Dingen die je je afvraagt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 18:59

elenaMM77 schreef:
Janneke2 schreef:
Als alle olie opgestookt zou zijn, is er geen zuurstof meer - en dus geen leven.

(Nee, helaas: dit is geen grap. In de oersoep zat geen zuurstof, die is gemaakt door al die planten die nu steenkool, bruinkool, olie, aardgas etc etc zijn. Als we alle delfstoffen verbranden, raakt de zuurstof op.)

Gelukkig is dat niet nodig: per dag komt er genoeg zonne energie om een jaar lang alle industriële activiteiten te laten draaien.

leuke bedachte theorie..

.... voor alle duidelijkheid: ik vind het verre van leuk en ik heb dit niet zelf bedacht.
Het is lesstof chemie in Leiden/Delft.
Citaat:
maar fosiele brandstoffen produceren geen zuurstof..
De fosiele brandstoffen zijn restanten van wat ooit zuurstofproducerende organismen waren..

Ja, precies.
Verbranden van fossiele brandstoffen geeft kooldioxide, waarbij dus de zuurstof ""verloren"" gaat.
(Natuurlijk: in scheikunde gaat zelden iets verloren, maar als mens kun je kooldioxide inademen 'tot je een ons weegt', je hebt planten nodig om weer echt zuurstof te maken uit kooldioxide.)

Citaat:
De oersoep bevatte ook geen planten die nu fosiele brandstoffen waren, die kwamen pas veel later in het spel.. de blauwalgen worden verondersteld de eerste zuurstofproducerende organismen te zijn geweest.

Ja, dat is t m nu juist: die planten kwamen later.
Dankzij de planten hebben wij voldoende zuurstof, dat is niet een simpel gegeven (meaning: "Oh, zuurstof, dat is er altijd wel") - we hebben die planten nodig. (Vraag mij dus niet, waarom we met planten omgaan zoals we dat wereldwijd doen.)

Citaat:
Als je alle zuurstofproducerende organismen zou doden, dan is er geen zuurstof meer..

......brrrrr.
Maar idd: op gegeven moment is het gewoon op.

Citaat:
als je de fossiele brandstoffen opgebruikt, dan zijn er simpelweg geen fosiele brandstoffen meer

I hate to throw you out of your comfort zone - but think again.

....alle zuurstof die we hebben op deze aarde, is door planten gemaakt.
Als wij, kortzichtige oelewappers die we zijn, alle planten (= fossiele brandstoffen) opstoken, wat dus zuurstof kost - dan is daarna gewoon de zuurstof op.
Er is helaas niet meer zuurstof dan die planten / fossiele brandstoffen ooit hebben gemaakt.

Citaat:
de enige gevolgen daarvan zijn materialistisch.. velen verliezen hun baan (immers velen zijn direct of indirect afhankelijk van fosiele brandstoffen om te werken.. kijk maar eens wat er allemaal gemaakt wordt, vervoerd wordt, buiten nog de boorders zelf)..

voordeel is dat de mensheid verplicht wordt alternatieven te gebruiken..

maar zuurstof staat er helemaal buiten.

-O-

Helaas, helaas, het is veel verdergaand dan dat.....
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 01-08-15 19:04, in het totaal 3 keer bewerkt

Dominique_96

Re: Dingen die je je afvraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 19:00

En de planten en bomen die in de natuur staan dan? := Die verzorgen de zuurstof. We gaan niet elke plant en boom op aarde verbranden? :P

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 19:02

Als alle fossiele brandstoffen op zijn en er hier nog steeds bomen staan, wordt er nog steeds zuurstof geproduceerd :)

Waarom slaat het weer in de bergen zo snel om soms?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 19:08

Dominique_96 schreef:
En de planten en bomen die in de natuur staan dan? := Die verzorgen de zuurstof. We gaan niet elke plant en boom op aarde verbranden? :P

Ik mag vurig hopen van niet!!!!

Maar al zo'n dertig jaar wordt er inhet Amazone woud gekapt "dat je er niet goed van wordt", zodat mensen rundvlees kunnen eten. (Meestal wordt er soya verbouwd.)

Verder, i am terribly sorry, de woestijnen rukken op.
Darfur was 30 jaar terug erg vruchtbaar, er wordt nu verschikkelijk geknokt omdat het voedsel bijna op is, Darfur is een soort zandbak geworden - dat gaat dus ook ten koste van de plantengroei.

Gelukkig zijn er legio manieren om de woestijnen terug te dringen, en dat is hard nodig!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 19:10

EskeGirl schreef:
Als alle fossiele brandstoffen op zijn en er hier nog steeds bomen staan, wordt er nog steeds zuurstof geproduceerd :)

Ja - hiephoi: die moeten we dus koesteren.

En het is zaak, dat we dus niet van hout afhankelijk zijn om energie te produceren - en zelfs in NL gebeurt dit momenteel op grote schaal.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 19:41

Ik ben het met je eens dat er te veel wordt gekapt, gelukkig gebeurd het in Nederlands steeds vaker dat voor iedere geplante boom, een nieuwe terug wordt geplant. Maar ik denk, hoop, niet dat alle bomen ooit zullen worden omgekapt. Mensen zijn soms dom, maar niet zó dom.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 20:24

Meeste zuurstof wordt geproduceerd door plankton (of waren het algen? :')) in de zee, niet door bomen.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 20:50

Ik had vannacht een nachtmerrie en ik had heel erg het gevoel dat ik dat enge gedoe een keer op een film heb gezien of al een keer eerder gedroomd. Precies echt exact het zelfde verhaal ik vraag me af wat het zou zijn.... Of het misschien echt een film was maar ik zou niet weten welke. En of je als het toch een droom was of je een precies de zelfde droom van jaren geleden of je die nu weer precies zo kan herdromen?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 20:58

Ja, dezelfde dromen kun je vaker dan een keer krijgen. Heb ik zelf ook al vaak gehad. :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 21:02

Ja hoor dat kan.. Toen ik als kind ziek was en koorts had, had ik altijd dezelfde nachtmerrie!

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 21:08

Sammie schreef:
Ja hoor dat kan.. Toen ik als kind ziek was en koorts had, had ik altijd dezelfde nachtmerrie!

Om hier even op in te haken.. Hoezo heb je altijd van die enge/rare dromen als je koorts hebt? :D

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 21:22

Ik droom ook wel vaker hetzelfde, vooral in periodes van stress. Word dan altijd heel raar wakker.

Ik vraag me ineens af na het zien van een animatie over wat er met de organen gebeurt tijdens een zwangerschap, waar komt vruchtwater vandaan? :=

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 21:25

Esmee_98 schreef:
Sammie schreef:

Om hier even op in te haken.. Hoezo heb je altijd van die enge/rare dromen als je koorts hebt? :D

Als ik slecht droomde vroeger zei mijn vader altijd dat ik het te warm had. Als ik het te warm had onder de dekens kreeg ik altijd nachtmerries.s w
Als je koorts hebt ben je ook te warm, dus wellicht heeft het iets met elkaar te maken?

Tenzij dit een van paps placebo-effect verhaaltjes was... Hij had er zoveel dat ik soms nog steeds niet weet wat nou wel of niet waar is :=

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 21:26

Ik droom niet vaak het zelfde maar wel heel vaak op de zelfde locatie !
Ook droom ik wel eens op een locatie waar ik nog nooit ben geweest en dan ben ik altijd zo benieuwd of die locatie echt bestaat :)

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 21:40

18 + denk ik

Spoiler:
Kan sperma bewegen door al die krioelende zaadcellen?

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 22:12

SindyKaya schreef:
Ook droom ik wel eens op een locatie waar ik nog nooit ben geweest en dan ben ik altijd zo benieuwd of die locatie echt bestaat :)

Je hersenen kunnen geen nieuwe dingen bedenken. Alle gezichten in je dromen heb je al oot gezien en ik denk dat het zelfde geld voor locaties. Dus als antwoord op je vraag; ja, de locatie waar je was in je droom bestaat echt of heb jr al eens eerder gezien.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 22:15

Bambi1995 schreef:
18 + denk ik

Spoiler:

Deze snap ik niet? Dat is toch t zelfde. .

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 22:18

Sammie schreef:
Bambi1995 schreef:
18 + denk ik

Spoiler:

Deze snap ik niet? Dat is toch t zelfde. .

Dat je het dan ziet bewegen ;) met je blote oog

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 22:20

Oh.. nee dat zie je niet met t blote oog. :D das maar goed ook. Dan zouden we reuzenbabys hebben :D

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 22:25

Citaat:
Citaat:
als je de fossiele brandstoffen opgebruikt, dan zijn er simpelweg geen fosiele brandstoffen meer

I hate to throw you out of your comfort zone - but think again.

....alle zuurstof die we hebben op deze aarde, is door planten gemaakt.
Als wij, kortzichtige oelewappers die we zijn, alle planten (= fossiele brandstoffen) opstoken, wat dus zuurstof kost - dan is daarna gewoon de zuurstof op.
Er is helaas niet meer zuurstof dan die planten / fossiele brandstoffen ooit hebben gemaakt

Niet alle planten zijn fossiele brandstoffen. Wel alle fossiele brandstoffen zijn planten GEWEEST. Dus op het moment dat jij zo hard je best gaat doen om àlle fossiele brandstoffen op te maken, dan blijven er nog steeds gewoon, groene bestaande plantjes met geweldige bladgroenkorrels groeien die nogsteeds met behulp van licht zuurstof voor ons maken en glucose voor zichzelf.
Ja, tijdens de verbranding van fossiele brandstoffen verbruik je zuurstof, klopt. Maar we verbruiken nu ook al zuurstof door verbranding van fossiele brandstoffen. Denk je niet dat als we op deze voet door gaan met verbranden van fossiele brandstoffen , dat als we eenmaal alles op hebben, er meer zuurstof over blijft? Want dan kunnen we geen fossiele brandstoffen meet verbranden.
Pas als je alle fotosynthetiserende planten/dieren/e.a. 'kapot' maakt, dan denk ik dat er te weinig zuuratof word geproduceerd om van te leven.

Conclusie:
Ik denk niet dat we nù bang hoeven te zijn dat de zuurstof 'spontaan' op raakt.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 22:27

Sammie schreef:
Oh.. nee dat zie je niet met t blote oog. :D das maar goed ook. Dan zouden we reuzenbabys hebben :D

Ik denk dat ze bedoelt of je het hele vlekje ziet bewegen, oftewel; kan je vlekje 'weglopen' :')

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 22:35

Steeph schreef:
Sammie schreef:

Ik denk dat ze bedoelt of je het hele vlekje ziet bewegen, oftewel; kan je vlekje 'weglopen' :')

haha ja dat bedoel ik :') zal wel niet kunnen. maar die domme gedachte had ik

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 22:36

Steeph schreef:
SindyKaya schreef:

Je hersenen kunnen geen nieuwe dingen bedenken. Alle gezichten in je dromen heb je al oot gezien en ik denk dat het zelfde geld voor locaties. Dus als antwoord op je vraag; ja, de locatie waar je was in je droom bestaat echt of heb jr al eens eerder gezien.

Maar sommige dingen zijn echt in Rusland ofzo, daar ben ik nog nooooooooit geweest haha :))

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 22:37

Steeph schreef:
SindyKaya schreef:

Je hersenen kunnen geen nieuwe dingen bedenken? Nou ik mag toch hopen dat die dingen die ik droom niet echt bestaan :') _O-

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 22:42

Steeph schreef:
Sammie schreef:

Ohhhhhh Hahaha :') whaha oh raap me op _O-
Gelukkig niet zeg!