Wat heb jij vandaag op te biechten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 11:28

Sintara schreef:
Echt niemand hierboven heeft het over angst (hoewel dat ook best veel voorkomt). Ik vind het gewoon vervelend, inderdaad die verwachting dat je direct alles uit je handen laat vallen want x wil met je praten is zo invasief.

En het duurt zoveel langer dan gewoon een antwoord sturen op de vraag of mededeling..

Bellen heeft soms wel nut, als je echt iets wilt overleggen waarbij wederzijdse input nodig is maar dat is het bijna nooit.
Als ik ook denk dat bellen noodzakelijk is dan bel ik wel terug hoor :)

Maar met vrienden die verder weg wonen, hoe communiceer je daar mee dan?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 11:30

Laatst had ik zo'n grapjas die onaangekondigd wou beeldbellen, nou die laat ik ook gewoon gaan hoor, dikke doei dan neem ik echt niet op

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 11:34

Bullebeest schreef:
Huh eerst een bericht sturen van kan ik bellen? Ik heb wel onder een hele grote steen gelegen. Ik bel gewoon. Geen antwoord? Oke fout tijdstip. Later nog een keer of een mail eruit. Whatsapp teams en alle andere apps maken het doodnormale bellen compleet dood lijkt het wel en mensen met telefoonangst wordt steeds groter. We gaan echt leven achter een scherm ipv praten via telefoon of face to face. Brrrrrr

Ik vind het op het werk ook echt een grote tekortkoming, al die overleggen die nog steeds via Teams gaan. Ik merk dat het niveau van de DCS'en (daily control system) bij ons ook enorm achteruit gaan, de juiste afdelingen niet meer aangesloten worden omdat de helft achter een scherm zit en tegelijkertijd andere werkzaamheden uitvoert en dus maar met een half oor luistert naar wat er gezegd wordt. Mijzelf inclusief, mede ook omdat ik ondertijd regelmatig gestoord wordt door andere collega's (van hogerhand) die weten dat ik DCS volg via Teams en dus wel even twee dingen tegelijk kan doen. En soms laat ik dat nog gebeuren ook.

Met als gevolg dat alle afdelingen op een eilandje gaan zitten en lekker met het vingertje naar een andere afdeling gaan lopen wijzen.

Nu praat ik weliswaar over een fabriek, maar ik kan me niet voorstellen dat het in andere bedrijven beter wordt van deze nieuwe manier van werken. Het pas naar mijn idee binnen het ontwikkelingsidee van een jaar of 10-15 geleden, maar niet meer bij vandaag de dag waar de nadruk meer moet liggen op verbinding dan op KPI's. Maar goed, ik ben weer te veel aan het filosoferen :')

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 11:34

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 11:35

Kana schreef:
https://www.tiktok.com/@champagnecruze/video/7085439936094113070?_t=8TN0XwdTBor&_r=1

Heuheu. Ik heb echt geen idee of zo'n linkje werkt van TikTok?

Biecht: Ik heb gisteren de afstandsbediening kapot laten vallen en heb mijn zoontje van 10 maanden de schuld gegeven. Mijn man zegt namelijk al maanden dat ik het niet op die schuine plek op de bank moet neerleggen, en ik had geen zin om hem gelijk te geven. :D

_O- en _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 11:42

Bullebeest schreef:
Ik verbaas mij hoeveel mensen een “angst” hebben voor bellen. Zorgwekkend vind ik het eigenlijk wel.

Hier wel angst. Ik ben lang mishandeld geweest, fysiek en emotioneel, waarbij mij woorden in de mond werden gelegd, of er 1 zin tegen mij werd gebruikt door mijn ouders zonder verdere context etc. Geschreven tekst is een vaststaand feit. Er kan niet meer gezegd worden: Ja maar jij hebt dat zus of zo gezegd. Het staat zwart op wit. Wordt er over gelogen wordt dat direct ontmaskerd. Is mij een jaar geleden nog verdomd handig van pas gekomen bij een discussie waarbij er ronduit straffe leugens zijn verteld en er onder meer is beweerd dat ik mijn man wou ontvreemden van zijn familie.

Tekst is veilig. Je hebt bewijs.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 11:44

Moestuin schreef:
Bullebeest schreef:
Ik verbaas mij hoeveel mensen een “angst” hebben voor bellen. Zorgwekkend vind ik het eigenlijk wel.

Hier wel angst. Ik ben lang mishandeld geweest, fysiek en emotioneel, waarbij mij woorden in de mond werden gelegd, of er 1 zin tegen mij werd gebruikt door mijn ouders zonder verdere context etc. Geschreven tekst is een vaststaand feit. Er kan niet meer gezegd worden: Ja maar jij hebt dat zus of zo gezegd. Het staat zwart op wit. Wordt er over gelogen wordt dat direct ontmaskerd. Is mij een jaar geleden nog verdomd handig van pas gekomen bij een discussie waarbij er ronduit straffe leugens zijn verteld en er onder meer is beweerd dat ik mijn man wou ontvreemden van zijn familie.

Knuffel voor jou. Vreselijk om mee te maken.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 11:45

ja maar tekst kan ook heel makkelijk verkeerd geïnterpreteerd worden

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 11:51

Ik heb ook echt een hekel aan bellen. Ik voel me dan een beetje overvallen en weet soms oprecht ook niet wat ik moet zeggen. Face to face heb ik dit niet en bovendien kan iemand dan aan je gezichtsuitdrukking zien dat je even na moet denken over een antwoord. Aan de telefoon zie je iemand niet en heb je geen tijd om na te denken voor je wat zegt. Achteraf bedenk ik dan altijd 100 dingen die ik had kunnen zeggen :')

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 11:52

fokfanaat schreef:
ja maar tekst kan ook heel makkelijk verkeerd geïnterpreteerd worden

Dat vind ik dus ook het gevaar van sociaal contact onderhouden via de app.

Zeer recent heb ik nog iets uit liefde gezegd, omdat ik om diegene geef en het echt poedersuiker vind dat diegene zich voelt zoals diegene zich nu voelt. En dan krijg ik vervolgens terug dat het (goedbedoelde) bericht niet werd gelezen en dat ik niet wist hoe ik moest omgaan met mensen die het moeilijk hebben.
Nou lekker dan -O- Dus ik app sindsdien nóg veel minder en alleen het hoognodige. En met diegene gewoon niet meer. Uit zelfbescherming, want ik heb geen zin in dat gezeik, ik ben ook mijn rugzakje aan het legen bij de psych :')

Moestuin schreef:
Bullebeest schreef:

Je bent waarschijnlijk een van de weinigen die deze angst geheel terecht hebben.
Ik vond bellen doodeng toen ik 18/19 was, zonder enige aanleiding. En ik denk dat ik niet de enige ben die dat had of in sommige gevallen nog steeds heeft.
Overigens had ik geen problemen met het bellen van vriendinnen hoor. Maar ik heb het idee dat veel mensen dat tegenwoordig ook al hebben. -O-

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 11:54

Picopico schreef:
Ik heb ook echt een hekel aan bellen. Ik voel me dan een beetje overvallen en weet soms oprecht ook niet wat ik moet zeggen. Face to face heb ik dit niet en bovendien kan iemand dan aan je gezichtsuitdrukking zien dat je even na moet denken over een antwoord. Aan de telefoon zie je iemand niet en heb je geen tijd om na te denken voor je wat zegt. Achteraf bedenk ik dan altijd 100 dingen die ik had kunnen zeggen :')

Maar je hebt toch altijd tijd om na te denken over wat je wilt zeggen? Je legt jezelf op dat je snel moet reageren. Dat doet de ander (doorgaans) niet. Het is overigens ook heel eenvoudig om een lang gerekt uuuuuuuhhh uit te spreken of gewoon te zeggen dat je er even over moet nadenken. Als iemand wel pusht op snelle reacties dan moet je gewoon zeggen dat ze dat niet van je moeten verwachten en je grenzen aangeven. Dat hebben anderen gewoon te respecteren.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 11:56

Janine1990 schreef:
Je bent waarschijnlijk een van de weinigen die deze angst geheel terecht hebben.
Ik vond bellen doodeng toen ik 18/19 was, zonder enige aanleiding. En ik denk dat ik niet de enige ben die dat had of in sommige gevallen nog steeds heeft.
Overigens had ik geen problemen met het bellen van vriendinnen hoor. Maar ik heb het idee dat veel mensen dat tegenwoordig ook al hebben. -O-

Ik vind het nogal wat dat jij denkt te mogen bepalen wanneer een angst wel of niet terecht is.

MyWishMax

Re: Wat heb jij vandaag op te biechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 12:02

Ik vind het juist vervelend om via de app tig berichten heen en weer te sturen wat ook via de telefoon binnen 2 minuten geregeld was. Of juist wanneer mensen willen bijpraten via de app, ik heb geen zin om hele lappen tekst te moeten typen, dus bel liever om even te kletsen dan.

Om iets te vragen wat geen haast heeft oid vind ik appen fijn, of gewoon stomme grapjes uitwisselen. Maar lang niet voor alles. En het voordeel van appen, dat je niet meteen hoeft te reageren, is voor mij ook een nadeel want ik kan echt compleet vergeten dat ik een bericht heb gekregen :') en reageer ik dus niet of pas veel later

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 12:08

__Sannne schreef:
Janine1990 schreef:

Ik vind het nogal wat dat jij denkt te mogen bepalen wanneer een angst wel of niet terecht is.

Je hebt helemaal gelijk, ik moet die uitspraak even nuanceren.
Met terecht bedoel ik namelijk; met een duidelijke aanleiding.

Als ik uitga van mijn 19-jarige ik, was er geen enkele duidelijke aanleiding. Ik had wel angst, die angst mocht er ook prima zijn. Maar het was geen terechte angst in die zin dat er niemand mij ooit door de hoorn heeft getrokken, niemand die mij ooit heeft uitgejouwd aan de telefoon. Niemand heeft een telefoongesprek ooit tegen mij gebruikt.

Als de mensen die op diezelfde manier telefoonangst hebben, massaal daar in blijven hangen, is dat naar mijn idee een heel verkeerde ontwikkeling.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 12:18

Janine1990 schreef:
Picopico schreef:

Maar je hebt toch altijd tijd om na te denken over wat je wilt zeggen? Je legt jezelf op dat je snel moet reageren. Dat doet de ander (doorgaans) niet. Het is overigens ook heel eenvoudig om een lang gerekt uuuuuuuhhh uit te spreken of gewoon te zeggen dat je er even over moet nadenken. Als iemand wel pusht op snelle reacties dan moet je gewoon zeggen dat ze dat niet van je moeten verwachten en je grenzen aangeven. Dat hebben anderen gewoon te respecteren.

Nou, dat uuuuuhhh wordt dan wel ongemakkelijk lang, soms heb ik gewoon echt niks te zeggen, zeker als ik niet echt een klik met iemand heb. Een appje kan ook één korte zin zijn. Aan de telefoon is dat wat raar.
En naar bedrijven stuur ik liever een goed uitgedachte tekst dan dat ik half uit mijn woorden kom aan de telefoon. Ik ben in geschreven tekst gewoon sterker dan verbaal, al helemaal als je de ander dan niet eens kunt zien.
Daarbij, als je halverweg je getypte tekst denkt "o nee, dat kan ik beter toch niet/anders zeggen" kun je dat nog aanpassen.

Sommige mensen houden gewoon niet van bellen. Punt. Net zo goed dat er mensen zijn die niet van spinazie houden. Ieder z'n voorkeur.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 12:34

Janine1990 schreef:
Maar met vrienden die verder weg wonen, hoe communiceer je daar mee dan?

Nou we sturen soms een appje en spreken ongeveer een keer per maand af. Ik geloof niet dat ik ze ooit aan de telefoon heb gehad, zij zijn ook geen fan van bellen

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 12:43

Precies, we appen en spreken soms af. Bellen gebeurt alleen als er iets dringends is, bijvoorbeeld als je elkaar niet kunt vinden op het station ofzo.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 12:55

Biecht: ik ben op mijn 38e nog steeds geen fan van bellen. En als er iemand mee kan luisteren vind ik het helemaal niet tof. Reden? Geen. Altijd al gehad. Als het moet doe ik het wel hoor. Maar belangrijke gesprekken die geen haast hebben stel ik wel uit, zowel in zelf bellen als in opnemen... als er iemand in dezelfde ruimte is zoek ik een rustig plekje op... kan het via mail of app dan doe ik dat.
Ik denk dat ik het het vervelendste vind dat je geen gezichtsuitdrukkingen ziet ofzo. En dat ik niet rustig na kan denken over antwoord, soort faalangst iets denk ik....

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 12:59

Ik heb net onder werktijd (telewerk) een sollicitatiegesprek bij een ander bedrijf gehad. Voelt heel raar om nu terug te werken en vooral niets te verklappen tegen collega's. Weet zelfs nog niet eens of ik zou veranderen van werk mocht ik het aangeboden zou krijgen (waar ik maar niet van uitga).

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 13:01

Ik heb ook een hekel aan bellen en sta liever face to face met iemand te praten.
Leuke hierin, heb gewerkt waar telefonie een groot onderdeel was van de dagdienst :D
Ruim 600 telefoontjes van 8 to 15.00 met 2 personen.
Maar ook in de nacht was telefonie de belangrijkste taak. Alleen waren het er dan minder veel.

Deurbel hebben wij ook niet.
Na de zoveelste keer dat het ding het niet deed en spontaan begon te bellen midden in de nacht een paar jaar terug is er geen meer terug gekomen.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 13:09

Wij hebben wel een bel maar die ligt er 9 van de 10x uit. We hebben zo ding waar wen deel van in stopcontact moet, maar die gebruiken we ook regelmatig voor andere dingen of de kinderen klooien ermee.
Maar wij ontvangen nooit onverwacht bezoek. Postbode houdt ik in de gaten als we pakketje verwachten, hoor ik 9 van de 10x wel aan komen. Vrienden wonen dusdanig ver dat ze niet spontaan langs komen en familie en vrienden die wel op bezoek komen, komen ook wel gewoon naar binnen als wij niet snel genoeg open doen...

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 14:10

Bullebeest schreef:

Ik had belangst, toen ik 12 was :+

Inmiddels 2 jaar telefonisch werk gedaan. Geen angst meer over.

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 14:36

Appeltje_1 schreef:
sureido schreef:
Ik durf nooit te denken dat ik iets gehaald heb, want ben veel te bang voor de teleurstelling. :+

Als iemand mij vraagt hoe een toets ging zeg ik er dan ook altijd bij "Voor mijn gevoel ging het ..., maar je weet het maar nooit " :+

Ik zei na een tijdje gewoon dat ik het niet wist. Ik was namelijk eerst ook het type dat zei dat het slecht ging om vervolgens een goed cijfer te krijgen. Dat gevoel kon ik niet omzetten naar het gevoel dat het vast wel goed ging. Ben dus gestopt met stilstaan bij hoe een toets ging, de toets is toch al voorbij en uj zag vanzelf een cijfer verschijnen.

ik zie nu pas dat dit echt mosterd na de maaltijd is, ik zat volgens mij nog bij berichten van gisteren ipv vandaag :Y)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 14:42

M_D_H schreef:
maralyn schreef:

Die hebben wij dus niet eens.

Heb je geen deurbel?
Maar hoe doe je dat dan als er een pakketje wordt gebracht? Of als iemand op bezoek komt? Of met een verjaardag?
Klopt dan iedereen op de deuren? Vind dat altijd zo goor, die handafdrukken overal :') _O-
Sta ik weer de hele tijd te poetsen :+

Pakket wordt standaard op het terras of in het hok. Thuis of niet thuis! Altijd een verrassing!!
En gezien wij allemaal oudjes voor ons huis hebben wonen, hebben we dubbele toezicht :') zij zien alles!!! En dat is zo grappig!!!!
Betere camera's bestaan er niet! :')

Met Domino's bestellen hebben we de voordeur open staan en met visite, die gaan via de zijdeur.... :')

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 14:50

Ik heb ook een hekel aan bellen. Vaak blokkeer ik op het begin of val ik over mijn woorden. Ik begin ook altijd hetzelfde: Met “voornaam achternaam”, bel ik gelegen? Dat gaat meestal wel goed. Mijn vriend neemt soms de telefoon op met Hoi plop en dan blokkeer ik omdat hij niet zijn naam zegt maar mijn naam en dan weet ik niet meer wat ik moet zeggen. _O- Meestal valt er dan nog een stilte en zeg ik alsnog met plop omdat ik anders gewoon niet kan beginnen. Hij ligt dan natuurlijk dubbel.