Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Citaat:Vanmiddag vooral boven het uiterste noordoosten mogelijk een geïsoleerde onweersbui. Met hoge CAPE-waardes (2000+ J/kg) i.c.m. een effectieve schering van 20-30 kn zou een enkele multicell kunnen opleveren, blijft waarschijnlijk boven Duitsland. Vanaf middernacht van het zuiden uit regen- en onweersbuien. De convectie start waarschijnlijk niet vanaf de grond, maar het is niet helemaal uitgesloten dat vooral aan het begin van de nacht in het zuiden de luchtdeeltjes toch vanaf de grond door de inversie geduwd worden. De MUCAPE blijft gedurende de avond en nacht naar vrijdag in de ordegrootte 1000-1500 J/kg, lokaal 1500+. De effectieve schering in de nacht naar vrijdag ligt tussen circa 20 kn in het noorden en 40 kn langs de westkust. (1-6 km), mocht het vanaf de grond komen, enkele kn meer. Convectietype wordt waarschijnlijk multicell/squall, de treksnelheid is vrij groot (20-25 kn). De trigger is lokale convergentie en outflow van eerdere buien. Zwaar onweer, hagel en veel neerslag in korte tijd is waarschijnlijk. Vrijdagmiddag zeer hoge CAPEwaardes van royaal boven de 2500 J/kg, waarschijnlijk richting de 4000 Jkg. De effectieve schering (0-6, in de avond in het N 1-6) is dan op veel plaatsen 30-45 kn. Vooral in de eerste uren na de initiatie is de kans op supercells reëel. Wat verder opvalt is dat de heliciteit van Hap1 vrijdagmiddag ook hoog is. Wellicht is zeer lokaal een tornado niet helemaal uitgesloten. De neerslaghoeveelheden gaan sterk uiteenlopen, maar tot en met vrijdagmiddag kan er op veel plaatsen 20-40 mm vallen, op een aantal plaatsen 40-70 mm, lokaal zelfs nog iets meer.
Hiraeth schreef:Wij zitten hier wat dat betreft voor morgen op de eerste rij, ik weet niet of ik daar nou heel blij mee moet zijnJa pfoe. Als KNMI het woord tornado in de mond neemt is het echt menens, want die doen vaak bewust wat rustiger aan. Had bijna de trein naar Nederland gepakt en baal nu dat ik eigenlijk niet heb doorgepakt.
Berdien schreef:Van mij ook, en heftig onweer ook liever niet recht hierboven. 1x blikseminslag gehad op ons terrein (tijdens het noodweer in de vroege ochtend van 26 mei 2009) en dat hoef ik niet nog een keer mee te makenJij zit niet ver van mij (en mijn paarden) af Askja. Ik hoop echt dat we hier geen noodweer krijgen. Beetje onweer is prima maar tornado’s enzo mogen ze echt bij zich houden![]()