Dingen die je je afvraagt deel 2!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 12:22

theadora99 schreef:
Was er laatst niet nog zoiets gebeurd? Dat eentje op 18 meter overvloog terwijl t hoogste punt van een ander vliegtuig 17 meter wS?

Klopt, in de VS begin juli. Een vliegtuig wilde landen op de verkeerde baan, namelijk de taxibaan waar 4 vliegtuigen gereed stonden om te vertrekken. Er is door ingrijpen van de piloten van die vliegtuigen voorkomen dat het landende vliegtuig erop zou klappen en die kon nog net optrekken. De radar van het vliegveld zag niet wat er gebeurde.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 12:38

Kan het zijn dat mijn wandelschoenen zorgen voor pijn aan m'n achillespezen? Deze gekocht voor in Boedapest. Thuis een aantal keer mee gewandeld een half uurtje, ging prima. Heb knieproblemen, dus wilde goede schoenen. Gister voor hele dag gelopen in de stad, en m'n pezen waren heel strak en pijnlijk (aan beide voeten).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 12:50

Eske_B schreef:
Kan het zijn dat mijn wandelschoenen zorgen voor pijn aan m'n achillespezen? Deze gekocht voor in Boedapest. Thuis een aantal keer mee gewandeld een half uurtje, ging prima. Heb knieproblemen, dus wilde goede schoenen. Gister voor hele dag gelopen in de stad, en m'n pezen waren heel strak en pijnlijk (aan beide voeten).

Het duurt heel lang om wandelschoenen echt goed in te lopen jammer genoeg. Heb je er wel echt goede wandelsokken in die ook ondersteuning bieden? Verder is het een kwestie van opbouwen ben ik bang

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 12:53

Dat kan...welk merk is het? Die dealers daarvan kunnen het voetbed nakijken. Als je na zo'n klein stukje hier last van hebt, kan het zijn dat de hieldemping niet zo goed is en/ of je te weinig steun krijgt.

Ik ga er dan wel vanuit dat je dit normaal gesproken prima volhoudt en dat de schoenen al correct ingelopen zijn.

Eske_B

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 13:51

Heb wel goede wandelsokken, had ze misschien beter in moeten lopen. Normaal krijg ik iig geen last van m'n achillespezen.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 13:53

Hoeveel km loop je normaal?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 14:00

Steeph schreef:
Over die ramp was er laatst een "Air Crash Investigation" aflevering op TV. Misschien dat die nog ergens terug te vinden is.

Waar het in het kort op neer kwam:
Tenerife moest ineens een hoop meer vliegtuigen wegwerken omdat de luchthaven op Gran Canaria gesloten was door een bomaanslag. De laatste twee vliegtuigen die te laat zouden vertrekken waren die van KLM en Pan Am.
Omdat Tenerife normaal gesproken niet zo veel vliegtuigen te verduren kreeg was er nog geen electonisch systeem om de vliegtuigen te traceren en gebeurde het allemaal op het oog en de herkenningspunten die de piloten zagen. Ook was er maar één taxi-opstijgbaan.
De vlucht van KLM en de vlucht van Pan Am zouden samen taxiën en dan na elkaar opstijgen.
Omdat de piloten van KLM dachten dat het nog een tijd ging duren hebben zij eerst het vliegtuig vol laten tanken. Dit duurde langer dan verwacht en de vertaging liep in waardoor er extra stress op de piloten kwam te staan en de vluchten nog meer vertraging opliepen.
Na het tanken van het KLM toestel zijn beide toestellen gaan taxiën, KLM voorop, Pan Am er achteraan.
Aan het einde van de startbaan (en taxibaan dus) is het KLM toestel omgedraait om te kunnen opstijgen en heeft daar gewacht tot de mensen in het controlecentrum de "OK" gaven.
Ondertussen was er dikke mist op komen zetten waardoor het controlecentrum de vliegtuigen niet meer kon zien op de startbaan.

Het controlecentrum van de luchthaven vertelde de vlucht van Pan Am dat zij er af moesten bij de "afrit" C3 (om van de startbaan af te komen en achter de KLM vlucht te komen). Deze afrit was alleen heel onlogisch voor de piloten omdat zij dan twee keer een erg scherpe bocht zouden moeten maken met meerdere keren steken. In hun ogen was afrit C4 (een later) veel makkelijker omdat het dan twee flauwe bochten waren. Pan Am is dus zonder medeweten van het controlecentrum doorgereden tot C4.

Ondertussen loopt bij de KLM vlucht de spanning op omdat het wachten wel erg lang duurt en de piloten al bijna tegen hun aantal vlieguren aan zitten. Ze zijn namelijk die zelfde ochtend al opgestegen van Amsterdam, en moeten nu ook weer terug. Ook zijn de regels omtremt het aantal vlieguren laatst nog bijgesteld waardoor piloten hun brevet kunnen verliezen als ze te veel vlieguren maken.

De KLM-vlucht vraagt uit ongeduld aan het controlecentrum of ze mogen opstijgen. Het controlecentrum reageert met "ja, maar wacht tot ik het signaal geef". De KLM-piloten interpreteren dit als een "OK" en zeggen te gaan opstijgen.

De Pan Am piloten reageren met "maar wij staan nog op de startbaan". Dit komt binnen ala ruis bij de KLM piloten waardoor zij geen idee hebben en door gaan met opstijgen.

De Pan Am vlucht ziet de koplampen van de KLM vlucht op zich af komen en draait van de startbaan af, in de hoop nog iets te kunnen redden.

Helaas.

Of dit op nieuw zou kunnen gebeuren? Ja. Mensen maken fouten, en al helemaal mensen met haast. Ook als daar bovenop ook nog komt dat er een taal-barriere is (de piloten waren Nederlands en Amerikaans en het controlecentrum Spaans) en het radio apparatuur het op zo'n cruciaal moment laat afweten...

Het is een onwijs sneue samenloop van onstandigheden geweest.

Zo is het inderdaad gegaan. De aflevering(en) van Air Crash Investigation kan ik aanraden. Je ziet dat het vaak heel veel dingen zijn die tegelijk mis moeten gaan.
Overigens waren er wel overlevenden van het vliegtuig op de grond.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 14:51

khirshanta schreef:

Ik ben nu zegmaar niet aan het wanden, maar heel veel in de stad waar ik op vakantie ben aan het lopen. Gister was dat bijv. een kilometer of 12.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 15:04

Waarom ik geen iPhone 6s met 64 of 128 GB kan krijgen via tmobile... alleen de 7... stom

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 16:02

Eske_B schreef:
khirshanta schreef:

Ik ben nu zegmaar niet aan het wanden, maar heel veel in de stad waar ik op vakantie ben aan het lopen. Gister was dat bijv. een kilometer of 12.

Oh, een leuk stukje dus!
Prima om je schoenen in te lopen :)

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 17:51

Waarom prikken zowel dazen als rare gele wespachtige mormels alleen in mijn rechterbeen tijdens het rijden en niet links?

De muggen zitten juist weer aan mijn linker enkel :?

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 18:40

Waarom zijn sommige topics oranje gekleurd en de andere blauw (bij het nieuws)?Afbeelding

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 18:44

Waarom hebben baby's en peuters babyvet?

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 18:46

Trui schreef:
Waarom hebben baby's en peuters babyvet?

Dat is extra energie voor snel groeiend klein grut

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 18:48

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 18:54

deksel schreef:
Waarom zijn sommige topics oranje gekleurd en de andere blauw (bij het nieuws)?[ [url=m/i0AV4Z.jpg]Afbeelding[/url] ]

De oranje komen terug in dat extra stukje boven het nieuws. Dus die krijgen extra aandacht. :)

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 19:40

deksel schreef:
Waarom zijn sommige topics oranje gekleurd en de andere blauw (bij het nieuws)?[ [url=m/i0AV4Z.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oranje is uitgelicht, die staan in de ticker (het bewegende blokje bovenaan). Zo kunnen we artikelen die wij bijzonder, leuk, interessant of juist belangrijk vinden, extra aandacht geven. :D Wat Century dus ook al zei!

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 20:16

Ik heb exact een week geleden een spijkerbroek gekocht bij de Only voor 19,95.. Ik trok hem vandaag voor de 3e keer aan en nu is hij al gescheurd aan de binnenkant van mijn bovenbeen... Ik heb het bonnetje en het kaartje niet meer (want nadat ik hem had gekocht, aangetrokken dus kaartje eraf. Bonnetje kan dan ook weg, want mag toch niet meer terug). Kan ik hiermee alsnog naar de winkel gaan en hier iets mee doen? Ik begrijp dat je voor 19,95 niet heel veel kwaliteit kan verwachten, maar binnen een week (eigenlijk zelfs maar 2,5 dag) kapot gaan lijkt me ook niet echt de bedoeling...?

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 20:17

Aah thanks!! ^^

Love_Laugh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 20:23

iirrssjjee schreef:
Ik heb exact een week geleden een spijkerbroek gekocht bij de Only voor 19,95.. Ik trok hem vandaag voor de 3e keer aan en nu is hij al gescheurd aan de binnenkant van mijn bovenbeen... Ik heb het bonnetje en het kaartje niet meer (want nadat ik hem had gekocht, aangetrokken dus kaartje eraf. Bonnetje kan dan ook weg, want mag toch niet meer terug). Kan ik hiermee alsnog naar de winkel gaan en hier iets mee doen? Ik begrijp dat je voor 19,95 niet heel veel kwaliteit kan verwachten, maar binnen een week (eigenlijk zelfs maar 2,5 dag) kapot gaan lijkt me ook niet echt de bedoeling...?

Heb je gepind? Dan kunnen ze wel zien dat je hem pas hebt.
Bij de primark heb ik mijn geld terug gehad toen.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 20:24

Love_Laugh schreef:
iirrssjjee schreef:

Heb je gepind? Dan kunnen ze wel zien dat je hem pas hebt.
Bij de primark heb ik mijn geld terug gehad toen.

Ja ik heb hem inderdaad gepint. Kan ik dan een afschrift van de bank printen en meenemen of zo?

Love_Laugh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 20:28

Ik heb toen gewoon internetbankieren app op mijn telefoon geopend. Weet niet of je dat hebt?
Weet niet of ze het bij de only ook doen maar je kan het iig proberen. Want is wel erg slecht na 2 dagen kapot..

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 20:34

Waarom reageer ik zo panisch op overgeven? Ik zelf doe er altijd alles aan om niet over te hoeven geven en probeer het altijd in te houden en weg te ademen, en als iemand zich misselijk of niet goed voelt en zegt dat ie moet overgeven, gaat mn hart heel snel en heel zwaar slaan en begin ik te trillen. Wat is er mis met mij :')

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 20:52

SavannahNx schreef:
Waarom reageer ik zo panisch op overgeven? Ik zelf doe er altijd alles aan om niet over te hoeven geven en probeer het altijd in te houden en weg te ademen, en als iemand zich misselijk of niet goed voelt en zegt dat ie moet overgeven, gaat mn hart heel snel en heel zwaar slaan en begin ik te trillen. Wat is er mis met mij :')

Emetofobie.

Join the club ;)

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 20:53

MoriMann schreef:
SavannahNx schreef:

Emetofobie.

Join the club ;)

Is daar echt een fobie van! Wow! Iemand zei het eens maar dacht dat het een grapje was :')

Edit: bij Feiten op Wikipedia staat ook dat 90% van de mensen die het hebben al heel lang niet hebben overgegeven, okee. Ik heb dit denk ik! Nu kan ik eindelijk tegen mn vriend zeggen dat ik me niet aanstel :+
Laatst bijgewerkt door SavannahNx op 09-08-17 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt