Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 13:22

Klopt hoor. Vlaanderen is ook wel dichtbevolkt en relatief ongezond denk ik.
Anyway, we gaan het antwoord op veel vragen nooit krijgen.

Veel positieve testen is misschien niet direct negatief, maar hier gaat het met 40% op weekbasis de hoogte in. Dat is toch nog wat anders.

Over strategie vaccinatie wordt overal gejankt inderdaad :D Maar wij bungelen echt bijna helemaal onderaan. Zijn nog maar 3 landen achter ons ofzo :=

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 13:27

Pandora2 schreef:

Veel positieve testen is misschien niet direct negatief, maar hier gaat het met 40% op weekbasis de hoogte in. Dat is toch nog wat anders.

Over strategie vaccinatie wordt overal gejankt inderdaad :D Maar wij bungelen echt bijna helemaal onderaan. Zijn nog maar 3 landen achter ons ofzo :=

IN Belgie werden al heel snel de doden die op basis van klinische symptomen overleden aan corona meegeteld, in Nederland nog steeds niet. Alleen vorig jaar in drie maanden al 5000 doden die waarschijnlijk aan corona overleden. Het nederlandse sterftecijfer mag dan laag lijken in verhouding tot Belgie maar je kunt het bijna verdubbelen, meer dan 25000 komt eerder in de buurt.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 13:35

Klopt inderdaad. Die tellingen liepen en lopen heel anders per land.
En de subsidies voor de ziekenhuizen zijn ook per land verschillend, wat misschien één en ander verklaart.
Wij zaten vorige maand aan 22.000 doden ongeveer.

Popstra

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 13:48

Hoe liepen de tellingen tijdens de eerste golf eigenlijk ook weer? Er werd toen niet massaal getest. Aan de hand van wat ging die lockdown toen ook weer er af?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 13:54

Voor zover ik weet gaan die tellingen hier in belgie nog steeds hetzelfde als tijdens de 1e golf.

Maatregelen werden opgeheven aan de hand van dalende cijfers in besmettingen, ziekenhuisopnames en doden.
Maar dat was toen wel onder een interim-regering die meermaals niet zo heel logische sprongen maakte :+

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 14:03

Popstra schreef:
Hoe liepen de tellingen tijdens de eerste golf eigenlijk ook weer? Er werd toen niet massaal getest. Aan de hand van wat ging die lockdown toen ook weer er af?

Met name IC bezetting en besmettingen in de zkh volgens mij.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 14:34

secricible schreef:
Popstra schreef:

Met name IC bezetting en besmettingen in de zkh volgens mij.

Klopt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 14:39

Zo lang nog niet geleden. Weet het geeneens meer...

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 15:41

Krijg net herinnering op Facebook te zien.
Jaar geleden, 19 maart, kreeg mijn vader een ongeluk en moest naar de SEH in Zwolle.
Daar werd toen net de triage tent opgebouwd.

What little did we knew then.....

Hij heeft de besmetting niet opgelopen op de SEH.
Er zat bijna drie weken tussen de eerste klachten en bezoek SEH.

Was wel grappig vanochtend, ik loop buiten en denk dat mijn vader er op de fiets aankomt over de weg.
Dat kan natuurlijk niet meer.
Paar uur later zie je Facebook herinnering met foto waarop hij na zijn ongeluk weer op de fiets zit.
Dat zijn toch geluksmomentjes.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 15:44

Ik kreeg vanmorgen een telefoontje van mijn moeder. Mijn vader is wederom opgenomen met weer een klaplong.. Vorig jaar ook zo in deze periode...

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 15:45

Sterkte, purny!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 15:48

Sterkte en beterschap voor je vader purny.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 15:52

Dank jullie wel allemaal.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 16:12

purny schreef:
Ik kreeg vanmorgen een telefoontje van mijn moeder. Mijn vader is wederom opgenomen met weer een klaplong.. Vorig jaar ook zo in deze periode...

Beterschap!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 16:37

7668 besmettingen...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 16:46

lenaa_tje schreef:
purny schreef:

Beterschap!

Dank je wel..

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 16:46

Relaxed schreef:
7668 besmettingen...

Holy...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 16:49

Bij die besmettingen zou ik wel erg graag leeftijden willen.
Als dat heel veel basisschool kinderen zijn , gaat dat geen ramp op de zorg zijn. Deze werden eerder niet getest dus kunnen wel flink wat met de cijfers doen.
Oke wat extra ouders, maar ook die zijn algemeen niet direct de kwetsbare groep.
Of zijn dat mensen tussen 55-75, dan kan het wel eens goed mis gaan.

Sterkte Purny.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 16:52

tienus63 schreef:
Krijg net herinnering op Facebook te zien.
Jaar geleden, 19 maart, kreeg mijn vader een ongeluk en moest naar de SEH in Zwolle.
Daar werd toen net de triage tent opgebouwd.

What little did we knew then.....

Hij heeft de besmetting niet opgelopen op de SEH.
Er zat bijna drie weken tussen de eerste klachten en bezoek SEH.

Was wel grappig vanochtend, ik loop buiten en denk dat mijn vader er op de fiets aankomt over de weg.
Dat kan natuurlijk niet meer.
Paar uur later zie je Facebook herinnering met foto waarop hij na zijn ongeluk weer op de fiets zit.
Dat zijn toch geluksmomentjes.

Zoiets kan bijna geen toeval zijn hé :knuffel:

Sterkte Purny! Is het dan dezelfde long of de andere? Dit schijnt dacht ik ook vaker bij mannen voor te komen dan bij vrouwen, een spontane klaplong. Krijgt hij nu een drain?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 16:54

Dezelfde long.
Hij had ook aan een onderzoek meegedaan om de oorzaak te achterhalen maar daar was niks uitgekomen.
Hij heeft idd een drain
Laatst bijgewerkt door purny op 20-03-21 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 16:56

bigone schreef:
Pandora2 schreef:

IN Belgie werden al heel snel de doden die op basis van klinische symptomen overleden aan corona meegeteld, in Nederland nog steeds niet. Alleen vorig jaar in drie maanden al 5000 doden die waarschijnlijk aan corona overleden. Het nederlandse sterftecijfer mag dan laag lijken in verhouding tot Belgie maar je kunt het bijna verdubbelen, meer dan 25000 komt eerder in de buurt.

Daarom wordt ook naar oversterfte gekeken, en dan lopen de cijfers redelijk gelijk op (eind vorig jaar in ieder geval wel).

Edit, toch al langer geleden dat ik daar naar had gekeken, dit is alweer van juli:
Citaat:
Ook in België is niet iedere dode geteld. Maar inderdaad, de CBS oversterfte cijfers zijn steeds bekend gemaakt, en als je die met de oversterfte cijfers van België vergelijkt, zitten Nederland daar in absolute getallen net ietsje onder, op een grotere bevolking.

Oversterfte vorig jaar in Nederland was overigens circa 13k (incl hittegolf) en toen waren er 11k corona doden geteld, dus de tellingen wijken niet extreem af.
Laatst bijgewerkt door veerledec op 20-03-21 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 16:59

DuoPenotti schreef:
Bij die besmettingen zou ik wel erg graag leeftijden willen.
Als dat heel veel basisschool kinderen zijn , gaat dat geen ramp op de zorg zijn. Deze werden eerder niet getest dus kunnen wel flink wat met de cijfers doen.
Oke wat extra ouders, maar ook die zijn algemeen niet direct de kwetsbare groep.
Of zijn dat mensen tussen 55-75, dan kan het wel eens goed mis gaan.

Sterkte Purny.

Inderdaad. Er zijn nog nooit zoveel kinderen en complete klassen getest als nu. Juist door a-symptomatische besmettingen te signaleren kun je een halt toeroepen aan verdere besmettingen. Ik zag dat de ziekenhuisopnames gezakt waren. En het gemiddeld aantal intensive care opnames over 3 dagen is ook wat omlaag.
Ik ben ook erg benieuwd naar de percentages besmettingen van de diverse leeftijdsgroepen.

Oh vervelend Purny dat daar niks is uitgekomen. Soms plakken ze longen toch ook wel eens om te voorkomen dat die long nog een keer ´inklapt´? Hopelijk is hij in ieder geval weer snel er vanaf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 17:08

Ik ben ook heel benieuwd naar die verdeling idd :j

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 17:23

De verdeling komt toch altijd op de dinsdag? Wellicht dat we het dan gaan horen

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 17:30

Morgen en overmorgen waarschijnlijk niet veel hoger, of wat lager waarschijnlijk zelfs.

Daarna weer wat omhoog.

1 ding is voordelig in deze cijfers, namelijk dat er veel jongeren bijzitten (klassen worden nu vaker getest) en wat minder ouderen. Dus minder die er intensive care ziek van zullen worden.

Maar het feit dat het dus relatief gezien oploopt in de jongere en middelbare leeftijd groep heeft ook een nadeel.
Die groep is over het algemeen mobieler en heeft meer contacten.
Dus ook kans op wat snellere verspreiding, R omhoog dus.

In zijn totaliteit heb ik het liever een heeeeeel eind lager nog.

Paar maanden, dan wordt het echt beter.

Maar ik verwacht niet dat er met Pasen al veel meer mag...