Corona en vakantie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Keet

Re: Corona en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 18:56

He nu niet allemaal naar het drielandenpunt komen. Is er net lekker rustig!

Mondkapjes zijn poedersuiker trouwens, hoe leuk ze ook zijn :+

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 09:45

annetm schreef:
Vliegen heb ik niet zo’n problemen mee. Maar ik vraag me af hoe groot de kans is dat ze daar werkelijk in lockdown gaan en hoe snel de situatie zou kunnen escaleren tot lockdown. Ik denk dat ik de reisorganisatie sowieso eerst even ga raadplegen.

Heel erg snel blijkbaar, je zag hoe die twee regio's in Spanje ook weer meteen op slot gingen. Nu was dat lokaal, maar als Madeira dat besluit zit je wel vast. De overheid gaat je niet terug halen en je werk hoeft je niet door te betalen.

Zie ook nog dit mooie fragment van Op1, waarin er wordt gesproken over wel dan niet op vekantie gaan met het vliegtuig. Je ziet een groot verschil tussen de reisbranche, die probeert te zeggen dat er geen probleem is, en iemand van Max Ombudsman, die alle risico's even op tafel legt.
Vond het wel een mooie discussie, voor mij heeft het wel inzicht gegeven in al dan niet op vakantie met het vliegtuig.
https://t.co/jqz43ZH0UZ?amp=1

Voor degenen die mijn zeurverhaal hebben gevolgd: ik heb mijn vakantiewerk in Spanje afgezegd :(. Ik vind alles nu nog veel te onzeker.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 09:57

Balen Sheran, je keek er zo naar uit. Maar ik snap je. Het lijkt me ook niks om daar te zitten en continu alert te moeten zijn op de ontwikkelingen zodat je direct actie kunt ondernemen als dat nodig is. Kun je dan nog wel genieten? Maar goed, dat vraag ik me van 'gewone' vakantiereizen ook af en dat moet iedereen ook voor zichzelf bepalen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 10:02

Wat balen Sheran, maar verstandig om het risico niet te nemen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 10:12

Dank jullie wel :j
Ik heb er nu wel een 'goed' gevoel bij, een stuk rustiger in elk geval, en gelukkig was zij (de baas) erg begripvol. Ik vond het risico te groot. Vliegen, regio's die plotseling weer in lockdown gaan, besmettingen die nog best oplopen, het virus dat wereldwijd nog zeker niet aan het afnemen is, het feit dat ik niet zeker weet of ik daar in quarantaine kan...
Hopelijk mag ik gewoon een andere keer terugkomen, als het wat rustiger is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 10:15

Dat is inderdaad balen, maar ik zou hetzelfde gedaan hebben. Op deze manier heb je er toch ook te weinig plezier in.
Heb je al een ander plan voor de zomer?

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 10:20

Jammer Sheran dat het niet door kan gaan, hopelijk een andere keer in de herkansing. Fijn dat je je er iig goed bij voelt, dan was t de juiste beslissing. Misschien kun je nog ergens anders op vakantie dichter bij huis?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 10:23

Nog geen ander plan. Ik hoop iemand te vinden met wie ik nog even een weekendje weg kan. Mijn beste vriend, met wie ik normaal wegga, heeft CF en komt dus zijn huis al niet uit sinds maart. De rest van mijn vrienden werkt gewoon door in de zomervakantie (zou ik denk ik ook doen, als ik zou kunnen).
Dat maakt het wel extra balen. Maarja, als alles een beetje rustiger wordt kan ik wellicht alsnog een weekje naar Spanje vertrekken.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 11:09

Ik ben net terug van Duitsland, heb op 5 campings gestaan. Ik voelde me qua maatregelen daar veel beter op m'n gemak dan hier. Een mondkapje in openbare dichte ruimtes went heel snel, zo snel dat toen ik een ober zag met een mondkapje niet over de neus ik dacht hier gaan we niet eten, terwijl in Nederland dat helemaal niet hoeft. Ook naar een pretpark geweest waar iedereen netjes achter de gele lijnen in de rij blijft, heel fijn geen mensen die dicht op je staan. Bij de wc's waren die om en om open evenals douches en overal was desinfectie.

Ik zou normaal niet deze plekken hebben bezocht omdat we meestal een nacht in Duitsland zijn en daarna doortrekken, maar zo zie je toch weer eens wat anders, kom je toch ergens waar je normaal niet komt.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 12:33

moonsparkle schreef:
Ik ben net terug van Duitsland, heb op 5 campings gestaan. Ik voelde me qua maatregelen daar veel beter op m'n gemak dan hier. Een mondkapje in openbare dichte ruimtes went heel snel, zo snel dat toen ik een ober zag met een mondkapje niet over de neus ik dacht hier gaan we niet eten, terwijl in Nederland dat helemaal niet hoeft. Ook naar een pretpark geweest waar iedereen netjes achter de gele lijnen in de rij blijft, heel fijn geen mensen die dicht op je staan. Bij de wc's waren die om en om open evenals douches en overal was desinfectie.

Ik zou normaal niet deze plekken hebben bezocht omdat we meestal een nacht in Duitsland zijn en daarna doortrekken, maar zo zie je toch weer eens wat anders, kom je toch ergens waar je normaal niet komt.

Fijn dat je het naar je zin hebt gehad.

Alleen ik heb ondertussen echt een BLOEDHEKEL aan mondkapjes! Echt niet dat ik 2 weken op een camping zou staan waar je voor ieder toilet bezoek een mondkapje op moet.....

Daarnaast is de effectiviteit van het dragen van niet medische mondkapjes niet bewezen...

Gelukkig hoeft het in België niet. En als ook België de mondkapjes plicht gaat doorvoeren, dan neem ik gewoon de porta potti weer mee. Dan hoef ik no maar één of 2 x per dag naar het toilet gebouw voor de grote boodschap. Plassen doe ik dan wel op de porta potti.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 12:36

Ik dacht dat ik het erg zou vinden, maar het was eigenlijk heel prettig dat iedereen zich eraan hield, voelde me wat corona betreft daar in de winkels ook zoveel fijner /veiliger dan hier. Zo'n mondkapje zal niet alles tegenhouden, maar lijkt me toch fijner dan niets, daarbij is het dus ook echt prettig dat mensen echt afstand houden. Hier wordt ik zo gestresst van de mensen die dicht tegen je aan staan.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 12:42

moonsparkle schreef:
Ik dacht dat ik het erg zou vinden, maar het was eigenlijk heel prettig dat iedereen zich eraan hield, voelde me wat corona betreft daar in de winkels ook zoveel fijner /veiliger dan hier. Zo'n mondkapje zal niet alles tegenhouden, maar lijkt me toch fijner dan niets, daarbij is het dus ook echt prettig dat mensen echt afstand houden. Hier wordt ik zo gestresst van de mensen die dicht tegen je aan staan.

Afstand houden ben ik het helemaal mee eens!

Afgelopen zaterdag moest ik vanuit Monster iets ophalen in Amsterdam. 2 uur heen, 2 uur terug met het ov en dus mondkapje... Ik werd er niet blij van.

En mensen houden gewoon geen afstand meer, willen naast je komen zitten in de tram. Als je dan aangeeft 1,5m afstand dan wordt je boos aangekeken.

Ondanks dat het in het ov weer mag, op elkaars lip zitten, vind ik het afstand houden een veel betere methode om besmettingen te voorkomen dan een mondkapje.

Als er goede mondkapjes gebruikt zouden worden, mondkapjes die daadwerkelijk virus tegen houden, dan zeg ik ja! Maar de huidige regels zie ik meer als: we proberen het omdat iedereen het doet, maar er is geen bewijs dat het echt werkt.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 12:43

moonsparkle schreef:

Dit vond ik juist in Duitsland erg. Wel een mondkapje maar dan wel duwen terwijl hier in de winkels met kar, strepen en vakken er wel afstand is.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 12:44

Waarom ga je in godsnaam in het OV zitten als je 'n eigen auto hebt?

Overigens voldoen FPP2 mondkapjes om voor 95% virus tegen te houden.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 12:47

Nieuws uit Servië over het Exit Festival: https://www.bndestem.nl/binnenland/toch ... ~a3ca4363/

AD schreef:
‘Novi Sad, de thuisbasis van het Exit Festival, behoort niet tot de gemeenten die een noodsituatie hebben uitgeroepen’, valt te lezen op de Facebook-pagina van het festival. ‘Maar aangezien uw gezondheid onze topprioriteit is, moeten we extra voorzichtig zijn.’

De organisatie wacht met spanning af wat president Aleksandar Vucic vanavond om 18.00 uur in zijn persconferentie meldt. Bronnen houden er rekening mee dat een aantal steden opnieuw in lockdown gaat en dat Exit Festival volledig wordt gecancelled. Vooralsnog staat Exit Festival op de agenda van donderdag 13 augustus tot en met zondag 16 augustus in Novi Sad, de tweede stad van het land.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 12:48

elnienjo schreef:
Waarom ga je in godsnaam in het OV zitten als je 'n eigen auto hebt?

Overigens voldoen FPP2 mondkapjes om voor 95% virus tegen te houden.

Je mag weer met het ov en als het goedkoper is om met de trein te gaan dan moet ze dat lekker doen...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 12:52

Over mondkapjes , nog steeds zitten mensen te zeuren dat het hun niet beschermd , dat is niet de insteek. Het is zodat jij anderen niet zo snel besmet. Er komt steeds meer bewijs dat aerosolen ook kunnen besmetten en je houd met mondkapje toch je eigen voor een deel tegen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 12:55

bigone schreef:
Over mondkapjes , nog steeds zitten mensen te zeuren dat het hun niet beschermd , dat is niet de insteek. Het is zodat jij anderen niet zo snel besmet. Er komt steeds meer bewijs dat aerosolen ook kunnen besmetten en je houd met mondkapje toch je eigen voor een deel tegen.

Je kunt ook veilige mondkapjes gebruiken die wel zelfbeschermend werken.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 13:19

Je mag inderdaad weer met het OV. Maar dan moet je niet zeuren over het mondkapje of over het feit dat mensen binnen anderhalve meter van je komen. Ik snap wel dat je boos wordt aangekeken als je binnen het OV valt over het niet bewaren van afstand.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 13:22

mvdende schreef:
moonsparkle schreef:

Afgelopen zaterdag moest ik vanuit Monster iets ophalen in Amsterdam. 2 uur heen, 2 uur terug met het ov en dus mondkapje... Ik werd er niet blij van.

En mensen houden gewoon geen afstand meer, willen naast je komen zitten in de tram. Als je dan aangeeft 1,5m afstand dan wordt je boos aangekeken.

Ondanks dat het in het ov weer mag, op elkaars lip zitten, vind ik het afstand houden een veel betere methode om besmettingen te voorkomen dan een mondkapje.

Als er goede mondkapjes gebruikt zouden worden, mondkapjes die daadwerkelijk virus tegen houden, dan zeg ik ja! Maar de huidige regels zie ik meer als: we proberen het omdat iedereen het doet, maar er is geen bewijs dat het echt werkt.

Als je je zelf de nodige irritaties wil besparen.. pak de auto de volgende keer. Scheelt je een hoop irritatie en geen mondkapje op.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 13:26

Ik ben gisteren van Nederland weer naar Duitsland gereisd met de trein, in totaal 6 uur onderweg geweest met mondkapje. En eerlijk? Het viel me echt 100% mee, maar ik was het al gewend bij het boodschappen doen. Ook in de trein probeerde iedereen afstand te houden en zaten er alleen mensen uit dezelfde huishoudens naast elkaar. Ik zou er ook niet gelukkig van worden als er iemand naast me wil zitten en zeg dan ook nee.

Er zat ook een vrouw in de trein met een A4 om de nek om te protesteren tegen de mondkapjes := Er stond iets op met totalitaire staat en dat mondkapjes onzin waren.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 13:31

lenaa_tje schreef:
moonsparkle schreef:

Dit vond ik juist in Duitsland erg. Wel een mondkapje maar dan wel duwen terwijl hier in de winkels met kar, strepen en vakken er wel afstand is.

Apart, misschien omdat je ergens anders in Nederland woont dat je ervaring anders is? Ik verbleef op 5 verschillende plaatsen in Duitsland, maar juist daar werd heel netjes afstand gehouden, daar waren ook bij de winkel strepen bij de kassa's.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 13:32

purny schreef:
mvdende schreef:

Als je je zelf de nodige irritaties wil besparen.. pak de auto de volgende keer. Scheelt je een hoop irritatie en geen mondkapje op.

Ga jij even bepalen wat ik moet gaan doen?!

Ik heb samen met mn ouders de beslissing gemaakt dat ik met het ov zou gaan.

Rede?! Hoorn is ruim 5 kwartier rijden bij mijn ouders vandaan, dus 2,5 uur heen en weer. Dat red ik nog niet met autorijden, is te vermoeiend. Het zou misschien wel lukken, maar ik houdt het graag "leuk" en veilig. Daarnaast is de regio Amsterdam niet de fijnste regio om doorheen te moeten rijden.

Zeker niet als je de dag daarvoor voor het eerst rond Rotterdam en dus de randstad hebt gereden.

Het ov was in dit geval zelfs duurder, maar een stukje "comfort" en zekerheid was me wel waard.

En alsnog mag ik een mening hebben dat ik de mondkapjes verschrikkelijk vind toch?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 13:46

Tuurlijk, maar op het moment dat iemand te dicht bij mij komt maak ik zelf de keuze om mijzelf te verplaatsen in de bus of tram.

De grootste reden dat ik een fiets heb en vrijwel alles met mijn eigen vervoermiddel doe is omdat ik dan afstand kan houden en geen mondkapje op hoef.
Alleen afgelopen zaterdag met een mondkapje op in de tram maar het onconfortabel gevoel maar opzij geschoven.
Helaas vrees ik dat we er nog lang niet vanaf zijn

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 13:57

elnienjo schreef:
bigone schreef:

Je kunt ook veilige mondkapjes gebruiken die wel zelfbeschermend werken.

Het hele standpunt van aerosolen is allang bekend en bewezen. Zeker bij hoog infecteuze ruimtes. Enige wat nog niet duidelijk was is de hoeveel virusdeeltjes op hoeveel m2 lucht er nodig zijn.
De heren virusexperts en dan met name vanuit veneterinaire hoek roepen het vanaf het begin van de pandemie. Humaan virologen leken een ander pad te bewandelen. Maarja veterinairen hebben om de zoveel jaar te maken met uitbraken voor mensen zeker in europa is het zo’n beetje 100 jaar geleden dat er een grote dreiging was.

Het geneuzel over de mondkapjes

De vouwkapjes 1,2,3 laags houden snot, speeksel en slijm enigzins tegen. Daarmee bescherm je ANDEREN tegen jouw rondvliegend keel,neus en mondsappen...

Idd met FFP 2 95% tegen virus FFP 3 97 %. Moet je de ogen ook beschermen, handen goed wassen en protocollen naleven. En maskers zonder filters dragen anders blaas je de hele besmetting weer de ruimte in.

Heel fijn dat mensen een hekel hebben aan het dragen van mondkapjes. Ik heb een bloedhekel aan mensen die het aan hun laars lappen, omdat ze het ongemakkelijk vinden. En willens en wetens ze gewoon weigeren te dragen en daarmee anderen kunnen besmetten. Daar bestaat een woord voor...iets beginnend met een a....

Je kunt ook een tussenweg bewandelen. Goed aansluitende zelf gemaakte kapjes waarin een filter past. Bestel een paar goede HEPA filters knip ze op maat en schuif ze erin. En ineens upgrade je je mondkapje naar een beter beschermend kapje voor jezelf. Goede HEPA filters beschermers tot 97 % tegen virusdeeltjes. Alleen zal je kapje nooit zo goed aansluiten waardoor er verlies zal optreden.