Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 18:56

veerledec schreef:
En dan breekt de paniek uit. 'Voor het algemeen belang' worden wel vaak zaken niet volledig verteld door het RIVM (dat zie je ook in de vaccinatie-communicatie), en moet je zelf zoeken naar de echte informatie. Er moeten nu eenmaal beslissingen worden genomen die het beste zijn voor de bevolking in zijn geheel, maar niet per se het beste voor een individu.

Ik denk dat je je even moet verdiepen in wat nou eigenlijk de rol van het RIVM is. Namelijk advies geven over de volksveiligheid.
Geen idee hoe je kan concluderen dat het voorliegen van een groep zorgmedewerkers over hun veiligheid het beste kan zijn voor de bevolking in het algemeen.

Beleid bepalen is voor de politiek, niet voor het RIVM.

veerledec

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 19:00

Ik weet wat de rol van het rivm is. Zij moeten adviseren wie de 10 mondkapjes krijgen als er 12 gegadigden zijn. En het risico voor die andere 2 was kennelijk het laagste, en nog binnen de op dat moment geldende marge. De communicatie is dan: het is veilig. En niet: er is een risico, maar het valt binnen onze marge.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 19:01

imaudy schreef:
Ninette schreef:
1990 besmettingen... als zo doorgaat zitten we over een week op 4 a 5000 besmettingen per dag :wow:

Ik vind het waanzinnig oplopen allemaal. Ben een paar keer de stad in geweest op vrijdagavond, maar nu maar niet meer. Meer mensen die de activiteiten terug schroeven?

Ja ga ik nu wel weer doen. Maar meer vanwege mijn stage en dat dat gewoon niet kan. En voor mijzelf ook om niet te angstig te worden.

Nu is het nog de vraag of er iemand waarmee ik contact heb gehad corona heeft maar ik zit nu al veel bij huis.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 19:07

veerledec schreef:
Ik weet wat de rol van het rivm is. Zij moeten adviseren wie de 10 mondkapjes krijgen als er 12 gegadigden zijn. En het risico voor die andere 2 was kennelijk het laagste, en nog binnen de op dat moment geldende marge. De communicatie is dan: het is veilig. En niet: er is een risico, maar het valt binnen onze marge.

Nee de rol van het RIVM is dan om te zeggen "de grootste risicos liggen daar, kleinere risicos zitten daar."
Het is dan aan de politiek om dan te beslissen, wie die mondkapjes krijgt.
JUIST omdat het RIVM een onafhankelijke en betrouwbare informatievoorziening moet zijn. En die functie hebben ze hiermee in de prullenbak gegooid.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 19:09

veerledec schreef:

Het punt is: er is nogal wat gelogen. Er is veelvuldig gevraagd wat de onderbouwing was van het beperkte mondkapjesbeleid, en daar werd altijd gezegd dat het *niet* op basis van schaarste was maar de stand van zaken van de wetenschap.

Er was echt geen enkele onduidelijkheid over de vraag, en het antwoord was heel bewust. En fout.

En dat heeft hele reele gevolgen. Als het advies is 'er is schaarste en daarom wegen we deze situaties als het gevaarlijkst' dan kun je als werkgever / werknemer / andere betrokkene zelf een inschatting maken over wat je met de rest van de situaties doet. Zoals zelfgemaakte alternatieven: niet zo goed als goedgeproduceerde maskers, maar het hoogst haalbare op het moment van schaarste.

Bovendien kun je dan als de directe nood weg is, aan de gang gaan met het op peil brengen van het materiaal.

Maar men loog over de motivatie. Iedere keer weer werd gezegd: nee, dit gaat niet om het tekort, het is echt niet nodig om mondkapjes te gebruiken. En omdat de meeste mensen en organisaties toch redelijk bereid zijn om te luisteren, deed men het niet. En de mensen die meer wilden werden naar de adviezen van het RIVM gestuurd: kijk, het is echt niet nodig!

En er zijn mensen ziek geworden en dood gegaan als gevolg van die leugen. Dat is zowel van het RIVM als van onze minister van Volksgezondheid (en voor de duidelijkheid: Hugo de Jonge dus. Die zit daar al de hele tijd, die is op de hoogte, niet snel Tamara van Ark ertussen schuiven) onaanvaardbaar.

Aan schaarste hadden we wat kunnen doen. Maar veel van die kansen zijn niet gepakt omdat er werd vastgehouden dat het beleid niet uit schaarste voortkwam en dus ook niet veranderd hoefde te worden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 19:09

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 19:13

Bovendien is de richtlijn stilzwijgend aangepast. De gemiddelde zorgorganisatie leest niet dagelijks de richtlijnen en had dus zonder deze melding van nieuwsuur nog tig tijd doorgegaan met de verkeerde richtlijnen. Terwijl er al lang geen sprake meer is van schaarste.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 19:19

Maar kom, zorginstellingen zullen toch allang doordrongen zijn van het feit dat mondkapjes noodzakelijk zijn, de meesten gaan verder dan advies van rivm. En dat ze ze aan het begin niet kregen kwam simpelweg ( schandalig genoeg) omdat ze niet op de lijst van instellingen met acute zorg stonden. Net zoals revalidatiecentra, tehuizen voor gehandicapten, gevangenissen .
Dat is aangepast gelukkig want niet acute zorg is net zo belangrijk .

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 19:21

bigone schreef:
Maar kom, zorginstellingen zullen toch allang doordrongen zijn van het feit dat mondkapjes noodzakelijk zijn, de meesten gaan verder dan advies van rivm. En dat ze ze aan het begin niet kregen kwam simpelweg ( schandalig genoeg) omdat ze niet op de lijst van instellingen met acute zorg stonden. Net zoals revalidatiecentra, tehuizen voor gehandicapten, gevangenissen .
Dat is aangepast gelukkig want niet acute zorg is net zo belangrijk .

Het gaat hierbij specifiek om kortdurende zorg bij verdachte of positief geteste bewoners. Dus bijvoorbeeld medicatie delen.
En daarover is dus al die tijd vertrouwd op het RIVM en ook na de schaarste vaak geen mondkapjes gedragen.

pumpina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 19:39

Waar zouden die regionale maatregelen zo te vinden moeten zijn? Dat deel werd naar mijn idee nog even overgeslagen in de persconferentie..

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 19:42

pumpina schreef:
Waar zouden die regionale maatregelen zo te vinden moeten zijn? Dat deel werd naar mijn idee nog even overgeslagen in de persconferentie..

Oa kroegen dus sluiten om 00.00/01.00 in de 6 bepaalde regio’s.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 19:42

pumpina schreef:

Volgens mij komen die na 8 uur aan bod

pumpina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 19:43

Ik bedoel de maatregelen die de burgemeesters bekend gaan maken en per regio dus verschillen. Ik neem niet aan op de NOS :o?

Edit: ja die idd purny

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 19:47

Ah ja die gaan de burgermeesters afzonderlijk aangeven straks.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 19:49

secricible schreef:
veerledec schreef:

Nee de rol van het RIVM is dan om te zeggen "de grootste risicos liggen daar, kleinere risicos zitten daar."
Het is dan aan de politiek om dan te beslissen, wie die mondkapjes krijgt.
JUIST omdat het RIVM een onafhankelijke en betrouwbare informatievoorziening moet zijn. En die functie hebben ze hiermee in de prullenbak gegooid.

Het RIVM adviseert. Het RIVM is er niet voor jou en mij, maar voor de algemene volksgezondheid. En in dat kader is de keuze gemaakt om te zeggen dat het veilig (genoeg) was zonder mondmasker, ook al bleek toen al een bepaalde mate van onveiligheid voor de individuen uit de cijfers.

Ik denk overigens niet dat we het heel erg oneens zijn. Maar ik weet uit de berichtgeving omtrent vaccineren al langer dat er zo gewerkt wordt. Het is goedkoper en veilig om vaccinaties te combineren, dus dat wordt als norm gegeven door het RIVM. Ga je zelf op zoek naar de cijfers, dan blijkt dat het RIVM aangeeft dat dat wel betekent dat ze minder goed werken. Maar binnen de marges.

pumpina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 19:51

Hannanas schreef:

Maar waar gaan ze dat doen?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 19:56

pumpina schreef:
Hannanas schreef:

Maar waar gaan ze dat doen?

Ik las net via twitter al wat Aboutaleb gaat doen

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 20:00

Heel bijzonder om in deze tijd de snotterende kinderen weer toe te laten. Gevolg snotterende leerkrachten. En bam klas thuis.

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 20:13

Coby schreef:
Heel bijzonder om in deze tijd de snotterende kinderen weer toe te laten. Gevolg snotterende leerkrachten. En bam klas thuis.

Ja lijkt me ook niet slim

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 20:17

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 20:19

Ninette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 20:24

Coby schreef:

Ja en deze kinderen mogen ook niet meer getest worden. Ik baal want de leerkrachten krijgen voorrang maar dezelfde kinderen komen smiddags op de buiten schoolse opvang en wij worden niet geholpen door sneller te mogen testen...heel veel gastouders komen ook in de problemen. En ik snap heel veel beroepsgroepen zijn vitaal maar wij moesten toen alles sloot wel open en risico's nemen.

Voor de rest schrik ik van dat over 3 weken al richting 10.000 besmettingen loopt reken maar dat we dan ook weer in hoog aantal ziekenhuisopnames zitten daarom mag van mij sommige regio's gelijk naar 3 gezet worden.
Vanmiddag nog bij de pinautomaat een vrouw al hoestend met de hand voor de mond en met dezelfde hand pinnen... Ik heb me maar weer omgedraaid :n

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 20:27

Die 10.000 noemde Rutte als getal wanneer er geen maatregelen worden genomen.

Ninette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 20:30

bigone schreef:
Die 10.000 noemde Rutte als getal wanneer er geen maatregelen worden genomen.

Ja dat snap ik maar denk niet dat deze maatregelen gaan werken of dat mensen nu ineens wel aan de regels gaan houden ( hoop het wel natuurlijk) daarom mag er van mij veel harder op de rem getrapt worden.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 20:32