Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 07:32

Ik heb er wel over gedacht om iets online te zetten maar ik krijg het al niet voor elkaar om mijn bokt topic bij te houden, laat staan iets anders :')

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 12:48

Zo weer een berichtje van mij.
Kippen zitten nu weer achter een hek. Al het gras was weg en een grote modderpoel. Dus een ren gemaakt.
Verder krijgen wij van de week nog 3 frambozenstruiken en 3 blauwe bessen struiken binnen. Voor moestuin heb ik 2 van de 1m2 moestuinbakken waar wij dit jaar tomaat, sla en paprika planten.
Verder gaat het goed met de 5 boompjes, ik zie al het eerste leven verschijnen.
Denk dat ons kleine tuin dan wel goed vol is :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 15:11

Prairy schreef:
Ik heb er wel over gedacht om iets online te zetten maar ik krijg het al niet voor elkaar om mijn bokt topic bij te houden, laat staan iets anders :')

Vind ik wel logisch met meer dan 1000 bomen _O- Ik moet 16 boompjes al op de agenda zetten of het gebeurt niet :')

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 15:35

Onze fruitboompjez zijn 'tijdelijk' in de grond gezet maar met onze agenda zouden die tijdelijke plekken wel eens definitief kunnen worden _O-

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 16:02

Mag nog even niks meer erbij van boompjes. Eerst die moestuin erbij hebben dan kan ik weer verder kijken. O:)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 16:36

Hier misschien nog tips waar ik glas voor de kas kan vinden van 3mm dik?
Ik heb al diverse locaties gebeld en gemaild maar ik krijg steeds terug dat ze alleen nog maar 4 mm hebben...

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 16:40

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 20:05

JudithO schreef:
Ik heb al diverse locaties gebeld en gemaild maar ik krijg steeds terug dat ze alleen nog maar 4 mm hebben...

Kan jou niet helpen helaas :n

Doordat ik 2 konijnen had gekocht had ik even acuut plaats gebrek. Had er dan 1 te koop gezet en die mensen zijn vertrokken met 2 :+ Probleem opgelost :D

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 21:25

Haha mooie deal DMH :D
Wanneer begint jouw baby boom?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 21:45

Normaal 11 maart, dan zit de eerste op 28 dagen. De 2de is de 12de uitgerekend. De 3de is vandaag mee verkocht. Was niet de bedoeling maar ze gaven een mooie prijs. En nummer 4 heeft 7 dagen bij de ram gezeten bij diegene waar ik ze heb gekocht dus die kan vanaf de 28ste bevallen. Ben benieuwd *\o/*

Schapen is ook aftellen. Die verwacht ik ook vanaf de 11/12de.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 22:27

Lekker alles tegelijk :D
Leuk hoor! Leuke vooruitzichten.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 09:04

JudithO schreef:

Marktplaats.
Elk jaar in februari waaien er wel kassen kapot van mensen en die verkopen dan de rest van het glas dat nog wel goed is.
Zo heb ik hier ook nog een voorraadje liggen.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-20 11:55

Leuk DMH! Zo benieuwd naar de jonge konijnen! Welke rassen had je nou?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:53

Lotharinger, californier en wit van dendermonde. Van de californier had ik geen ram en die zijn nu per toeval alle 2 verkocht dus dat ras valt weg. De 2 wit van dendermonde zijn gedekt door de lotharinger want het is de wit van dendermonde ram die niet wil dekken. Die mag het de volgende ronde nog even proberen en anders is het diepvries voor hem.

Oh en ik heb nog een kruising californier vlaamse reus zitten maar ze blijft wat aan de kleine kant. Twijfel nog wat ik daar mee ga doen... Waarschijnlijk 1 nest laten krijgen tegen de zomer aan en dan ook verkopen.

Mijn nieuwe (hopelijk volle) havana voedster. Foto vertekend wat. Ze is zwaarder dan mijn ram en die is al 6,5 kilo. Zij zal naar de 7 gaan.

Afbeelding

Plannen voor de nieuwe bevallingshokken zijn ook klaar. Binnenkort aan starten. Die worden dan 90 breed en 180 lang met nog een uitloop van 2 op 3.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-20 14:01

Verkopen die konijnen daar een beetje? Ik heb altijd het gevoel dat ze in NL niet echt lopen maar dat is niet uit eigen ervaring.

Wat voor hokken heb je nu? Dat zijn mooie grote bevallingshokken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 14:17

Ik heb ze binnen het uur verkocht :) €35 voor de 2 samen. Verkoop loopt vrij goed als het raskonijnen zijn. Een gewoon rasloos vleeskonijn gaat hier rond de €5/€7 op 8 weken. Wij durven ze ook geslacht te verkopen en daar is ook veel vraag naar.

De lotharingers kosten rond de €45 per stuk en daar moet je echt snel bij zijn of ze zijn verkocht. De huidige winterverblijven zijn 90 op 90. In de zomer komen ze dan overdag buiten in rennen van 1 op 2 die ik aan elkaar kan aansluiten waardoor ik ze zo groot kan maken als ik wil. De huidige bevallingsbakken/hokken zijn 1.20 op 1.20 maar niet praktisch voor mij qua onderhoud.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-20 14:21

Voor die prijzen is het nog wel leuk om te doen inderdaad.

Iemand een idee hoe dat in NL is?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 14:50

Ik zie hier volwassen? grote maat rex voor 5 euro/stuk langs komen. Maar ook rasgefokt kleinrex 2 maand- 1.5 jaar voor 35 euro. Gewone huiskonijnen nogwel eens gratis, hangt er net van af dus hoeveel ruimte de eigenaar heeft en of zelf slacht als andere optie gezien wordt bij niet kwijt raken.
Maar tot nu toe geen mp advertenties voor slachtkonijnen tegen gekomen, slachtkip (levend ophalen en soms betalen per kg) of lam wel. Net zo als gratis hanen geen slacht! of maar 1 per persoon ivm niet willen dat ze naar de slacht gaan.
Overschot konijnen zometeen zou ook als huisdier weg gaan, 2e reden om voor een niet al te groot ras te kiezen en een zachtaardig (kleinrex, wordt ook al als hypoallergeen gepromoot, dus helemaal mooi) ras te willen. Voor de slacht adverteren brand ik mijn vingers niet aan, naast niet de standaard slachtmaat/rassen konijn te willen.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-20 14:54

Ik droom al jaren van het fokken van konijnen. Ben altijd al konijnengek geweest. Niet primair voor de slacht maar dat zou dan wel een optie zijn als ik er niet voor een degelijke prijs af kom. Wat mij tot nu toe tegenhoudt is dat ik geen hokken heb en dat heeft voorlopig ook geen prioriteit.

tamary: Dat soort prijzen (€5) zie ik ook regelmatig inderdaad. Al vind ik wel vooral de grote/middelgrote rassen mooi. Rijnlanders spoken al een tijdje door mijn hoofd.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 15:09

1 persoonshuishouden, beperkte vriezer ruimte en geen groot aantal dieren willen, maakt grote rassen met normaal 8-12 jongen niet aantrekkelijk. Middenmaat met 4-6 jongen wel, dwergnesten zijn mij net weer te klein en dus te weinig dieren ook voor selectie nieuw fokmateriaal. Konijnenflats zoals veel in de fok gebruikt wordt wil ik eigenlijk niet aan, kosten deels, maar ik vindt ze gewoon te klein en dagelijks tig dieren uurtje speelkwartier geven past qua tijd niet (zeker met onze winters kan dat eigenlijk ook niet). Komt flink schoonmaken nog eens bij, dan liever slaap/nest hok + betegelde ren met toilet onder de hooiruif en dak er over. Zindelijk = verkooppunt huisdier en betegelde ren veeg je zo schoon.
Maar hoewel ik redelijk idee heb qua huisvesting, moet er op zijn minst eerst een flink stuk getegeld worden voordat ze kunnen komen of ik zou even kritisch moeten kijken naar leegruimen plek thuis en ze na de zomerhitte naar buiten doen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 15:34

Het is dat ik niet gek op konijnenvlees ben. Geef mij maar een lekkere kippenbout. :9

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 15:54

tamary schreef:
Ik zie hier volwassen? grote maat rex voor 5 euro/stuk langs komen. Maar ook rasgefokt kleinrex 2 maand- 1.5 jaar voor 35 euro. Gewone huiskonijnen nogwel eens gratis, hangt er net van af dus hoeveel ruimte de eigenaar heeft en of zelf slacht als andere optie gezien wordt bij niet kwijt raken.
Maar tot nu toe geen mp advertenties voor slachtkonijnen tegen gekomen, slachtkip (levend ophalen en soms betalen per kg) of lam wel. Net zo als gratis hanen geen slacht! of maar 1 per persoon ivm niet willen dat ze naar de slacht gaan.
Overschot konijnen zometeen zou ook als huisdier weg gaan, 2e reden om voor een niet al te groot ras te kiezen en een zachtaardig (kleinrex, wordt ook al als hypoallergeen gepromoot, dus helemaal mooi) ras te willen. Voor de slacht adverteren brand ik mijn vingers niet aan, naast niet de standaard slachtmaat/rassen konijn te willen.

Ik hoef er zelfs niet voor te adverteren. Mensen stoppen gewoon aan huis en vragen of ik wat heb. :P Nu zijn wij wel aan het kijken om wat vergunningen in orde te krijgen waardoor ik tot 250 stuks per jaar geslacht aan huis mag verkopen :)

Grote rexen kosten hier belachelijk veel geld. Wat ik jou wel wil aanraden als je voor een niet te groot ras gaat is om te kijken of de opbrengst vlees wel in verhouding is. Wij hebben hier door omstandigheden wel al eens een kleiner konijn geslacht en de opbrengst is echt heel miniem. Verder is konijn al peuzelwerk. Persoonlijk vind ik het bij nog kleiner geen beginnen meer aan. Tenzij je ze laat uitgroeien maar dan durven ze flink taai te worden :) Is eventueel af en toe een jong konijn kopen en zelf opfokken geen optie?

Moonfight: Leuke prijzen idd, zolang niet alles dood gaat vlak nadat je hebt geïnvesteerd. Was een serieuze aderlating :')

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 16:17

Rex voor de vacht en dan zit je al snel op 4 maanden (6 liever, maar dan is villen lastiger). Dan zit ook een dier met volwassenmaat 2-2.5 kg wel op 1 kg gewicht en dat is zat voor mij. Meesten gaan toch de stoofschotel in, ipv ovenbraadstuk (daar neem ik wel lam voor). Na paar uurtjes sudderen vis je de botjes er zo uit.
Ik wil toch wel selecteren op groot in de maat, de gewoonte om alles maar kleiner te fokken met alle ellende die daar bij komt wordt ik niet vrolijk van. 2-2.5 kg is trouwens normaal gewicht voor wild konijn, ik ga er dan ook van uit dat de verhoudingen bij zo'n gewicht correct zijn. Geen problemen dus met gebitten, etc. door dwerggroei ellende die mij bij ander diersoorten bekend zijn. Zelfde reden dat ik geen mini/loffel of hangoren wil, maar normale oren.
Jong konijn kopen voor opfok naar vriezer is niet rendabel. Dan moet die al slachtrijp zijn, bijna niks kosten en 2 huizen verder op aangeboden worden. Daarnaast heb ik bij zelf tijdje houden dezelfde accomodatie nodig als fok, apart ivm introductie (rijden voor 1 is ook niet rendabel dan) kan even duren. Nauwelijks mest voor de tuin terug en je moet maar afwachten wat je kan vinden. Liever zelf fokken (en leren).

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-20 16:43

Oja nu kan ik me dat drama weer heugen DMH! Wat een pech heb jij gehad met de konijnen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 17:02

Verrassing in de stal. Anderhalve week te vroeg. Mondje wat koud, moeder hele kleine uier maar de melk die ze heeft is spierwit dus ga er van uit dat de melkbar al is gevonden want de biest is weg. Toch eventjes in de gaten houden en desnoods moeder melken.

Afbeelding