Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 19:10

Precies dat dus Sizzle :j

Die grafiek zegt in ieder geval meer dan sec het melden van aantallen inderdaad Femke_Tweety.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 19:16

Ik heb hem even voor je opgezocht, van afgelopen dinsdag is dat deze:

Tot 5 maart betrouwbaar, daarna wat minder betrouwbaar, vandaar dat de paarse lijn weg is in het laatste stukje, en je alleen nog een brede band ziet. (Beetje zoals de weerpluim ook werkt)

Je ziet hier ook waarom ik het niet over de derde golf heb die eraan zit te komen, maar waarom ik het een 4e golf vind. Maar goed, iedereen heeft het over de derde, dus dan maar 3 :')

De Rwaarde is op dit moment berekend (redelijk ruim) boven de 1.
En dus zal de paarse lijn helaas vrijwel zeker weer aan het stijgen zijn na 5 maart, dus omhoog binnen die 'pluim' of binnen de bandbreedte.

Afbeelding

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 20:35

Shadow0 schreef:
Het lijkt mij al een goed begin als we BCO en quarantaine doen volgens regels die aansluiten bij de kennis die we over het virus hebben, en iets minder uitzonderingen maken voor bv gezamelijk een verkiezingsuitslag kijken. (Toegegeven, het is de bedoeling dat we het weer even zonder verkiezingen doen nu, maar ik bedoel de mentaliteit waarin er wel heel makkelijk uitzonderingen zijn voor een aantal dingen die niet uitgezonderd hoeven te worden.)

Op zich ben ik het met jou eens doch de ronduit stuitende regels binnen Europa in het economische belang halen dit volledig onderuit.
Ik heb het echt he-le-maal gehad met de beperkingen:
- Wij mogen hier de provincie niet uit doch uit er mogen duízenden toeristen uit Parijs mkomen waar het nota bene een paar factoren slechter is dan hier.
- Dan de buitenlandse campers die het land doorkruisen terwijl ik mijn zoon niet van de uni in nota bene dezelfde deelstaat mag ophalen voor de paasvakantie. Ik ga dat dus negeren.

Maskers, afstand houden, handen desinfecteren en voor de rest heb ik het gehád. Ik ga míjn leven heroppakken.
En nee ik laat me niet vaccineren. Er wordt mij té veel gelogen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 20:36

Misschien dat iemand het antwoord weet. Zouden klaplongen geen gevolgen kunnen zijn van corona? Misschien heeft mijn vader het ongemerkt gehad en heeft hij daarom weer een klaplong.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 20:40

purny schreef:
Misschien dat iemand het antwoord weet. Zouden klaplongen geen gevolgen kunnen zijn van corona? Misschien heeft mijn vader het ongemerkt gehad en heeft hij daarom weer een klaplong.

Kan, maar ook nog door tal van andere oorzaken.
Spontane klaplongen kan door verzwakte longblaasjes komen. De longblaasjes kunnen verzwakt worden door corona, maar dit kan ook gebeuren bij een longontsteking veroorzaakt door een ander virus dan corona. Of door hele andere oorzaken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 20:47

Als je eenmaal een klaplong gehad hebt blijft het altijd een risico op herhaling helaas. Bij een vriendin van mij hebben ze het ‚geplakt‘ maar dat scheen enorm veel zeer te doen.
Wat vervelend voor je vader zeg. Het lijkt me ook niet fijn om uitgerekend nu met een longprobleem in het ziekenhuis te zijn. Sterkte.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 20:56

Hoe geplakt Sizzle? Die behandeling is in NL denk ik niet vaak, of iig niet bij de doelgroep die ik zie.

Maar idd, eenmaal een klaplong blijft het wel een zwakke plek en groter risico dat het nog eens gebeurt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 20:57

Sizzle schreef:
Als je eenmaal een klaplong gehad hebt blijft het altijd een risico op herhaling helaas. Bij een vriendin van mij hebben ze het ‚geplakt‘ maar dat scheen enorm veel zeer te doen.
Wat vervelend voor je vader zeg. Het lijkt me ook niet fijn om uitgerekend nu met een longprobleem in het ziekenhuis te zijn. Sterkte.

Vorig jaar rond deze tijd ook... mams zei al dat dit niet de laatste zou zijn. Maar goed.. weer verder over corona

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 20:58

purny schreef:

Vriendin van mij is gevoelig klaplongen.
Maar zij heeft zeg maar net niet echt Marfan, maar wel veel fysieke kenmerken van Marfan.
Lange ledematen en mager.
Bij haar zijn de terugkerende klaplongen geplakt met talkpoeder.

Weet dat er vroeger een jongen bij mij op de middelbare school zat en vanuit het niets klaplong kon krijgen.
Liep eens met hem mee van de bushalte naar school.
Klaplong, is linea recta naar het ziekenhuis gelopen. Die stond tegenover de school. Hij wist precies wat er speelde.
Hij was ook lang en mager.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 21:00

verootjoo schreef:
Hoe geplakt Sizzle? Die behandeling is in NL denk ik niet vaak, of iig niet bij de doelgroep die ik zie.

Maar idd, eenmaal een klaplong blijft het wel een zwakke plek en groter risico dat het nog eens gebeurt.

Ik weet niet hoe dat medisch gezien heet maar ze moest een soort poeder heel diep inademen en dat brandde als een idioot. Volgens mij induceer je daar een ontsteking mee zodat het vergroeid maar zeker weten doe ik het niet. Dat was zeker wel in Nederland. Ze was toen eind 20 denk ik en het was spontaan onstaan na een hoestbui. Ze was inderdaad lang en mager en ze wilde niet het risico lopen dat ze op een later moment een dubbele klaplong zou krijgen. Ze was daarna wel van het roken af :+

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 21:05

Drain uit je longen trekken na klaplong of pleuritis brandt ook als de ziekte.
Ik heb daar jarenlang last van gehad doordat ik helemaal in de kramp schoot bij het verwijderen van dat ding.
Zo blij ik was na het afzuigen van longvocht, nooit meer drain eruit laten trekken zonder pijnstilling.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 21:08

Vrouw uit Wuhan wil Chinese overheid aanklagen: 'Ik wil gerechtigheid voor mijn dochter' - https://nos.nl/l/2373430

Iets van onder het vloerkleed vegen

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 21:18

verootjoo schreef:

Jawel hoor. Is nog steeds gangbaar onder de naam pleuradese.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 21:21

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 21:23

Oh interessant, ik kende die behandeling voor klaplong helemaal niet.
Maar ik werk vooral met ernstig COPD patiënten en nu met COVID patiënten. Ms dat het daar minder voorkomt.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 22:06

verootjoo schreef:
Oh interessant, ik kende die behandeling voor klaplong helemaal niet.
Maar ik werk vooral met ernstig COPD patiënten en nu met COVID patiënten. Ms dat het daar minder voorkomt.

Als je in het ziekenhuis op de long werkt zie je het regelmatig. In de verpleeghuissector zal het wat minder zijn. Het wordt ook niet standaard gedaan hoor.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 22:19

Sizzle schreef:
Het percentage vind ik wel belangrijk hoor.
Wij zijn gestegen (40%) maar de positief ratio is nog steeds al maanden stabiel rond de 4,5%, dan weet je tenminste dat er in iedergeval niet te weinig getest wordt en er dus geen grote verrassing verstopt zit.
Zit je rond de 10% dan is je dark number al flink groot.

In Nederland testen we op dit moment mensen twee keer, die in contact zijn geweest met een besmette persoon. Op die manier trek je het percentage heel snel onderuit, zonder dat dit iets zegt over de besmettingen. Dan zegt het aantal besmettingen per 100.000 personen veel meer.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 22:26

Op school van onze dochter is de policy : In contact geweest met besmet persoon, gewoon op werk blijven en na vijf dagen testen. Ipv op dag 1 en 5 en dit zal op meer plekken zo zijn. Zij vind het maar een rare zaak en zei dat ze dan zelf wel ging testen igv een positieve leerling of collega .

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 22:31

MyWishMax schreef:
Sterkte purny!

Hier trouwens on de omgeving nu veel basisschool kinderen en ouders besmet, maar die fietsen er juist niet gemakkelijk doorheen. Een groot deel is echt behoorlijk ziek. En vooral zorgelujk ook dat niet iedereen laat testen, maar de langere quarantaine doet, vervolgens naar school gaat en paar dagen later alsnog ziek en dus weer klasgenootjes in quarantaine of zelfs besmet.

De a symptomatische besmettingen zijn hier in de buurt helemaal niet zo a symptomatisch, maar beginnende lichte klachten die makkelijk weggeveegd worden onder verkoudheid. Of getest toen het a symptomatisch was en paar dagen later alsnog klachten.

Ik vind het maar spannend en het breekt ondertussen wel op dat risicogroepen zelf maar thuis moeten blijven en op moeten letten omdat de rest het zat is :=

Maar wat vindt jij behoorlijk ziek? Een paar dagen koorts en keelpijn vind ik bijvoorbeeld niet behoorlijk ziek. Bij behoorlijk ziek denk ik aan een week hele hoge koorts. Of zo ziek dat je tegen ene opname aan zit. Mijn kinderen zijn nu 10 en 13 en toen zij iets jonger waren, was het ieder jaar raak. Dan hadden ze 39,5 gr koorts, overgeven en slapjes. Dat noemde ik ´gewoon ziek´.

En hier zie ik echt wel echte a-symptomatische besmettingen waarbij mensen totaal geen klachten ontwikkelen. Zowel onder kinderen als enkele volwassenen. En misschien ook wat positief geteste mensen met een loopneus of alleen lichte keelpijn ... maar ik vind dat je dat ook amper klachten kunt noemen. Daar zou je normaal gewoon mee naar school gaan of gaan werken en in het begin van de corona periode zou je hiermee jezelf echt nog niet laten testen.

En ik snap dat het opbreekt, maar kinderen en jeugd lopen zelf amper risico en leveren ook een jaar al heel veel dingen in. Moeten zich laten testen voor een simpele loopneus of op dag 5 in quarantaine als er een besmetting in de klas was. Ik gun ze wat extra vrijheid van harte.
Ik denk dat risicogroepen sowieso al voorzichtig waren. Het is niet dat wanneer iedereen zich 100% strak aan alle regeltjes en adviezen houdt, zij meer kunnen toch? Zij zullen toch altijd extra voorzichtig zijn. Ik denk alleen wel dat risicogroepen er nu verstandig aan doen om inderdaad extra binnen te blijven en contact met schoolgaande kinderen of volwassenen die op meerdere plaats komen vermijden. Maar ze zijn er vrij in en ze doen het uiteindelijk voor hunzelf. De kinderen en jeugd hebben (en doen nog steeds!) het vooral voor anderen gedaan.

Hier in het dorp trouwens de kapster besmet door een klant. Beide hadden mondkapje op en de klant had nog geen klachten toen ze in contact met de kapster kwam.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 22:34

Karl66 schreef:
Sizzle schreef:
Het percentage vind ik wel belangrijk hoor.
Wij zijn gestegen (40%) maar de positief ratio is nog steeds al maanden stabiel rond de 4,5%, dan weet je tenminste dat er in iedergeval niet te weinig getest wordt en er dus geen grote verrassing verstopt zit.
Zit je rond de 10% dan is je dark number al flink groot.

In Nederland testen we op dit moment mensen twee keer, die in contact zijn geweest met een besmette persoon. Op die manier trek je het percentage heel snel onderuit, zonder dat dit iets zegt over de besmettingen. Dan zegt het aantal besmettingen per 100.000 personen veel meer.

Ik begreep zo snel mogelijk en dan op dag 5 van de quarantaine? Sowieso ga ik dat niet met mijn kinderen doen, die laat ik pas op dag 5 testen.
En zelf zie ik dat ook niet zitten twee keer testen. Je moet toch in quarantaine blijven ongeacht de uitslag. En ik zorg dat als ik in quarantaine moet of net als laatst bij mijn dochter, dat we de mensen informeren waar we contact mee hebben gehad in de periode daarvan. En zodra we de uitslag hebben, dat we die delen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 22:40

bigone schreef:
Op school van onze dochter is de policy : In contact geweest met besmet persoon, gewoon op werk blijven en na vijf dagen testen. Ipv op dag 1 en 5 en dit zal op meer plekken zo zijn. Zij vind het maar een rare zaak en zei dat ze dan zelf wel ging testen igv een positieve leerling of collega .

Maar wat is in contact geweest met een besmet persoon? Want bij een overig contact hoef je helemaal niet in quarantaine, maar ook niet te testen. Bij een nauw contact moet je wel in quarantaine en dan eventueel testen op dag 5 om bij een negatieve uitslag eerder uit quarantaine te kunnen.
En bij een besmetting in de klas gaat een scholenteam van de GGD het beoordelen. Ik zou het idd een rare zaak vinden als de GGD aangeeft ´quarantaine en vanaf dag 5 eventueel testen´ en dat school aangeeft dat een leerkracht (?) niet in quarantaine moet, maar gewoon mag doorwerken en op dag 5 testen.

Toen mijn dochter in quarantaine moest, mocht ik trouwens wel gewoon werken en mijn andere dochter mocht gewoon naar school. Pas als mijn dochter positief had getest hadden wij thuis moeten blijven. Wel is het zo dat we nu op de sportclub hebben afgesproken dat wanneer een huisgenoot getest moet worden, je eerst een negatieve uitslag afwacht voor je komt trainen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 22:41

bigone schreef:

Die dag 1 test is optioneel zodat contactonderzoek sneller kan maar verandert niks aan je quarantaine. Maar het is wel de richtlijn dat je na nauw contact met een besmet persoon in quarantaine gaat en dus niet op werk blijft...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 22:57

En daar zit nu net de kneep, ze staat voor de klas, 12 tot 16 jarigen en er is al een besmetting geweest. Die is een uur op school ( in de klas) en krijgt een loopneus. Gaat naar huis, testen, positief. Dus wat is nauw contact, de rest word niet getest, gewoon naar school en bij klachten gaan testen. Niks quarantaine. En dit is een zeer grote scholenkoepel en in overleg met GGD.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 22:58

Hier in Luxemburg is t zo : in contact geweest met besmet persoon = quarantaine

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 23:13

bigone schreef:
En daar zit nu net de kneep, ze staat voor de klas, 12 tot 16 jarigen en er is al een besmetting geweest. Die is een uur op school ( in de klas) en krijgt een loopneus. Gaat naar huis, testen, positief. Dus wat is nauw contact, de rest word niet getest, gewoon naar school en bij klachten gaan testen. Niks quarantaine. En dit is een zeer grote scholenkoepel en in overleg met GGD.

Maar dan beslist de GGD en niet school zelf.

Hier is laatst een groep na 1 dag thuis weer naar school gemogen omdat de GGD quarantaine niet nodig vond, omdat het kind a-symptomatisch was en het laatste contactmoment met de klas 3 dagen voor de positieve test was.

Getup, maar is er bij jullie geen verschil tussen nauw contact of overig contact?