Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 14:54

Cer schreef:
Ik baseer dat op wat ik hier lees. Ik heb het irl ook nog niet gehoord, maar ik ken dat soort mensen ook niet.
Ik heb het zeker wel eens achter iemands rug om gedacht :+

Kaitlyn vind dat ze er hard voor gewerkt heeft :j

En de rest is onderdeel van dit topic, een UO waarop gereageerd kan worden :D

Die vraag kun je iemand toch gewoon stellen? Ik ontken niet dat Kaitlyn hard gewerkt heeft.

Ik denk echter óók dat het goed is om na te gaan of je prestaties enkel toe zijn te schrijven aan hard werken. Vaak is dit niet zo… waarom zou dat niet gezegd mogen worden?

Als dat niet mag, is dat mijn UO: dat prestaties nog te vaak worden toegeschreven aan eigen gedrag en minder aan andere factoren.

Het is namelijk wetenschappelijk bewezen dat succes vaak toe wordt geschreven aan eigen gedrag, waarbij falen juist naar de externe factoren wordt gekeken. Voor degenen die het leuk vinden: het heet de attributietheorie. Mensen hebben de neiging om te attribueren op een manier die goed is voor het eigen zelfbeeld :)

Cer

Re: Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 15:04

Hm, er zit een soort diskwalificatie in die vraag, vind ik.
"weet je dat wel zeker? Weet je zeker dat je niet gewoon geluk hebt gehad?" maar dat kan zeker aan mijn interpretatie liggen

Maar verder zijn er echt mensen die er met hard werken wel komen. De vraag is wat versta je onder hard werken en wat versta je onder geluk of mazzel..

Die attributie theorie, ik heb het gelezen, interessant :j Ik heb helemaal niks met dat soort psychologie dus ik vind er verder niks van, ik heb er geen verstand van.

UO: Freud was gewoon knettergek :+

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 15:16

Ho. Nu lijkt het door jullie berichten net alsof ik heb gezegd dat mensen met een lager inkomen, of minder succes, of minder geluk, allemaal op hun gat zitten en niks hebben uitgevreten. Dat was zeker niet wat ik ermee bedoelde.

Ik heb het bericht waar ik op heb gereageerd gelezen als "iedereen krijgt hetzelfde inkomen" en dáárvan dacht ik; nee, bedankt.

DP, dat vind ik zulke klote streken van bedrijven. "Bedankt, kom over een paar maanden maar terug. Want we willen ons niet aan je binden, maar we willen je wel graag terug want je doet het goed."
Laat ze je dan ook belonen door juist wel dat vaste contract te geven, dan voel je je ook gewaardeerd.

Cer schreef:

Zijn niet alle genieën dat? :))
Laatst bijgewerkt door Kaitlyn op 03-01-24 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 15:16

Cer schreef:
Hm, er zit een soort diskwalificatie in die vraag, vind ik.
"weet je dat wel zeker? Weet je zeker dat je niet gewoon geluk hebt gehad?" maar dat kan zeker aan mijn interpretatie liggen

Maar verder zijn er echt mensen die er met hard werken wel komen. De vraag is wat versta je onder hard werken en wat versta je onder geluk of mazzel..

Die attributie theorie, ik heb het gelezen, interessant :j Ik heb helemaal niks met dat soort psychologie dus ik vind er verder niks van, ik heb er geen verstand van.

Dat was niet de bedoeling… het was meer als bewustwording bedoelt.

Enne: eens over Freud :))

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 15:19

Kaitlyn schreef:
Ho. Nu lijkt het door jullie berichten net alsof ik heb gezegd dat mensen met een lager inkomen, of minder succes, of minder geluk, allemaal op hun gat zitten en niks hebben uitgevreten. Dat was zeker niet wat ik ermee bedoelde.

Ja jeeezes... :roll:

:')

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 15:21

Citaat:
Ik heb het bericht waar ik op heb gereageerd gelezen als "iedereen krijgt hetzelfde inkomen" en dáárvan dacht ik; nee, bedankt.

maar dat is een basisinkomen niet... dat is NAAST je gewone inkomen of IPV een uitkering.

Jij gaat er dan altijd meer op vooruit dan ik...

Maar er gaan ook mensen op vooruit die nu ongewild in de bijstand zitten. Door ziekte zoals MWM. Maar elk dubbeltje moeten verantwoorden.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 15:22

996981 schreef:
Als dat niet mag, is dat mijn UO: dat prestaties nog te vaak worden toegeschreven aan eigen gedrag en minder aan andere factoren.

Het is namelijk wetenschappelijk bewezen dat succes vaak toe wordt geschreven aan eigen gedrag, waarbij falen juist naar de externe factoren wordt gekeken. Voor degenen die het leuk vinden: het heet de attributietheorie. Mensen hebben de neiging om te attribueren op een manier die goed is voor het eigen zelfbeeld :)

Preach!

Iedereen wil zichzelf graag als een harde werker zien maar voordelen van je achtergrond en persoonlijke situatie toegeven gaat over het algemeen iets minder vanzelf.

Ik moet denken aan een carriere event van mijn werk dat ik een tijdje terug heb kunnen bijwonen - iemand gaf een inspirerende speekbeurt over haar eigen weg naar succes en cruciale stap bleek te zijn dat ze slim en hardwerkend genoeg was om 2 fulltime masters tegelijk te hebben gedaan, rechten en economie zo uit mijn hoofd. Mooi en aardig maar heel cynisch naar de ietwat minder inspirerende aspecten van het leven gekeken houdt het dan ook in dat er iemand achter de schermen aan haar levensonderhoud flink zat mee te betalen :+

Laten we zeggen dat ik me nou niet bepaald geïnspireerd voelde :Y)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 15:30

en toch denk ik dat er mensen zijn die gewoon echt hard werken :j

En die mensen ken ik ook, die zeggen "oh maar dan doe je toch gewoon dit en dat bla bla bla" en dan vergeten te vertellen dat hun ouders bijstaan, of dat ze lekker een erfenis hebben, of een gegoede familie die altijd wel iets op kon vangen, een partner die dingen kan regelen.. ik vind dat dan meer hun probleem.
Daarmee mag je niet de mensen die er hard voor gewerkt hebben, diskwalificeren, vind ik. En ik vind het nu soms een beetje generaliserend overkomen (maar dat heb ik al een paar keer geschreven :D )
En ik vind slachtofferen gewoon niet altijd even chique zeg maar..

Ik vind dat trouwens ook van LinkedIn cursussen waarin gezegd wordt "om overzicht te houden, reserveer je gewoon een paar uur in je agenda om bij te werken, bijv geen telefoon en geen mails beantwoorden"... dan denk ik 'jaaaa op jouw werk gaat dat vast fantastisch, hier not so much :+ "

Overigens, naast het meebetalen, ik neem aan dat 2 fulltime masters tegelijkertijd gewoon wel tijd en inzet kosten.. ? Ze had het ook niet kunnen doen, of maar 1.
(ik weet niet wat die twee masters voor toegevoegde waarde zijn trouwens..)
Laatst bijgewerkt door Cer op 03-01-24 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 15:31

Kaitlyn schreef:

DP, dat vind ik zulke klote streken van bedrijven. "Bedankt, kom over een paar maanden maar terug. Want we willen ons niet aan je binden, maar we willen je wel graag terug want je doet het goed."
Laat ze je dan ook belonen door juist wel dat vaste contract te geven, dan voel je je ook gewaardeerd.

Cer schreef:

Zijn niet alle genieën dat? :))

Daar ging het fout, want ging niet over hetzelfde inkomen. Maar basisinkomen. Waar jij met werk dus altijd meer krijgt als iemand die niet werkt. Want jij krijgt salaris erbovenop en degene zonder werk alleen de basis.
En dan kan je ook sneller iets doen wat je echt leuk vindt of de hoeveelheid uren maken die bij je passen. Maarja, het gaat er nooit komen haha :')

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 15:39

@ Cer maar je eerste stelling ontken ik ook niet, het is alleen dat er over het algemeen binna 0 aandacht is voor de manier waarop je achtergrond bijdraagt aan je succes.

Drugsverslaving bij een kind weten we nog wel af te schuiven op verslavingsproblematiek die al bij de ouders speelde, maar was je papa een succesvolle ondernemer en blijkt jij er ook één te zijn dan ben je gewoon buitengewoon hardwerkend en slim :+

Om maar op mijn voorbeeld terug te komen - 2 zware masters tegelijk doen bewijst zeker wel dat je over bovengemiddelde intelligentie en doorzettingsvermogen beschikt :j maar zonder gelijke (financiele) kansen kunnen mensen met exact dezelfde eigenschappen er toch niets mee bereiken. Zou ook weleens gezegd mogen worden :o

Ik heb er ook hard genoeg voor gewerkt vind ik, wat niet wegneemt dat de uitkomst heeeeel veel had kunnen verschillen afhankelijk van zaken waar ik exact 0 invloed op heb. Dus ja tot zover veren in mijn eigen reet steken :=
Laatst bijgewerkt door Fly_high op 03-01-24 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 15:39

Cer schreef:
Ik denk dat het geen UO is: een aantal HR mensen (bedrijven), moeten eens normaal met mensen omgaan. Een sollicitant moet zn hele geschiedenis overhandigen en bedrijven mogen maar gewoon een beetje geheim dingen regelen enzo.. (althans, dat doen ze, geen idee of het mag)_

'

Ik denk dat je hier ook wel de kern pakt. Als ik kijk naar mijn werkverleden dan heb ik hele goede werkgevers gehad, maar ook bar-slechte. 1 ding heb ik wel geleerd: Een baas zal altijd het eigen bedrijf voor jouw belangen zetten. Het is aan jou de keuze in welke mate jij daarin mee gaat. Is het werk leuk, maar een draaideur op uitzendbasis? Maar ben je wel gelukkig? You do you! Heb je toch het idee 'misschien eens verder kijken?' Ook: You do you. Maar als ik een tip mag geven: Kies in elke baan die je hebt voor jouw eigen belangen. Dat doet de baas namelijk ook.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 15:44

Fly_high schreef:
@ Cer maar je eerste stelling ontken ik ook niet, het is alleen dat er over het algemeen binna 0 aandacht is voor de manier waarop je achtergrond bijdraagt aan je succes.

Dat is toch wel erg hard aan het veranderen denk ik hoor. Er niet bij stilstaan is bijna not done :+

Citaat:
Drugsverslaving bij een kind weten we nog wel af te schuiven op verslavingsproblematiek die al bij de ouders speelde, maar was je papa een succesvolle ondernemer en blijkt jij er ook één te zijn dan ben je gewoon buitengewoon hardwerkend en slim :+

Mijn vader was werkeloos, ik werk 40 uur per week vanaf mn 19e.. hoe doen we dat dan? :P

Citaat:
maar zonder gelijke (financiele) kansen kunnen mensen met exact dezelfde eigenschappen er toch niets mee bereiken. Zou ook weleens gezegd mogen worden :o

Eens, mensen met paardrijtalent die te weinig geld hebben, blijven aan de zijlijn..
mensen met geld en zonder talent, kunnen hoger komen dan die hiervoor genoemde mensen

Citaat:
Ik heb er ook hard genoeg voor gewerkt vind ik, wat niet wegneemt dat de uitkomst heeeeel veel had kunnen verschillen afhankelijk van zaken waar ik exact 0 invloed op heb. Dus ja tot zover veren in mijn eigen reet steken :=

Ik heb er ook hard voor gewerkt en achteraf gezien had het beter kunnen gaan als ik beter had opgelet (geen idee waar ik die kennis dan vandaan had moeten halen, maar zo is het). En ik heb het dan weer beter dan iemand zonder werk :j

Citaat:
Kies in elke baan die je hebt voor jouw eigen belangen. Dat doet de baas namelijk ook

zeker waar :j

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 15:47

Cer schreef:
Ik vind dat trouwens ook van LinkedIn cursussen waarin gezegd wordt "om overzicht te houden, reserveer je gewoon een paar uur in je agenda om bij te werken, bijv geen telefoon en geen mails beantwoorden"... dan denk ik 'jaaaa op jouw werk gaat dat vast fantastisch, hier not so much :+ "

En toch hè, is het ook een kwestie van je omgeving "opvoeden".
Grappige tip die werkt: als je een week verlof hebt, zet in je afwezigheidsassistent dat je de vrijdag ervoor en de maandag erna er ook nog niet bent, met name extern. Scheelt je echt een hoop berichten :j

Ik kreeg de tip van een collega en ik keek er ook wat sceptisch tegenaan. Maar als je het niet probeert, weet je het niet en verdomd, het helpt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 15:48

Zegt jouw manager dan niet "je afwezigheidsmelder staat nog aan, je bent toch al terug?"

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 15:52

Cer schreef:
Zegt jouw manager dan niet "je afwezigheidsmelder staat nog aan, je bent toch al terug?"

Dan zeg ik tegen hem: ja, maar alle paasei van vorige week ook nog. Daar heb ik nu even tijd voor.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 15:59

Cer schreef:
Kaitlyn schreef:

Cer schreef:
Kaitlyn schreef:

Ja dat is inmiddels duidelijk, ik had het ook niet goed gelezen en op basis daarvan mijn mening gegeven. Iets met een gevalletje te snel lezen en reageren. :o

MyWishMax schreef:
Daar ging het fout, want ging niet over hetzelfde inkomen. Maar basisinkomen. Waar jij met werk dus altijd meer krijgt als iemand die niet werkt. Want jij krijgt salaris erbovenop en degene zonder werk alleen de basis.
En dan kan je ook sneller iets doen wat je echt leuk vindt of de hoeveelheid uren maken die bij je passen. Maarja, het gaat er nooit komen haha :')

Ja daar ging het fout inderdaad. :o

Oh jeej, die afwezigheidsmelder ben ik vergeten vorige week bedenk ik me net. :')

Om op werk te blijven: UO geld maakt dus echt niet gelukkig.
Vorig jaar overgestapt van werkgever, klonk allemaal heel erg leuk, was kwartiertje dichterbij en financieel een mooie stap gemaakt.
Maar dat is de buikpijn die ik vanaf afgelopen vrijdag had omdat ik gisteren weer moest werken niet waard. En het niet naar bed willen 's avonds, want dan is het alweer zo snel ochtend. -O-

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 16:01

Cer schreef:

Nope. Die weet wel dat ik eerst de boel bij werk en indien nodig echt wel bereikbaar ben. Manager heeft er ook baat bij dat de zaken die nog liggen zo snel mogelijk zijn weggewerkt voordat andere klussen erbij komen.

En bovendien 'iemands slechte planning is niet mijn probleem' aka: als jij om 5 voor 12 aan komt zetten dat iets om kwart over 12 klaar moet zijn... Tjah...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 16:02

Jup, wel zo werkt het hier wel... :')

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 16:09

Met buikpijn naar je werk en met tegenzin gaan slapen ja echt niet de bedoeling Kaitlyn. Wat rot! :knuffel:

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 16:10

Kaitlyn schreef:
Om op werk te blijven: UO geld maakt dus echt niet gelukkig.
Vorig jaar overgestapt van werkgever, klonk allemaal heel erg leuk, was kwartiertje dichterbij en financieel een mooie stap gemaakt.
Maar dat is de buikpijn die ik vanaf afgelopen vrijdag had omdat ik gisteren weer moest werken niet waard. En het niet naar bed willen 's avonds, want dan is het alweer zo snel ochtend. -O-

Oh jee, nee dat is niet oke inderdaad.. heb je mogelijkheid om er iets aan te veranderen?

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 16:14

Gevalletje van; op het verkeerde paard gewed.

Cer schreef:
Oh jee, nee dat is niet oke inderdaad.. heb je mogelijkheid om er iets aan te veranderen?

Hier niet, dat is wel duidelijk nadat ik een aantal keer het gesprek ben aangegaan. Dus ik ben rustig om mezelf heen aan het kijken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 18:41

Wat naar zeg! Hopelijk kan je iets anders vinden waar het gevoel goed is en vooral blijft.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 18:55

Hopelijk vind je snel wat anders.
Zo zuur als het dan zo enorm tegenvalt :knuffel:

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 21:35

Kaitlyn schreef:
Gevalletje van; op het verkeerde paard gewed.

Cer schreef:

Hier niet, dat is wel duidelijk nadat ik een aantal keer het gesprek ben aangegaan. Dus ik ben rustig om mezelf heen aan het kijken.

Wat rot!

Zelf ook soortgelijke situatie gehad. Elke ochtend met buikpijn naar het werk en vaak ook een potje janken als ik thuis kwam.

Leek heel mooi, dicht bij huis, prima salaris en leuke functie.

Gelukkig heb ik nu wel een prima baan in de buurt waar ik op m'n plek zit. Maar heeft ff geduurd voor het zover was. Tussen de snertbaan en deze baan nog wat andere baantjes gehad, zodat ik iig weg kon bij de plek waar ik buikpijn van kreeg.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 22:28

Het kost ook gewoon veel energie, vaak geeneens meer zin om nog op het paard te stappen na een dag omdat mijn hoofd uit elkaar knalt. En dan voel ik me daar ook weer schuldig over naar haar toe.
Maar voor personeel zijn het momenteel wel goede tijden, dus maak me vooralsnog niet heel druk..