Dingen die je je afvraagt deel 2!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Century

Berichten: 6740
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 19:48

Xyris schreef:
Kan ik een juwel aquarium die 3 jaar lang in de schuur heeft gestaan nog veilig gebruiken? Het vriest er nooit en is altijd lichtvochtig.


Ik wil je niet bang maken, maar ik heb ooit een tweedehands aquarium gekocht dat ook een tijd leeg stond, en die is wel gesprongen. Waarschijnlijk droge/niet meer goede kitnaden. Gebeurde pas een jaar later ofzo. Schrik van mijn leven.

Lillian__

Berichten: 3299
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 21:04

Xyris schreef:
Kan ik een juwel aquarium die 3 jaar lang in de schuur heeft gestaan nog veilig gebruiken? Het vriest er nooit en is altijd lichtvochtig.


Ik zou de bak eerst gewoon eens vullen. en hem dan een nacht op een veilige egale plek laten staan, zonder kap of thermostaat. Als er dan de volgende dag een randje water mist dan kan het zijn dat er een stuk kitrand is uitgedroogd en dus verzwakt is. Als er dan te lang te veel druk op staat dan heb je kans dat je bak klapt.
Persoonlijk zou ik een al drie jaar droogstaande bak niet durven gebruiken.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 21:07

Ik heb zo'n aquarium zonder bij na te denken wel in gebruik genomen en is gelukkig niet fout gegaan.

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 21:20

Is het gebruikelijk dat een 'collega' gewoon waar je mee samen werkt je achternaam te geven als diegene daarom vraagt?

Zelf geen fijn gevoel bij en zou niet weten waarom maar misschien denk ik net even anders?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 21:21

Ik ken van al mijn collega's de achternaam.
Zou ook niet weten waarom niet.

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 21:23

bruintje123 schreef:
Ik ken van al mijn collega's de achternaam.
Zou ook niet weten waarom niet.


Dit :j

APCIII

Berichten: 2794
Geregistreerd: 25-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 21:24

Het hangt heel erg van het soort werk af. (wel of niet deftige functie, contact met klanten etc.)
Bij sommige functies is het juist raar om elkaar bij de voornaam te noemen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 21:31

Onze directe collega's noemen we ook bij voornaam.
Maar iedereen heeft bedrijfsmail en dat is voorletter punt achternaam @ bedrijf.nl en op intranet van iedereen te vinden.

theadora99

Berichten: 3754
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 21:31

Bij ons stonden achternamen zelfs altijd op het naamkaartje.. dan weet je het vanzelf. Ligt idd ook aan het soort werk, bij ons hebben ze t afgeschaft omdat de klanten ons gingen opzoeken op Facebook :+

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 21:32

Dan heb ik mijn antwoord :)

APCIII

Berichten: 2794
Geregistreerd: 25-08-13

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 21:40

Bij mij op het kantoor zitten er 3 met dezelfde voornaam... En om nu bijnamen te gaan verzinnen, dat is ook weer zo iets. :P

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 21:55

theadora99 schreef:
Bij ons stonden achternamen zelfs altijd op het naamkaartje.. dan weet je het vanzelf. Ligt idd ook aan het soort werk, bij ons hebben ze t afgeschaft omdat de klanten ons gingen opzoeken op Facebook :+

Op de naamkaartjes staan juist alleen maar de voornamen plus afdeling.
Inderdaad om opzoeken door buitenstaanders te voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 22:05

PanamaD schreef:
Is het gebruikelijk dat een 'collega' gewoon waar je mee samen werkt je achternaam te geven als diegene daarom vraagt?

Zelf geen fijn gevoel bij en zou niet weten waarom maar misschien denk ik net even anders?


Waarom heb je daar geen goed gevoel bij?

Hier kunnen we dat van iedereen zien, op het rooster staan voor en achternaam en dat is voor iedereen in te zien.

Century

Berichten: 6740
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 22:40

Lillian__ schreef:
Xyris schreef:
Kan ik een juwel aquarium die 3 jaar lang in de schuur heeft gestaan nog veilig gebruiken? Het vriest er nooit en is altijd lichtvochtig.


Ik zou de bak eerst gewoon eens vullen. en hem dan een nacht op een veilige egale plek laten staan, zonder kap of thermostaat. Als er dan de volgende dag een randje water mist dan kan het zijn dat er een stuk kitrand is uitgedroogd en dus verzwakt is. Als er dan te lang te veel druk op staat dan heb je kans dat je bak klapt.
Persoonlijk zou ik een al drie jaar droogstaande bak niet durven gebruiken.


Bij mij klapte hij pas na een jaar uit het niets. Dus ik durf het niet meer aan. Maar dat moet ieder voor zich weten natuurlijk :)

Macs

Berichten: 7733
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 08:17

En anders kan je hem nog verkopen/gebruiken als hamsterverblijf. :D

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 10:46

Kan er tegenwoordig nog een vliegramp gebeuren zoals de Teneriferamp, of zijn daar inmiddels
zulk goede maatregelen voor dat het bijna onmogelijk is?

Trui

Berichten: 4799
Geregistreerd: 26-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 10:47

Is dat met die klm die opsteeg terwijl er nog een vliegtuig op de baan was?

Questquedit

Berichten: 1163
Geregistreerd: 20-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 11:20

Trui schreef:
Is dat met die klm die opsteeg terwijl er nog een vliegtuig op de baan was?

Er steeg een vliegtuig op terwijl een ander vliegtuig aan het landen was op de zelfde baan.

Ik zou zeggen van niet. Zover ik weet was er ook een fout in de radioverbinding toen, waardoor beide vliegtuigen sommige aanwijzigingen niet konden horen.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 11:22

Ik dacht dat ze beide wilden opstijgen, maar idd iets met de radioverbinding en dikke mist waardoor ze elkaar niet zagen.
Ik zou het zo erg vinden als dat vandaag de dag nog eens zou gebeuren.

theadora99

Berichten: 3754
Geregistreerd: 26-05-11

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 11:29

Was er laatst niet nog zoiets gebeurd? Dat eentje op 18 meter overvloog terwijl t hoogste punt van een ander vliegtuig 17 meter wS?

Memories

Berichten: 2682
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 11:34

Zo'n beetje elke vliegramp die gebeurd maakt het vliegverkeer uiteindelijk veiliger. Betekent niet dat het vandaag de dag niet meer kan of zal gebeuren, maar een aantal factoren die toen hoofdoorzaak waren bijvoorbeeld zullen niet heel snel meer voorkomen.

BarryPlopper

Berichten: 1093
Geregistreerd: 01-04-13
Woonplaats: Zwartsluis

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 11:37

Doe eens niet :') ik moet morgen weer vliegen _O-

Trui

Berichten: 4799
Geregistreerd: 26-04-16

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 11:43

Laatst op Discovery of zoiets een soort docu erover. Dikke mist en storing inderdaad. En door de mist was het druk op dat ene vliegveld. Er was een toestel wat al klaar was om op te stijgen maar op de baan was nog een ander vliegtuig aan het rijden om naar de opstijg plek te gaan. Maar toen steeg de klm dus al op of zoiets

Steeph

Berichten: 4355
Geregistreerd: 02-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 11:50

Over die ramp was er laatst een "Air Crash Investigation" aflevering op TV. Misschien dat die nog ergens terug te vinden is.

Waar het in het kort op neer kwam:
Tenerife moest ineens een hoop meer vliegtuigen wegwerken omdat de luchthaven op Gran Canaria gesloten was door een bomaanslag. De laatste twee vliegtuigen die te laat zouden vertrekken waren die van KLM en Pan Am.
Omdat Tenerife normaal gesproken niet zo veel vliegtuigen te verduren kreeg was er nog geen electonisch systeem om de vliegtuigen te traceren en gebeurde het allemaal op het oog en de herkenningspunten die de piloten zagen. Ook was er maar één taxi-opstijgbaan.
De vlucht van KLM en de vlucht van Pan Am zouden samen taxiën en dan na elkaar opstijgen.
Omdat de piloten van KLM dachten dat het nog een tijd ging duren hebben zij eerst het vliegtuig vol laten tanken. Dit duurde langer dan verwacht en de vertaging liep in waardoor er extra stress op de piloten kwam te staan en de vluchten nog meer vertraging opliepen.
Na het tanken van het KLM toestel zijn beide toestellen gaan taxiën, KLM voorop, Pan Am er achteraan.
Aan het einde van de startbaan (en taxibaan dus) is het KLM toestel omgedraait om te kunnen opstijgen en heeft daar gewacht tot de mensen in het controlecentrum de "OK" gaven.
Ondertussen was er dikke mist op komen zetten waardoor het controlecentrum de vliegtuigen niet meer kon zien op de startbaan.

Het controlecentrum van de luchthaven vertelde de vlucht van Pan Am dat zij er af moesten bij de "afrit" C3 (om van de startbaan af te komen en achter de KLM vlucht te komen). Deze afrit was alleen heel onlogisch voor de piloten omdat zij dan twee keer een erg scherpe bocht zouden moeten maken met meerdere keren steken. In hun ogen was afrit C4 (een later) veel makkelijker omdat het dan twee flauwe bochten waren. Pan Am is dus zonder medeweten van het controlecentrum doorgereden tot C4.

Ondertussen loopt bij de KLM vlucht de spanning op omdat het wachten wel erg lang duurt en de piloten al bijna tegen hun aantal vlieguren aan zitten. Ze zijn namelijk die zelfde ochtend al opgestegen van Amsterdam, en moeten nu ook weer terug. Ook zijn de regels omtremt het aantal vlieguren laatst nog bijgesteld waardoor piloten hun brevet kunnen verliezen als ze te veel vlieguren maken.

De KLM-vlucht vraagt uit ongeduld aan het controlecentrum of ze mogen opstijgen. Het controlecentrum reageert met "ja, maar wacht tot ik het signaal geef". De KLM-piloten interpreteren dit als een "OK" en zeggen te gaan opstijgen.

De Pan Am piloten reageren met "maar wij staan nog op de startbaan". Dit komt binnen ala ruis bij de KLM piloten waardoor zij geen idee hebben en door gaan met opstijgen.

De Pan Am vlucht ziet de koplampen van de KLM vlucht op zich af komen en draait van de startbaan af, in de hoop nog iets te kunnen redden.

Helaas.


Of dit op nieuw zou kunnen gebeuren? Ja. Mensen maken fouten, en al helemaal mensen met haast. Ook als daar bovenop ook nog komt dat er een taal-barriere is (de piloten waren Nederlands en Amerikaans en het controlecentrum Spaans) en het radio apparatuur het op zo'n cruciaal moment laat afweten...

Het is een onwijs sneue samenloop van onstandigheden geweest.

Piekosjj

Berichten: 5746
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Uppsala, Zweden

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 12:01

Nou ik zat maandag in 't vliegveld te wachten tot we de startbaan opreden toen er eerst nog even een vliegtuig kwam landen. Die kwam toch ook wel knap dichtbij langs geraast!