Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 13:00

Miran schreef:
Ik ben het eens met Verootjoo.
Zolang volwassenen zich nu met zn allen overdag in de sportschool proppen, er gewoon files op de weg staan s morgens en feestjes gevierd worden, zijn kinderen een mogelijke besmettingsbron maar zeker niet de enige, en hoeven zij niet daar de verantwoording voor te hebben.

Overigens vind ik het wel goed dat er een keuze is, maar hoop dat het kabinet wel vol blijft houden dat er geen drang of dwang komt.

Natuurlijk zijn zij niet de enigen. Maar blijven we dan gewoon steeds vingers wijzen met 'zij doen het niet dus wij doen het ook niet'? Dat is toch geen oplossing?

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 13:10

Het allermooiste is nog dat er nu al mensen hier tekeer gaan tegen ouders die hun kind niet willen laten vaccineren, terwijl er tevens wordt geschreven op nu.nl dat "het vaccineren van 5- tot 11jarigen op korte termijn nauwelijks invloed heeft op de huidige besmettingsgraad en het aantal ziekenhuis opnames."

Net als het veralgemenen van 'ouders', die niks willen; hun kind niet willen laten vaccineren, ze niet wil laten testen, ze geen mondkapje wil laten dragen en ook de scholen niet dicht willen.

Wat een stierenpoep. Ik ben namelijk ook een ouder, mijn zoon, 10 jaar, groep 7, test 2 keer per week zelf, net als ikzelf ivm mijn werk overigens. Hij draagt op school een mondkapje. We houden zoveel mogelijk afstand. Als de scholen dichtgaan, het zij zo, maar het blijft gewoon een feit dat je daarmee ook andere problemen creeërt. Er zijn namelijk zat ouders die niet thuis kunnen werken (zoals ik en ik ben alleenstaand). Opa en oma zijn uit den boze om op te passen. School dicht. Bso gaat niet langer open ivm personeelgebrek (en daar zitten kinderen van diverse scholen samen, dus wat is je winst?)

Dus hoe dan?

Het is zo'n negatief beeld van "ouders willen niets" en "die snotkinderen moeten maar binnen zitten," dat ik er eerlijk gezegd nijdig van wordt.

Gelukkig wordt het vaccineren van kinderen niet verplicht.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 13:14

Ach wat ik ook niet snap is dat mensen nu spontaan kinderen op de wereld gaan zetten. Wat is daarachter de gedachte? “Ach, er gaan er nu toch genoeg dood, we vullen ze wel weer aan?” of “We zitten middenin een pandemie, een goede tijd om kinderen op de wereld te zetten?” of “Alles wordt duurder, de inflatie rijst de pan uit, gauw nog even een kind op de wereld zeggen voor er weer crisis uitbreekt?”
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 11-12-21 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 13:16

Sheran schreef:
Miran schreef:
Zolang volwassenen zich nu met zn allen overdag in de sportschool proppen, er gewoon files op de weg staan s morgens en feestjes gevierd worden, zijn kinderen een mogelijke besmettingsbron maar zeker niet de enige, en hoeven zij niet daar de verantwoording voor te hebben.

Overigens vind ik het wel goed dat er een keuze is, maar hoop dat het kabinet wel vol blijft houden dat er geen drang of dwang komt.

Natuurlijk zijn zij niet de enigen. Maar blijven we dan gewoon steeds vingers wijzen met 'zij doen het niet dus wij doen het ook niet'? Dat is toch geen oplossing?

Alleen gaat het hier niet om ‘wij’ maar om kinderen die hierin geen eigen stem hebben.
Zelf heb ik al drie pfizers in m’n arm.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 13:18

Suzanne, je pensioen wordt zo wel veilig gesteld :D

Tja, ik weet het niet. Persoonlijk denk ik ‘wat maakt zo’n prikje extra nu uit voor een kindje’. Tegelijkertijd zijn zij inderdaad niet degenen die de zorg belasten. Ik zou dan eerder inzetten op een vaccinatieplicht voor 16+ .

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 13:18

Huertecilla schreef:
Karl66 schreef:
De meeste mensen hebben zich gewoon laten vaccineren omdat we als mensen een samenleving zijn.

Heb je daar een bron voor? _O- _O-

Ik heb sterk de indruk dat de meerderheid het uit de eigen angst en voor de QR code gedaan heeft.

Dat zoveel mensen zich hebben laten vaccineren is hoe dan ook geen bewijs voor het onschadelijk zijn voor kinderen van 5 -12.

Wederom begrijp ik NIETS van die drang om ánderen vaccineren op te leggen.
Ik heb mijn afspraak |( %) -O- NIET omdat ik van het onschadelijke overtuigd ben, maar als symbolische actie om niet als alibi voor het vaccineren van 5 -12 misbruikt te kunnen worden. Het gaat toch gebeuren, maar dan in ieder geval NIET voor míj.

Ja hoor, ik kijk gewoon rond in mijn omgeving, in mijn familie, bij mijn vrienden en op mijn werk. En dan zie ik dat die voor een groot deel uit de grote zwijgende meerderheid bestaan, die het voor de groep doen.

En wat die schadelijkheid voor kinderen betreft. Het is niet vrijgeeven omdat het voor ouderen ook niet schadelijk is. Het is vrijgegeven omdat na onderzoek blijkt dat het voor kinderen niet schadelijk is. Laat mensen lekker hun eigen keuze maken om wel of niet hun kinderen te vaccineren, maar dan hoef je ze nog geen misinformatie te geven om ze een kant op te sturen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 13:19

Kinderen hebben in heel erg veel dingen heb een stem, en voor veel dingen zijn ze ook nog te jong om zelf goed geïnformeerd over te kunnen beslissen. Daarom zeg ik 'wij' als ouders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 14:00

Karl66 schreef:
Ja hoor, ik kijk gewoon rond in mijn omgeving, in mijn familie, bij mijn vrienden en op mijn werk. En dan zie ik dat die voor een groot deel uit de grote zwijgende meerderheid bestaan, die het voor de groep doen.

Jij maakt maar wat aannames, hebt 8 miljoen familieleden, vrienden en collega's, of begrijpt niet wat "de meeste mensen" betekend. :+

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 14:13

Sheran schreef:
Miran schreef:

Nee, maar ik geloof ook niet dat mijn kleuter vaccineren wel de oplossing is. Het zal de cijfers ms iets laten dalen maar niet de opnames.
Ik ben zelf overigens gevaccineerd en ga de booster ook halen, het is niet dat ik niets wil.

Eleeke

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 14:39

Prima uiteraard 's je je kind niet laat vaccineren. Maar een aantal argumenten hier heb ik wat moeite mee.

Rode hond mooi voorbeeld, die vaccinatie geef je al helemaal niet voor het kind zelf.
Bof bij meisjes.... Waarom zou je die daartegen vaccineren.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 14:52

Fitzroy schreef:
Suzanne, je pensioen wordt zo wel veilig gesteld :D

Tja, ik weet het niet. Persoonlijk denk ik ‘wat maakt zo’n prikje extra nu uit voor een kindje’. Tegelijkertijd zijn zij inderdaad niet degenen die de zorg belasten. Ik zou dan eerder inzetten op een vaccinatieplicht voor 16+ .

Ik denk juist “wat maakt zo’n prikje extra nu uit voor een 40 plusser”.

Zij zijn juist degene die de zorg belasten. Er liggen relatief veel ongevaccineerden die er hoogstwaarschijnlijk niet hadden gelegen als ze volledig gevaccineerd waren.

En dat vind ik een lastige. Kinderen gaan nu min of meer ingezet worden (dat was al met de groep 12-18jr) omdat te weinig volwassenen zich hebben laten vaccineren.
Het probleem zijn gewoon de volwassenen die zich niet hebben laten vaccineren, vervolgens zo ziek zijn dat ze naar de IC moeten en zich dan wel willen laten behandelen en lang een ziekenhuisbed in beslag nemen.
Omdat die volwassenen geen vaccinatie nemen verwachten we deze verantwoordelijkheid wel van kinderen!? Daar heb ik moeite mee.

Ik zag laatst een bericht van een IC verpleegkundige. Een foto van 2 vaccinaties en een ziekenhuisbed vol met medicatie, infusen, spuiten ed. Met de vraag waarom mensen de vaccins weigeren, maar met al die andere medicatie dan wel akkoord gaan. Ik vond dat wel een treffende post.

Hier is mijn 14 jarige gevaccineerd. Geen problemen mee gehad. De reden was vooral om de risico’s ten opzichte van mijn ouders iets kleiner te maken en voor het gemak, zodat ze een qr code heeft om te laten scannen ipv telkens testen.

Nu met de jongste (net 11) moeten we er ook weer over na gaan denken. Even kijken wat zij zelf wil. Nog steeds verkleind de vaccinatie de kans op Corona en het verspreiden er van. Dus richting mijn ouders klinkt dat wel fijn. Want hen blijven we gewoon zien. En afstand houden doen ze niet. En ook als deze groep straks meegenomen wordt in het moeten tonen van een qr code is het wel handig. Want telkens testen zie ik ook niet zitten en we willen gewoon dingen kunnen blijven doen.

Mijn grootste frustratie zit hem in dat kinderen en scholen gezien worden als probleem, maar dat je weinig hoort over de 40 plussers die zich niet laten vaccineren, maar bij een ziekenhuisopname wel willen dat ze alles uit de kast halen om ze te behandelen. Dan mag er ineens wel vanalles ingespoten worden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 14:58

Ik haal de prik wel weer als ik aan de beurt ben. Ik vind het wel jammer dat het niet het gewenste effect heeft gehad. Ik had echt gehoopt dat we met 70% al wat beter bestand zouden zijn tegen Covid. Dat was voor mij ook de grootste reden om het te doen, toen.

Voor nu, ik heb geen enkele bijwerking gehad, dus waarom zou ik het niet doen? Ik weet ook geen andere oplossing hoe we hier uit kunnen komen. Gezien het nog steeds een wereldwijd probleem is kan ik ook niet beweren dat NL het zo stom/slecht doet. Uiteraard zet ik ook mijn vraagtekens wel bij sommige maatregelen. Maar tegelijk heb ik ook geen beter plan. Ik hoop dat het toch al die dingen bij elkaar gaan zijn die uiteindelijk het verschil een keer gaan maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 14:59

Jessix schreef:
Ik haal de prik wel weer als ik aan de beurt ben. Ik vind het wel jammer dat het niet het gewenste effect heeft gehad. Ik had echt gehoopt dat we met 70% al wat beter bestand zouden zijn tegen Covid. Dat was voor mij ook de grootste reden om het te doen, toen.

Voor nu, ik heb geen enkele bijwerking gehad, dus waarom zou ik het niet doen? Ik weet ook geen andere oplossing hoe we hier uit kunnen komen. Gezien het nog steeds een wereldwijd probleem is kan ik ook niet beweren dat NL het zo stom/slecht doet. Uiteraard zet ik ook mijn vraagtekens wel bij sommige maatregelen. Maar tegelijk heb ik ook geen beter plan. Ik hoop dat het toch al die dingen bij elkaar gaan zijn die uiteindelijk het verschil een keer gaan maken.

Ik zie het precies zo..

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 15:08

Ik ga hem nu ook weer halen. Aanstaande dinsdag. Ik blijf het alleen wel lastig vinden dat wanneer straks iedereen een booster heeft kunnen halen, we misschien nog steeds met maatregelen blijven zitten omdat er een deel totaal ongevaccineerd is of een deel de booster niet wil. Ergens zullen we toch moeten gaan leven met Corona en accepteren dat er mensen aan kunnen sterven. We hebben nu immers redelijk goede bescherming dmv de vaccinaties. Wel moeten er dan continu voldoende vaccins voorradig zijn om je vaccinaties up to date te houden.

De horeca heeft er nu wederom wel enorme last van. Zometeen met kerst ook weer, want ik geloof niet dat horeca tot middernacht open zal mogen blijven.

En steeds die wisselende maatregelen, dreigende maatregelen doen ook veel met mensen. Het geeft onrust. Soms is het ook onduidelijk. Eerst is thuisbezoek een advies, maar toch wordt er veel gesproken over “we mogen niet met meer dan 4 personen” en dat we misschien met kerst bij hoge uitzondering met iets meer mensen mogen samen komen. Volgens mij is dit toch altijd nog een advies en kunnen ze mensen niet verplichten wat ze wel en niet achter de voordeur mogen doen qua bezoekaantal?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 15:16

Ik denk ook dat het iets is waar we mee moeten leren leven, al hoop ik wel dat het virus wat verder afzwakt. Maar weg gaat het niet meer. Ik hoop dat we iets vinden wat het goed kan behandelen en waarmee we er voor kunnen zorgen dat de ziekenhuizen niet zo belast worden. Daarbij moet er gewoon een goed plan komen wat vaccineren betreft. Elk jaar of elk half jaar?

Maatregelen in meer of mindere maten zullen we voorlopig ook wel houden. Ik vind het niet leuk. Maar ik vind ook niet dat we mensen die Covid krijgen dan maar in de koud moeten laten staan. Zolang daar nog geen oplossing voor is heb ik het er wel voor over.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 15:20

Ik hoop dan vooral op milde maatregelen die lange tijd hetzelfde blijven. Steeds die (dreigende) veranderingen in maatregelen geven zoveel onrust.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 15:23

Hier in belgie kan je nu ook een coronapasje krijgen zonder volledige vaccinatie lees ik.
Als je na de 1e spuit ernstige bijwerkingen had, moet je de 2e ( en 3e en 4e :+ ) niet meer halen maar kan je via je HA toch een aanvraag doen voor een pasje.
De HA moet het dan wel eerst nog doorsturen en aanvragen aan één van de 21 Referentie artsen Covid.
Zo'n pas zou dan alleen voor grondgebied België gelden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 15:53

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 15:53

Eleeke schreef:
Prima uiteraard 's je je kind niet laat vaccineren. Maar een aantal argumenten hier heb ik wat moeite mee.

Rode hond mooi voorbeeld, die vaccinatie geef je al helemaal niet voor het kind zelf.
Bof bij meisjes.... Waarom zou je die daartegen vaccineren.

Is ook onzin, maar die zitten nu eenmaal in de BMR en het losse mazelen vaccin is helaas niet meer aan te komen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 16:16

pien_2010 schreef:
Kijk zolang er artikelen zijn die beweren dat vaccineren van kinderen niet helpt snap ik wel dat ouders eens even afwachten
https://www.telegraaf.nl/watuzegt/62631 ... ets-verder

Ik vraag me nu vooral af wat de winst is om ze wel te laten vaccineren?

Een gezond kind dat ernstig ziek wordt door corona is zeer zeer zeer zeldzaam. Met gigantisch veel besmettingen om me heen zie ik vooral kinderen met milde klachten die er heel snel weer bovenop zijn en weer lekker aan het spelen en sporten zijn.

Ik vraag me af in hoeverre je minder kans maakt om besmet te raken en een ander te besmetten in vergelijking tot een niet gevaccineerde?

Mijn ouders kunnen volgende week als het goed is bellen voor de booster en die gaan ze zsm halen. Dat lijkt me een stuk belangrijker.

En zoals het er nu naar uitziet gaat de qr code voorlopig nog niet voor hen gelden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 16:16

Wie weet dit? Man van vriendin had zondag positieve zelftest, vriendin negatief. Man moest maandag ggd testen, positief en tot morgen in quarantaine. Vriendin moest gisteren testen bij ggd en nu ook positief. Maar ze heeft dinsdag en woensdag al klachten gehad en nu niet meer. Moet zij dan nu toch nog beginnen met de quarantaine? Haar man hoefde niet meer te gaan testen, gewoon morgen einde quarantaine.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 16:21

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 16:22

Douce schreef:
Je quarantaine eindigt een week na het begin van je klachten, mits je 24 uur klachtenvrij bent.

Eindelijk mijn bron gevonden: https://lci.rivm.nl/covid-19-thuis

Ok, dinsdag dus bij haar. Ondanks de positieve test van gisteren?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 16:23

Volgens mij is het nog steeds zo dat als je gevaccineerd bent, geen klachten hebt, maar wel positief test … dat je 3 dagen in isolatie moet gerekend vanaf het moment van de test.

https://lci.rivm.nl/covid-19-thuis

Als u beschermd bent tegen corona en geen klachten heeft, mag u 3 dagen na de test uit isolatie.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 16:28

Douce schreef:
Je quarantaine eindigt een week na het begin van je klachten, mits je 24 uur klachtenvrij bent.

Eindelijk mijn bron gevonden: https://lci.rivm.nl/covid-19-thuis

Je bron is dezelfde als ik gevonden had. Als je geen klachten hebt op moment van testen en erna krijg je geen klachten dan mag je 3 dagen na testen uit isolatie als je beschermd bent. En als je niet gevaccineerd/beschermd bent na 5 dagen. Maar ook dan moet je geen klachten hebben op moment van testen en geen klachten meer krijgen.
Er is ook verschil tussen quarantaine (preventief) of isolatie (dan ben je positief getest).

Dit staat er in die link:

Het kan zijn dat u géén klachten had toen u getest werd en ook geen klachten heeft gekregen. Dan leest u hierna wanneer u uit isolatie mag.

Als u beschermd bent tegen corona en geen klachten heeft, mag u 3 dagen na de test uit isolatie. U bent beschermd tegen corona als u:
14 dagen of langer geleden een 2e prik heeft gehad met het vaccin van AstraZeneca, Pfizer of Moderna, of
14 dagen of langer geleden 1 prik heeft gehad met een van deze vaccins en daarvoor heeft u corona gehad, of
28 dagen of langer geleden 1 prik heeft gehad met het vaccin van Janssen, of
in de afgelopen 12 maanden corona heeft gehad. U bent toen positief getest op corona, bijvoorbeeld in een GGD-teststraat (niet met een zelftest).
Als u niet beschermd bent, dan mag u 5 dagen na de test uit isolatie.