Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 23:18

Vayo schreef:
bigone schreef:
En daar zit nu net de kneep, ze staat voor de klas, 12 tot 16 jarigen en er is al een besmetting geweest. Die is een uur op school ( in de klas) en krijgt een loopneus. Gaat naar huis, testen, positief. Dus wat is nauw contact, de rest word niet getest, gewoon naar school en bij klachten gaan testen. Niks quarantaine. En dit is een zeer grote scholenkoepel en in overleg met GGD.

Maar dan beslist de GGD en niet school zelf.

Hier is laatst een groep na 1 dag thuis weer naar school gemogen omdat de GGD quarantaine niet nodig vond, omdat het kind a-symptomatisch was en het laatste contactmoment met de klas 3 dagen voor de positieve test was.

Getup, maar is er bij jullie geen verschil tussen nauw contact of overig contact?

Ik zie ook niet zo in waarom je als vo docent bij1 besmetting in een klas zou moeten testen.
Je houdt 1,5 meter afstand dus met de gewone klaslokalen zitten daar ook geen 30 pubers (of een school kiest voor vaste duo’s en dan wordt er als het goed is weinig/niet bewogen door het gebouw.)
1,5 meter blijft de norm.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 20-03-21 23:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 23:19

bigone schreef:
En daar zit nu net de kneep, ze staat voor de klas, 12 tot 16 jarigen en er is al een besmetting geweest. Die is een uur op school ( in de klas) en krijgt een loopneus. Gaat naar huis, testen, positief. Dus wat is nauw contact, de rest word niet getest, gewoon naar school en bij klachten gaan testen. Niks quarantaine. En dit is een zeer grote scholenkoepel en in overleg met GGD.

In dit geval heeft de GGD een onderzoek gedaan en op basis van de informatie van de school geconcludeerd dat er een laag risico op besmetting is geweest. Zo'n onderzoek staat of valt natuurlijk altijd met de informatie die de school verstrekt. Maar dat is altijd het probleem met bron en contact onderzoek, de enige adviezen die de GGD kan geven is op basis van de informatie die de mensen hun verstrekken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 23:47

Karl66 schreef:
Sizzle schreef:
Het percentage vind ik wel belangrijk hoor.
Wij zijn gestegen (40%) maar de positief ratio is nog steeds al maanden stabiel rond de 4,5%, dan weet je tenminste dat er in iedergeval niet te weinig getest wordt en er dus geen grote verrassing verstopt zit.
Zit je rond de 10% dan is je dark number al flink groot.

In Nederland testen we op dit moment mensen twee keer, die in contact zijn geweest met een besmette persoon. Op die manier trek je het percentage heel snel onderuit, zonder dat dit iets zegt over de besmettingen. Dan zegt het aantal besmettingen per 100.000 personen veel meer.

Dat is toch overal zo? De 2e keer na 5 dagen is vrij gangbaar.

Hoe dan ook zegt het WHO dat een land moet streven naar een dusdanige hoeveelheid tetst zodat je onder de 5% blijft omdat dit een maat zou zijn voor zinvolle tracing.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 00:03

Sizzle schreef:
Dat is toch overal zo? De 2e keer na 5 dagen is vrij gangbaar.

Hoe dan ook zegt het WHO dat een land moet streven naar een dusdanige hoeveelheid tetst zodat je onder de 5% blijft omdat dit een maat zou zijn voor zinvolle tracing.

Ik hoor hier weinig mensen die direct laten testen als ze in quarantaine zitten hoor. Dit ga ik zelf ook niet doen. Ik verwittig mijn contacten gewoon direct zelf en zij kunnen er dan zelf voor kiezen om direct te laten testen of af te wachten tot de uitslag van mijn test op dag 5. Ik vind die eerste keer testen echt onzin. Bij negatief mag je niet vertrouwen op die uitslag, maar moet je op dag 5 alsnog testen. Ik ga echt geen twee keer testen en bij mijn kinderen doe ik dit ook niet.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 21-03-21 00:06, in het totaal 1 keer bewerkt

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 00:06

Wat mij betreft ligt dit gewoon aan het contact. Zal mijn vriend Corona krijgen laat ik mij ook direct testen. Heb ik door omstandigheden bijv. leerlingen langere tijd op te weinig afstand gehouden ook.
Is er gewoon een besmetting onder een leerling of collega? Nee dan niet. Dat wordt hier ook niet verwacht en is voor ons ook helemaal geen richtlijn als vo school.

Vayo

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 00:08

Ik moet zeggen dat ik sowieso hoop dat er snel minder vervelende testen komen. Ik word echt wel wat naar bij het idee van testen. Terwijl ik met naalden weer niks heb. Ik zou veel liever bloed laten prikken dan laten testen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 00:20

Vayo schreef:
Ik moet zeggen dat ik sowieso hoop dat er snel minder vervelende testen komen. Ik word echt wel wat naar bij het idee van testen. Terwijl ik met naalden weer niks heb. Ik zou veel liever bloed laten prikken dan laten testen.

Ik vond het juist wel meevallen. Het valt voor mij in hetzelfde straatje als bloedprikken. Is ook geen hobby maar erg vind ik het ook niet.
En dan hebben ze bij mij ook nog 2 neusgaten moeten doen :')

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 00:25

Ik heb gehoord dat het kan verschillen. Dat de een het meer met beleid doet en dat de andere het harder doet.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 00:27

Ik ben nu 5x geweest.

Tis geen hobby, zal het ook niet worden,maar dramatisch is het ook niet hoor.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 00:28

purny schreef:
Ik heb gehoord dat het kan verschillen. Dat de een het meer met beleid doet en dat de andere het harder doet.

Maar dat is toch met bloedprikken net zo?
Toen ik een periode iedere week moest had ik ook voorkeuren voor bepaalde mensen die prikte en vooral tussen wie ik niet wilde.
Dus ja dat geloof ik ook best bij het afnemen van een Corona test.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 00:50

lenaa_tje schreef:
Vayo schreef:

Ik vond het juist wel meevallen. Het valt voor mij in hetzelfde straatje als bloedprikken. Is ook geen hobby maar erg vind ik het ook niet.
En dan hebben ze bij mij ook nog 2 neusgaten moeten doen :')

Ik denk dat het vooral het idee is :') mijn 10 jarige dochter vond het weinig voorstellen :+ Maar ik beval ook liever dan dat ik naar de tandarts ga whahaha. Ik houd gewoon niet van dingen aan mijn gezicht :')

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 00:59

Bij mij was het net Corry konings gevoel

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 01:06

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 09:15

Sizzle schreef:
Je kan blijkbaar ook luxe all-in met vaccinatie inclusief tripjes boeken naar verschillende bestemmingen.

https://www.forbes.com/sites/alexledsom ... takes-off/

Wat is dit joh ? :wow: :=
Money ( and vaccines :+ ) rule the world.

In Brussel was gister een carnavalsoptocht. Kleine 1000 man. Zonder (mond)masker. Zonder afstand.
En ook overal in de wereld betogingen tegen de maatregelen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 09:36

Vaccinatie vakantie. Bijzonder.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 09:39

SusanH schreef:

Als je het geld hebt waarom niet
Des te meer is er hier voor ons...

Ik kan mij niet druk maken om anderen eerlijk gezegd, het is na een jaar ook verdomd zwaar en als je op deze manier een uitweg hebt, tja

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 09:41

Echwel schreef:
SusanH schreef:

Als je het geld hebt waarom niet
Des te meer is er hier voor ons...

Ik kan mij niet druk maken om anderen eerlijk gezegd, het is na een jaar ook verdomd zwaar en als je op deze manier een uitweg hebt, tja

Omdat het egoïstisch is, op veel van dat soort plekken wordt de gewone bevolking helemaal niet ingeënt.

*rare zin gemaakt
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 21-03-21 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 09:43

Dat idd.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 09:48

Tja wat is egoïsme in een pandemie
Hebben we dat niet allemaal
De een wil een bepaald vaccin niet, de ander wil niet geënt worden, men reist massaal door eigen land.
Houdt niet meer aan de regels en noem maar op....

Voor mezelf....ik zit nu echt in de ik wil.een prik modus..
Dat is ook egoïsme denk.ik

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 09:51

Dus moet daar wat mij betreft van bovenaf een stokje voor worden gestoken. Dat is hetzelfde met de niet op de vloer werknemers van instellingen die een prik hebben gehad. Ook egoïsme, wat te begrijpen is als mens maar daar had van bovenaf een stokje voor gestoken moeten worden.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 09:55

Enigszins met je eens aan de andere kant als je alles moet voorschrijven enz heb je dus een bevolking op niveau kleuterklas en accepteren we dat?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 09:58

Echwel schreef:
Enigszins met je eens aan de andere kant als je alles moet voorschrijven enz heb je dus een bevolking op niveau kleuterklas en accepteren we dat?

Het lijkt op sommige dagen wel of we dat inderdaad zijn.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 10:01

Echwel schreef:

Nou hier hebben we het zelf naar gemaakt. Mijn nicht vond het op zich ook wel raar dat zij die gewoon vanuit huis werkt een prik kreeg maar ja ze ging daar toch echt niks van zeggen. De overheid stond dit toch toe?
Ondertussen was mijn andere nichtje die zelfs verpleegkundige is nog niet ingeënt. Laat staan een deel van de rest van de familie die op andere manieren met mensen werken terwijl zij lekker thuis werkt.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 10:02

Niet we hebben het ernaar gemaakt maar een deel van de mensen...

Tja dat blijf je houden in elke crisis enz...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 10:04

lenaa_tje schreef:
Dus moet daar wat mij betreft van bovenaf een stokje voor worden gestoken. Dat is hetzelfde met de niet op de vloer werknemers van instellingen die een prik hebben gehad. Ook egoïsme, wat te begrijpen is als mens maar daar had van bovenaf een stokje voor gestoken moeten worden.

Volgens mij werkt ' bovenaf ' net mee aan zulke dingen en pikken er ook hun graantje ( of ton graan }> ) van mee :P