Dingen die je je afvraagt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 21:04

Chasey schreef:
Ik denk dat als je puur van de natuur leeft er lang niet zo veel ziektes zijn. We eten tegenwoordig 'troep', wat niet bevorderlijk is voor je lichaam.
Al die e-nummers zijn onze darmen niet op berekend.

E-nummers zijn goedgekeurd met een reden, beter onderzocht dan gewone voedingsmiddelen en je zal nooit de maximumdosis binnen kunnen krijgen ;)

Veel zijn ook natuurlijk of komen in natuurlijke producten voor.

Alles is in principe giftig. Als je 10l water op een dag drinkt, ga je ook dood aan watervergiftiging.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 21:07

Chasey schreef:
Ik denk dat als je puur van de natuur leeft er lang niet zo veel ziektes zijn. We eten tegenwoordig 'troep', wat niet bevorderlijk is voor je lichaam.
Al die e-nummers zijn onze darmen niet op berekend.

Toch is er wel ergens vooruitgang geboekt (als je het zo wil noemen, met al die overbevolking op de aarde), want we worden steeds ouder, dus zo ongezond kan het allemaal ook niet zijn. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 21:08

Waarom we meer betalen voor een flesje bronwater dan voor een liter melk...

Anniek22

Re: Dingen die je je afvraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 21:16

Vroeg me af hoe het leven er over 40 jaar uitziet als we geen olie meer hebben? :-/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 21:22

Anniek22 schreef:
Vroeg me af hoe het leven er over 40 jaar uitziet als we geen olie meer hebben? :-/

Aangezien we ontzettend afhankelijk van olie zijn geworden, denk ik dat het behoorlijk 'armoedig' gaat worden in het begin en veel geweld op straat.
Uiteindelijk leren we er wel mee omgaan.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 21:22

Als alle olie opgestookt zou zijn, is er geen zuurstof meer - en dus geen leven.

(Nee, helaas: dit is geen grap. In de oersoep zat geen zuurstof, die is gemaakt door al die planten die nu steenkool, bruinkool, olie, aardgas etc etc zijn. Als we alle delfstoffen verbranden, raakt de zuurstof op.)

Gelukkig is dat niet nodig: per dag komt er genoeg zonne energie om een jaar lang alle industriële activiteiten te laten draaien.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 21:27

Zuurstof komt van bomen en van de oceaan vandaan. Die oude fossielen hebben t misschien gecreëerd, maar maken het nu niet meer. Het is immers dood.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 21:28

Janneke2 schreef:
Als alle olie opgestookt zou zijn, is er geen zuurstof meer - en dus geen leven.

(Nee, helaas: dit is geen grap. In de oersoep zat geen zuurstof, die is gemaakt door al die planten die nu steenkool, bruinkool, olie, aardgas etc etc zijn. Als we alle delfstoffen verbranden, raakt de zuurstof op.)

Wut? Op het moment dat alle olie of andere fossiele brandstoffen op zijn blijven boven en plantjes gewoon bestaan. En laten nou net bomen en andere groene plantjes zuurstof maken door CO2 om te zetten.
Pas op het moment dat we geen licht meer hebben (zon is 'op') denk ik dat we echt gedoemd zijn :')

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 21:30

amoj schreef:

Waarom we überhaupt betalen voor flesje bronwater..
Kraanwater is veel goedkoper en wordt beter gecontroleerd. :+

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 21:37

Hoezo kunnen wij ons zo "hechten" aan bijvoorbeeld een knuffel? Ik heb veel knuffels gehad in mijn leven, maar mijn aller eerste knuffel heb ik nog steeds en die gaat ook nooit weg :+ Waarom is dat? Waarom heeft zo'n ding zo veel waarde? :+

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 21:50

amoj schreef:

Om 2 redenen:
- We hebben een melkoverschot waardoor melk verschikkelijk goedkoop is.
- "Bron"water van Spa komt bijvoorbeeld uit Spa's eigen bron. Het water wat uit die bron komt word daar gebotteld en vanuit daar verder verwerkt. Wat betekend dat het water helemaal vanuit België hier heen word gehaalt, zodat jij extra mag gaan betalen voor oa vervoerskosten. Bron

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 21:57

Esmee_98 schreef:
Hoezo kunnen wij ons zo "hechten" aan bijvoorbeeld een knuffel? Ik heb veel knuffels gehad in mijn leven, maar mijn aller eerste knuffel heb ik nog steeds en die gaat ook nooit weg :+ Waarom is dat? Waarom heeft zo'n ding zo veel waarde? :+

Het was bet interressant om dit even te Googlen, ik denk dat deze site je antwoord zal geven op je vraag :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 22:03

Free2 schreef:
Bah bah een pissebed als huisdier..

Trouwens nog iets dat ik me afvraag: Bestaat er iets als een morning-afterpil of opzettelijke abortus voor paarden? Voor als een merrie per ongeluk gedekt zou worden en de eigenaar wil geen veulen?

En nee ik ben dat absoluut niet van plan om met een paard te doen maar ik kwam erop doordat ik vannacht droomde dat mijn paard opeens drachtig was :+

Dat kan door een paard hengstig te spuiten. Je kunt ook spuiten om de eisprong af te dwingen en de dierenarts kan een eitje wegknijpen na 14 dagen. Later kan het ook nog weggehaald worden maar kost het veel meer moeite.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 22:09

Steeph schreef:
Esmee_98 schreef:

Het was bet interressant om dit even te Googlen, ik denk dat deze site je antwoord zal geven op je vraag :)

Interressant zeg! :j :D

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 01:12

Steeph schreef:
Esmee_98 schreef:

Wat een interessant antwoord :)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 07:08

Sjolvir schreef:
amoj schreef:

Eisen voor kraanwater in NL zijn ook een stuk strenger dan die voor bronwater :j Er mogen veel minder bacteriën in zitten.

LisannePruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 08:37

Janneke2 schreef:
LisannePruts schreef:
Wat als de mensheid meer als de natuur zouden leven in de zin van alleen de sterkste overleven?

Dat er nog wel paracetemol is en ibuprofen etc maar geen operatie's en tandartsen meer zijn..

Zou de wereld er dan een stuk beter of slechter aantoe zijn? Zouden we dan een sterkere maatschappij hebben? En zouden we meer welvaart hebben omdat we geen ziektekosten meer hoefen te betalen en de overheid geen ziekenhuizen meer?
Misschien een rare vraag misschien ook niet maar ik loop er al een tijdje mee rond :o

Hm, most interesting....!!!
Het zou dus betekenen dat je 'ouderwets' sterft aan blindedarmontsteking, roodvonk, pokken, wotelkanaalinfectie, etc. Bevallen is een groot risico.

Darwinisme rules: hele families zouden sterven aan die blinde darm, etc. Tot op zekere hoogte: "daarmee houd je de sterksten over". (Nu ja, de oersterke boerenfamilie waar mijn paard staat: iedereen daar leeft zonder blinde darm.)

Maar zou het echt leuker zijn?
Tot de uitvinding van de waterleidingen (plm 1850) en anti biotica (plm 1943) was kindersterfte redelijk normaal. Nu is het een ramp. Natuurlijk was het destijds verdrietig, maar het was normaal.
Mensen waren niet per definitie keihard voor elkaar, maar wellicht dat als je als moeder al je 4 kinderen naar het graf hebt gebracht, je daarna toch maar weinig mededogen meer kunt opbrengen....

....maar de mens is nieuwsgierig en probeert dingen uit: "kunnen we met onze grijs/roze cellen het sterven aan blindedarm terugdringen? "

Maar we hebben tegenwoordig zoo veel om mensen die eigenlijk dood moeten zijn in leven te houden..
Zuurstof, coma van die bloedmachine's als je nieren niet goed werken..

Oke natuurlijk gun je niemand de dood maar zou de maatschappij niet een stuk welvarender worden zonder die hele grote ingrepen?

En dan heb ik nog een vraag waar ik al 2 jaar mee rond loop.
Wat als koeien slimmer waren geweest dan de mensheid hoe zou ons leven er dan uitzien? Staan wij dan in een wei en halen ze dan bij ons melk weg? :') En zouden koeien dan ook op twee poten lopen?

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 09:03

Dat laatste is echt ver gezocht :')
Ik denk niet dat wij als koeien zouden leven, we eten van nature geen gras en staan niet op 4 benen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 09:18

Een koe is net zo slim als een paard :)

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 09:20

LisannePruts schreef:
Wat als koeien slimmer waren geweest dan de mensheid hoe zou ons leven er dan uitzien? Staan wij dan in een wei en halen ze dan bij ons melk weg? :') En zouden koeien dan ook op twee poten lopen?

Planet of the Cows :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 11:25

LisannePruts schreef:

Toevallig denk ik hier ook wel eens over na, hoewel niet perse met koeien. Ik vraag me eerder af of er ooit een diersoort boven ons komt te staan (en dan denk ik eerder aan een primaat dan koeien :+), en of we dan als vee zouden worden gehouden.
Helaas, ik weet er geen antwoord op.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 11:30

LisannePruts schreef:
Wat als de mensheid meer als de natuur zouden leven in de zin van alleen de sterkste overleven?

Dat er nog wel paracetemol is en ibuprofen etc maar geen operatie's en tandartsen meer zijn..

Zou de wereld er dan een stuk beter of slechter aantoe zijn? Zouden we dan een sterkere maatschappij hebben? En zouden we meer welvaart hebben omdat we geen ziektekosten meer hoefen te betalen en de overheid geen ziekenhuizen meer?
Misschien een rare vraag misschien ook niet maar ik loop er al een tijdje mee rond :o

Hm, most interesting....!!!
Het zou dus betekenen dat je 'ouderwets' sterft aan blindedarmontsteking, roodvonk, pokken, wotelkanaalinfectie, etc. Bevallen is een groot risico.

Darwinisme rules: hele families zouden sterven aan die blinde darm, etc. Tot op zekere hoogte: "daarmee houd je de sterksten over". (Nu ja, de oersterke boerenfamilie waar mijn paard staat: iedereen daar leeft zonder blinde darm.)

Maar zou het echt leuker zijn?
Tot de uitvinding van de waterleidingen (plm 1850) en anti biotica (plm 1943) was kindersterfte redelijk normaal. Nu is het een ramp. Natuurlijk was het destijds verdrietig, maar het was normaal.
Mensen waren niet per definitie keihard voor elkaar, maar wellicht dat als je als moeder al je 4 kinderen naar het graf hebt gebracht, je daarna toch maar weinig mededogen meer kunt opbrengen....

....maar de mens is nieuwsgierig en probeert dingen uit: "kunnen we met onze grijs/roze cellen het sterven aan blindedarm terugdringen? "[/quote]

Maar we hebben tegenwoordig zoo veel om mensen die eigenlijk dood moeten zijn in leven te houden..
Zuurstof, coma van die bloedmachine's als je nieren niet goed werken..

Oke natuurlijk gun je niemand de dood maar zou de maatschappij niet een stuk welvarender worden zonder die hele grote ingrepen?

[/quote]

Qua geld zal het vast wel een besparing zijn.

Maar ik wens niet in zo'n wereld te leven! !

De mens hoort de maat der dingen te zijn en het geld "en hoe doen we dit allemaal met de beperkte middelen" komt daarna.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 15:10

Janneke2 schreef:

Gelukkig is dat niet nodig: per dag komt er genoeg zonne energie om een jaar lang alle industriële activiteiten te laten draaien.

leuke bedachte theorie..
maar fosiele brandstoffen produceren geen zuurstof..
De fosiele brandstoffen zijn restanten van wat ooit zuurstofproducerende organismen waren..

De oersoep bevatte ook geen planten die nu fosiele brandstoffen waren, die kwamen pas veel later in het spel.. de blauwalgen worden verondersteld de eerste zuurstofproducerende organismen te zijn geweest.

Als je alle zuurstofproducerende organismen zou doden, dan is er geen zuurstof meer..
als je de fossiele brandstoffen opgebruikt, dan zijn er simpelweg geen fosiele brandstoffen meer

de enige gevolgen daarvan zijn materialistisch.. velen verliezen hun baan (immers velen zijn direct of indirect afhankelijk van fosiele brandstoffen om te werken.. kijk maar eens wat er allemaal gemaakt wordt, vervoerd wordt, buiten nog de boorders zelf)..

voordeel is dat de mensheid verplicht wordt alternatieven te gebruiken..

maar zuurstof staat er helemaal buiten.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 15:20

Sjolvir schreef:
amoj schreef:

:j :j

en het meest grappige is..
het wordt uit hetzelfde waterveld getapt als bronwater..

aan bronwater worden veel minder kwaliteitseisen gehangen dan aan kraanwater.
en toch betalen we graag goudgeld voor een flesje vol van iets dat ook gewoon uit de kraan komt

nog vreemder is mineraalwater, hier is helemaal geen wetgeving voor wat betreft de hoeveelheid zouten en mineralen die erin zitten.. En dan te bedenken dat een overvloed van zouten en mineralen helemaal niet zo goed is voor ons lichaam.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 16:27

Zouten snap ik, maar waarom zouden mineralen niet goed zijn? Deze plas je gewoon weer uit toch? :)