Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 12:22

Cer schreef:
Zegt jouw manager dan niet "je afwezigheidsmelder staat nog aan, je bent toch al terug?"

In Outlook heb je een mogelijkheid voor interne mail en externe mail. Dus voor extern schreef ik dan dat ik er pas dinsdag weer was. Voor intern dan dat ik er maandag al wel was.

UO: Mijn werkgever heeft de boel echt niet goed geregeld. Maar ik heb het idee dat ik de enige in deze organisatie ben, die zo denkt. Dus vooral een interne UO. :+

Algemene UO: thuiswerken is niet voor iedereen goed en de beste oplossing.

Sherivey

Re: Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 12:36

Dan wil ik er een UO tegen gooien: op kantoor werken is ook niet voor iedereen beter :+

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 12:58

PO: Werk is maatwerk en bedrijven moeten af van de eenheidsworst, want wat voor de één werkt, werkt voor de ander dramatisch :)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 13:12

VuurVleugels schreef:
PO: Werk is maatwerk en bedrijven moeten af van de eenheidsworst, want wat voor de één werkt, werkt voor de ander dramatisch :)

Zou echt heel mooi zijn als bedrijven daar keuze in geven (indien je je werk thuis kunt doen dan he, bvb een deel van mijn werkzaamheden kunnen niet thuis)

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 15:28

Sherivey schreef:
Dan wil ik er een UO tegen gooien: op kantoor werken is ook niet voor iedereen beter :+

VuurVleugels schreef:

Eens. :+ Met beiden hoor.

Maar zowel bij mijn huidige werkgever als mijn vorige zijn ze van mening dat iedereen toch veel liever en beter thuis kan werken. Terwijl ze beweren hybride te werken. Maar als je wel naar kantoor moet/wilt, dan laten ze je zwemmen.

Vanmorgen drie kwartier bezig geweest naar het zoeken van een plek. Alweer. Niet dat het vol zit, maar niemand weet waar je wel gewoon kunt zitten. Dan is een plek weer geclaimd door een team en dan mag/kun je daar niet zitten. Heb gewoon een potje zitten janken op het toilet omdat ik zoveel stress had. Ik wil gewoon mijn #^@* werk kunnen doen zonder dit gezeik.
Laatst bijgewerkt door KarenQ op 04-01-24 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 15:32

En hier is er dus helemaal geen mogelijkheid om thuis te werken, terwijl ik daar veel productiever ben. -O-

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 15:45

Kaitlyn schreef:
En hier is er dus helemaal geen mogelijkheid om thuis te werken, terwijl ik daar veel productiever ben. -O-

Zijn anderen dat dan ook?

Wat ik daar mee bedoel, ik hoor sommige collega's vaak zeggen, thuis ben ik veel productiever, want dan krijg ik veel minder vragen! Want een drempel om contact met iemand op te nemen en het is makkelijker om een vraag te negeren. Maar... degene die de vraag stelt, kan misschien helemaal niet verder of moet dan weer op zoek naar andere mensen die het misschien ook weten en is daardoor veel minder productief.

Doordat veel collega's thuis werken, ben ik minder productief. Ik moet steeds mensen moet bellen/mailen/appen met vragen en dan weer moet wachten op antwoord of op zoek naar iemand anders (op dezelfde manier). Dus ik probeer meer zelf uit te zoeken, wat ook weer meer tijd kost en ik vind niet altijd het (juiste) antwoord. Mijn productiviteit is afhankelijk van de beschikbaarheid van anderen.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 15:53

Nou als ze niet verder kunnen, dan bellen ze wel.

Wat mijn ervaring/irritatie op kantoor is, dat mensen gelijk naar mij lopen (of omdraaien naar mij toe als ze in het zelfde kantoor zitten) met vragen die een ander ook kan oplossen. Of zelfs zijzelf als ze gewoon de procedure lezen of iets langer nadenken.

En dan kan ik wel zeggen: “Misschien moet je even die en die bellen of dat en dat doen”, maar dan ben ik alweer uit mijn concentratie. Dus dan kan ik net zo goed helpen en dan zeg ik wel tactisch van “de volgende keer kun je beter die even benaderen” of zoiets.

En antwoorden van “daar ga ik niet over”, wordt niet gewaardeerd en vind ik zelf ook niet zo fijn.

Dus thuiswerken is voor mij echt super ideaal.
Maar dit is daar niet de enige reden voor :+

Maar ik kan me wel voorstellen dat het per functie/werksoort kan verschillen of het handig is of niet.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 15:58

KarenQ schreef:
Vanmorgen drie kwartier bezig geweest naar het zoeken van een plek. Alweer. Niet dat het vol zit, maar niemand weet waar je wel gewoon kunt zitten. Dan is een plek weer geclaimd door een team en dan mag/kun je daar niet zitten. Heb gewoon een potje zitten janken op het toilet omdat ik zoveel stress had. Ik wil gewoon mijn #^@* werk kunnen doen zonder dit gezeik.

Dit vind ik ook wel zo hinderlijk…

Misschien UO maar als een kantoor met flexplekken werkt dan zijn het ook echt flexplekken en moet iedereen er kunnen zitten. Leuk dat Jantje hier 90% van de tijd zit en “zijn” plek met een vieze koffiemok heeft geclaimed maar vandaag ben ik eerder en is nergens anders plek voor mij dus ga ik hier zitten :evaw:

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 16:06

Ik functioneer honderd keer beter als ik thuiswerk en dat is dus ook wat ik vrijwel continu doe maar goed ik ben niet geschikt voor loondienst dus hoef die ellende ook niet meer mee te maken.

En om er maar eens een lekker UO in te gooien: Ik word blij van vorst :D
Uiteraard niet van gladheid en toestanden maar wel van heerlijke droge koude lucht!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 16:25

onze werkgever laat ons vrij in thuis- of op kantoor werken. Wij hebben met ons team afgesproken om 2x per week naar kantoor te gaan. Je moet een werkplek reserveren, doe je dat niet dan kan het zijn dat je pech hebt. Aanrader....flexwhere app :)

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 16:27

KarenQ schreef:
Kaitlyn schreef:

Wat ik daar mee bedoel, ik hoor sommige collega's vaak zeggen, thuis ben ik veel productiever, want dan krijg ik veel minder vragen! Want een drempel om contact met iemand op te nemen en het is makkelijker om een vraag te negeren. Maar... degene die de vraag stelt, kan misschien helemaal niet verder of moet dan weer op zoek naar andere mensen die het misschien ook weten en is daardoor veel minder productief.

Doordat veel collega's thuis werken, ben ik minder productief. Ik moet steeds mensen moet bellen/mailen/appen met vragen en dan weer moet wachten op antwoord of op zoek naar iemand anders (op dezelfde manier). Dus ik probeer meer zelf uit te zoeken, wat ook weer meer tijd kost en ik vind niet altijd het (juiste) antwoord. Mijn productiviteit is afhankelijk van de beschikbaarheid van anderen.

Oh nee het gaat mij niet om vragen, want was in het verleden bij ander werk ook bereikbaar op mail/teams/whatsapp/per telefoon. Maar ik ben gewoon veel meer afgeleid op kantoor. Op dit moment is de situatie als volgt:
Rechts is er iemand vrij hard muziek van Borat uit de film aan het luisteren, schuin links zit er iemand vrij luid Oekraïns nieuws te luisteren óf ze heeft Harry Potter of Lord of the Rings filmmuziek aan dat wisselt elkaar af, schuin rechts zit er iemand half krijsend Frans te bellen, links een Italiaanse die wel heel rustig is.. En dan komt het regelmatig ouwehoeren (van mezelf, maar ook collega's onderling) er nog bij. Ik heb echt geen focus op deze manier. :+

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 16:29

Bij mij is het heel wisselend of ik thuis of op kantoor beter functioneer.

Thuis kan ik enorm afgeleid raken van de was, de pakketbezorger, mijn man die nog even wat belangrijks wil zeggen, etc. Dat heb ik op kantoor allemaal niet.

Maar soms is het op kantoor een kippenhok en kan ik me daar helemaal niet concentreren, dan is thuis mezelf opsluiten op mijn werkkamer productiever.

Wij werken wel echt volledig hybride, dat deden we al jaren voor Corona uitbrak, dat heette toen "Het nieuwe werken" plaats- en tijdsonafhankelijk werken.
Daarnaast is 60% van mijn werk ambulant, dus ik zit ook heel veel in de auto en op locatie.

Maar vanwege het ambulante karakter en de landelijke organisatie waar ik voor werk, moeten we altijd al veel bellen en mailen om contact met collega's te hebben, om vragen te stellen of om mededelingen te doen, daarvoor maakt het niet uit of ik op kantoor zit, onderweg ben of thuis werk.
Zul je altijd zien, zit ik op kantoor Veenendaal, de collega aan wie ik een vraag heb op kantoor Zwolle :+

Maar ik maak er dus soms ooo gebruik van, dat ik nog bij daglicht naar mijn paard kan en als het weer donker is, nog wat werk moet afronden.
Dat vind ik wel echt ideaal aan het systeem en het vertrouwen van mijn leidinggevende.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 19:48

Marije_jiplover schreef:
Bij mij is het heel wisselend of ik thuis of op kantoor beter functioneer.

Thuis kan ik enorm afgeleid raken van de was, de pakketbezorger, mijn man die nog even wat belangrijks wil zeggen, etc. Dat heb ik op kantoor allemaal niet.

Maar soms is het op kantoor een kippenhok en kan ik me daar helemaal niet concentreren, dan is thuis mezelf opsluiten op mijn werkkamer productiever.

Wij werken wel echt volledig hybride, dat deden we al jaren voor Corona uitbrak, dat heette toen "Het nieuwe werken" plaats- en tijdsonafhankelijk werken.
Daarnaast is 60% van mijn werk ambulant, dus ik zit ook heel veel in de auto en op locatie.

Maar vanwege het ambulante karakter en de landelijke organisatie waar ik voor werk, moeten we altijd al veel bellen en mailen om contact met collega's te hebben, om vragen te stellen of om mededelingen te doen, daarvoor maakt het niet uit of ik op kantoor zit, onderweg ben of thuis werk.
Zul je altijd zien, zit ik op kantoor Veenendaal, de collega aan wie ik een vraag heb op kantoor Zwolle :+

Maar ik maak er dus soms ooo gebruik van, dat ik nog bij daglicht naar mijn paard kan en als het weer donker is, nog wat werk moet afronden.
Dat vind ik wel echt ideaal aan het systeem en het vertrouwen van mijn leidinggevende.

Klinkt wel echt als een droombaan :j

Waar kan ik solliciteren? *D

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 18:35

KarenQ schreef:
Kaitlyn schreef:

Het feit dat je het gevoel hebt constant bereikbaar te moeten zijn en dat 24 uur later een mail beantwoorden als "enorm laat" gezien wordt, is juist waarom stress en burn-out zo welig tieren. Laat mij maar eens een dag moeilijker bereikbaar zijn, ik heb geen job waarbij de wereld afbrandt als een mailtje eens een dag blijft hangen.

Ook dat je zelf dan maar dingen moet uitzoeken, klinkt in mijn oren eigenlijk zoveel beter. Tuurlijk gaat er misschien wat meer tijd over, maar he, je bent wel gegroeid, want je hebt het antwoord op je vraag zelf gevonden in plaats van meteen aan een collega zijn mouw te trekken.

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 12:42

Kaitlyn schreef:
Oh nee het gaat mij niet om vragen, want was in het verleden bij ander werk ook bereikbaar op mail/teams/whatsapp/per telefoon. Maar ik ben gewoon veel meer afgeleid op kantoor. Op dit moment is de situatie als volgt:
Rechts is er iemand vrij hard muziek van Borat uit de film aan het luisteren, schuin links zit er iemand vrij luid Oekraïns nieuws te luisteren óf ze heeft Harry Potter of Lord of the Rings filmmuziek aan dat wisselt elkaar af, schuin rechts zit er iemand half krijsend Frans te bellen, links een Italiaanse die wel heel rustig is.. En dan komt het regelmatig ouwehoeren (van mezelf, maar ook collega's onderling) er nog bij. Ik heb echt geen focus op deze manier. :+

Dan snap ik het zeker wel. :D Ik heb nooit in zo'n omgeving gewerkt, mijn kantoor was altijd erg normaal. Rustige radio op de achtergrond, af en toe een telefoontje of overleg op een normaal geluidsniveau. :+

Ik vind het zelf prima om iets zelf uit te moeten zoeken, maar ook daar zit een grens aan. Want soms is de informatie onvindbaar, omdat het niet echt is vastgelegd op bijvoorbeeld een intranet of in een dossier. Of omdat je meegekregen hebt dat men er op een andere manier tegenaan kijkt of er recent iets gewijzigd is. Of dat diegene bepaalde zaken op manier A of B vastgelegd wil hebben en je je afvraagt of dit betekent dat document Q hier ook bij moet. Of dan heb ik iets gevonden, maar dan moet ik toch weten of dit de juiste manier is. Er zit bij mij ook een verschil tussen of iemand een collega is op hetzelfde niveau (dat is meer sparren) dan iemand in de beslissende of leidinggevende functie. Ik had vooral die laatste groep mensen die zich onzichtbaar maakten.'
En het issue was, als ik dan zelf maar een beslissing nam (deed ik ook), en het was niet goed, dan kreeg ik wel het gezeik.

Ik zit nu bij een organisatie waar ALLES nieuw is en ik soms ook niet eens precies weet hoe ik de vraag moet formuleren omdat ik niet alle kennis heb. De dagen dat er dan iemand naast mij zit met kennis van zaken, zijn veel prettiger dan de dagen dat ik in mijn uppie zit.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 12:45

Als het bij ons druk op kantoor is doe ik gewoon mijn eigen muziek in met noice-cancelling oordopjes. Vervelend voor mijn collega's als ze dan soms een paar keer moeten roepen als ze me nodig hebben, maar ik krijg zo wel 100 x meer gedaan en daar gaat het uiteindelijk om :Y)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 17:51

Kaitlyn schreef:

De oplossing: Orff!
https://open.spotify.com/album/29PSyE1Z ... rTK6jjE5IQ

Niet te zachtjes en je moet 'm zelf natuurlijk wel kunnen hebben :D

Werkt erg goed bij mijn partner op het werk }>

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 23:43

ikke schreef:
Kaitlyn schreef:

De oplossing: Orff!
https://open.spotify.com/album/29PSyE1Z ... rTK6jjE5IQ

Niet te zachtjes en je moet 'm zelf natuurlijk wel kunnen hebben :D

Werkt erg goed bij mijn partner op het werk }>

Hahahahaa briljant, doe ik de volgende keer als er zoveel hectiek is. :')

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 10:42

Dat 18 graden te koud is voor op kantoor.
Heb in de tussentijd maar een donzen jas, een stoov en een fleecekleedje verzameld en neergelegd, want de discussie is niet te winnen als enige vrouw tussen 8 mannen op de afdeling %)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 11:10

Yv_ schreef:
Heb in de tussentijd maar een donzen jas, een stoov en een fleecekleedje verzameld en neergelegd, want de discussie is niet te winnen als enige vrouw tussen 8 mannen op de afdeling %)

Is ook koud! Ik zit thuis ook onder een dekentje met 19/20 graden hoor :')

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 13:02

Yv_ schreef:

Bij ons was het van de week 15 graden op kantoor. :=
Gelukkig werd er toen een gaskacheltje gehaald, maar eigenlijk is die te klein om de grote ruimte goed op te warmen..

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 20:52

Ik vind het absurd dat Natuurmonumenten ruiterpaden afsluit op de Hoge Veluwe. Dit doen ze om drukte te temperen, maar wandelaars en fietsers zijn wel welkom. Ruiters zijn maar een kleine groep, dus ik vind het onzin.
Tot overmaat van ramp wordt nu het nk wielrennen georganiseerd, met een route over de Posbank. Yeah right, zij wel?
Natuurmonumenten is hier overigens ook fel op tegen. Dus afwachten wie er zijn zin gaat krijgen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 21:18

Niet op de Hoge Veluwe, maar op de Veluwezoom. Hoge Veluwe is niet van Natuurmonumenten.

En ze hebben vorig jaar 2 paden afgesloten met een k.u.t. smoes, maar verder is het nog open hoor.
Het artikel in de krant van van de week, was een oude koe die uit de sloot gevist is.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 23:16

Ik was wel blij om te lezen dat er felle weerstand is tegen het NK. Vind het absurd om dat door zo'n gebied heen te laten gaan, hopelijk gaat er een streep door de route.