Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 20:36

Ninette schreef:
Coby schreef:
Heel bijzonder om in deze tijd de snotterende kinderen weer toe te laten. Gevolg snotterende leerkrachten. En bam klas thuis.

Ja en deze kinderen mogen ook niet meer getest worden. Ik baal want de leerkrachten krijgen voorrang maar dezelfde kinderen komen smiddags op de buiten schoolse opvang en wij worden niet geholpen door sneller te mogen testen...heel veel gastouders komen ook in de problemen. En ik snap heel veel beroepsgroepen zijn vitaal maar wij moesten toen alles sloot wel open en risico's nemen.

Voor de rest schrik ik van dat over 3 weken al richting 10.000 besmettingen loopt reken maar dat we dan ook weer in hoog aantal ziekenhuisopnames zitten daarom mag van mij sommige regio's gelijk naar 3 gezet worden.
Vanmiddag nog bij de pinautomaat een vrouw al hoestend met de hand voor de mond en met dezelfde hand pinnen... Ik heb me maar weer omgedraaid :n

Ze mogen wel getest worden, alleen moet het niet meer. Ben je na X jaar in het onderwijs niet immuun voor de meeste verkoudheidsvirussen? Dat heb ik nl wel na jaren aangehoest te zijn door patiënten.

Ik vind het goed dat de maatregelen aangescherpt worden, als ik zie hoe de druk op ziekenhuizen in bepaalde steden nu al oploopt. Wil echt niet weer in dezelfde situatie komen als het voorjaar. Nu kan er iig niet gezegd worden dat het ons verrast heeft, dus neem dan ook de verantwoordelijkheid die bij de kennis van nu hoort.

Edit: bron voor snotneustest https://nos.nl/artikel/2348927-rutte-be ... ndoen.html
Laatst bijgewerkt door Astorga op 18-09-20 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 20:36

veerledec schreef:
Het RIVM adviseert. Het RIVM is er niet voor jou en mij, maar voor de algemene volksgezondheid.

Dat hebben ze niet zorgvuldig gedaan. Ze hebben gelogen.

Citaat:
En in dat kader is de keuze gemaakt om te zeggen dat het veilig (genoeg) was zonder mondmasker, ook al bleek toen al een bepaalde mate van onveiligheid voor de individuen uit de cijfers.

We weten helemaal niet of het 'in dat kader' gedaan is, want wat nu werkelijk de belangen en overwegingen zijn, zijn nu niet meer echt te zeggen, wel?
Het RIVM heeft aantoonbaar een heel vaak onjuiste info verstrekt. Ze hebben in dit geval gelogen over de onderbouwing van hun advies. Hoe moeten we nog weten dat daaronder wel een echte zorg voor het algemeen belang ligt? En wat die invulling van het algemeen belang dan is?

Citaat:
Ik denk overigens niet dat we het heel erg oneens zijn.

Ik denk dat wij het wel oneens zijn. Ik vind het niet aanvaardbaar om te liegen of informatie achter te houden.

Citaat:
Maar ik weet uit de berichtgeving omtrent vaccineren al langer dat er zo gewerkt wordt. Het is goedkoper en veilig om vaccinaties te combineren, dus dat wordt als norm gegeven door het RIVM. Ga je zelf op zoek naar de cijfers, dan blijkt dat het RIVM aangeeft dat dat wel betekent dat ze minder goed werken. Maar binnen de marges.

En het is zo dom en zo schadelijk... want de vertrouwensbreuken kunnen nu al bijna niet meer hersteld worden. En erger, dat zie je zowel rondom vaccinaties als rondom covid: er is bijna geen ruimte meer voor constructieve kritiek. Want kritiek betekent al heel snel dat je geassocieerd wordt (en als je pech hebt ook uitkomt bij) conspiracies en nogal nare bewegingen. Met als gevolg dat inhoudelijk zinvolle kritiek niet meer gehoord wordt. Mensen krijgen alleen nog maar meer het idee dat ze maar wordt voorgehouden (want dat is ook zo), besluitvorming verslechtert, en het wantrouwen groeit.

Integriteit is hier zo belangrijk! Het is niet erg dat er fouten gemaakt worden als die oprecht gemaakt worden en we die daarna oprecht kunnen bespreken. DIe bereidheid is er beslist!
Maar met leugens en onwaarheden en achterhouden van informatie en het niet eerlijk onderbouwen van de adviezen wordt die ruimte steeds kleiner, en ondertussen zijn er mensen ziek geworden en doodgegaan aan dit beleid - maar zijn er ook mensen die nu weten dat ze anderen hebben besmet terwijl het vermijdbaar was en ze daar geen keuze in hebben gehad. En er zijn mensen die ruzie hebben gekregen met hun werkgever omdat zij stonden op meer bescherming terwijl de werkgever naar het RIVM wees.
Zoveel vertrouwen, zoveel goodwill... verspeeld en misbruikt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 20:47

@Morrie:
Handhaving wordt geïntensiveerd
Er komen gerichte controles bij horecagelegenheden, feestzalen, sportaccommodaties en studentensociëteiten. Als de regels worden overtreden na een waarschuwing, volgt sluiting voor twee weken. Als de regels bij herhaling worden overtreden, volgt sluiting voor een maand. Als de maatregelen daarna nog een keer genegeerd worden, volgt sluiting voor de duur van drie maanden.

Kwetsbare groepen worden extra beschermd
De komende tijd worden venstertijden ingesteld voor kwetsbare groepen bij overheidslocaties, zoals bibliotheken, zwembaden en stadsdeelkantoren. De veiligheidsregio vraagt aan organisaties en bedrijven dit ook te doen.

Communicatie jongeren en studenten
Er komt meer communicatie gericht op doelgroepen waar besmettingen plaatsvinden, zoals jongeren en studenten. Zo wordt er gesproken met universiteiten, hogescholen en studenten(sport)verenigingen. De doelgroepen worden actief uitgenodigd om mee te denken. Doel van de communicatie is dat deze groepen (opnieuw) de urgentie gaan zien van het naleven van de regels.

Met specifieke branches en groepen, zoals studentenverenigingen, horeca en geloofsgemeenschappen, wordt intensief gesproken over de naleving van de regels. Gemeenten in de veiligheidsregio ondersteunen het organiseren van veilige activiteiten voor jongeren en studenten.

Maatregelen voor de zes regio’s met veel besmettingen, waaronder regio Haaglanden
- Bij gelegenheden met een horecavergunning stopt de inloop van gasten om middernacht. Dan gaat ook de muziek uit. Om 01.00 uur sluiten deze gelegenheden.

- Er komt een verbod om je op te houden in gezelschappen van meer dan 50 personen. Dit geldt voor bijvoorbeeld feesten, borrels en uitjes voor groepen van deze grootte. Dit geldt zowel binnen als buiten. Op deze regel zijn een aantal uitzonderingen van kracht, zoals demonstraties, religieuze bijeenkomsten, uitvaarten, en dans- en theaterbeoefeningen.

- Voor samenkomsten met meer dan 50 personen geldt een meldplicht. Dit geldt bijvoorbeeld voor een publiekelijk toegankelijke concerten in een park.

Bron:Ad.nl

Mungbean

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 20:56

Ik vind de nieuwe sluitingsregel (2 uur) voor afhaal restaurants geniaal :+
De sluitenstijd is perfect aangepast aan de sluitingstijd van de kroeg (1 uur) _O-

Hoe gaan hier precies effecten mee gehaald worden? Is corona gevaarlijker na 2 uur snachts?

Het is hoe dan ook in iedergeval meer veiligheidsregels dan wij hebben dus dat is een plus.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 20:56

Nou ja zeg. Nu vallen wij hier ook onder de strengere maatregelen terwijl de gemeente waar wij wonen maar 4 besmettingen had. Wageningen is 10 km van hier, net Gelderland en daar gelden geen strengere maatregelen. Wel veel meer besmettingen als hier.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 20:57

Als je geen feest met +50 man in de planning had veranderd er concreet toch niets?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 21:02

Ik vind het vooral bijzonder dat men denkt dat het virus pas na 1 uur in de nacht actief word...

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 21:15

Ninette schreef:
Coby schreef:
Heel bijzonder om in deze tijd de snotterende kinderen weer toe te laten. Gevolg snotterende leerkrachten. En bam klas thuis.

Ja en deze kinderen mogen ook niet meer getest worden. Ik baal want de leerkrachten krijgen voorrang maar dezelfde kinderen komen smiddags op de buiten schoolse opvang en wij worden niet geholpen door sneller te mogen testen...heel veel gastouders komen ook in de problemen. En ik snap heel veel beroepsgroepen zijn vitaal maar wij moesten toen alles sloot wel open en risico's nemen.

Voor de rest schrik ik van dat over 3 weken al richting 10.000 besmettingen loopt reken maar dat we dan ook weer in hoog aantal ziekenhuisopnames zitten daarom mag van mij sommige regio's gelijk naar 3 gezet worden.
Vanmiddag nog bij de pinautomaat een vrouw al hoestend met de hand voor de mond en met dezelfde hand pinnen... Ik heb me maar weer omgedraaid :n

Ja vind ik ook bijzonder stom !
Vriendin van mij werkt in BSO en allemaal collega’s ivm klachten en testen thuis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 21:19

secricible schreef:
Bovendien is de richtlijn stilzwijgend aangepast. De gemiddelde zorgorganisatie leest niet dagelijks de richtlijnen en had dus zonder deze melding van nieuwsuur nog tig tijd doorgegaan met de verkeerde richtlijnen. Terwijl er al lang geen sprake meer is van schaarste.

Ik denk dat iedere zichzelf respecterende zorginstelling de richtlijnen wel degelijk dagelijks bijhoudt. Zeker in deze tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 21:23

Ik vind het helemaal niet gek dat de horeca eerder sluiten resultaat zou kunnen hebben. Hoe later het wordt, hoe meer alcohol, hoe minder anderhalve meter.
Ik weet niet of het genoeg is, maar het is aan mensen zelf om deze kans te pakken en een beetje na te denken bij wat ze doen denk ik. Als het zo doorgaat komen er natuurlijk strengere maatregelen. Ik ging sinds corona toch al niet meer de kroeg in of in groepen van zoveel mensen, dus mij raakt het niet. Als de horeca weer helemaal dicht gaat vind ik dat alleen erg voor de ondernemers en werknemers.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 21:27

Maar eerder dicht betekent mensen eerder op straat, die gaan toch thuis lekker verder feesten?

Sizzle we zouden binnenkort wel iets hebben met meer dan 50 mensen. Maar denk dat dat nu niet meer door kan gaan, ook al zou het deels buiten zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 21:30

Als ze heel dom zijn wel ja. Dan zal de horeca straks helemaal dicht moeten en zitten we weer allemaal thuis.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 21:31

Eerder dicht krijg je de situatie van toen ik vroeger uit ging.
Toen ging je niet pas na 23.00 van huis maar zat je om 21. 00 al binnen.
En ik kan je zeggen dat je dan wel om 1.00 uur flink dronken kunt zijn.
Die tijden van starten zie ik nu dan ook wel gaan verschuiven.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 21:33

_Penotti schreef:

Dat zou ik op zich wel een zegen vinden. Ik ging al niet vaak op stap tijdens mijn studie, maar ik vond om middernacht de stad in altijd zo laat. Ik ga dan liever om 20:00 zodat ik op tijd naar bed kan _O-

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 21:37

Als mensen nu gewoon even twee weken hun verstand gebruiken dan zitten we over vier weken weer op de goede weg. Doen ze allemaal gewoon door komen er ongetwijfeld weer plaatselijke lockdowns met alle gevolgen van dien .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 21:38

_Penotti schreef:

Ook weer: als ze heel dom zijn ja. Dan gaat het straks helemaal dicht. Prima, wat zij willen. Ik begrijp dat soort dom gedoe niet.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 21:39

Helemaal eens Bigone !!!!

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 21:49

bigone schreef:
Als mensen nu gewoon even twee weken hun verstand gebruiken dan zitten we over vier weken weer op de goede weg. Doen ze allemaal gewoon door komen er ongetwijfeld weer plaatselijke lockdowns met alle gevolgen van dien .

Dat sowieso, op stap gaan lijkt me niet het slimste nu.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 21:55

Nee ik begrijp dat ook niet.
Maar voor sommige lijkt perse uitgaan en vakanties en feestjes een eerste levensbehoefte.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 22:01

_Penotti schreef:

Yep, UK praktijken krijg je dan.
Iedereen weet hoe goed dat daar werkt met vroeg kroegen sluiten toch?

Controle in burger en de kroeg voor straf sluiten als er niet gehandhaafd wordt lijkt me eigenlijk zinvoller :o

Ninette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 22:11

En zal je nu ook niet krijgen dat jongeren uit de steden met maatregelen nu richting steden gaan waar geen maatregelen zijn om te feesten dan verspreid het zich nog meer

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 22:14

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 22:21

Sizzle schreef:
_Penotti schreef:

Yep, UK praktijken krijg je dan.
Iedereen weet hoe goed dat daar werkt met vroeg kroegen sluiten toch?

Controle in burger en de kroeg voor straf sluiten als er niet gehandhaafd wordt lijkt me eigenlijk zinvoller :o

Dat is toch niet haalbaar in een grote stad met zoveel horeca. Er wordt in Amsterdam heus wel gecontroleerd hoor en boetes uitgedeeld, maar je kunt geen duizenden horecagelegenheden continu controleren.

Het hangt toch echt van mensen zelf af. Ik snap wel dat ze dit proberen, en ik heb ook nog geen andere goede ideeën gehoord van de critici over hoe we dit dan wel aan moeten pakken. Zonder al te veel schade aan de economie liefst ook.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 22:22

Is niet hetzelfde koor in Heerde , die zijn nog niet begonnen. Deze positieven zijn bij twee andere koren gevonden maar ik snap dat ze in zo’n zwaar getroffen gemeenschap ontzettend schrikken. Geeft wel aan dat samen zingen toch niet zo’n goede actie is.
Reactie op Tienus.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 18-09-20 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 22:22

purny schreef:
Ik vind het vooral bijzonder dat men denkt dat het virus pas na 1 uur in de nacht actief word...

Men denkt dat hoe later op de avond, men (onder invloed) de regels minder opvolgt, zoals afstand houden.