kan niet hele Oostblok over 1 kam scheren omdat Hongarije toevallig arm is en dat doet Elnienjo wel. Zo kan je het hele Oostblok beter niet bezoeken vanwege een andere standaard dan West Europa. Dat is echt onzin.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 13:55

lenaa_tje schreef:
Dat schrijf ik dus ook :) je kan niet hele Oostblok over 1 kam scheren omdat Hongarije toevallig arm is en dat doet Elnienjo wel. Zo kan je het hele Oostblok beter niet bezoeken vanwege een andere standaard dan West Europa. Dat is echt onzin.

En toch zie je wel dat landen uit het voormalige Oostblok slechter scoren dan bijvoorbeeld Nederland. Het door jou genoemde Slovenië staat op plek 21, terwijl Nederland op 2 staat.

https://healthpowerhouse.com/media/EHCI ... report.pdf

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 14:01

Destination schreef:
lenaa_tje schreef:

En toch zie je wel dat landen uit het voormalige Oostblok slechter scoren dan bijvoorbeeld Nederland. Het door jou genoemde Slovenië staat op plek 21, terwijl Nederland op 2 staat.

https://healthpowerhouse.com/media/EHCI ... report.pdf

Tja als ik deze cijfers bekijk (vluchtig!) zou ik Italië of Ierland (maar daar mag je nu ook niet heen geloof ik ) zou ik dan ook overslaan. Toch echt geen Oostblok landen.
Je kan in 2020 gewoon echt niet meer zeggen dat heel het Oostblok een andere levensstandaard heeft.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 14:04

lenaa_tje schreef:
Tja als ik deze cijfers bekijk (vluchtig!) zou ik Italië of Ierland (maar daar mag je nu ook niet heen geloof ik ) zou ik dan ook overslaan. Toch echt geen Oostblok landen.
Je kan in 2020 gewoon echt niet meer zeggen dat heel het Oostblok een andere levensstandaard heeft.

Zuid Europa zou ik ook mijden.
Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Scandinavie (op Zweden na) zou mijn voorkeur hebben als ik nu ergens naartoe zou moeten.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 14:04

lenaa_tje schreef:

Ik zou nu in een pandemie ook niet naar die landen gaan nee, voornamelijk vanwege de gezondheidszorg. De NHS in het VK is nou niet bepaald om over naar huis te schrijven. Maar feit is wel dat de landen van het voormalig Oostblok het gewoon slechter doen als het gaat over gezondheidszorg, in die zin had elnienjo wel gelijk. Objectief gezien is de gezondheidszorg daar gewoon anders/slechter.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 14:08

Destination schreef:
lenaa_tje schreef:

Ik zou nu in een pandemie ook niet naar die landen gaan nee, voornamelijk vanwege de gezondheidszorg. De NHS in het VK is nou niet bepaald om over naar huis te schrijven. Maar feit is wel dat de landen van het voormalig Oostblok het gewoon slechter doen als het gaat over gezondheidszorg, in die zin had elnienjo wel gelijk. Objectief gezien is de gezondheidszorg daar gewoon anders/slechter.

Nou goed mijn ervaring is gewoon anders. Ik werd in Oostenrijk op zondag gewoon niet geholpen. De camping eigenaar zei zelfs rij maar naar Slovenië (grensgebied dus) want daar word je wel geholpen. :')

Het ligt gewoon niet zo zwart/wit.
En als puur om Corona gaat doen een heel aantal west Europese landen het gewoon slechter. Dus als je angst hebt om besmet te raken waarom dan wel naar Spanje / Frankrijk. Dat was mijn punt.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 14:13

lenaa_tje schreef:
Nou goed mijn ervaring is gewoon anders. Ik werd in Oostenrijk op zondag gewoon niet geholpen. De camping eigenaar zei zelfs rij maar naar Slovenië (grensgebied dus) want daar word je wel geholpen. :')

En als puur om Corona gaat doen een heel aantal west Europese landen het gewoon slechter. Dus als je angst hebt om besmet te raken waarom dan wel naar Spanje / Frankrijk. Dat was mijn punt.

Dit is dan de eerste keer dat je je punt benoemt, want je hebt Spanje/Frankrijk nog niet eerder genoemd in deze context.

En ook in Oostenrijk is er gewoon noodzorg op zondag, daar heb je de Ärztlicher Notdienst met huisartsen en de eerste hulp in het ziekenhuis. Als het niet dringend is, snap ik wel dat je niet wordt geholpen op zondag, dat kan dan ook prima wachten tot maandag.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 14:18

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 14:18

Destination schreef:
lenaa_tje schreef:

Dit is dan de eerste keer dat je je punt benoemt, want je hebt Spanje/Frankrijk nog niet eerder genoemd in deze context.

En ook in Oostenrijk is er gewoon noodzorg op zondag, daar heb je de Ärztlicher Notdienst met huisartsen en de eerste hulp in het ziekenhuis. Als het niet dringend is, snap ik wel dat je niet wordt geholpen op zondag, dat kan dan ook prima wachten tot maandag.

Ik had mijn schouder uit de kom en we kregen het zelf niet terug gezet. Dat hebben ze in Slovenië dus maar wel gedaan :)

Maar mijn reactie was op dat Elnienjo letterlijk zegt dat ze in heel het Oostblok een totaal andere levensstandaard hebben. En dat vind ik niet terecht. Vooral niet omdat het over Corona gaat en het gewoon niet zo is dat heel oost Europa zwaarder getroffen is dus dat je daar beter niet op vakantie kan. Maar dan wel naar delen van west Europa die zwaarder getroffen zijn? Vreemd. Dan heb je wat mij betreft gewoon een vooroordeel. Zeker omdat als je het over het Oostblok hebt landen als Roemenië vergelijkt met bijv. Tsjechië. Dat kan gewoon niet.

Dat de zorg (in heel Europa!) totaal anders kan zijn dat je gewend bent vanuit Nederland leek mij vanzelfsprekend

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 14:22

lenaa_tje schreef:
Ik had mijn schouder uit de kom en we kregen het zelf niet terug gezet. Dat hebben ze in Slovenië dus maar wel gedaan :)

Maar mijn reactie was op dat Elnienjo letterlijk zegt dat ze in heel het Oostblok een totaal andere levensstandaard hebben. En dat vind ik niet terecht. Vooral niet omdat het over Corona gaat en het gewoon niet zo is dat heel oost Europa zwaarder getroffen is dus dat je daar beter niet op vakantie kan. Maar dan wel naar delen van west Europa die zwaarder getroffen zijn? Vreemd. Dan heb je wat mij betreft gewoon een vooroordeel.

Dat de zorg (in heel Europa!) totaal anders kan zijn dat je gewend bent vanuit Nederland leek mij vanzelfsprekend

Als je daarmee naar het ziekenhuis gaat, zetten ze hem echt wel terug in de kom hoor. Ze zeggen dan niet dat je maar tot maandag moet wachten := Het is een ander verhaal als je zo dicht aan de grens zit dat een ziekenhuis in Slovenië dichterbij is, dan maakt het niet zo veel uit aangezien je toch al in het buitenland bent en het geen moeilijke procedure is.

Elnienjo zegt toch ook niet dat die landen in het Oosten zwaarder getroffen zijn? Of kan jij dat quoten? Ik heb alleen gelezen dat elnienjo zegt dat er een andere levensstandaard is en daar ben ik het over het algemeen mee eens. Gezondheidszorg valt ook onder levensstandaard.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 14:22

Daarin verschillen we dan van mening :)
En het was in het grensgebied dus dat weet ik niet. Ik mocht ingeval aan de telefoon niet naar het ziekenhuis komen en het is uiteindelijk ook eerder terug gezet bij een soort huisartsenpost wat ook prima kan. Heb het in Nederland ook wel eens gehad en dat heeft de huisarts ook terug gezet. Ik kon of wachten of naar Slovenië rijden.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 14:25

lenaa_tje schreef:

Je hebt dus geen quote waarin staat dat elnienjo zegt dat de landen van het voormalig Oostblok zwaarder getroffen zijn?

En prima dat we van mening verschillen, maar ga geen leugens over gezondheidszorg van andere landen verspreiden :n Je wordt echt wel geholpen als het dringend is.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 14:25

Ik zou sowieso nu niet naar het buitenland willen. Mijn reis naar Italië over 2 weken ging ik al niet meer doen, helaas wel ticket geld kwijt. Annuleren of omzetten was geen optie en nu de maatschappij is omgevallen al helemaal niet meer. Dat is wel zuur. Gelukkig ws het geen verre reis of super duur ticket.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 14:27

Destination schreef:
Elnienjo zegt toch ook niet dat die landen in het Oosten zwaarder getroffen zijn? Of kan jij dat quoten? Ik heb alleen gelezen dat elnienjo zegt dat er een andere levensstandaard is en daar ben ik het over het algemeen mee eens. Gezondheidszorg valt ook onder levensstandaard.

En ook 'n ander type volksmentaliteit zoals je aan de Servische riots kunt zien.
Een pandemie haalt niet het beste in het volk naar boven.
Een vakantie moet ook ontspannen kunnen zijn.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 14:30

Destination schreef:
lenaa_tje schreef:

Je hebt dus geen quote waarin staat dat elnienjo zegt dat de landen van het voormalig Oostblok zwaarder getroffen zijn?

En prima dat we van mening verschillen, maar ga geen leugens over gezondheidszorg van andere landen verspreiden :n Je wordt echt wel geholpen als het dringend is.

Het gaat mij er om dat Elnienjo zoals ze hierboven ook weer bewijst doelt op de mentaliteit van heel oost Europa. Je kan al die landen niet vergelijken en dan over al die landen dezelfde conclusie trekken.
Excuses dat wij dan een andere opvatting hebben over het begrip levensstandaard want ik doelde daar niet specifiek op gezondheidszorg en dat heb ik ook nergens in mijn eigen Posts gezegd :)
Levensstandaard gaat nog over veel meer dingen. De zorg is volgens veel modellen in Nederland beter dan in Duitsland toch gaan veel Nederlanders in grensgebieden naar Duitsland.
Zo zwart/wit is het allemaal niet. Sorry dat mijn ervaring in Oostenrijk dus zo was. Zo hebben er vast ook zat mensen slechte ervaringen met de zorg in eigen land of 1 van onze buurlanden.
Mijn reactie was gewoon letterlijk op de reactie om daar helemaal nu niet heen te gaan en ik blijf daarbij het is niet terecht alle Oostblok landen weg te schuiven.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 14:38

lenaa_tje schreef:
Het gaat mij er om dat Elnienjo zoals ze hierboven ook weer bewijst doelt op de mentaliteit van heel oost Europa. Je kan al die landen niet vergelijken en dan over al die landen dezelfde conclusie trekken.
Excuses dat wij dan een andere opvatting hebben over het begrip levensstandaard want ik doelde daar niet specifiek op gezondheidszorg en dat heb ik ook nergens in mijn eigen Posts gezegd :)
Levensstandaard gaat nog over veel meer dingen. De zorg is volgens veel modellen in Nederland beter dan in Duitsland toch gaan veel Nederlanders in grensgebieden naar Duitsland.
Zo zwart/wit is het allemaal niet. Sorry dat mijn ervaring in Oostenrijk dus zo was. Zo hebben er vast ook zat mensen slechte ervaringen met de zorg in eigen land of 1 van onze buurlanden.
Mijn reactie was gewoon letterlijk op de reactie om daar helemaal nu niet heen te gaan en ik blijf daarbij het is niet terecht alle Oostblok landen weg te schuiven.

Misschien bedoelde je het niet, maar gezondheidszorg is wel een groot onderdeel van levensstandaard en lijkt me toch wel belangrijk in tijde van Corona. Maar als je naar de meer algemene levenskwaliteit kijkt, zie je ook dat de landen van het voormalig Oostblok in de onderste helft van de beoordelingen zitten.
https://europa.eu/european-union/about- ... /living_en

Heb je trouwens cijfers dat veel Nederlanders in grensgebieden naar Duitsland gaan? Ik kom namelijk uit een grensgebied en hoor nooit iemand die de grens over gaat voor zorg := Tenzij het voor hernia's o.i.d. is, maar dan is het vaak naar Keulen en komen ze niet per se uit een grensgebied.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 14:42

Destination schreef:
lenaa_tje schreef:

Misschien bedoelde je het niet, maar gezondheidszorg is wel een groot onderdeel van levensstandaard en lijkt me toch wel belangrijk in tijde van Corona. Maar als je naar de meer algemene levenskwaliteit kijkt, zie je ook dat de landen van het voormalig Oostblok in de onderste helft van de beoordelingen zitten.
https://europa.eu/european-union/about- ... /living_en

Heb je trouwens cijfers dat veel Nederlanders in grensgebieden naar Duitsland gaan? Ik kom namelijk uit een grensgebied en hoor nooit iemand die de grens over gaat voor zorg := Tenzij het voor hernia's o.i.d. is, maar dan is het vaak naar Keulen en komen ze niet per se uit een grensgebied.

Cijfers nee maar van mijn collega’s zijn er afgelopen jaar 3 geopereerd in Duitsland ipv. Nederland. 2x een nieuwe knie en 1 een blinde darm ontsteking maar ik gok zo dat bij die laatste er geen plek was in Nederland en dat ze dan naar Zwolle moest en er gekozen is voor Duitsland.
Verder gaan veel Lyme patiënten naar Duitsland.
Ik woon en werk in een grensgebied.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 14:47

lenaa_tje schreef:
Cijfers nee maar van mijn collega’s zijn er afgelopen jaar 3 geopereerd in Duitsland ipv. Nederland. 2x een nieuwe knie en 1 een blinde darm ontsteking maar ik gok zo dat bij die laatste er geen plek was in Nederland en dat ze dan naar Zwolle moest en er gekozen is voor Duitsland.

Goh, verrassend dat je dan geen cijfers hebt. Jij kent er 3 van afgelopen jaar, ik ken er 0. Dat zegt dus helemaal niks := Je roept wel van alles, maar kan het niet onderbouwen. Overigens zitten er nog wel wat haken en ogen aan het krijgen van planbare zorg in het buitenland, maar in principe heb je vrije zorgkeuze.

https://www.consumentenbond.nl/zorgverz ... buitenland

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 14:51

Destination schreef:
lenaa_tje schreef:

Goh, verrassend dat je dan geen cijfers hebt. Jij kent er 3 van afgelopen jaar, ik ken er 0. Dat zegt dus helemaal niks := Je roept wel van alles, maar kan het niet onderbouwen. Overigens zitten er nog wel wat haken en ogen aan het krijgen van planbare zorg in het buitenland, maar in principe heb je vrije zorgkeuze.

https://www.consumentenbond.nl/zorgverz ... buitenland

Uit 2016 https://www.benelux.int/nl/publicaties/ ... e-benelux/

Dus ja dat aantal wat in een grensgebied de grens overtrekt is er duidelijk. Die vrije artsen keuze is toch fijn? Tja ik vind dat ik zelf te ver weg woon om voor een Duits ziekenhuis te kiezen maar dat mijn collega’s en leerlingen/ouders er wel voor kiezen vind ik logisch. Dat is toch ook het fijne van 1 Europa. Op papier scoort Nederland hoger maar in Duitsland worden ze sneller geholpen en in hun geval speelt de afstand naar een Nederlands (goed...) ziekenhuis wel mee. Waar zijn dan de cijfers van betere zorg op gebaseerd.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 15:00

Toch is de vader van mijn vriendin (woonachtig in hongarije) prima geholpen toen hij kanker kreeg en had hij ook gewoon toegang tot chemo en bestralingen.

Keerzijde: als wij daar zijn heb ik een buurvrouw van 80+. Die woont in een huis zonder elektra, en zonder stromend water. Verwarming komt in de winter van een houtkachel die in de keuken staat. In de winter wordt het bed dan vaak verplaatst naar de keuken, want dan hoeft ze niet het hele huis warm te stoken.
Ze west zich met een emmer, en de was wordt met de hand gedaan. Water wordt opgewarmd op de houtkachel.
Wc is een outhouse.
Dit klinkt naar onze maatstaven heel erbarmelijk, maar het mensje is oprecht gelukkig. Ze weet ook niet beter.

Tv heeft ze niet. Ze heeft ook geen idee wat er in de wereld allemaal gebeurt, en dat is misschien alleen maar positief.