'Slecht met getallen'

We hadden het er laatst op school wel over. Het komt veel minder voor dan dyslexie, maar er zijn ook geen speciale voorzieningen voor, wat wellicht onterecht is.
Ik wilde hier heen apart topic voor openen maar ik ben wel benieuwd - het gaat over vriendschappen. Gisteren verbrak een van mijn beste vrienden van het ene op het andere moment (voor mij dan) de vriendschap. Er was blijkbaar iets, waar ik niets van wist, erg hoog opgelopen en ineens knalde dat. Verwijten die ik niet herkende en waar hij me nooit iets over verteld had. Hij was erg kwaad en wilde me niet meer spreken of zien. Ik had hem nog bericht dat ik het heel naar vond dat hij zich er zo over voelde en dat ik wilde dat ik het geweten had. Waarop hij antwoordde
'als je dat niet doorhad, dan zegt dat ook wel genoeg.' Ik kan daar dus niks mee.
Maar het is niet de eerste keer, het is al de derde keer dat me zoiets overkomt en mijn vraag is eigenlijk: hoe voorkom je zoiets? Ik vind het echt vreselijk! De eerste keer was met mijn beste vriendin van de basisschool, de tweede keer vorig jaar, met de eigenaresse van mijn bijrijdpaard. En telkens kwam het neer op de mededeling '
je had het door moeten hebben' of '
als je dat nog niet door had, is het wel heel erg met jou'.
Ik ben een super trouwe vriendin en als je me een beetje kent dan weet je dat ik het altijd goed bedoel en dat er prima te praten valt. Met de vriend in kwestie had ik naar aanleiding van de situatie met het bijrijdpaard zelfs nog een gesprek gehad, waarin we uitspraken hoe ontzettend belangrijk is om dingen wel bespreekbaar te maken.
Ik heb overigens gevraagd of de vriend in kwestie er nog even over wilde praten als zijn woede wat bekoeld was, maar het antwoord was 'misschien na het weekend'.