Dingen die je je afvraagt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chasey

Re: Dingen die je je afvraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 22:44

Iewww, ik zie het al voor me. En ik dacht dat hersenen geen nieuwe dingen konden bedenken? :P En tóch zie ik zo'n bewegend piemelpapje voor me... oke het wordt laat. Ik ga maar eens naar bed. Het niveau daalt :P

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 23:12

Chasey schreef:
Iewww, ik zie het al voor me. En ik dacht dat hersenen geen nieuwe dingen konden bedenken? :P En tóch zie ik zo'n bewegend piemelpapje voor me... oke het wordt laat. Ik ga maar eens naar bed. Het niveau daalt :P

_O-

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 23:43

Bambi1995 schreef:
Chasey schreef:

_O-

Hahahah kom je terug van een avondje werk en dan lees je dit terug :') _O-

Maargoed, ik heb op de middelbare school altijd geleerd dat zelf onderzoek doen zeer belangrijk en nuttig is (denk aan natuurkunde practica en profielwerkstuk), en dit onderzoek is redelijk makkelijk zelf uit te voeren, dus ik zou zeggen test het eens uit? :D :P

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 23:50

Ik zie het al helemaal voor me, aandachtig bestuderen, met vergrootglas en al. :') :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 23:52

Neh, alleen als je het niet opruimt en ergens lang laat liggen, dan loopt het vanzelf weg :Y)

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 00:30

Ik denk dat het niet kan...
Ik denk dat ze spermacellen tegen de celwanden 'botsen' van het plasma (?) waar ze in drijven /zwemmen

De spermacellen zijn lichter dan dat andere. Dus ik denk dat het niet weg kruipt
En trouwens dan zouden ze ook allemaal dezelfde kant op moeten zwemmen hihi

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 09:03

_sharonnn schreef:
Zouten snap ik, maar waarom zouden mineralen niet goed zijn? Deze plas je gewoon weer uit toch? :)

Calcium..
een overschot aan calcium zorgt ervoor dat de opname van: ijzer, zink, magnesium en fosfor wordt verstoord.. daarnaast slaat het neer in de nieren. Meestal scheidt je het gelukkig af, tenzij je teveel vitimine D slikt.

fosfor, waar je eerder een teveel dan een tekort aan hebt leidt tot een verstoring van je botstofwisseling, wat een verhoogde botontkalking bij ouderen kan veroorzaken.

verhoogd ijzergehalte veroorzaakt bloedafbraak, hierbij komt ijzer vrij dat je dat opgeslagen wordt in je organen en deze beschadigd, daarnaast kan het verstoppingen of juist diaree veroorzaken, een extreme overdosis (voor het geval je een treinrails als ontbijt zou willen nuttigen denk ik zo) kan tot een vergifting van van de lever, de milt, het hart en de darmen tot gevolg hebben, vooral bij jonge kinderen.. daarom altijd opletten met supplementen.

jodium is bij overdosering giftig en kan de hormoonbalans verstoren, acnee ontstaat makkelijker of wordt verergerd.. sommigen gebruiken extra jodium om express hun schildklier te overactiveren om af te vallen.. gevolg van een verhoogd schildklier hormonen: slapeloosheid, nervositeit, toename van eetlust en gewichtsverlies.

gelukkig komt overdosering van Koper eigenlijk bijna niet voor, alleen bij verontreininging van water of voeding.. maar Koper in grote hoeveelheden is giftig en kan leiden tot overmatig speekselen, irritatie van de darmslijmvliezen (buikpijn, misselijkheid, braken, diarree), spierpijn, niet meer kunnen plassen, lage bloeddruk en in zeer ernstige gevallen uiteindelijk een coma. Een teveel aan koper gaat ook de opname van zink tegen. Hierdoor kan slapeloosheid ontstaan.

Voor mensen met nierproblemen of bepaalde hartproblemen is een overdosering van magnesium giftig. Het gevolg kan dan een hartstilstand zijn.

Mangaan: En teveel kan beschadigingen aan het zenuwstelsel (onwillekeurige bewegingen, houdingsproblemen) en lusteloosheid veroorzaken. In extreme gevallen kan een overdosering van mangaan leiden tot een coma. Overschot Mangaan is moeilijk te krijgen

Molybdeen: Een teveel aan molybdeen kan leiden tot een afzetting van urinezuur rond de gewrichten. Urinezuur slaat neer in de vorm van kristallen, die gewrichtsontstekingen (jicht) veroorzaken.

Natrium: Een teveel aan natrium zorgt voor een hogere belasting van de nieren en het hart. Hierdoor kan hoge bloeddruk ontstaan en op termijn dus hart- en vaatziekten. Voor mensen met een hoge bloeddruk, met diabetes of chronische nierziekten treedt sneller een teveel aan natrium op. Zij kunnen beter wat minder natrium innemen. Dit kan het makkelijkste door minder zout te gebruiken.

Seleen, vrijwel onmogelijk om via voeding te overdoseren (behalve misschien bij eetwedstrijden): In hoge doses is seleen giftig. Een teveel aan seleen kan leiden tot broze en zwarte vingernagels en een knoflookachtige geur van de adem en de huid. Een ernstige overdosering kan huidontstekingen, haaruitval, loslatende nagels en neurologische stoornissen (verlamming) tot gevolg hebben. drie kilo rijst of tweeënhalve kilo vlees per dag moet je minimaal wegkanen voor je hier in de buurt komt.

Zink: Wanneer er in één keer een veel te hoge dosis zink wordt ingenomen, bijvoorbeeld door eten of drinken dat in contact is gekomen met verzinkte blikken, kunnen misselijkheid, braken, buikkrampen en diarree ontstaan. Een langdurige te hoge inname van zink kan leiden tot bloedarmoede en een verminderde weerstand.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 09:13

Janneke2 schreef:
Als alle olie opgestookt zou zijn, is er geen zuurstof meer - en dus geen leven.

(Nee, helaas: dit is geen grap. In de oersoep zat geen zuurstof, die is gemaakt door al die planten die nu steenkool, bruinkool, olie, aardgas etc etc zijn. Als we alle delfstoffen verbranden, raakt de zuurstof op.)

Gelukkig is dat niet nodig: per dag komt er genoeg zonne energie om een jaar lang alle industriële activiteiten te laten draaien.

leuke bedachte theorie..[/quote]
.... voor alle duidelijkheid: ik vind het verre van leuk en ik heb dit niet zelf bedacht.
Het is lesstof chemie in Leiden/Delft.
Citaat:
maar fosiele brandstoffen produceren geen zuurstof..
De fosiele brandstoffen zijn restanten van wat ooit zuurstofproducerende organismen waren..

Ja, precies.
Verbranden van fossiele brandstoffen geeft kooldioxide, waarbij dus de zuurstof ""verloren"" gaat.
(Natuurlijk: in scheikunde gaat zelden iets verloren, maar als mens kun je kooldioxide inademen 'tot je een ons weegt', je hebt planten nodig om weer echt zuurstof te maken uit kooldioxide.)

Citaat:
De oersoep bevatte ook geen planten die nu fosiele brandstoffen waren, die kwamen pas veel later in het spel.. de blauwalgen worden verondersteld de eerste zuurstofproducerende organismen te zijn geweest.

Ja, dat is t m nu juist: die planten kwamen later.
Dankzij de planten hebben wij voldoende zuurstof, dat is niet een simpel gegeven (meaning: "Oh, zuurstof, dat is er altijd wel") - we hebben die planten nodig. (Vraag mij dus niet, waarom we met planten omgaan zoals we dat wereldwijd doen.)

Citaat:
Als je alle zuurstofproducerende organismen zou doden, dan is er geen zuurstof meer..

......brrrrr.
Maar idd: op gegeven moment is het gewoon op.

Citaat:
als je de fossiele brandstoffen opgebruikt, dan zijn er simpelweg geen fosiele brandstoffen meer

I hate to throw you out of your comfort zone - but think again.

....alle zuurstof die we hebben op deze aarde, is door planten gemaakt.
Als wij, kortzichtige oelewappers die we zijn, alle planten (= fossiele brandstoffen) opstoken, wat dus zuurstof kost - dan is daarna gewoon de zuurstof op.
Er is helaas niet meer zuurstof dan die planten / fossiele brandstoffen ooit hebben gemaakt.

Citaat:
de enige gevolgen daarvan zijn materialistisch.. velen verliezen hun baan (immers velen zijn direct of indirect afhankelijk van fosiele brandstoffen om te werken.. kijk maar eens wat er allemaal gemaakt wordt, vervoerd wordt, buiten nog de boorders zelf)..

voordeel is dat de mensheid verplicht wordt alternatieven te gebruiken..

maar zuurstof staat er helemaal buiten.

-O-

Helaas, helaas, het is veel verdergaand dan dat.....[/quote]

de vraag was, wat gebeurd er als alle fossiele brandstoffen op zijn..
jouw antwoord was, dan wordt er geen zuurstof meer geproduceerd/is er geen zuurstof meer..

maar dat is een indirect en incompleet antwoord..

CO2 komt vrij bij de verbranding van fossiele brandstoffen. Niet de verbranding van planten, maar van plantenresten. De planten zelf worden niet door ons verstookt als fosiele brandstof.

Het verstoken van brandstof kost zuurstof, absoluut, maar niet voldoende om hiermee het zuurstof van de aardkloot te 'verbruiken' als brandstof..

Je vergeet namelijk voor het gemak mee te nemen dat CO2 door planten weer wordt opgenomen en omgezet wordt in zuurstof tijdens hun fotosyntese.. s nachts stoten ze iets CO2 uit, maar per saldo is produceren ze zuurstof en verbruiken ze CO2...

Het grootste gevaar voor de zuurstof voorraad is niet dat we fossiele brandstoffen gebruiken en dat verbranding zuurstof nodig heeft.. Maar de houtkap, waardoor levende zuurstofproducerende bomen het loodje leggen.. niet voor niets noemen we de regenwouden de longen van de aarde..

De olievelden produceren 0,0 zuurstof.. Verbranding kost iets zuurstof en produceert CO2 maar bij lange na niet voldoende om ons naar adem te doen happen..

Het grootste deel van de fossiele brandstoffen is inmiddels al opgestookt en het zuurstof gehalte op deze aardkloot is nog altijd prima. Over 30 jaar zijn we echt niet gestikt, tenzij we iedere boom op aarde omkappen om meubels van te maken.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 09:19

Weet wel dat we nooit bij alle fossiele brandstof kunnen komen. Of wel kunnen, maar bij veel gevallen is het zo duur en lastig dat het niet meer economisch rendabel is.

Maar waarom heb ik nog nooit gehoord dat alle zuurstof op zou gaan? Miljoenen jaren geleden was de koolstof in aantallen veeel groter in de lucht, toen was er ook zuurstof. De aarde vindt haar balans wel, maar we weten niet of die leefbaar is voor ons.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 11:10

Waarom kunnen vliegen op stroomdraad zitten? Voelen zij de stroom niet?

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 11:14

amoj schreef:
Waarom kunnen vliegen op stroomdraad zitten? Voelen zij de stroom niet?

Om een schok te krijgen moet je in contact zijn met de aarde.

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 11:15

Zij maken geen contact met de grond dus de stroom kan nergens heen en dus voelen ze het niet..

Als jij op een rubberen plaat staat kun je ook stroom aanraken want het kan niet ergens heen want rubber geleid niet. Dus voel je het niet.

Stroom kiest altijd de weg dat het weer verder kan. Wij geleiden wel goed als je gewoon op de grond staat.

Als je bv een bliksem op jou zou krijgen heb je vaak twee brandwonden. Een van waar het stroom in je lijf ging en één waar het weer eruit ging.

LisannePruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 19:06

Free2 schreef:
Chasey schreef:

Hahahah kom je terug van een avondje werk en dan lees je dit terug :') _O-

Maargoed, ik heb op de middelbare school altijd geleerd dat zelf onderzoek doen zeer belangrijk en nuttig is (denk aan natuurkunde practica en profielwerkstuk), en dit onderzoek is redelijk makkelijk zelf uit te voeren, dus ik zou zeggen test het eens uit? :D :P

Hoor het jezelf al vragen :')
Schat kun je ff je kwakje op tafel lossen zodat ik het kan onderzoeken _O-

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 19:10

Hoe kan het, dat je je rug opeens 'verrekt' en wat is dat precies? Vanmorgen, met het grasmaaien nog niks aan de hand. Ben even gaan zitten om op m'n telefoon te kijken, sta op en bam, midden in mijn rug doet het opeens vreselijk zeer. Alsof er een wervel 180 graden omgedraaid is. Kan me niet naar links of rechts draaien en bukken lukt maar zeer moeilijk.

Gelukkig moet ik morgen toch naar de fysio, maar pffff dit is bijna niet te doen :x

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 22:21

JolisaJ schreef:
Ik zie het al helemaal voor me, aandachtig bestuderen, met vergrootglas en al. :') :')

Volgens manlief (toch de expert hé) maar tevens bioloog Is de oppervlakte spanning van sperma te hoog voor de zaadcellen om iets mee te kunnen. Theoretisch zou het wel kunnen als je het kwakje in water doet. Alleen zullen de zaadcellen snel sterven door gebrek aan eiwitten en andere voedingsstoffen

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 22:50

oomens schreef:
Christiene schreef:
waar blijven al die naakslakken die met de regen meteen weer met grote getale te gelijk te voorschijn komen.. en je verder nooit ziet.

Die kruipen na de bui weer lekker terug in de hosta's.
eh, wat zijn hosta's :o?

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 23:48

Planten, toch?

Paarddopette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 01:16

Ik vroeg me ineens af waarom de koeien in Frankrijk bellen om hun nek hebben hangen. Waar dient dit voor?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 01:32

Leffroi schreef:
Hoe kan het, dat je je rug opeens 'verrekt' en wat is dat precies? Vanmorgen, met het grasmaaien nog niks aan de hand. Ben even gaan zitten om op m'n telefoon te kijken, sta op en bam, midden in mijn rug doet het opeens vreselijk zeer. Alsof er een wervel 180 graden omgedraaid is. Kan me niet naar links of rechts draaien en bukken lukt maar zeer moeilijk.

Gelukkig moet ik morgen toch naar de fysio, maar pffff dit is bijna niet te doen :x

volgens mij is dit omdat je je spieren iets overstrekt hebt tijdens het grasmaaien (of net even een kille wind gehad hebt waardoor je koude spieren gestrekt hebt).. overstrekken ergo verrekken.

Nu merk je dat niet altijd gelijk, eigenlijk alleen als je dusdanig ver over strekt dat je spieren gelijk krampachtig hun oorspronkelijke lengte willen terugpakken

(elastiekje dat je gewoon vast hebt doet niets, rek je het licht uit dan komt ie soepeltjes terug in vorm.. zet je er erg veel spanning op, dan slaat ie hard terug in positie).

op het moment dat je eigenlijk net even teveel spanning op je spieren hebt gehad, reageren die door in rust weer terug te keren in hun 'korte' positie.. omdat je je spier verrekt hebt, zijn ze eigenlijk dus tijdelijk 'te lang' geweest. waardoor er een soort verkramping optreed als de spier weer verkort.. soort overcompensatie.. jij strekt te ver, dan trekken we het heel kort aan om te herstellen.

MurthulJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 01:33

Paarddopette schreef:
Ik vroeg me ineens af waarom de koeien in Frankrijk bellen om hun nek hebben hangen. Waar dient dit voor?

Over het algemeen lopen ze daar in grotere gebieden, met bellen om kan de boer zijn koeien makkelijker terugvinden. :)

Paarddopette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 10:58

Murthul schreef:
Paarddopette schreef:

Over het algemeen lopen ze daar in grotere gebieden, met bellen om kan de boer zijn koeien makkelijker terugvinden. :)

Ah oke. Het is wel een super leuk gezicht!

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 14:53

Wat ik me nu dan afvraag welke film ik vorige week (donderdagavond geloof ik) gezien heb. Ging over een man, een vrouw en een kind die gingen grot wandelen. Grot stort in, ze zoeken naar een uitgang en komen uiteindelijk terecht in het middelpunt van de aarde. Met een zee daarin en dinosaurussen enzo. Maar ik kan niet meer op de naam komen, aargh!
Wie weet het? :7

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 15:03

jules verne's , journey to the middle of the earth..

althans daar klinkt het naar

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 15:05

Journey to the center of the earth! Dat was hem! Bedankt :P

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 15:28

Daar zijn trouwens twee recente versies van. Die met brandan fraser komt echter het vaakst op tv.