Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 16:22

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 16:22

_Penotti schreef:
Ergens stond toch al dat het stikstof enorm was afgenomen?
Je weet wel van die zondebok koeien die nu ineens niet meer schijten? :D
Ik zal de bron eens zoeken. (nee niet van de koeien maar dat begrepen jullie denk ik wel :+ )

Ik vond het altijd al zo raar met zoveel industrie, verkeer en luchtvaart. Dat de boeren dan voor zo'n gigantisch gedeelte van de stikstof verantwoordelijk waren.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 16:23

In Venlo broer van buurman van mijn collega aan Corona overleden. Was pas 54 jaar. :( . Ben benieuwd of deze (lagere ) leeftijd ook in cijfers genoemd gaat worden.
Laatst bijgewerkt door Isabonny op 20-03-20 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Askja

Bigone, daar ben ik ook wel benieuwd naar. Aantal besmettingen ging daar in een etmaal van 250 naar 320. Voordeel van IJsland is wel dat het daar grotendeels zeer dunbevolkt is. Ik vermoed dat de meeste besmettingen Reykjavík en omgeving betreffen.

Wat Nederland betreft is het nu heel spannend om te zien hoe de curve zich de komende twee weken gaat ontwikkelen. Momenteel valt er nog weinig over te zeggen.
Het blijft surrealistisch, deze hele toestand, als een droom of een slechte B-film.

tienus63

Sodera schreef:
Het probleem met een enorme voorraad kapjes is dat er een houdbaarheidsdatum op zit, uit mijn hoofd een of twee jaar. Dan zou je een centrale voorraad moeten hebben en die steeds aan moeten vullen ofzo, dus het gewone dagelijkse gebruik aan moeten vullen?

Weet niet of dat werkt want ik kan me voorstellen dat vooral die ffp3 kapjes (gelukkig) relatief weinig gebruikt worden.

(Edit, post verduidelijkt)

Nu speelt het probleem nog niet volgens mij, maar alles moet in Nederland in drievoud goedgekeurd, aangevraagd en gecontroleerd zijn.
Dus als iets maar over een gegarandeerde gebruiksdatum is buitelen ze over elkaar heen om de verantwoordelijkheid bij een ander te schuiven.

Net als de initiatieven dat alle handen welkom zijn in de zorg.
Sommige zorgtaken kun je niet aan een leek over laten. En de tijd en mankracht om een leek nu te scholen is er niet.

Als men vooraf wist wat er nu gaande is, had men zeer zeker andere beslissingen genomen. Over paar maanden weten de landen pas of ze de juiste beslissing hebben genomen.

Ik zag trouwens een gebod uit 1918 uit onze gemeente, scholen moesten toen verplicht 2 weken dicht vanwege Spaanse griep.

Toen de eerste mensen uit China naar Nederland wilden, dacht ik bij mezelf waarom mensen uit besmet gebied verplaatsen.
Begrijp maar al te goed dat je het liefst naar huis wil.

Als het onder vee en gevogelte zit, gold er allang een vervoersverbod en drastischer maatregelen.

@penotti, het rook gisteren in de stad zelfs naar stront. (Parkeerplek ziekenhuis)
Ziekenhuis staat wel langs ringweg van de stad.
Maar ik heb daar nog nooit boerenland geroken.
Jaren daar op school gezeten.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 16:24

_Penotti schreef:
Ik zal de bron eens zoeken. (nee niet van de koeien maar dat begrepen jullie denk ik wel :+ )

En dat terwijl de meeste agrariërs op dit moment juist bezig zijn met het voorbereiden van het land (aka 'veel uitstoot'produceren). Boeren reduceren terwijl er nu, juist door het virus, weer knalhard duidelijk wordt wat de meeste uitstoot veroorzaakt en hoe ontzettend belangrijk deze sector onder andere is.

Maargoed dat is een off topic discussie. Hoe gaat het met onze besmette bokkers? Raket en Chidren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 16:25

Isabonny schreef:
In Venlo broer van buurman van mijn collega overleden. Was pas 54 jaar. :( . Ben benieuwd of deze (lagere ) leeftijd ook in cijfers genoemd gaat worden.

Gecondoleerd!
Jongste leeftijd wordt 63 genoemd.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 16:25

sureido schreef:
Ik begrijp wel dat het in Brabant stijgt want 2 weken geleden stond ik ook nog volop in de kroeg. Pas over een week of anderhalf zullen we denk ik resultaat zien.

Als ik het goed begrijp stijgt de ic met +/- 40 per dag? En dan gaan er ook mensen weg straks.. Dan zou het wel ongeveer moeten uitkomen met de curve. Maar zeker weten doe je niet.

Afgelopen weekend stonden we in Brabant nog volop in de kroeg. En welgeteld tot de klok van 18:00 ;)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 16:26

Isabonny schreef:
In Venlo broer van buurman van mijn collega aan Corona overleden. Was pas 54 jaar. :( . Ben benieuwd of deze (lagere ) leeftijd ook in cijfers genoemd gaat worden.

Als de broer van de buurman van je collega daadwerkelijk aan corona is overleden dan wordt hij in de cijfers meegenomen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 16:27

Ik moest boodschappen doen. Nog steeds mensen die met meerdere personen liepen gewoon door de stad. Wel heel raar in de supermarkt met alle nieuwe regeltjes. Karren werden wel schoongemaakt. Broodjes per stuk verpakt
Laatst bijgewerkt door purny op 20-03-20 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 16:28

Op mijn werk gaan we eind volgende week 10.000 mondkapjes binnen krijgen *\o/* en dan in de dagen erna ook telkens 10.000 tot een totaal van 100.000 kapjes.
De eerste bestelling van ziekenhuis is al binnen. Nu eerlijk gaan verdelen, want als ze weten dat je er 10.000 binnen krijgt, dan willen ze ook meteen alles kopen -O- .

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 16:30

Tja, ik moet morgen ook boodschappen doen, man gaat mee, die doet de boodschappen voor zijn moeder.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 16:30

Waar komen die kapjes vandaan Isa?

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 16:32

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 16:34

Scum schreef:
Waar komen die kapjes vandaan Isa?

China

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 16:42

XladyX schreef:
_Penotti schreef:

En dat terwijl de meeste agrariërs op dit moment juist bezig zijn met het voorbereiden van het land (aka 'veel uitstoot'produceren). Boeren reduceren terwijl er nu, juist door het virus, weer knalhard duidelijk wordt wat de meeste uitstoot veroorzaakt en hoe ontzettend belangrijk deze sector onder andere is.

Maargoed dat is een off topic discussie. Hoe gaat het met onze besmette bokkers? Raket en Chidren?

Nog steeds ziek. Hoofdpijn en misselijkheid nemen af. Maar nu word ik weer benauwder. Ben nu 2 weken besmet bevonden. We hebben er maar een taartje op gegeten.
Ik hou het nog vol. Maar heb nu al bijna 3 weken klachten. Dus geduld raakt op.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 16:42

Marie_Anne schreef:
Testcapaciteit coronavirus in gevaar door tekort aan laboratoriummateriaal - https://nos.nl/l/2327746
Er is een tekort aan allerlei materialen voor het testen. En er wordt nu al weinig getest...

Ergo; het aantal bevestigde gevallen is volstrekt misleidend. Immers wie niet getest wordt heeft het niet....

Ik heb inmiddels een doos wijn met quinine besteld ;)
Was hier vroegah tegen malaria en ers is nog één bodega die het produceerd.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 20-03-20 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 16:43

raket schreef:
Nog steeds ziek. Hoofdpijn en misselijkheid nemen af. Maar nu word ik weer benauwder. Ben nu 2 weken besmet bevonden. We hebben er maar een taartje op gegeten.

Vreselijk dat het zo lang duurt. Het duurt in iedergeval langer dan een normale griep. Ik hoop zo dat je snel weer beter wordt. Alleen al om dit te voorkomen blijf ik al binnen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 16:46

Marie_Anne schreef:
sureido schreef:
Natuurlijk als dit voorbij is gaat iedereen op dezelfde hand weer verder maar voor nu kan ‘het klimaat’ wel even ademhalen.

Ik las laatst juist dat de lucht wel schoner is, maar dat de invloed op het klimaat nog klein is.
https://nos.nl/l/2327485

Van die schone lucht merk ik eigenlijk ook nog niet veel, ik woon vlakbij een snelweg en die klinkt nou niet veel stiller dan voorheen. Ik vind het hier in de stad nog best druk met auto's, niemand gaat meer met ov.

Aan de andere kant produceren we flink afval door Corona. Heel veel plastics en wegwerp voorzorgsmaatregelen. En markten die instorten (bloemenhandel enz)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 16:48

Marie_Anne schreef:
In de liveblog van de NOS lees ik dat de Kindertelefoon en Meldpunt veilig thuis nu meer berichten krijgen over huiselijk geweld. Wat een naar bijverschijnsel van deze maatregelen ;( .
https://nos.nl/l/2327693

Klopt, ik werk voor de jeugdzorg en wij waren maandag direct al heel preventief bezig om de kwetsbare gezinnen in beeld te krijgen. Niet elke thuissituatie is zo fijn dat je ze even 3 weken met elkaar kan opsluiten...

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 16:52

Jessix schreef:
Marie_Anne schreef:
In de liveblog van de NOS lees ik dat de Kindertelefoon en Meldpunt veilig thuis nu meer berichten krijgen over huiselijk geweld. Wat een naar bijverschijnsel van deze maatregelen ;( .
https://nos.nl/l/2327693

Klopt, ik werk voor de jeugdzorg en wij waren maandag direct al heel preventief bezig om de kwetsbare gezinnen in beeld te krijgen. Niet elke thuissituatie is zo fijn dat je ze even 3 weken met elkaar kan opsluiten...

Daar zitten wij op school ook heel erg mee. Moeten we kinderen gaan opvangen die helemaal niet 24 uur per dag thuis kunnen zitten?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 16:54

Loretta schreef:
raket schreef:

Vreselijk dat het zo lang duurt. Het duurt in iedergeval langer dan een normale griep. Ik hoop zo dat je snel weer beter wordt. Alleen al om dit te voorkomen blijf ik al binnen.

Niet wachten tot je extreem benauwd bent en op tijd weer aan de bel trekken. Het is bij sommige gevallen zo dat na een paar weken de longontsteking komt dus jezelf goed temperaturen en het zekere voor het onzekere nemen.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 16:55

Ik begrijp de cijfers van het RIVM niet helemaal, maar misschien denk ik verkeerd en kan iemand mij even helpen?

Op het RIVM staat 2994 mensen besmet, als ik dan kijk op deze website:
https://www.arcgis.com/apps/opsdashboar ... 4029bf6251
Ook 2994 mensen besmet. De aantallen dus gelijk.
Op die website staat bijvoorbeeld bij gemeente Kampen 5 besmettingen, gemeente Zwartewaterland: 9

Maar als ik kijk op de website van GGD IJsselland zijn dat de cijfers van gisteren (19-03-2020)
Lopen dan zowel de RIVM als arcgis een dag achter qua cijfers?

Vandaag meldt GGD IJsselland namelijk
Kampen: 8
Zwartewaterland: 12

BigOne

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 16:56

Niet alle lijsten worden direct geüpdatet.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 16:59

Mjetterd schreef:
Ik begrijp de cijfers van het RIVM niet helemaal, maar misschien denk ik verkeerd en kan iemand mij even helpen?

Op het RIVM staat 2994 mensen besmet, als ik dan kijk op deze website:
https://www.arcgis.com/apps/opsdashboar ... 4029bf6251
Ook 2994 mensen besmet. De aantallen dus gelijk.
Op die website staat bijvoorbeeld bij gemeente Kampen 5 besmettingen, gemeente Zwartewaterland: 9

Maar als ik kijk op de website van GGD IJsselland zijn dat de cijfers van gisteren (19-03-2020)
Lopen dan zowel de RIVM als arcgis een dag achter qua cijfers?

Vandaag meldt GGD IJsselland namelijk
Kampen: 8
Zwartewaterland: 12

Het loopt niet geheel synchroon. Als er nu mensen ziek worden of overlijden komen ze morgen pas bij de update.
En ik verwacht dat wanneer gegevens pas later op de ochtend bekend worden bij de plaatselijke GGD's dat deze misschien ook niet op tijd bij het RIVM door komen voor de update van 14:00.