Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 20:50

Las iets over stijgende cijfers. Als we de cijfers leidend laten zijn is het wel belangrijk dat we daar de juiste cijfers voor gebruiken en niet meer puur ons baseren op de besmettingen. Immers veel mensen zijn gevaccineerd en hebben dus nauwelijks klachten, belasten ook de zorg niet daarmee. Deel van de besmetten is pas besmet geweest maar test nog positief. Klein deel komt maar in het ziekenhuis. Daar dalen de cijfers las ik op nos.nl, in de IC althans. Maar volgens mij dalen de besmettingscijfers ook nog steeds, zij het niet meer zo snel als eerst. Het slechte weer zal daar ook in meespelen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 20:51

Suzanne F. schreef:
Maar wat maakt die zorgkosten nou zo duur? Ik ben met 1 afspraak in het ziekenhuis al mijn eigen risico kwijt. Dat maakt dat ik dus wel terughoudend ben daarmee. Vorig jaar voor het tweede jaar op rij controle echo gehad die prima was. Dit jaar heb ik hem afgezegd, heb nergens last van, merk niks. Beetje zonde om daar zo weer 350 euro voor af te tikken.

Ik word volgende maand geopereerd. Galblaas eruit. Ben benieuwd wat dat gaat kosten.
Plus wat ik allemaal al mankeer dit jaar.
De aftakeling is begonnen :+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 20:53

In normale tijden kan ons land prima uit de voeten met 1100 ic bedden. Ongeveer 750 bezet, een aantal moet leeg blijven in geval van een bvb treinongeluk.
En de ligdagen op de ic/ziekenhuis is het kortst van heel Europa. 7 dagen.
En dan lukt het met dit aantal bedden.
Kwam daar toch Corona om de hoek kijken, mensen lagen geen 7 dagen maar 7 weken op de ic. Dus ook al hadden we 2500 ic bedden gehad dan nog was het kantje boord geweest. En 1400 ic bedden erbij betekend 1400 x 1750 euro, per dag wanneer ze leeg staan. Reken maar uit, er zal ongetwijfeld wat veranderen maar niet dat er zoveel bedden bij gaan komen.

HC, niet zo zielig doen dat je vorig jaar de wind van voren kreeg. Spanje was heilig en Nederland deed alles fout en daar werd je op aangesproken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 20:55

Nee in een gewone winter ligt het al maximaal vol.
In 2018 met een heftige griep golf worden er al reguliere operaties uitgesteld.
Dus we konden het voor corona al niet aan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 20:59

verootjoo schreef:
Dat kun je wel zeggen, maar het oude systeem wat hiervoor was, was ook zeker niet houdbaar in de situatie van nu. De zorgkosten rijzen de pan uit.

Het 'nieuwe' systeem is inmiddels ook allang niet meer het systeem zoals dat destijds als 'nieuw' is opgezet.

Ik heb een aantal van de discussies en bv ook de toelichtingen van jaren terug gelezen en wat er toen gezegd werd is heel anders dan wat er nu speelt.

Ik denk dat dat sowieso iets is dat altijd belangrijk is: geen systeem of indeling is ooit 'af'. Je moet er steeds aan blijven werken, steeds blijven kijken waar de meeste onrechtvaardigheid/misbruik plaatsvindt en daar gericht iets mee doen.

Maar wat in het huidige systeem in elk geval een erg groot probleem is, is dat niemand meer echt zicht heeft op wat er gebeurt of wat ongeveer de werkelijke kosten zijn. Dat wordt allemaal verstopt in rekeneenheden en contracten, die zo ver weg staan van de werkelijkheid dat het bijna niets meer met elkaar te maken heeft, en dat logische dingen ook niet meer gedaan worden.

Zo wordt er nu bezuinigd op allerlei marginaal kleine dingen die uiteindelijk heel makkelijk voor grotere problemen kunnen zorgen. (Vaste voorbeelden zijn het preferentiebeleid, dat zinnig is om belachelijke prijsopdrijving tegen te gaan maar op dit moment gaat dat soms om nog geen cent per tablet, terwijl het wel kan maken dat mensen op de SEH belanden wegens grotere kans op medicatiefouten of bijwerkingen. Of mensen die minder vaak geholpen mogen worden met toiletbezoek, verschoning of drinken, met een grotere kans op urineweginfectie of uitdroging en ook daar spoedopnames.)

Dat het soms veel goedkoper is om niet altijd het goedkoopste te doen is helemaal weg, alles is nou over zoveel systemen verspreid dat er niet meer doorheen te komen is. Enerzijds is er heel versnipperd, anderzijds is het juist dat er heel veel grote partijen zijn die niet meer flexibel kunnen reageren. Zo was het destijds niet bedoeld! Maar de dingen die we met de 'nieuwe' zorgverzekering wilden bereiken zijn we bijna vergeten.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 21:13

Suzanne F. schreef:
Maar wat maakt die zorgkosten nou zo duur? Ik ben met 1 afspraak in het ziekenhuis al mijn eigen risico kwijt. Dat maakt dat ik dus wel terughoudend ben daarmee. Vorig jaar voor het tweede jaar op rij controle echo gehad die prima was. Dit jaar heb ik hem afgezegd, heb nergens last van, merk niks. Beetje zonde om daar zo weer 350 euro voor af te tikken.

Wat denk je van de pharmaceutische instellingen. Dezelfde medicijnen waar je hier een godsvermogen voor betaald zijn in andere landen vele malen goedkoper te krijgen en vaak ook nog zonder recept.

De huidige zorg is opveel manieren een soort van Monopoly spel

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 21:21

Het ziektenfonds was ook niet houdbaar zoals het was.
Als je niet bij de „norm“ zat moest je prive en dat was al snel. Bij een eigen bedrijf, zelfs arme starter moest je dan vaak al over.

Het is goed om je te realiseren dat je bijv. in Duitsland een heel flink stuk meer betaald en je af te vragen of dat het waard is. De anntallen ja en nee tel je dan op en dat heet democratie.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 21:47

Maar verdient een Duitser daar dan meer omdat ze het wel betaald krijgen?
Want waarom kan het in andere landen wel? Wat kunnen wij daar van leren?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 22:04

Een duitser heeft gemiddeld zelfs minder loon en betaald percentieel dus echt wel aardig meer maar is daar blijkbaar gemiddeld genomen tevreden mee. De nederlander is wellicht gemiddeld wat meer op de centen (zuinig) dus dat kan prima uit cultuur gevormd zijn.

Er is vast wel ergens een overzicht over zorgkosten per bruto inkomen of per persoon of zo.

Edit: zoiets dus
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2020/47 ... -in-europa

Je kan dan gaan roepen: waarom Duitsland meer!
Maar wellicht is dat de reden dat de snelwegen in Duitsland gemiddeld veel beroerder zijn dan in NL (?)
Je kan het maar 1x uitgeven en dan worden keuzes gemaakt en gestemd.
NL als Meerendeel VVD stemmer is duidelijk voorstander van goed en veel asfalt bijv.

pumpina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 23:52

Huertecilla schreef:
DuoPenotti schreef:
HC
de 10 jaar voor de corona heeft onze regering 1000 bedden bezuinigd. (en de helft over 50 jaar gezien)
In 2016 werd al gewaarschuwd voor tekort op ic.
Maar toen sliep meneer de president door.
In 2018 werd gewone zorg ook al tijdelijk stopgezet door jawel, de griep
Maar toen sliep meneer de president door.
Ondanks dat de bevolking groeit, er vergrijzing is en ook immigranten vaker in het ziekenhuis belanden en we deze door de jaren heen ook meer hebben.
En daar hebben we nu last van.
Zo simpel is het gewoon.

Je weet hoe ik hier een jaar geleden persoonlijk over beledigd werd? Dat ik geen kritiek op NL mocht hebben :roll:

Voor míj is het helder; we worden op zijn meest positief gesteld onvolledig voorgelicht. Continue en dat moét beleid zijn.

Detail dat even buiten beschouwing wordt gelaten is dat de regering wordt gekozen door de Nederlandse burgers. Nederlanders hebben hier dus voor gekozen. En ik moet zeggen dat ik ook best achter (een deel van) de bezuinigingen sta.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 07:49

Suzanne F. schreef:

De farmaceuten komen in ieder geval niks te kort… als je leest wat er soms voor medicijnen betaald moet worden sla je steil achterover

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 07:51

DuoPenotti schreef:
Nee in een gewone winter ligt het al maximaal vol.
In 2018 met een heftige griep golf worden er al reguliere operaties uitgesteld.
Dus we konden het voor corona al niet aan.

Precies :) maar het aanhalen daarvan wordt niet op prijs gesteld, want dan zou je Corona vergelijken met de reguliere griep

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 07:56

maar ging het tot 2018 en na 2018 tot Corona wel goed dan? Of was er toen ook tekort?
Want meestal ga je toch uit van wat er gemiddeld nodig is, en niet wat er bij uitzondering nodig is? (dan heb je in een normale situatie capaciteit over, en dat is ook duur, denk ik?)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 07:58

Ik vind het schokkend dat er vanaf het begin van de Corona epidemie/pandemie door de politiek niet 1 keer is aangehaald dat de huidige inrichting van de zorg wellicht anders moet. Ook het belang van gezond leven wordt totaal overheen gestapt (er is inmiddels bijvoorbeeld duidelijk dat overgewicht, naast alle andere risico’s dat het met zich mee brengt, kan zorgen voor een heftiger verloop bij coronabesmetting) Nee, we focussen ons alleen op het vaccineren (wie betaald die vaccins eigenlijk?) wat in mijn ogen een korte termijn oplossing is. Hoe gaan we zorgen dat we in het vervolg goed beslagen ten ijs gaan bij nieuwe virusuitbraken?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 07:59

Cer schreef:
maar ging het tot 2018 en na 2018 tot Corona wel goed dan? Of was er toen ook tekort?
Want meestal ga je toch uit van wat er gemiddeld nodig is, en niet wat er bij uitzondering nodig is? (dan heb je in een normale situatie capaciteit over, en dat is ook duur, denk ik?)

In 2018 moest volgens mij voor het eerst reguliere zorg afgeschaald worden t.g.v. Griep. Het is echter ieder jaar druk bij een griepepidemie :j ik ga eens cijfers zoeken

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 08:54

https://www.ad.nl/show/entertainmentsector-met-stomheid-geslagen-door-camping-bij-circuit-zandvoort~a25af6f8/

Entertainmentsector met stomheid geslagen door camping bij circuit Zandvoort

De entertainmentsector is met stomheid geslagen door het bericht dat er bij de Grand Prix op het circuit van Zandvoort begin september een camping is. Dit terwijl er een streep door meerdaagse evenementen ging vanwege overnachtingen. Op Twitter wordt het nieuwsbericht massaal gedeeld.

Meerdaagse evenementen mogen niet maar dit zou wel mogen? Hoe krom wil je het hebben...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 08:58

purny schreef:
https://www.ad.nl/show/entertainmentsector-met-stomheid-geslagen-door-camping-bij-circuit-zandvoort~a25af6f8/

Entertainmentsector met stomheid geslagen door camping bij circuit Zandvoort

De entertainmentsector is met stomheid geslagen door het bericht dat er bij de Grand Prix op het circuit van Zandvoort begin september een camping is. Dit terwijl er een streep door meerdaagse evenementen ging vanwege overnachtingen. Op Twitter wordt het nieuwsbericht massaal gedeeld.

Meerdaagse evenementen mogen niet maar dit zou wel mogen? Hoe krom wil je het hebben...

Jeetje dat wordt 1 groot feest daar op die camping natuurlijk. Wat krom.
Dat is natuurlijk niet te verkopen inderdaad. Dan zouden evenementen ook vlakbij een camping kunnen plaatsvinden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 09:03

Ik begin steeds meer het idee te krijgen dat het kabinet bepaalde sectoren naar de kl*te wil helpen

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 09:08

Cer schreef:

Elk jaar waren er momenten dat het vol lag.
Dan werd er al met de ziekenhuizen onderling gezegd, wij zijn vol, als er nu een ambulance binnen komt hebben jullie dan plek? Dan werden die meteen doorgestuurd.
Zo'n nacht kwam er niets op de SEH binnen, niets. (terwijl daar dan wel personeel ingeroosterd staat)

In 2018 was het dus zo erg dat gewone geplande operaties werden uitgesteld.
Dat is natuurlijk van kortere duur geweest als nu met Corona.
Maar ik noem dat schandalig in een welvarend land.

En overcapaciteit...de mensen op de vloer rennen de benen onder de kont vandaan. Altijd al.
Daar zouden echt wel mensen bij mogen, zonder bedden, gewoon al mensen.
Maar nee nergens geld voor.
Maar er zijn wel 10 lagen aan managers die van 9-5 werken, of vaak al eerder niet meer bereikbaar want dan zijn ze golfen.

Nu weet ik dat de afdeling waar ik gewerkt heb er ondertussen 1 laag tussenuit is. En dat werd hoog tijd ook. Maar er is niet iemand op de vloer voor bij gekomen.
Terwijl wij toen 1 langdurige zieke hadden en 1 iemand gewoon ziek, dat er al werd gezegd, mocht er nu nog iemand ziek worden moeten we 12 uurs diensten draaien. Dus hoezo krap bezet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 09:30

Ik dacht dat de mensen er meer taken bij hadden gekregen omdat er tussenlagen weggesaneerd waren, omdat ziekenhuizen zelf geld moesten gaan verdelen... (en managers meer konden verdienen..zoiets)

Dat van de Formule 1 had ik gisteren idd in een ander topic ook al geplaatst... camping... naast het circuit... hoe dan?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 09:40

Überhaupt. 70.000 man per dag. Ga mij niet zeggen dat deze netjes alleen op hun zitplaats blijven. :+
Ze moeten ook naar binnen en weer er uit en daar moet ook nog gedronken en gegeten worden.
Het is gewoon níet uit te leggen aan de evenmentenbranch.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 09:47

Cer schreef:
Ik denk dat de zorg te duur wordt.. omdat we te oud worden en er veel te veel gefixt wordt.. het wordt een beetje een bodemloze put … :+

...en als de kwetsbaren omvallen aan Covid19 lopen we anderhalf jaar later nóg met maskertjes want oeioeioei de griepgolf van het najaar.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 09:51

Daks schreef:
De huidige zorg is opveel manieren een soort van Monopoly spel

:)*

..en Covid19 het hotel op de Kalverstraat waar iedereen op moét.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 10:03

Ik moet even spammen dat ik gisteren op bezoek ben geweest bij iemand die ik al 2 jaar niet gezien had door corona. Ze is 82 en ik wilde wachten tot ze goed gevaccineerd was. Ze is de enige die ik “ken” die oud en heel kwetsbaar is. Heb namelijk zelf al heel lang geen grootouders meer. Maar het voelt nu wel echt alsof het einde in zicht is! :D

Ben natuurlijk vol gestopt met lekkere bakkersspritsen en fancy chocolade en ze had zelfs vega soep gemaakt en een vega burger gehaald! <3

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 10:10

Geweldig. Ik ga vrijdag naar mijn oma die morgen 95 jaar wordt.