Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fabled

Re: Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 13:53

Het ouderschapsverlof tot 8 jaar is toch onbetaald? Alleen in het eerste jaar is deels doorbetaald.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 14:46

Onbetaald telt niet mee voor de „jaloezie“ lijkt mij. Er gaan bij ons aan de lopende band mensen (zonder kinderen) met onbetaald verlof voor puppies of wereldreis.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 14:49

[***] schreef:
Het ouderschapsverlof tot 8 jaar is toch onbetaald? Alleen in het eerste jaar is deels doorbetaald.

Je krijgt gedeeltelijk doorbetaald (iets van 70% meen ik)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 14:53

Sizzle schreef:
Onbetaald telt niet mee voor de „jaloezie“ lijkt mij. Er gaan bij ons aan de lopende band mensen (zonder kinderen) met onbetaald verlof voor puppies of wereldreis.

Ik denk dat hierin de combi zit dat je als ouder wel extra toeslagen krijgt (of kan krijgen). Maar kinderen schijnen ook dure wezens te zijn.

UO: Als ik hier naar de panty kijk: Het is niet nodig om de kerstlekkernijen die niet op zijn gegaan te droppen in de pantry. Mijn wilskracht om niks te pakken draait overuren.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 16:36

Winged schreef:
UO: Als ik hier naar de panty kijk: Het is niet nodig om de kerstlekkernijen die niet op zijn gegaan te droppen in de pantry. Mijn wilskracht om niks te pakken draait overuren.

Heus wel! Want anders eet ik dat zelf allemaal op. Ipv nu maar 1/8 ervan ofzo :D
En die panty eet ik sowieso niet :')

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 16:52

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 18:30

996981 schreef:
Heerlijk die oordelen en uo’s gebaseerd op onwaarheden…. :D

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... hapsverlof

Er is ook niemand die mij 9 weken klusjesuf/veulenverlof/skivakantie/wereldreis/puppyverlof met 70% salaris geboden heeft hoor. Dus mijn mening blijft gewoon staan, welke regels er ook maar voor zijn.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 19:03

Sanet schreef:
996981 schreef:
Heerlijk die oordelen en uo’s gebaseerd op onwaarheden…. :D

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... hapsverlof

Er is ook niemand die mij 9 weken klusjesuf/veulenverlof/skivakantie/wereldreis/puppyverlof met 70% salaris geboden heeft hoor. Dus mijn mening blijft gewoon staan, welke regels er ook maar voor zijn.

Nee, gelukkig hebben wetgevers in de gaten dat het verzorgen en voeden van een prematuur wezen dat niks kan zonder volwassenen, iets anders is dan een skivakantie of wereldreis.

Onbetaald verlof kun je altijd opnemen. Dat dit ouderschapsverlof heet als je het gebruikt voor de verzorging van je kind(eren) maakt daarvoor niks uit. Beide is onbetaald verlof.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 19:23

Nou, mijn collega heeft gewoon z’n huis zitten verbouwen in die tijd hoor. Zijn “prematuur” was toen al bijna een jaar oud en liep al…

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 19:27

Sanet schreef:
Nou, mijn collega heeft gewoon z’n huis zitten verbouwen in die tijd hoor. Zijn “prematuur” was toen al bijna een jaar oud en liep al…

Opnemen van aanvullend geboorte verlof voor de partner kan tot 6 maanden. Die max vijf weken worden niet betaald door de werkgever, maar het UWV. Dat jouw collega er misbruik van maakt, maakt het in de basis geen slechte optie.

Er zijn ook mensen die misbruik maken van allerlei andere toeslagen. Ook iedereen maar volop toeslagen geven dan? Want als ik nooit werkloos wordt, is het wel onwijs zuur dat ik wel al die premies afdraag.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 19:29

Nee, dat hoeft van mij niet. Liever vrije tijd dan geld van de overheid :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 19:54

996981 geboorteverlof is iets anders dan ouderschapsverlof. En zoals je kunt lezen in de link die je zelf plaatst krijg je 70% van je loon doorbetaald. Dus wat is nou precies de onwaarheid volgens jou?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 19:54

Sanet schreef:
Nee, dat hoeft van mij niet. Liever vrije tijd dan geld van de overheid :)

Dat bedoel ik :) dat jouw collega misbruik maakt van een regeling die in de basis is bedoelt om een band met je kind te vormen en je vrouw te ontlasten is zijn keuze en zegt wat over hem. Volgens mij moet je daar boven kunnen staan.

Het hele sociale stelsel is gebouwd op geven en nemen. De ene neemt meer, de andere geeft meer. Daar kun je weinig aan doen…

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 19:57

Waarom zou daar niets aan te doen zijn? Het is niet altijd zo geweest als het nu is, en het hoeft ook niet altijd zo te blijven. Je kunt bijvoorbeeld ook een basisinkomen invoeren. Dan heeft iedereen de mogelijkheid om zijn tijd meer in te vullen naar wat bij je past.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 19:59

Nikass schreef:
996981 geboorteverlof is iets anders dan ouderschapsverlof. En zoals je kunt lezen in de link die je zelf plaatst krijg je 70% van je loon doorbetaald. Dus wat is nou precies de onwaarheid volgens jou?

Nikass schreef:
[***] schreef:

Je krijgt gedeeltelijk doorbetaald (iets van 70% meen ik)

Geboorteverlof is voor de partner. Sanet had het over een partner die betaald verlof opnam. Dan heb je het over het algemeens over (aanvullend)
geboorte verlof. Niet over ouderschapsverlof.

Ouderschapsverlof is Max 9 weken betaald tegen 70%, de rest is onbetaald. Zoals jij het schrijft lijkt het alsof het hele verlof (26x je arbeidsduur) betaald is. Dat is dus niet zo.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 20:00

Nikass schreef:
Waarom zou daar niets aan te doen zijn? Het is niet altijd zo geweest als het nu is, en het hoeft ook niet altijd zo te blijven. Je kunt bijvoorbeeld ook een basisinkomen invoeren. Dan heeft iedereen de mogelijkheid om zijn tijd meer in te vullen naar wat bij je past.

Dat lijkt me in de basis een prima plan. Ben ik helemaal voor :) volgens mij is dat financieel echter niet uitvoerbaar voor de staat en ik geloof dat ook niet alle proeven ermee succesvol waren

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 21:05

Alsjeblieft niet, heb niet zo hard mijn best gedaan om net zo veel te verdienen als iemand die er met de pet naar gooit. :o

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 21:14

Je verdient dan ook niet net zoveel, het is geen communisme. Een basisinkomen is een beperkt bedrag dat iedereen krijgt, waardoor veel regelingen afgeschaft kunnen worden, wat weer veel overheadkosten scheelt een mensen ook gemakkelijker de keuze kunnen maken om dan maar samen met iemand een woning te huren, puur als huisgenoten, omdat ze dan dus niet gekort gaan worden en in een wirwar van regels terecht komen omdat hun situatie niet in een verwacht plaatje valt. Dus zowel degene die met de pet gooit, als de arbeidsongeschikte die soms wel en soms niet vrijwilligerswerk kan doen, als hij die hard werkt, krijgt allemaal 1000--1200 euro per maand. Alleen jij krijgt daar bovenop nog gewoon je salaris, hoewel daar waarschijnlijk wel 50-60% belasting vanaf het begin over betaald om dit basisinkomen te kunnen betalen, in combinatie met de lagere overheadkosten.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 02-01-24 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 21:35

Kaitlyn schreef:
Alsjeblieft niet, heb niet zo hard mijn best gedaan om net zo veel te verdienen als iemand die er met de pet naar gooit. :o

Heb je er harder voor gewerkt, of heb je betere kansen, meer ondersteuning en meer middelen tot je beschikking gehad? :)

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 22:04

996981 schreef:
Kaitlyn schreef:

Heb je er harder voor gewerkt, of heb je betere kansen, meer ondersteuning en meer middelen tot je beschikking gehad? :)

Mijn broertje is onopgeleid en heeft veel thuis gezeten. Ik heb er echt hard voor gewerkt en ook dingen aangepakt die ik helemaal niet leuk vond om te doen, maar uiteindelijk wel beter door geworden ben. Het is niet alleen waar je vandaan komt, maar ook wat je er zelf in stopt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 22:09

En geluk hebben. :+ Niet iedereen die even hard werkt haalt hetzelfde resultaat. Als je al gezond blijft.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 22:12

MyWishMax schreef:
En geluk hebben. :+ Niet iedereen die even hard werkt haalt hetzelfde resultaat. Als je al gezond blijft.

Precies. Het is van zoveel factoren afhankelijk. Het broertje van Kaitlyn had waarschijnlijk ook wel het doorzettingsvermogen of relativeringsvermogen van z’n zusje willen hebben. Zelfs als je in precies dezelfde situatie opgroeit betekent het niet automatisch dat je hetzelfde kun bereiken :)

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 22:17

Je kan net zo goed het systeem tegen je hebben. Sollicitatieprocedures zijn negen van de tien keer een meting van persoonlijkheid en soft skills terwijl er voor de baan hard skills nodig kunnen zijn. Dus bijvoorbeeld iemand met autisme die uitmuntend zou zijn in de functie wordt toch echt ingehaald door degene die er misschien maar half iets van bakt maar wel sociaal behept genoeg is om het sollicitatiespelletje te spelen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 22:47

VuurVleugels schreef:
Je kan net zo goed het systeem tegen je hebben. Sollicitatieprocedures zijn negen van de tien keer een meting van persoonlijkheid en soft skills terwijl er voor de baan hard skills nodig kunnen zijn. Dus bijvoorbeeld iemand met autisme die uitmuntend zou zijn in de functie wordt toch echt ingehaald door degene die er misschien maar half iets van bakt maar wel sociaal behept genoeg is om het sollicitatiespelletje te spelen.

Dan moet je betere werkgevers uitzoeken, zeker in deze tijd.

Ik ben al van alles tegen gekomen in mijn werkzame leven maar de meeste collega's waren mensen met inzet. Zoals die Irakees die ergens eind jaren 90 de benen nam uit Irak als elektrotechnisch ingenieur en hier als tekenaar aan de slag was maar weer studeerde om verder te komen in Nederland.

Iemand die voor onze afdeling een stuk administratie doet. Zij had behoorlijk last van haar autisme maar krijgt de ruimte die haar autisme nodig heeft en is een gewaardeerde collega.

Daarnaast, solliciteren kun je leren. Ik heb voor enkele detacheerders gewerkt en die maken echt een punt van het juiste verhaal. Geven je tips en handvaten; houden een proefgesprek en geven je aan de hand daarvan zinvolle adviezen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 08:03

Ik vraag me af hoe mensen zich voelen die er gewoon hard voor gewerkt hebben en niet opgegeven, als die steeds horen "ja maar jij hebt het zo makkelijk gehad"
Dat lijkt nl bijna niet meer te bestaan. Als je het 'gemaakt' hebt, dan ligt het aan alles behalve aan jezelf

En overal werken oenen, ook op HR afdelingen :j

Geluk is sowieso een factor, dat heb je al als je hier geboren wordt,ipv ergens in een sloppenwijk of als Oeigoer ofzo.. :j