Mode 'blunders'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 10:08

Anoniem schreef:
Lau: En door iemand een onderdeel van een kudde schapen te noemen doe je exáct hetzelfde zonder dat je het zo bedoelt. Iets met wat je zelf niet wil, doe dat zelf dan ook niet enzo ;)

Als dat iemand zijn mening is dan is dat toch prima. Live and let live in plaats van terug te hakken. En natuurlijk, dat geldt van twee kanten; als je niks leuks te zeggen hebt, houdt dan je mond maar gewoon dicht, dus wees wijs en doe dat zelf ook en noem anderen geen 'zara meisjes' 'schapen' en 'niet uniek'.

Heb je gelijk in maar het is gewoon even tegen het verkeerde been. Want de vooroordelen sloegen gewoon nergens op. En meestal laat ik het ook gewoon, maar op een of andere manier raakte dit een gevoelige snaar.

Anoniem

Re: Mode 'blunders'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 10:13

Kan best wezen, maar nu representeer je 'jouw stijl' ook niet echt als de meest tactvolle mensen en dat houdt de vooroordelen wel lekker in stand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 10:28

PrizTwir schreef:
Een winkelmedewerkster met blauw haar. Kan gewoon echt niet. |(

In een bloemenzaak in het noorden van Nederland?
Ik moet zeggen: ik kan dit soort dingen wel waarderen: lekker anders dan anders. Heb er zelf niet het lef voor en ben intussen voor mijn gevoel iets te oud voor blauwe kapsels, maar toch....

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 10:49

Imo ook een mode blunder; tassen en schoenen met heel opvallend de letters van een merk erop (Toevallig vaak MK). Dan kan de rest van je outfit nog zo mooi zijn..

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 11:05

Overigens kan blauw haar me in een winkel of bij een postbode oid niet zoveel schelen.
Maar ik vind het iets onvolwassens uitstralen, dus bij m'n arts bijvoorbeeld heb ik het liever niet.

Er zijn maar weinig mensen écht uniek als je het mij vraagt, de Zara-meisjes niet, maar de goths, alto's, kakkers lijken uiteindelijk ook allemaal op elkaar. Het meest uniek zijn misschien wel juist de mensen die precies de catwalk mode volgen, want wat je daar af en toe ziet :+

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 11:07

Mavelle schreef:
Imo ook een mode blunder; tassen en schoenen met heel opvallend de letters van een merk erop (Toevallig vaak MK). Dan kan de rest van je outfit nog zo mooi zijn..

Oeh ja! Ondanks de prijs vind ik MK tassen vaak ordinair.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 12:04

Toen ik in 2014 naar Almelo verhuisde zag ik voor het eerst winkelmedewerkers met gezichtspiercings en/of opvallende haarkleuren.
Dat was in Nunspeet en Harderwijk echt uit den boze, terwijl het om dezelfde winkelketens ging (C&A, HEMA, Action, supermarkten etc).
Regio speelt dus ook een grote rol in wat geaccepteerd wordt en wat niet.
Ik kan me voorstellen dat bij een juwelier, een luxe restaurant of een chique kledingzaak er strenger op wordt beoordeeld maar als je er netjes verzorgd uit ziet zou het bij 'normale' baantjes niet moeten uitmaken of je je haar pimpelpaars hebt, je oorlellen op 25mm of dat je zonder piercings en felle haarkleurtjes rondloopt.

Oh, ik ben 33 en heb piercings, gestretchte oorlellen, tattoos (welke met lange mouwen bedekt zijn) en middernachtsblauw, opgeschoren haar. :+
Gewoon omdat ik dat leuk vind en omdat het kan.
Echt felle kleuren doe ik overigens niet in mijn haar, maar zo donker met een subtiele kleur erin vind ik wel erg leuk. :)
En mss ga ik over een tijdje wel weer voor een bruintint ofzo, maar net wat ik dan wil.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 13:21

Maar, waarom worden tattouages, piercings, tunnels, fel gekleurd haar etc als niet representatief gezien?
Waarom zou iemand met een felgekleurde hanenkam, neuspiercing en grote tunnels in de oren geen representatieve functie uit kunnen voeren?

soesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 13:24

Ik vind het erg gaaf om mensen te zien die een eigen stijl hebben! Welke dan ook. Als iemand maar verzorgd is, en niet 'stinkt'. Ik vind niets erger dan in de nabijheid van iemand te lopen/zitten die erg onfris ruikt.
Het lastige vind ik, dat ik graag naar iemand kijk, naar hoe hij of zij zich uitgedost heeft, maar dat ik bang ben vervelend commentaar ga krijgen. Terwijl ik dat juist bewonder, een andere eigen stijl, en ik baal ervan dat ik dat lef niet heb!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 13:44

LadyMadonna schreef:
Maar, waarom worden tattouages, piercings, tunnels, fel gekleurd haar etc als niet representatief gezien?
Waarom zou iemand met een felgekleurde hanenkam, neuspiercing en grote tunnels in de oren geen representatieve functie uit kunnen voeren?

Ik denk dat dat bij heel veel mensen toch het idee oproept van "in welke fase van je leven ben jij blijven hangen? waar wil je zo hard tegenaan schoppen? Wat wil je bewijzen of laten zien?"
En dat roept dan weer niet op dat je iemand ziet als stabiel, gesettled persoon.

Maar misschien zit ik daarnaast.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 13:55

LadyMadonna schreef:

Ik vind dat ook totaal niet representatief. Prima dat iemand zich zo wil kleden/uiten, neuspiercing kan trouwens ook mooi zijn, hetzelfde met een tattoo, dat word ook meer en meer geaccepteerd. Maar een lichtgroene hanenkam.... prima dat je dat mooi vind maar val mij er niet mee lastig achter de hotel receptie bij het Hilton :') in een hostel of zo kan het trouwens Mss best, wanneer het hun huisstijl is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 13:57

Ik denk dat het super afhankelijk is van wat voor tattoo's/piercings je hebt en hoe je je verder kleedt etc. Ik heb tattoo's op mijn armen, een neuspiercing en de onderkant van mijn haar is wit gebleekt, daar heb ik af en toe kleurtjes in, maar ik heb niet het idee dat ik er niet representatief uit zie. Als ik lange mouwen aantrek zie je mijn tattoo's sowieso niet, maar ook een net shirt met korte mouwen vind ik het persoonlijk reuze meevallen. Nou is representatief in mijn werkveld sowieso maar subjectief, maar het is niet alsof 1 tattoo op een relatief zichtbare plek gelijk maakt dat je niet in een representatieve omgeving kan werken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 14:19

sureido schreef:
LadyMadonna schreef:

Ik vind dat ook totaal niet representatief. Prima dat iemand zich zo wil kleden/uiten, neuspiercing kan trouwens ook mooi zijn, hetzelfde met een tattoo, dat word ook meer en meer geaccepteerd. Maar een lichtgroene hanenkam.... prima dat je dat mooi vind maar val mij er niet mee lastig achter de hotel receptie bij het Hilton :') in een hostel of zo kan het trouwens Mss best, wanneer het hun huisstijl is.

Maar waarom? Wat staat je tegen? Als die persoon misschien wel meer dan netjes zijn/haar werk doet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 14:27

Goof schreef:
LadyMadonna schreef:

Ik denk dat dat bij heel veel mensen toch het idee oproept van "in welke fase van je leven ben jij blijven hangen? waar wil je zo hard tegenaan schoppen? Wat wil je bewijzen of laten zien?"
En dat roept dan weer niet op dat je iemand ziet als stabiel, gesettled persoon.

Maar misschien zit ik daarnaast.

Dat roept het bij mij dus ook op.

Als ik naar een fijn chique zakenhotel ga of fancy uit eten ga met m'n vriend pas ik mijn kleding daar ook op aan; ik dof me op, verzorg m'n haar netjes en ga niet in m'n roy donders pak erheen (bij wijze van spreken, ik heb geen donderspak).

Als ik dan iemand bij de receptie zie met een koeienring, onnatuurlijke haarkleuren en tattoo's vraag ik me toch af waarom ze bij de receptie staat. Als je op baroeg open air er zo uit ziet; ga je goddelijke gang, daar is het publiek ook meer in die look. Maar in een net en verzorgd hotel/restaurant/whatever verwacht ik net en neutraal (!) personeel.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 14:29

Ik heb twee tatoeages en een piercing, en ik werk als senior hypotheekadviseur in de buitendienst. Is nog nooit iemand over gevallen. Hiervoor werkte ik voor een van de grootste banken van Nederland, ook nog nooit wat over gehoord. Hoe je je gedraagt bij de klant aan tafel is zoveel meer zeggend dan het aantal tatoeages wat je hebt...

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 14:36

@ladymadonna Gast3289 haalt de woorden uit mijn mond :)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 14:37

LadyMadonna schreef:
Maar waarom? Wat staat je tegen? Als die persoon misschien wel meer dan netjes zijn/haar werk doet?

Representatief houdt in verzorgd (schoon, netjes en heel) en zonder overduidelijke (persoonlijke) statements.

Onder andere geen choquerende dingen als hanenkammem, grote bergen uitstekend ijzer, heel veel bloot, bomberjacks, (band)shirts of kleding met expliciete, politieke of religieuze statements of symbolen. Gewoon enigszins neutrale kleding, passend binnen de bedrijfscultuur. Dat kan een net kostuum zijn, of een nette pantalon met passend overhemd, maar dat kan in sommige functies ook een spijkerbroek en een (niet-slobber)trui of zelfs een T-shirt.

Persoonlijke invulling kan uiteraard best, we hoeven echt niet allemaal grijze muizen te zijn. Een keer een afwijkende kleur das, ander stofje, een origineel gekleurd detail, net andere snit, niet-gangbare (kleur)combinatie...

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 14:44

Maar representatief is toch meer dan alleen die tatoeages en piercings? Ik dof me ook op hoor, loop bijna alleen in jurkjes, hakken liefst. Maar die tatoeage en gestretchte oorlellen heb ik ook. Ik heb plugs en tunnel voor gewoon leuk naar school, maar ook met steentjes en dergelijke, zijn net gewone oorbellen. Meeste mensen zien het niet eens.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 16:25

Ik vind het zelf gewoon allemaal relatief.
Representatief betekend voor mij netjes. Piercings, tattoos en tunnels vind ik gewoon kunnen, maar dan wel nette subtiele sieraden. Net als het haar. Als het blauw is, maar verder netjes verzorgd, waarom niet?
Verder gewoon nette kleding die binnen het bedrijf past. Niet teveel make-up en gewoon fris.

Ik zie liever een nette verzorgde receptioniste met subtiele piercingsieraden en blauw haar, dan eentje met vet bruin haar en een make-uploze gevlekte huid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 16:33

Lous schreef:
Ik vind het zelf gewoon allemaal relatief.
Representatief betekend voor mij netjes. Piercings, tattoos en tunnels vind ik gewoon kunnen, maar dan wel nette subtiele sieraden. Net als het haar. Als het blauw is, maar verder netjes verzorgd, waarom niet?
Verder gewoon nette kleding die binnen het bedrijf past. Niet teveel make-up en gewoon fris.

Ik zie liever een nette verzorgde receptioniste met subtiele piercingsieraden en blauw haar, dan eentje met vet bruin haar en een make-uploze gevlekte huid.

En ik vind van het dikgedrukte beiden niet representatief, tenzij in een hostel of op een plek waar de 'klant' in dezelfde stijl gekleed is.

Maar ik denk dat 'neutraal' dus het beste woord is ervoor, ik verwacht van iemand die dus in de wat luxere restaurants / hotels werkt dat diegene zich neutraal verzorgt en neutraal uit ziet. En dat is in mijn woordenboek dus zonder teveel persoonlijke uitspattingen zoals fel gekleurd haar of grote tunnels oid. Dat zal voor anderen wellicht kortzichtig zijn en ik zal ook echt niet gelijk het hotel uitlopen, maar het is dan wél een reden om daar geen tweede keer heen te gaan. Anders kan de bedrijfskleding ook direct afgeschaft worden. Een werkuniform betekent imo ook een neutraal en verzorgd uiterlijk. Dus nee, geen vet haar vol met roos en een kraterhuid, maar ook geen tunnels, piercings in het gezichtsveld of onnatuurlijke haarkleuren. Dus inderdaad zonder (persoonlijke) statements zoals ik dat heel mooi zag staan :)

En voor een ander is dat weer helemaal prima. :)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 16:43

Het gaat er toch om dat iemand zijn werk ook goed doet? Dus als jij een hele fijne avond hebt gehad, lekker hebt gegeten of een super verblijf hebt gehad met geweldig aardig/netjes personeel met (persoonlijke) statements, dan zou je ook niet meer terug gaan om die laatste reden?
Ik ga toch zelf echt liever voor kwaliteit dan omdat er personeel rondloopt met (persoonlijke) statements.

Maar uiteraard dat blijft persoonlijk :). Al komen piercings en tattoos steeds vaker voor en word het steeds normaler gevonden. Zelfs de meest grote kakkers hebben tegenwoordig een navelpiercing, tongpiercing of kraakbeenpiercings in het oor. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 16:48

Ik zeg ook niet dat ze slecht zijn in hun werk toch?

Ik zeg alleen dat ík het niet vind kunnen als je een visitekaartje bent voor een bedrijf. Dan hoor je imo een neutraal uiterlijk te hebben zonder teveel persoonlijke statements. Ik kom daar door de uitstraling van hotel x, en voor mij doet gekleurd haar en een ijzerwinkel in het gezicht afbreuk aan de uitstraling.

Die of gene zal absoluut goed in z'n werk zijn, maar dat kan je ook zijn zonder persoonlijke statements. Je bent daar om je werk uit te voeren :) en dat kan best met een natuurlijke haarkleur en zonder piercings of dikke lagen make-up.

Tenzij dat de stijl van het hotel/restaurant is, dan hoor je me niet. Bij de beren restaurants verwacht ik ook echt geen driedelig pak :+

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 16:49

Ik ben van mening dat je in bepaalde beroepen geen statement moet uitstralen. Niet door middel van je uiterlijk, maar ook niet door middel van kleding (denk aan tshirts met duidelijke quotes, uitgesproken meningen). Hoe serieus neem je de juf van je kind of de hypotheekverstrekker als die een of ander heftig satanistisch tshirt draagt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 16:51

Goof schreef:
Ik ben van mening dat je in bepaalde beroepen geen statement moet uitstralen. Niet door middel van je uiterlijk, maar ook niet door middel van kleding (denk aan tshirts met duidelijke quotes, uitgesproken meningen). Hoe serieus neem je de juf van je kind of de hypotheekverstrekker als die een of ander heftig satanistisch tshirt draagt?

Maar zou je een juf of een hypotheekverstrekker gelijk minder serieus nemen als ze een lavendeltakje op haar arm getatoeëerd had? (oprechte interesse hoor, kom zelf niet in een representatieve sector terecht)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 16:53

Nee dat niet, kleding hoort voor mij ook neutraal te zijn, bedrijfskleding of 'dresscode' vind ik zelf ook belangrijk.
Maar subtiele sieraden en lichaamsversieringen vind ik gewoon moeten kunnen.

Leuk voorbeeld, bij een bedrijf waar ik werkte werd een groot probleem gemaakt van mijn tongpiercing. Terwijl er geen enkel probleem werd gemaakt van een collega met een enorme onverzorgde baard, die naast in de bediening ook nog eens dagelijks boven de frituur en de oven werkte.