Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 15:45

Cer schreef:
Relaxed schreef:
Hier ook hoor, iedere week een uur met een PT.. Vind het nog steeds niet leuk en het is duur.. Ik word sterker en fitter, maar val geen gram af (en word ook niet slanker :+ ). Ik focus me daar dus ook maar niet teveel meer op :n Maar he, ik lees hier steeds dat het heel simpel zou moeten zijn :')

Nou ja, ik lees dat van een aantal mensen die menen dat mensen die 'gezond' zijn, het hun aan komt waaien of ze mazzel hadden met nurture ofzo.. :+ (even gechargeerd)

Zo stellig zei en bedoelde ik dat niet.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 15:48

Heel veel mensen vergeten ook dat er een groep is die 24/7 gebonden zit aan een rolstoel en niet eens kunnen bewegen omdat ze deels of volledig verlamd zijn. Ik kom ook wel bij dat soort mensen thuis voor zorg. En ik denk dat die mensen niks liever zouden willen kunnen als lopen.... Maar doordat die mensen altijd in een rolstoel zitten , en niet kunnen bewegen neemt het gewicht wel toe. Natuurlijk kun je daar op letten door voeding en kleine beetjes , maar als je zelfs dat al doet en alle maatregelen neemt tja soms heb je gewoon pech en lukt het dan alsnog niet.

Zoals in het geval van mijn vader was een hartinfarct op jonge leeftijd zeker niet nodig geweest als hij 10 jaar geleden naar mijn moeder en omgeving had geluisterd. Maar het heeft hem wel doen beseffen dat een gezond gewicht echt nodig is , anders haalt hij de 60 niet eens. Nu is het ook nog de vraag of het erfelijk is , maar alsnog had mijn vader een hele hoop kunnen doen om het te voorkomen. Nu is hij 40 kilo kwijtgeraakt gelukkig , en wij doen ook mee met in ieder geval het eten afwegen. Niet dat wij te zwaar zijn , maar je eet vaak zoveel meer dan nodig. Ik ben met pasta bijvoorbeeld al terug gegaan naar 60 gram , en dat is gewoon meer als genoeg!

En niet alles valt te voorkomen. Genoeg mensen die longkanker krijgen , zonder ook maar ooit een sigaret te hebben aangeraakt. Het is soms ook gewoon hele stomme pech , het kan iedereen overkomen hoe gezond je ook leeft het zegt helemaal niks. Een ziekte interesseert het niet hoe je leeft....

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 15:52

dubbelpost, kwoot verkloot
Laatst bijgewerkt door Cer op 10-12-21 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 15:56

Ik blijf het bijzonder vinden hoe altijd gelijk de excessen er weer bij de haren bijgesleept worden.
Echter is een groot deel ook gewoon die 40er die bij een borrel over de buik strijkt en tegelijkertijd hardop lacht: eigenlijk zou ik het niet moeten doen, maar geef mij er nog maar 1.
Net zo goed als dat ik zelf ook dondersgoed weet dat ik meer moet sporten. Nee ik heb geen trauma, ik heb gewoon geen zin. Natuurlijk kan ik er van alles bijhalen over druk met werk, gezin, verbouwing en paard. Maar to the point: ik ben gewoon laks :+

Maar iedereen moet het vooral lekker zelf weten, net als iedereen het zelf mag weten of hij/met of zonder cap op paard stapt.

Als Covid iets versterkt heeft is het wel het fingerpointing, het bemoei en klikgedrag onderling. Hullie heb ut gedaan.
Ik hoop dat we daar ook ooit weer vanaf komen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 15:58

IMANDRA schreef:
Cer schreef:
Nou ja, ik lees dat van een aantal mensen die menen dat mensen die 'gezond' zijn, het hun aan komt waaien of ze mazzel hadden met nurture ofzo.. :+ (even gechargeerd)

Zo stellig zei en bedoelde ik dat niet.

Dat weet ik en daarom staat er ook 'even gechargeerd'... dus 'overdreven van mijzelf'... als ik de betekenis goed heb onthouden (maar goed, zo bedoel ik dat)

Zebrastreep: echt helemaal niemand heeft het over mensen in een rolstoel...
waar komen deze mensen ineens vandaan? net zoals de mensen met pech. In bijna ieder bericht wordt geschreven over 'niet allemaal', 'een aantal', 'behalve' etc.

Ik ben dan toch benieuwd, waar komt dan de neiging vandaan om toch nog een niet benoemde groep, die niet benoemd en ook niet bedoeld wordt, toch te benoemen?
Is dat inherent aan een gesprek/discussie? (dat vind ik dan weer interessant :j )

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 16:07

Relaxed schreef:
Maar HC, er is hier toch niemand die zegt dat het OF OF is? Volgens mij is iedereen het er wel mee eens dat het EN EN is.. En toch moet je dat in jouw posts steeds weer benadrukken..

We zijn het wéér eens.

Laten we een gezond gewicht en vaccineren beíden evenwichtiger benadrukken :)*

en maskers, afstand, minder vérplaatsen et al niet vergetend.

In een hopelijk niet al te verre toekomst, met een mildere covid variant is voor het deel van de bevolking zonder risicofactoren vaccinatie niet meer nodig. Voor dat gezonde geen risicofactoren is geen overgewicht ingesloten.

Wij hádden al een niet overdadig, gezond voer menu voor de donkere dagen rond kerst opgesteld en gaan beleefd niet in op uitnodigingen. Voor beperking van risico; besmetting en het (over)eten.
En we halen de booster wanneer de geldigheid van de QR code tegen de vervaldatum is.

@Cer; Top dat Covid ook jou extra motiveert tot meer inspanning voor gezonder leven. Veel sterkte ermee +:)+

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 16:21

nou, ik ben er wel al een poosje mee bezig, gezond leven.. maar goed, het gaat niet om mij.
Edit: oeh, apart topic, handig!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 16:27

Gezond leven kan altijd beter. Wij leven gezond, althans dat denk ik als het gaat om eten, beweging en cardio training (pffff al dat werk in de tuin) maar doen ook dingen die niet goed zijn. Hoort er ook bij. Althans voor mij. Alleen als ik (biologische) wijn drink dan weet ik dat het niet het gezondste is om te doen, als ik eens kant en klaar maaltijd koop uit de vriezer idem dito. Soi, hetzij zo.
Of zoals ik al eerder zei: "alles met mate , dat geldt zowel voor te streng van leer zijn, want er wordt hier ook geleefd → als te los zijn en alles maar laten gaan". Het is altijd de balans op zoeken. Althans zo is het voor mij.

Ik vind het plezier ook heel belangrijk. Bv we zijn aan het voor bereiden om zelf ons eten van groente tuin te doen, zoveel mogelijk. Ik vind het leuk, daarom doe ik het. Ik vind het ook fijn een nieuw project. Dat het ook nog eens gezond is, ben ik blij mee. Eindelijk iets wat leuk en lekker is dat ook gezond is _O-

Maar in ons karakter structuur (ik herken dat wel bij mij) zit ook vaak het strenge calvinisme van vroeger dat zich uit in elkaar de maat nemen, en/of zelf heel erg streng in van alles zijn. Een beetje zoals de Fransen "een joy de vivre" vind ik ook belangrijk.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 10-12-21 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 16:30

Huertecilla schreef:
Relaxed schreef:
Maar HC, er is hier toch niemand die zegt dat het OF OF is? Volgens mij is iedereen het er wel mee eens dat het EN EN is.. En toch moet je dat in jouw posts steeds weer benadrukken..

We zijn het wéér eens.

Laten we een gezond gewicht en vaccineren beíden evenwichtiger benadrukken :)*

en maskers, afstand, minder vérplaatsen et al niet vergetend.

In een hopelijk niet al te verre toekomst, met een mildere covid variant is voor het deel van de bevolking zonder risicofactoren vaccinatie niet meer nodig. Voor dat gezonde geen risicofactoren is geen overgewicht ingesloten.

Wij hádden al een niet overdadig, gezond voer menu voor de donkere dagen rond kerst opgesteld en gaan beleefd niet in op uitnodigingen. Voor beperking van risico; besmetting en het (over)eten.
En we halen de booster wanneer de geldigheid van de QR code tegen de vervaldatum is.

@Cer; Top dat Covid ook jou extra motiveert tot meer inspanning voor gezonder leven. Veel sterkte ermee +:)+

Je bent nog best risiscomijdend, good for you.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 16:31

Cer schreef:
Ik ben dan toch benieuwd, waar komt dan de neiging vandaan om toch nog een niet benoemde groep, die niet benoemd en ook niet bedoeld wordt, toch te benoemen?

Smoezenboek? Alibi-gedrag wellicht?
Ík lees daarin dat de uitzondering de regel bevestigen ;)
Geen enkele algemene maatregel of vuistregel is 100% en dat is ook niet nodig.
Zie het BMI wat voor een enkeling een heet hangijzer is vanwege uitzonderingen net als de dekkingsgraad/ bijwerkingen van vaccins.

De 5-10 of hoeveel % dan ook die door vaccinatie niet of minder tegen de ernstige gevolgen beschermd wordt, wordt een wappie-argument genoemd. Idem het kleine % wat tromboses of hartstoringen als bijwerking had.
Zo is een vriend van ons kort na vaccinatie aan een acute longtrombose overleden en een zwaar overwichtige andere heeft asymptomatisch Covid-infectie doorlopen.
Het is dus maar net waar je een anekdotisch alibi voor wíl vinden.

Zo heb ík een schokkend nare reactie gehad op Jansen. Niets anekdotisch of % aan voor míj. Mijn persoonlij ervaring. Dat maakt dat ík niet in de startblokken sta te trappelen om die ervaring te herhalen.
Het gaat me écht heel veel moeite kosten en ik ga niet op de vervaldatum vooruitlopen maar het blijft dat het overgrote deel geen/nauwelijk last heeft en ik geef mezelf tzt een schop onder het, slanke *D , achterwerk.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 16:42

imaudy schreef:
Je bent nog best risiscomijdend, good for you.

Bedankt.
Het verwerven van een deel van het gezonde voer houdt overigens wel risico in ;) maar geen covid-risico dus off topic.
Beetje vergelijkbaar met zeevruchten oogsten in de branding of op de hoge zee vissen.
Ook vergelijkbaar met fietsen voor je conditie. Gezond maar ook risico nemen in het verkeer.

Toepasselijk alibi voorbeeld ook. Een vriend uit de fietsclub heeft verminderde functionaliteit in een been door een aanrijding op de fiets. Was nota bene tijdens de quarantaine hier vorig jaar. Als wedstrijdfietser mocht hij toen wel de weg op. Keurig met flitslampjes, geel vest en helm.
Zo zie je maar; fietsen is slecht voor je benen ;)

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 16:46

Vanaf half januari mogen kinderen vanaf 5 jaar ook gevaccineerd worden. Ik ben benieuwd of mensen hier er al over nagedacht hebben of ze dat willen?

IMANDRA

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 17:28

Ben je van je plan van bewuste natuurlijke besmetting afgestapt HC?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 18:07

IMANDRA schreef:
Ben je van je plan van bewuste natuurlijke besmetting afgestapt HC?

Nee.

Dan écht bewust, zonder onbewust/ongewild anderen te besmetten.
Wel graag met werkende vaccinatie.
Liever met omicron.

*D

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 18:47

Sizzle schreef:
Ik blijf het bijzonder vinden hoe altijd gelijk de excessen er weer bij de haren bijgesleept worden.
Echter is een groot deel ook gewoon die 40er die bij een borrel over de buik strijkt en tegelijkertijd hardop lacht: eigenlijk zou ik het niet moeten doen, maar geef mij er nog maar 1.
Net zo goed als dat ik zelf ook dondersgoed weet dat ik meer moet sporten. Nee ik heb geen trauma, ik heb gewoon geen zin. Natuurlijk kan ik er van alles bijhalen over druk met werk, gezin, verbouwing en paard. Maar to the point: ik ben gewoon laks :+

Maar iedereen moet het vooral lekker zelf weten, net als iedereen het zelf mag weten of hij/met of zonder cap op paard stapt.

Als Covid iets versterkt heeft is het wel het fingerpointing, het bemoei en klikgedrag onderling. Hullie heb ut gedaan.
Ik hoop dat we daar ook ooit weer vanaf komen.

Dit…

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 09:12

Ik ga mijn kinderen echt niet laten vaccineren nee. Ik zou niet weten waarom. Ja ze lopen risico, dat weet ik. Maar ik weet niet wat zo'n vaccin doet als je 20 jaar verder bent.
Hier op school inmiddels al best wat besmettingen, van wat ik weet zo'n stuk of 15 gevallen op ongeveer 300 leerlingen. Meeste allemaal zonder klachten, de rest milde klachten.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 09:23

Miran schreef:
Vanaf half januari mogen kinderen vanaf 5 jaar ook gevaccineerd worden. Ik ben benieuwd of mensen hier er al over nagedacht hebben of ze dat willen?

Dit vind ik echt een moeilijke keuze. Ik ben altijd pro-vaccineren maar wat is lastig vind is dat er naar mijn idee nu kinderen gevaccineerd moeten worden omdat er volwassenen zijn die zo dwars doen en niet willen.

Het is niet alsof de IC’s overspoeld wordt met kinderen, waarom hun ervoor laten opdraaien? Idem met scholen sluiten.
Ik heb nog liever een vaccinatieplicht of 2G invoeren.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 09:33

Ik denk ook dat kinderen vaccineren niet de oplossing is. Misschien vanaf 12 jaar maar niet jonger.
2G vind ik ook de oplossing niet zolang gevaccineerden bijna net zo besmettelijk zijn als ongevaccineerden. Hiermee houd je dus de verspreiding niet tegen. Dan kan je wel zeggen dat je hiermee ongevaccineerden beschermt maar het systeem is niet waterdicht. Valse QR codes en via achterdeurtjes naar binnen blijft toch bestaan. En je sluit mensen uit van de samenleving. Ik ben de laatste tijd vaker aan het nadenken hierover en zie niet echt 1 sluitende oplossing. Het is denk ik een combinatie van dingen. Lastig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 09:56

verootjoo schreef:
Dit vind ik echt een moeilijke keuze. Ik ben altijd pro-vaccineren maar wat is lastig vind is dat er naar mijn idee nu kinderen gevaccineerd moeten worden omdat er volwassenen zijn die zo dwars doen en niet willen.

En weer het vingertje wijzen.

Misschien moeilijk om te accepteren, maar zelfs met een 100% vaccinatiegraad gaat covid niet weg. Niet nu, nooit niet. De beste hoop is dat het muteert naar een mildere variant en we er mee leren leven.

Voor mij is het trouwens een makkelijke keuze: geen vaccinatie voor mijn kinderen. Ze lopen namelijk nauwelijks gevaar en ik ga ze geen medische behandeling laten ondergaan om andere mensen te beschermen (voor zoverre die beter beschermt zouden zijn als alle kinderen gevaccineerd worden). En wie weet wat de lange-termijn risico's zijn? Er komt wekelijks nieuw onderzoek naar buiten dat kinderen en jongeren wel degelijk negatieve bijwerkingen kunnen hebben van de vaccinatie, hoe hard de media ook probeert te suggereren dat de toename in hartproblemen bij jongeren door klimaatverandering en racisme komt. :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 10:00

Ik snap heel goed dat het misschien spannend is, maar wel apart om met de vinger te wijzen naar mensen die het niet willen en dan zelf je kind ook niet willen laten vaccineren.

Overigens hebben de ouders van de kinderen die ik ken niet veel twijfel hoor. Gewoon laten vaccineren. Niet dwars gaan liggen en alles nog meer rekken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 10:32

Ik twijfel ook, echter niet zozeer om het vaccin zelf.
Ons kind heeft de neiging om op ieder vaccin nogal overdreven te reageren en dan vraag ik me oprecht af of ze dan op haar leeftijd niet beter af is met het doormaken ervan want van infecties zelf is ze zelden erg ziek (1 verdwaald waterpokje enzo). Uiteraard weet je het nooit. Net zo goed krijgt ze enorme schade door covid. Misschien dat we eerst eens een antistof test doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 10:37

opisop_shop schreef:
Ik ga mijn kinderen echt niet laten vaccineren nee. Ik zou niet weten waarom. Ja ze lopen risico, dat weet ik. Maar ik weet niet wat zo'n vaccin doet als je 20 jaar verder bent.
Hier op school inmiddels al best wat besmettingen, van wat ik weet zo'n stuk of 15 gevallen op ongeveer 300 leerlingen. Meeste allemaal zonder klachten, de rest milde klachten.

Het vaccin is in 6 weken uit je lijf he. Enkel de aan antistoffen blijven.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 10:44

Sheran schreef:
Ik snap heel goed dat het misschien spannend is, maar wel apart om met de vinger te wijzen naar mensen die het niet willen en dan zelf je kind ook niet willen laten vaccineren.

Overigens hebben de ouders van de kinderen die ik ken niet veel twijfel hoor. Gewoon laten vaccineren. Niet dwars gaan liggen en alles nog meer rekken.

Zolang een grote groep kinderartsen duidelijke twijfels heeft bij het vaccineren van kinderen, heb ik begrip voor ouders die het niet gaan doen. Ik geloof dat ik het zelf ook niet zou doen nu gelijk. Ik zou dit eens heel erg goed gaan volgen en dan later een definitiever besluit nemen wel of niet vaccineren.
Ik vind het wel goed voor die hele kwetsbare kinderen, cq gezinnen dat de mogelijkheid bestaat om kinderen te vaccineren. Want dat geeft daar toch meer vrijheid.

Dus het
Citaat:
niet dwars gaan liggen en alles nog meer rekken
vind ik als het om kinderen gaat een wat misplaatste opmerking. Geef mensen ook even de tijd om dit eens goed voor zichzelf te onderzoeken. Temeer daar het voor kinderen zelf een vrij onschuldige ziekte blijkt te zijn (gegevens van dit moment), op de uitzondering nagelaten die er altijd zullen zijn.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 10:49

Hier een vijfjarige met diabetes type 1 die een oproep voor de griepprik kreeg paar weken geleden (schrok ik wel even van). Dus hij zal wel al in een risicogroep zijn geclassificeerd. Maar hij heeft eigenlijk juist een te goed/te hard werkend immuunsysteem en is verder ook nooit ziek. Dus we gaan het overleggen met de diabetes-arts of zij kinderen met diabetes type 1 hebben gezien die corona kregen, en wat de algemene inschatting hiervoor is qua risico.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 10:49

Ik heb een meisje van 9. Ik vind het met name spannend omdat toch veel vrouwen een langdurig verstoorde menstruatie hebben na vaccinatie. Zo'n jong meisje moet nog in de puberteit komen, hoe gaat dat haar hormonen beïnvloeden? Ik laat haar in elk geval niet inenten.