Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 17:37

[quote="Femke_Tweety":banketstaaf]
1 ding is voordelig in deze cijfers, namelijk dat er veel jongeren bijzitten (klassen worden nu vaker getest) en wat minder ouderen. Dus minder die er intensive care ziek van zullen worden.
[/quote:banketstaaf]

Van de andere kant betekent het dus dat we heel veel jonge mensen blootstellen aan een ziekte die aantoonbaar grote gevolgen kan hebben, en waarvan we niet weten wat het op de lange termijn nog meer doet (zoals het verhogen van risico op kanker of diabetes?) Ik zou dat niet 'voordelig' willen noemen.

Edit: bij het plaatsen verschijnt bij mij in de quotes 'banketstaaf' - ik snap niet hoe het er komt, ik typ niets geks, en het is absoluut niet bedoeld om te schelden! Ik weet niet wat het is maar dat probeer ik op te sporen.
Laatst bijgewerkt door Shadow0 op 20-03-21 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 17:39

Ik begin zelfs bang te worden dat het een en ander weer moet sluiten vanaf april. Maar het was ook gezegd..

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 17:43

Shadow0 schreef:
Femke_Tweety schreef:
1 ding is voordelig in deze cijfers, namelijk dat er veel jongeren bijzitten (klassen worden nu vaker getest) en wat minder ouderen. Dus minder die er intensive care ziek van zullen worden.

Van de andere kant betekent het dus dat we heel veel jonge mensen blootstellen aan een ziekte die aantoonbaar grote gevolgen kan hebben, en waarvan we niet weten wat het op de lange termijn nog meer doet (zoals het verhogen van risico op kanker of diabetes?) Ik zou dat niet 'voordelig' willen noemen.

Edit: bij het plaatsen verschijnt bij mij in de quotes 'banketstaaf' - ik snap niet hoe het er komt, ik typ niets geks, en het is absoluut niet bedoeld om te schelden! Ik weet niet wat het is maar dat probeer ik op te sporen.

Het is bij mijn berichten meestal handig om het hele bericht te lezen, en het in zijn context te zien.

1 enkele zin uit mijn berichten is door de bank genomen niet genuanceerd genoeg.
Dat zie je ook, want een nuancering volgt in mijn oorspronkelijke bericht direct na die zin.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 17:44

Shadow0 schreef:
Femke_Tweety schreef:

En dan is de enige oplossing iedereen volledig opsluiten tot het virus is verdwenen. Ook dat is geen oplossing

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 17:44

Femke_Tweety schreef:
1 enkele zin uit mijn berichten is door de bank genomen niet genuanceerd genoeg.
Dat zie je ook, want een nuancering volgt in mijn oorspronkelijke bericht direct na die zin.

Nee, de nuancering die je daar plaatst is een andere dan die ik noem.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 17:47

lenaa_tje schreef:
En dan is de enige oplossing iedereen volledig opsluiten tot het virus is verdwenen. Ook dat is geen oplossing

Het lijkt mij al een goed begin als we BCO en quarantaine doen volgens regels die aansluiten bij de kennis die we over het virus hebben, en iets minder uitzonderingen maken voor bv gezamelijk een verkiezingsuitslag kijken. (Toegegeven, het is de bedoeling dat we het weer even zonder verkiezingen doen nu, maar ik bedoel de mentaliteit waarin er wel heel makkelijk uitzonderingen zijn voor een aantal dingen die niet uitgezonderd hoeven te worden.)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 17:49

Femke_Tweety schreef:
Morgen en overmorgen waarschijnlijk niet veel hoger, of wat lager waarschijnlijk zelfs.

Daarna weer wat omhoog.

Maar het feit dat het dus relatief gezien oploopt in de jongere en middelbare leeftijd groep heeft ook een nadeel.
Die groep is over het algemeen mobieler en heeft meer contacten.
Dus ook kans op wat snellere verspreiding, R omhoog dus.

In zijn totaliteit heb ik het liever een heeeeeel eind lager nog.

Paar maanden, dan wordt het echt beter.

Maar ik verwacht niet dat er met Pasen al veel meer mag...

Maar loopt het echt op? Of komen deze mensen nu pas in beeld omdat er veel a-symptomatische besmettingen tussen zitten en ze normaal niet hadden laten testen? Er worden nu veel mensen getest die normaal nooit getest zouden hebben. Wellicht waren deze besmettingen er een tijd geleden ook, maar zijn ze nooit aangetoond omdat deze kinderen/volwassenen toen niet getest zouden zijn.

Want als ik kijk naar afgelopen week in ons dorp zie ik 3 kinderen die a-symptomatisch zijn, één volwassene die alleen milde keelpijn had en één volwassene die ook a-symptomatisch is. En één ouder van een klasgenootje van mijn dochter heeft hooikoorts, dus voor haar geen vreemde klachten op de hooikoorts na ... Zij heeft laten testen omdat haar zoontje toch getest moest worden ivm quarantaine. Zij bleek dus ook positief en ze gaf aan zonder die school quarantaine nooit getest te hebben, omdat zij naast heet vertrouwde hooikoortsklachten geen enkel andere klacht had.

Shadow, het overgrote deel van de kinderen en jonge mensen fietst er bij wijze van doorheen en hersteld gewoon echt goed. Ik denk dat het belangrijk is om dat ook te beseffen. Mijn teller van mensen die ik goed ken die corona gehad hebben ligt inmiddels tussen de 45 en 50. En gelukkig is er niemand opgenomen geweest in het ziekenhuis en is iedereen eigenlijk heel snel weer hersteld. Een enkeling is wat weken moe gebleven, maar dat komt vaker voor als je flink ziek geweest bent. Inmiddels is die vermoeidheid ook weg. En ik weet echt wel dat er mensen zijn met zeer serieuze restklachten waarvan het maar te hopen is dat ze herstellen, maar voor de meerderheid van de jonge mensen is hier geen sprake van. En ik vind ook dat ze goed onderzoek moeten doen naar die restklachten en dat deze mensen geholpen en gesteund moeten worden.
En ik zie het liefst ook zo min mogelijk besmettingen onder welke leeftijdscategorie dan ook, begrijp dat niet verkeerd. Maar ik geloof zelf echt dat verreweg de meeste jonge mensen goed herstellen van corona.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 20-03-21 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 17:51

@Shadow, je doet nu voorkomen alsof ik alleen voordelen zie.
Dat is niet correct.

Als je naast mijn nuancering nóg een argument/nuancering toevoegd, dan is het wel zo fair om ook te laten zien dat ik niet ongenuanceerd iets opschrijf.

Overigens vind ik jouw bijdrage wat bijzonder, het is namelijk sowieso niet zo dat we blij moeten zijn dat veel mensen besmet zijn.
Jong óf oud. Daar zullen de meeste mensen het echt wel over eens zijn.

Maar we zitten in een pandemie.

Waar deze ziekte op oudere mensen een ernstiger uitwerking lijkt te hebben op ouderen dan op jongeren.

En dan is een shift of verschuiving van gemiddelde leeftijd van de besmetten naar beneden dus in principe gunstig.

Mungbean

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 17:58

Eigenlijk weten we van maar weinig ziektes de lange termijn gevolgen. Ik heb ook wel eens gelezen (jaaaren geleden) dat waterpokken doormaken als kind op hoge leeftijd bij kan dragen tot dementie. Dan spreken we nog niet eens van gordelroos dat echt een impact op je leven kan hebben. Dan kun je je ook afvragen waarom in de EU niet tegen waterpokken geprikt wordt en de US wel.
Bij influenza zijn er omgekeerd aanwijzingen dat het inenten van kinderen ze gevoeliger maakt voor pandemieen.
Ik zal niet expres mijn kind of mijzelf aan een ziekte als covid bloodstellen, maar het gaat niet meer weg. Vroeger of later lopen we er waarschijnlijk allemaal tegen aan, want ook inenten beschermt je niet perse tegen de infectie, je hebt enkel minder virus load.
Het leven volledig on-hold de komende jaren is voor mij persoonlijk niet wenselijk. Leven = risico

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 18:00

Femke_Tweety schreef:
Dat is niet correct.

Dat is jouw interpretatie.

Citaat:
Waar deze ziekte op oudere mensen een ernstiger uitwerking lijkt te hebben op ouderen dan op jongeren.

En dan is een shift of verschuiving van gemiddelde leeftijd van de besmetten naar beneden dus in principe gunstig.

Nee, dat is een denkfout. Want het is niet zo dat jonge mensen ziek worden in plaats van ouderen. Dat is nog steeds het groepsimmuniteitsdenken, iedere keer weer komt dat terug. Maar als je gericht bezig gaat met het indammen van corona zijn er een heleboel mensen die wellicht nooit ziek hoeven te worden. (En we verminderen het risico op mutaties die bv meer schade aanrichten, toch jongeren ziek maken, immuun worden voor de antilichamen die de vaccins oproepen, etc.)

Zolang we blijven denken dat het ok is om corona door te laten gaan, worden er heel veel mensen ziek. En zolang we rare regels blijven houden over hoe gezinsleden van iemand in quarantaine best naar buiten mag, of wie er allemaal niet gerekend wordt tot contact in opsporing van corona, maken we een keuze om het door te laten gaan, verder te verspreiden en in stand te houden.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 18:02

Sizzle schreef:
Eigenlijk weten we van maar weinig ziektes de lange termijn gevolgen. Ik heb ook wel eens gelezen (jaaaren geleden) dat waterpokken doormaken als kind op hoge leeftijd bij kan dragen tot dementie. Dan spreken we nog niet eens van gordelroos dat echt een impact op je leven kan hebben. Dan kun je je ook afvragen waarom in de EU niet tegen waterpokken geprikt wordt en de US wel.
Bij influenza zijn er omgekeerd aanwijzingen dat het inenten van kinderen ze gevoeliger maakt voor pandemieen.
Ik zal niet expres mijn kind of mijzelf aan een ziekte als covid bloodstellen, maar het gaat niet meer weg. Vroeger of later lopen we er waarschijnlijk allemaal tegen aan, want ook inenten beschermt je niet perse tegen de infectie, je hebt enkel minder virus load.
Het leven volledig on-hold de komende jaren is voor mij persoonlijk niet wenselijk. Leven = risico

Wat bijzonder, dat wist ik nog niet. Het is wel de kinderziekte die ik me het best kan herinneren omdat het zo verschrikkelijk erg jeukte. Als daar anno nu vaccinaties voor beschikbaar zijn snap ik werkelijk waar niet dat mensen hun kind niet laten vaccineren tegen waterpokken. Zeker als de ziekte ook nog in verband wordt gebracht met dementie.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 18:05

Ik weet niet of dat inmiddels weerlegt is hoor, is echt lang geleden. Zal voor de gein weer eens zoeken.
Maar gordelroos kan het leven van sommige mensen ook grondig verpesten.

Er gaan natuurlijk ook stapels mensen op vakantie naar landen waar hele enge ziektes heersen waar geen therapie of inenting tegen is. Je maakt nou eenmaal continue een afweging tussen risico en baten.

Ziekte van Pfeiffer veroorzaakt in sommige genetische achtergronden (Afrikaans) kanker. Daar doet ook niemand moeite voor om een vaccin voor te vinden of het weg te krijgen uit de maatschappij.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 20-03-21 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 18:06

Shadow we weten geen lange termijn gevolgen van milde corona, we weten geen lange termijn gevolgen van de vaccins. Het is hoe dan ook afwachten...
Op de school van mijn dochter is de regel ingesteld dat kinderen thuisblijven als 1 van de ouders is getest in afwachting van de uitslag

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 18:14

Shadow0 schreef:
Femke_Tweety schreef:
Dat is niet correct.

Dat is jouw interpretatie.

Citaat:

Nee, dat is een denkfout. Want het is niet zo dat jonge mensen ziek worden in plaats van ouderen. Dat is nog steeds het groepsimmuniteitsdenken, iedere keer weer komt dat terug. Maar als je gericht bezig gaat met het indammen van corona zijn er een heleboel mensen die wellicht nooit ziek hoeven te worden. (En we verminderen het risico op mutaties die bv meer schade aanrichten, toch jongeren ziek maken, immuun worden voor de antilichamen die de vaccins oproepen, etc.)

Zolang we blijven denken dat het ok is om corona door te laten gaan, worden er heel veel mensen ziek. En zolang we rare regels blijven houden over hoe gezinsleden van iemand in quarantaine best naar buiten mag, of wie er allemaal niet gerekend wordt tot contact in opsporing van corona, maken we een keuze om het door te laten gaan, verder te verspreiden en in stand te houden.

Leg me eens concreter uit welke denkfout ik maak,
En vooral hoe je het dán voor je ziet.

Zeggen dat alles slecht is, is betrekkelijk makkelijk.
Zeg dan hoe het wél moet, dan kunnen we het daar constructief over hebben namelijk.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 18:17

DuoPenotti schreef:
Bij die besmettingen zou ik wel erg graag leeftijden willen.
Als dat heel veel basisschool kinderen zijn , gaat dat geen ramp op de zorg zijn. Deze werden eerder niet getest dus kunnen wel flink wat met de cijfers doen.
Oke wat extra ouders, maar ook die zijn algemeen niet direct de kwetsbare groep.
Of zijn dat mensen tussen 55-75, dan kan het wel eens goed mis gaan.

Sterkte Purny.

Afgelopen zomer waren het ook vooral mensen in de studentenleeftijd, die besmet raakten. En net zoals toen, maakt het nu ook niet veel uit of het vooral in één groep voorkomt. Verschillende bevolkingsgroepen leven namelijk niet in een vacuüm. Het ijlt misschien wat na, maar als je één bevolkingsgroep besmet, dan vloeit dat gewoon door naar alle andere bevolkingsgroepen. Zo hebben we de tweede golf gekregen en krijgen we nu een derde golf.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 18:18

Waarom melden ze eigenlijk de aantallen qua besmettingen en niet het percentage? Want 5000 besmettingen op 100.000 geteste mensen is net zo erg als 10.000 besmettingen op 200.000 mensen. Maar als je alleen de 10.000 noemt zonder context dan lijkt het alsof het helemaal mis gaat.

Toch?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 18:23

Sterkte purny!

Hier trouwens on de omgeving nu veel basisschool kinderen en ouders besmet, maar die fietsen er juist niet gemakkelijk doorheen. Een groot deel is echt behoorlijk ziek. En vooral zorgelujk ook dat niet iedereen laat testen, maar de langere quarantaine doet, vervolgens naar school gaat en paar dagen later alsnog ziek en dus weer klasgenootjes in quarantaine of zelfs besmet.

De a symptomatische besmettingen zijn hier in de buurt helemaal niet zo a symptomatisch, maar beginnende lichte klachten die makkelijk weggeveegd worden onder verkoudheid. Of getest toen het a symptomatisch was en paar dagen later alsnog klachten.

Ik vind het maar spannend en het breekt ondertussen wel op dat risicogroepen zelf maar thuis moeten blijven en op moeten letten omdat de rest het zat is :=

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 18:26

Berdien schreef:
Waarom melden ze eigenlijk de aantallen qua besmettingen en niet het percentage? Want 5000 besmettingen op 100.000 geteste mensen is net zo erg als 10.000 besmettingen op 200.000 mensen. Maar als je alleen de 10.000 noemt zonder context dan lijkt het alsof het helemaal mis gaat.

Toch?

Die cijfers worden elke week gepubliceerd in het overzicht op de rivm site.

Dank je DP

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 18:29

Sterkte Purny. Wat rot dat het weer gebeurt en ze de oorzaak niet kunnen achterhalen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 18:30

Pandora2 schreef:
Sterkte Purny. Wat rot dat het weer gebeurt en ze de oorzaak niet kunnen achterhalen.

Dit en erbij heel veel sterkte

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 18:36

purny schreef:
Die cijfers worden elke week gepubliceerd in het overzicht op de rivm site.

Dank je DP

Dat zal ongetwijfeld, maar dat is niet wat de kranten publiceren en wat aan nieuwsberichten gepusht wordt. Ik zou liever zien dat ze percentages noemen in de media, in plaats van deze aantallen die zonder context gewoon niet voldoende zeggen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 18:53

Berdien schreef:

Toch?

Omdat ze niet bezig zijn om een bepaald percentage te behalen, maar bezig zijn om een zo goed mogelijk beeld van de verspreiding te krijgen. Daarom wordt het testprotocol regelmatig aangepast en kan je percentages van verschillende periodes dus niet met elkaar vergelijken.

Het testbeleid was bijvoorbeeld om je op dag 5 na je laatste contact met een coronapatiënt te laten testen. Dat beleid is nu veranderd in testen op dag 0 en dag 5.

Dus stel je hebt 100 mensen die met een coronapatiënt in contact zijn geweest en die zich op dag 5 laten testen. Daarvan zijn er 10 positief, dus je hebt een percentage van 10% positief. Nu laat je ze eerst op dag 0 testen, waarvan er al 3 positief blijken te zijn en daarna laat je de overige op dag 5 nog een keer testen, waar je er de andere 7 uithaalt. Je hebt dus nog steeds uit die groep van 100, tien positieve gevallen en dus nog steeds een besmettingsgraad van 10%. Maar je hebt nu 197 testen gedaan en je percentage positieve testen is gedaald naar 5.1%. Daarom zegt een percentage niks.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 18:56

Maar dan zeggen getallen toch ook niet, als er zoveel verschillen zit in onder andere de hoeveelheid testen?

En natuurlijk gaat het niet om het halen van een bepaald percentage, maar imo zegt een percentage wel meer dan maar alleen het aantal positief geteste mensen roeptoeteren zonder context.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 18:56

Het percentage vind ik wel belangrijk hoor.
Wij zijn gestegen (40%) maar de positief ratio is nog steeds al maanden stabiel rond de 4,5%, dan weet je tenminste dat er in iedergeval niet te weinig getest wordt en er dus geen grote verrassing verstopt zit.
Zit je rond de 10% dan is je dark number al flink groot.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 19:07

In de publicatie op dinsdag zit altijd een grafiek van het berekende aantal besmettelijke mensen per 100.000 totaal op de Nederlandse bevolking.

Dat is dan de grafiek die jou waarschijnlijk het meest zegt, Berdien?