Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 19:30

Sizzle schreef:
Ingedebruin, Die vraag is in feite al beantwoord als je weet wat de IC capaciteit aankan en uitgaat van het principe: flatten de curve.
Een land weet precies hoeveel IC capaciteit gebruikt kan worden zonder uitwerking op andere zorg.
De aantallen in NL ken ik niet maar bij ons was er recent sprake van 300 op de IC als maximum voor het in stand houden van normale zorg.

https://dvhn.nl/extra/Diederik-Gommers- ... 85531.html

100 op de ic zou het maximale zijn.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 19:32

En er liggen er nu al 200 (198 vandaag om precies te zijn)... Met 8 weken schoolvakantie achter de rug, minder mensen op kantoor en openbare gelegenheden zoals clubs en discotheken gesloten.

Ik hou oprecht mijn hart vast voor september met de plannen van het kabinet.
Laatst bijgewerkt door Odysseus op 17-08-21 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Gnome

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 19:34

Helder thanks!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 19:35

Sizzle schreef:
Ingedebruin, Die vraag is in feite al beantwoord als je weet wat de IC capaciteit aankan en uitgaat van het principe: flatten de curve.
Een land weet precies hoeveel IC capaciteit gebruikt kan worden zonder uitwerking op andere zorg.
De aantallen in NL ken ik niet maar bij ons was er recent sprake van 300 op de IC als maximum voor het in stand houden van normale zorg.

Kijk, dát is nu een steekhoudend criterium.
Élk land heeft dit glashelder beschikbaar en daar enige rek in met IC´s in privé-klinieken.
Tekenend dat na meer dan anderhalf jaar Covid19 dit niet helder gecommuniceerd is/wordt. Via de media een angstknop beschikbaar hebben is véél handiger voor de overheden. Verdeel en heers in de schokkende praktijk.

@Focussed; wat is het normcijfer voor NL? De 300 welke Sizzle noemt zijn voor Zwitserland. Die 100 van Gommers? Lijkt me stug. Zwitserland heeft de helft van de inwoners van NL.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 17-08-21 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 19:38

Huertecilla schreef:
@Focussed; wat is het normcijfer voor NL? De 300 welke Sizzle noemt zijn voor Zwitserland. Die 100 van Gommers? Lijkt me stuk. Zwitserland heeft de helft van de inwoners van NL.

"Als ziekenhuizen teruggaan naar 'normaal' en dus geen reguliere zorg meer afschalen, is voor slechts honderd coronapatiënten plek op de intensive care (ic), zegt ic-arts Diederik Gommers in gesprek met NU.nl."

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 19:40

Focussed schreef:
Huertecilla schreef:
@Focussed; wat is het normcijfer voor NL? De 300 welke Sizzle noemt zijn voor Zwitserland. Die 100 van Gommers? Lijkt me stuk. Zwitserland heeft de helft van de inwoners van NL.

"Als ziekenhuizen teruggaan naar 'normaal' en dus geen reguliere zorg meer afschalen, is voor slechts honderd coronapatiënten plek op de intensive care (ic), zegt ic-arts Diederik Gommers in gesprek met NU.nl."

Dan heeft NL zes keer zo snel een probleem als Zwitserland?!
Is dan Cóvid het probleem of te weinig ICs?
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 17-08-21 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 19:41

Met het bezuinigingsbeleid in de gezondheidszorg de afgelopen jaren zou het me niets verbazen eerlijk gezegd. Of denk je dat Gommers dat getal uit zijn duim zuigt?

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 19:41

Voorzitter Ernst Kuipers van het Landelijk Netwerk Acute Zorg: ,,De overall IC-bezetting is met 1098 patiënten in Nederland weer binnen de normale IC-capaciteit. Dat geeft ruimte aan de IC-medewerkers om enigszins op adem te komen. Het aantal non-Covid-patiënten op de IC is licht afgenomen, wat past bij het lagere aantal operaties dat in het weekend plaatsvindt.”

Als ik die twee berichten samenvoeg, zouden we dus bijna 1000 bedden nodig hebben voor reguliere zorg?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 19:42

Focussed schreef:
Met het bezuinigingsbeleid in de gezondheidszorg de afgelopen jaren zou het me niets verbazen eerlijk gezegd. Of denk je dat Gommers dat getal uit zijn duim zuigt?

Beiden zouden me niet verbazen.

Dit drama is één grote demonstratie van onformatie.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 19:43

ingedebruijn schreef:
Voorzitter Ernst Kuipers van het Landelijk Netwerk Acute Zorg: ,,De overall IC-bezetting is met 1098 patiënten in Nederland weer binnen de normale IC-capaciteit. Dat geeft ruimte aan de IC-medewerkers om enigszins op adem te komen. Het aantal non-Covid-patiënten op de IC is licht afgenomen, wat past bij het lagere aantal operaties dat in het weekend plaatsvindt.”

Als ik die twee berichten samenvoeg, zouden we dus bijna 1000 bedden nodig hebben voor reguliere zorg?

Zou er slechts 10% ruimte zijn.

Maar goed, zelfs zo´n helder criterium is niet helder. Onformatie in het voetlicht.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 17-08-21 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 19:46

Ja ik lees dat normaal 70% maar bezet is van de ic bedden. Dus 700/750. Dan zou je toch nog zeker 400 mensen met corona moeten kunnen opnemen zonder dat de overige zorg daar last van heeft?

Even los van of er nog voldoende handjes aanwezig zijn door overbelasting. Puur theoretisch.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 19:46

HC
de 10 jaar voor de corona heeft onze regering 1000 bedden bezuinigd. (en de helft over 50 jaar gezien)
In 2016 werd al gewaarschuwd voor tekort op ic.
Maar toen sliep meneer de president door.
In 2018 werd gewone zorg ook al tijdelijk stopgezet door jawel, de griep
Ondanks dat de bevolking groeit, er vergrijzing is en ook immigranten vaker in het ziekenhuis belanden en we deze door de jaren heen ook meer hebben.
En daar hebben we nu last van.
Zo simpel is het gewoon.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 19:51

DuoPenotti schreef:
HC
de 10 jaar voor de corona heeft onze regering 1000 bedden bezuinigd. (en de helft over 50 jaar gezien)
In 2016 werd al gewaarschuwd voor tekort op ic.
In 2018 werd gewone zorg ook al tijdelijk stopgezet door jawel, de griep
Ondanks dat de bevolking groeit, er vergrijzing is en ook immigranten vaker in het ziekenhuis belanden en we deze door de jaren heen ook meer hebben.
En daar hebben we nu last van.
Zo simpel is het gewoon.

Je weet hoe ik hier een jaar geleden persoonlijk over beledigd werd? Dat ik geen kritiek op NL mocht hebben :roll:

Voor míj is het helder; we worden op zijn meest positief gesteld onvolledig voorgelicht. Continue en dat moét beleid zijn.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 19:52

Ik denk dat de zorg te duur wordt.. omdat we te oud worden en er veel te veel gefixt wordt.. het wordt een beetje een bodemloze put … :+

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 19:52

Ja wbt de positieve testen dacht ik inderdaad ook al aan het feit dat er meer personen een zelftest doen. Misschien ook dat gevaccineerden niet meer testen. Misschien ook dat steeds minder mensen in quarantaine hoeven waar ze uit kunnen door te testen. Misschien meer testen door vakanties waarvan de positieve doorgeschoven worden naar de GGD.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 19:54

HC
Ja klopt, ik mocht dat een jaar geleden ook niet zeggen. Heb ook vaak de win van voren gehad en zal ik dadelijk ook wel krijgen :D
Terwijl ik zelf in het ziekenhuis werkte en regelmatig zo was dat "het huis" vol was en er geen enkele ambulance binnen kwam.
En toen ik daar werkte waren er niet eens een grote griepgolven
Dus ja weet je meteen wat voor puinzooi het er nu is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 19:56

Hoeveel zou dat in Spanje zijn?
Er zit ook een cultuurverschil in natuurlijk. Ik betaal heel fors voor zorg, daarentegen hebben we weinig te doen met wachtlijsten. Zaken als meer dan 1-2 dagen wachten voor je MRI uitslag is hier doorgaans niet aan de orde, maar dat kost natuurlijk ook genoeg :D
Ieder land heeft ook een bepaald beleid in wanneer je nog in aanmerking komt voor IC zorg en hoeveel procent van een inkomen aan zorg besteed mag worden.
Zo heeft Zwitserland bijv. vorig jaar ook mensen kunnen opnemen uit Frankrijk, net als Duitsland Nederlanders nam. Dat is niet perse om op je borst te kloppen, maar deel van een systeem waar je als burger in principe aan meekiest door je stem.

Ik las vandaag dat hier nu sinds de start 30.000 behandelingen uitgesteld waren.
Hoe zich dat verhoudt tot andere landen weet ik niet.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 17-08-21 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 19:57

Cer schreef:
Ik denk dat de zorg te duur wordt.. omdat we te oud worden en er veel te veel gefixt wordt.. het wordt een beetje een bodemloze put … :+

Om vervolgens verzorgingshuizen en bejaardenhuizen op te doeken. (ja ook daar is op bezuinigd)
Mensen moeten maar langer zelfstandig wonen. (met dure thuiszorg) en dan gaat het toch mis.
En die mensen komen dan juist weer in het ziekenhuis, de transferverpleegkundige kan ze niet uit plaatsen want thuis is geen optie, maar elders geen plek. En zo houden ze ook weer bedden bezet.

En onze regering slaapt door...nog steeds.....
Want wat hebben we de afgelopen 1,5 jaar gehoord aan wat ze gaan verbeteren? Ook voor na corona?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 20:05

Maar wil iedereen dan (nog) meer voor de zorg gaan betalen?
Ik hoor al jaren, dat de meesten de zorgverzekering te duur vinden.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 20:06

Electra63 schreef:

Is al niet te betalen voor een hoop mensen ivm het eigen risico dus ik zie dit ook niet 123 opgelost helaas. Ik hoor alleen mijn ouders altijd zeggen dat ze het nooit hadden moeten privatiseren.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 20:09

ingedebruijn schreef:
Electra63 schreef:

Is al niet te betalen voor een hoop mensen ivm het eigen risico dus ik zie dit ook niet 123 opgelost helaas. Ik hoor alleen mijn ouders altijd zeggen dat ze het nooit hadden moeten privatiseren.

Dat kun je wel zeggen, maar het oude systeem wat hiervoor was, was ook zeker niet houdbaar in de situatie van nu. De zorgkosten rijzen de pan uit.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 20:14

Nee heb ook geen idee hoe houdbaar dat systeem was inderdaad.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 20:18

Maar wat maakt die zorgkosten nou zo duur? Ik ben met 1 afspraak in het ziekenhuis al mijn eigen risico kwijt. Dat maakt dat ik dus wel terughoudend ben daarmee. Vorig jaar voor het tweede jaar op rij controle echo gehad die prima was. Dit jaar heb ik hem afgezegd, heb nergens last van, merk niks. Beetje zonde om daar zo weer 350 euro voor af te tikken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 20:26

Met name de vergrijzing en de WLZ. Alle mensen die in instellingen wonen. Dat op papier.

En er zijn nog een hoop misstanden die veel geld kosten.
En gevoelsmatig zijn er ook een hoop mensen die hier niet wonen en geen zorgverzekering hebben en wel op allerlei dingen aanspraak maken. Op het potje onverzekerbare vreemdelingen kan je een hoop declareren. Maar weet de officiële cijfers niet.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 20:49

Electra63 schreef:

Maar wanneer ze een ongeluk krijgen of zelfs corona zijn ze maar wat blij dat ze met 385 euro eigen risico klaar zijn. En dan hoor je ze er niet meer over.