Je eigen brood bakken.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eleadoras

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:27

Goed gelukt!

Ik ben zelf meer van het gistbrood maar het rijzen gaat hier zo moeizaam omdat het te koud in huis is. Hebben jullie daar nog trucjes voor?

Many

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:40

Gewoon langer laten rijzen? In principe kan een brood zelfs in de koelkast rijzen, het gaat alleen langzamer dan op kamertemperatuur. Ik vind langzaam rijzen juist een voordeel, zo kan de smaak zich goed ontwikkelen. Ik zou in jouw situatie de instructies over rijstijden in je recepten lekker links laten liggen en goed kijken naar je deeg. De eerste rijs is klaar als je deeg in volume is verdubbeld, de tweede rijs als het deeg langzaam terugveert wanneer je er met een (natte) vinger zachtjes in drukt.

Wil je je brood toch sneller laten rijzen, dan kun je eventueel je oven gebruiken als rijskast. Heel even aanzetten op de laagste temperatuur, daarna uitzetten en je deeg erin doen. Wel blijven opletten, want het rijzen gaat op die manier behoorlijk snel. :)

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:53

Dat brood ziet er prachtig en lekker uit!

@Eleadoras
Ik heb een oven met broodrijsprogramma (35 graden en toegevoegd stoom, zodat je niet af hoeft te dekken). Dat werkt heel goed, laatst nog voor de oliebollen gebruikt.
Alternatief: De oven voorverwarmen tot 40 graden, dan uitzetten en vervolgens het deeg erin, afgedekt! en het ovenlampje laten branden omdat daar nog wat warmte vanaf komt.
Langzaam laten rijzen (evt. no knead) kan natuurlijk ook!

Ik heb overigens in mijn tweede thuis een oven die heter wordt dan aangegeven. Dat is niet erg, ik zet hem gewoon wat lager, maar het deegrijsprogramma dat daarop zit vermoordt de gist doordat het te heet wordt. Het deeg rees toen totaal niet, ook niet na heel lang wachten. Pas na toevoegen van nieuw gist en gewoon op het aanrecht, ging het deeg rijzen. Daar gebruik ik een broodbakmachine voor deeg maken en rijzen.

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:51

Hier ook een oven met rijsfunctie :D

Ik heb inmiddels twee starters, beide tarwe, 1 obv t65 en 1 obv t80

Het lastige vind ik vooral het puzzelen wanneer ik kan bakken. Ben niet alle dagen thuis en dat wisselt ook nog wel eens last minute. Maar mn starters zijn sterk en snel bruikbaar, dat scheelt wel iets.

Heel mooi brood Veriye!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:59

Ik zet mijn gistbrood de eerste rijs in de oven op de bordenvoorverwarmstand op 30 graden. De tweede rijs op het aanrecht.

Mijn man bakt veel desembrood en dat rijst een deel van de tijd in de koelkast.
En hij heeft een recept voor rustieke broodjes, wel met gistdeeg, maar dat maakt hij ook de dag/avond van te voren en rijst dan een nacht in de koelkast en bakt hij dan in de ochtend verse broodjes van.
En soms laat hij de helft van het deeg nog een keer een dag in de koelkast, dan hebben we broodjes bij de avondmaaltijd bijvoorbeeld bij soep of salade of bbq, of tot de volgende ochtend bij het ontbijt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:23

No-knead dus 8-12 uur rijzen en tot 20 uur kan zelfs. Zou ook het brood beter te verteren maken zeggen ze (minimaal 12 uur dan), maar voornaamste is voor mij dat kneden protest geeft qua lijf en ik niet nog meer apparaten wilde als een ovenschaal met deksel en de al aanwezige oven genoeg is.
Brood rijst keurig in boven keukenkastje (warmte stijgt op natuurlijk).

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:19

SaskiaB schreef:

Het lastige vind ik vooral het puzzelen wanneer ik kan bakken. Ben niet alle dagen thuis en dat wisselt ook nog wel eens last minute. Maar mn starters zijn sterk en snel bruikbaar, dat scheelt wel iets.

Heel mooi brood Veriye!

Het is mogelijk om je brood voor de tweede rijs tot 24 tot zelfs 72 uur uur in de koelkast te laten. En ook de eerste rijs kan in de koelkast. Er zijn best wat filmpjes op youtube en recepten op reddit te vinden hiervoor. Ik zelf heb dat nog niet gedaan.

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:40

Veriye schreef:
SaskiaB schreef:

Heel mooi brood Veriye!

Het is mogelijk om je brood voor de tweede rijs tot 24 tot zelfs 72 uur uur in de koelkast te laten. En ook de eerste rijs kan in de koelkast. Er zijn best wat filmpjes op youtube en recepten op reddit te vinden hiervoor. Ik zelf heb dat nog niet gedaan.

Ja klopt, ik probeer het een en ander uit. Ik heb er maandagmiddag een met een uitgestelde rijs gebakken die was okayisch.

Heb ook wel eens zo'n eendags recept gevolgd, maar dat vond ik niet zo lekker. Wat is jouw favoriete recept?

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:53

Nee, eendaagse recepten werken of alleen met gist of als je echt vroeg begint, heel warm laat rijzen en heel laat gaat afbakken.
En ze hebben minder smaak, omdat de fermentatie niet genoeg tijd herft gehad.

Op dit moment zijn onze favorieten een "joghurt" brood en een rozijnen brioche brood, maar ben beide recepten nog aan het verbeteren :+
Zodra ze af zijn deel ik ze graag.