Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Shadow0 schreef:Femke_Tweety schreef:1 ding is voordelig in deze cijfers, namelijk dat er veel jongeren bijzitten (klassen worden nu vaker getest) en wat minder ouderen. Dus minder die er intensive care ziek van zullen worden.
Van de andere kant betekent het dus dat we heel veel jonge mensen blootstellen aan een ziekte die aantoonbaar grote gevolgen kan hebben, en waarvan we niet weten wat het op de lange termijn nog meer doet (zoals het verhogen van risico op kanker of diabetes?) Ik zou dat niet 'voordelig' willen noemen.
Edit: bij het plaatsen verschijnt bij mij in de quotes 'banketstaaf' - ik snap niet hoe het er komt, ik typ niets geks, en het is absoluut niet bedoeld om te schelden! Ik weet niet wat het is maar dat probeer ik op te sporen.
Shadow0 schreef:Femke_Tweety schreef:1 ding is voordelig in deze cijfers, namelijk dat er veel jongeren bijzitten (klassen worden nu vaker getest) en wat minder ouderen. Dus minder die er intensive care ziek van zullen worden.
Van de andere kant betekent het dus dat we heel veel jonge mensen blootstellen aan een ziekte die aantoonbaar grote gevolgen kan hebben, en waarvan we niet weten wat het op de lange termijn nog meer doet (zoals het verhogen van risico op kanker of diabetes?) Ik zou dat niet 'voordelig' willen noemen.
Edit: bij het plaatsen verschijnt bij mij in de quotes 'banketstaaf' - ik snap niet hoe het er komt, ik typ niets geks, en het is absoluut niet bedoeld om te schelden! Ik weet niet wat het is maar dat probeer ik op te sporen.
lenaa_tje schreef:En dan is de enige oplossing iedereen volledig opsluiten tot het virus is verdwenen. Ook dat is geen oplossing
Femke_Tweety schreef:Morgen en overmorgen waarschijnlijk niet veel hoger, of wat lager waarschijnlijk zelfs.
Daarna weer wat omhoog.
1 ding is voordelig in deze cijfers, namelijk dat er veel jongeren bijzitten (klassen worden nu vaker getest) en wat minder ouderen. Dus minder die er intensive care ziek van zullen worden.
Maar het feit dat het dus relatief gezien oploopt in de jongere en middelbare leeftijd groep heeft ook een nadeel.
Die groep is over het algemeen mobieler en heeft meer contacten.
Dus ook kans op wat snellere verspreiding, R omhoog dus.
In zijn totaliteit heb ik het liever een heeeeeel eind lager nog.
Paar maanden, dan wordt het echt beter.
Maar ik verwacht niet dat er met Pasen al veel meer mag...
Femke_Tweety schreef:@Shadow, je doet nu voorkomen alsof ik alleen voordelen zie.
Dat is niet correct.
Citaat:Waar deze ziekte op oudere mensen een ernstiger uitwerking lijkt te hebben op ouderen dan op jongeren.
En dan is een shift of verschuiving van gemiddelde leeftijd van de besmetten naar beneden dus in principe gunstig.
Sizzle schreef:Eigenlijk weten we van maar weinig ziektes de lange termijn gevolgen. Ik heb ook wel eens gelezen (jaaaren geleden) dat waterpokken doormaken als kind op hoge leeftijd bij kan dragen tot dementie. Dan spreken we nog niet eens van gordelroos dat echt een impact op je leven kan hebben. Dan kun je je ook afvragen waarom in de EU niet tegen waterpokken geprikt wordt en de US wel.
Bij influenza zijn er omgekeerd aanwijzingen dat het inenten van kinderen ze gevoeliger maakt voor pandemieen.
Ik zal niet expres mijn kind of mijzelf aan een ziekte als covid bloodstellen, maar het gaat niet meer weg. Vroeger of later lopen we er waarschijnlijk allemaal tegen aan, want ook inenten beschermt je niet perse tegen de infectie, je hebt enkel minder virus load.
Het leven volledig on-hold de komende jaren is voor mij persoonlijk niet wenselijk. Leven = risico
Shadow0 schreef:Femke_Tweety schreef:@Shadow, je doet nu voorkomen alsof ik alleen voordelen zie.
Dat is niet correct.
Dat is jouw interpretatie.Citaat:Waar deze ziekte op oudere mensen een ernstiger uitwerking lijkt te hebben op ouderen dan op jongeren.
En dan is een shift of verschuiving van gemiddelde leeftijd van de besmetten naar beneden dus in principe gunstig.
Nee, dat is een denkfout. Want het is niet zo dat jonge mensen ziek worden in plaats van ouderen. Dat is nog steeds het groepsimmuniteitsdenken, iedere keer weer komt dat terug. Maar als je gericht bezig gaat met het indammen van corona zijn er een heleboel mensen die wellicht nooit ziek hoeven te worden. (En we verminderen het risico op mutaties die bv meer schade aanrichten, toch jongeren ziek maken, immuun worden voor de antilichamen die de vaccins oproepen, etc.)
Zolang we blijven denken dat het ok is om corona door te laten gaan, worden er heel veel mensen ziek. En zolang we rare regels blijven houden over hoe gezinsleden van iemand in quarantaine best naar buiten mag, of wie er allemaal niet gerekend wordt tot contact in opsporing van corona, maken we een keuze om het door te laten gaan, verder te verspreiden en in stand te houden.
DuoPenotti schreef:Bij die besmettingen zou ik wel erg graag leeftijden willen.
Als dat heel veel basisschool kinderen zijn , gaat dat geen ramp op de zorg zijn. Deze werden eerder niet getest dus kunnen wel flink wat met de cijfers doen.
Oke wat extra ouders, maar ook die zijn algemeen niet direct de kwetsbare groep.
Of zijn dat mensen tussen 55-75, dan kan het wel eens goed mis gaan.
Sterkte Purny.
Berdien schreef:Waarom melden ze eigenlijk de aantallen qua besmettingen en niet het percentage? Want 5000 besmettingen op 100.000 geteste mensen is net zo erg als 10.000 besmettingen op 200.000 mensen. Maar als je alleen de 10.000 noemt zonder context dan lijkt het alsof het helemaal mis gaat.
Toch?
purny schreef:Die cijfers worden elke week gepubliceerd in het overzicht op de rivm site.
Dank je DP
Berdien schreef:Waarom melden ze eigenlijk de aantallen qua besmettingen en niet het percentage? Want 5000 besmettingen op 100.000 geteste mensen is net zo erg als 10.000 besmettingen op 200.000 mensen. Maar als je alleen de 10.000 noemt zonder context dan lijkt het alsof het helemaal mis gaat.
Toch?