Steeph schreef:Over die ramp was er laatst een "Air Crash Investigation" aflevering op TV. Misschien dat die nog ergens terug te vinden is.
Waar het in het kort op neer kwam:
Tenerife moest ineens een hoop meer vliegtuigen wegwerken omdat de luchthaven op Gran Canaria gesloten was door een bomaanslag. De laatste twee vliegtuigen die te laat zouden vertrekken waren die van KLM en Pan Am.
Omdat Tenerife normaal gesproken niet zo veel vliegtuigen te verduren kreeg was er nog geen electonisch systeem om de vliegtuigen te traceren en gebeurde het allemaal op het oog en de herkenningspunten die de piloten zagen. Ook was er maar één taxi-opstijgbaan.
De vlucht van KLM en de vlucht van Pan Am zouden samen taxiën en dan na elkaar opstijgen.
Omdat de piloten van KLM dachten dat het nog een tijd ging duren hebben zij eerst het vliegtuig vol laten tanken. Dit duurde langer dan verwacht en de vertaging liep in waardoor er extra stress op de piloten kwam te staan en de vluchten nog meer vertraging opliepen.
Na het tanken van het KLM toestel zijn beide toestellen gaan taxiën, KLM voorop, Pan Am er achteraan.
Aan het einde van de startbaan (en taxibaan dus) is het KLM toestel omgedraait om te kunnen opstijgen en heeft daar gewacht tot de mensen in het controlecentrum de "OK" gaven.
Ondertussen was er dikke mist op komen zetten waardoor het controlecentrum de vliegtuigen niet meer kon zien op de startbaan.
Het controlecentrum van de luchthaven vertelde de vlucht van Pan Am dat zij er af moesten bij de "afrit" C3 (om van de startbaan af te komen en achter de KLM vlucht te komen). Deze afrit was alleen heel onlogisch voor de piloten omdat zij dan twee keer een erg scherpe bocht zouden moeten maken met meerdere keren steken. In hun ogen was afrit C4 (een later) veel makkelijker omdat het dan twee flauwe bochten waren. Pan Am is dus zonder medeweten van het controlecentrum doorgereden tot C4.
Ondertussen loopt bij de KLM vlucht de spanning op omdat het wachten wel erg lang duurt en de piloten al bijna tegen hun aantal vlieguren aan zitten. Ze zijn namelijk die zelfde ochtend al opgestegen van Amsterdam, en moeten nu ook weer terug. Ook zijn de regels omtremt het aantal vlieguren laatst nog bijgesteld waardoor piloten hun brevet kunnen verliezen als ze te veel vlieguren maken.
De KLM-vlucht vraagt uit ongeduld aan het controlecentrum of ze mogen opstijgen. Het controlecentrum reageert met "ja, maar wacht tot ik het signaal geef". De KLM-piloten interpreteren dit als een "OK" en zeggen te gaan opstijgen.
De Pan Am piloten reageren met "maar wij staan nog op de startbaan". Dit komt binnen ala ruis bij de KLM piloten waardoor zij geen idee hebben en door gaan met opstijgen.
De Pan Am vlucht ziet de koplampen van de KLM vlucht op zich af komen en draait van de startbaan af, in de hoop nog iets te kunnen redden.
Helaas.
Of dit op nieuw zou kunnen gebeuren? Ja. Mensen maken fouten, en al helemaal mensen met haast. Ook als daar bovenop ook nog komt dat er een taal-barriere is (de piloten waren Nederlands en Amerikaans en het controlecentrum Spaans) en het radio apparatuur het op zo'n cruciaal moment laat afweten...
Het is een onwijs sneue samenloop van onstandigheden geweest.
Zo is het inderdaad gegaan. De aflevering(en) van Air Crash Investigation kan ik aanraden. Je ziet dat het vaak heel veel dingen zijn die tegelijk mis moeten gaan.
Overigens waren er wel overlevenden van het vliegtuig op de grond.