Ik ga binnenkort op mezelf wonen! Wie nog meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bloempotje

Re: Ik ga binnenkort op mezelf wonen! Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 21:22

Wat sparen jullie gemiddeld nog per maand? Ik wil het liefst zo veel mogelijk sparen maar wil wel gewoon lekker boodschappen kunnen doen wanneer ik daar zin in heb of is een keertje weg kunnen oid :) . Ik heb geen idee wat realistisch is. Ik probeer zelf gemiddeld maandelijks zo'n 20% van mijn loon te sparen maandelijks. (Liever nog meer maar dat moet ook haalbaar zijn me alle kosten :Y) )

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 21:24

20% zou ik nooit redden met de huurprijzen hier, 10% zou al veel zijn denk ik. :=

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 21:30

Ik zet maandelijks €200,- opzij.
Maar ik rook niet, drink zelden, ga eigk nooit uit, ga dit jaar voor het eerst weer op vakantie, heb geen dure hobby's en geef weinig om luxe. :)
De dierenartskosten van de kat worden overigens betaald van het spaargeld, net als de 2x per jaar shoppen en vervanging/aanvulling van apparatuur/meubilair en ga zo maar door.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 21:31

Nu we nog met de verbouwingen bezig zijn spaar ik niks, de bedoeling is om daarna 200€ per maand te sparen.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 21:37

Houden jullie dat ook nog op een bepaalde manier bij? Ik maak nu gewoon geld over naar een rekeninh voor de vaste lasten en daarna geld naar mijn spaar. Het overige is dan voor boodschappen, benzine etc. Voor mijn kat wil ik denk ik een contant potje gaan maken waar ik maandelijks wat in stop voor voeding etc. (Om het overzichtelijk te houden).

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 21:50

Ik hou in een schriftje bij wat ik uitgeef en wat er binnen komt. Even om te zien wat ik kan hebben qua huur etc. Maar denk dat ik het wel bij blijf houden, zie je ook waar alles blijft en waar je eventueel op kunt besparen.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 21:53

De vaste lasten (huur, verzekering etc) worden automatisch overgemaakt, idem voor het spaargeld en mijn wekelijkse leefgeld.
Heb dus een aparte rekening voor mijn leefgeld, zodat ik niet zomaar aan de rest kan komen. :)

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 21:58

Dat in een schriftje bijbouden is ook wel handig!
Ik wilde dit graag met excel maar heb dit niet op mijn laptop. Nooit aan gedacht dat het ook met een schriftje kan :+ .

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 22:07

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 22:25

xChantal94 schreef:
Dat in een schriftje bijbouden is ook wel handig!
Ik wilde dit graag met excel maar heb dit niet op mijn laptop. Nooit aan gedacht dat het ook met een schriftje kan :+ .

Schrijft net even wat sneller weg dan dat je continue je laptop op moet gaan starten voor excel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 23:19

lor1_1984 schreef:
_Karlijn schreef:
Ik heb wel eens gelezen (ik geloof op de site van het nibud, dus wel een betrouwbare bron) dat je huur het beste maximaal 1/3e van je inkomen kan zijn. Dus als dat je enige inkomst is, gaat het wel krap worden om jezelf te kunnen onderhouden.

Dat is ook echt haalbaar als je een uitkering hebt... :Y)
Ik ontvang ong hetzelfde als [naam] gaat ontvangen en betaal €650,- inc g/w/e voor een bovenwoning.
Goedkoper is particulier niet of nauwelijks te vinden tenzij je voor een (studenten)kamer gaat.
Ong de helft van mijn inkomen (ex toeslagen) gaat dus naar mijn woning, gelukkig krijg ik maximum huur- en zorgtoeslag. :)

Ik heb dan alleen huur , met g w e ben ik dan rond de 750 kwijt

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 01:39

zeker weten dat je met zo'n hoge huur recht hebt op huurtoeslag?
Ik kreeg nl te horen dat de grens op ong €480,- à €500,- kale huur lag. :)

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 01:54

Hoi allemaal! Ik ben het topic een beetje uit het oog verloren, sorry!

Zelf hebben wij ook de hema handdoeken. Ik vind ze heerlijk. Ze zijn stevig, warm en waren niet duur. Ik zweer erbij :').
Rebecca: ik ken jou voornamelijk uit dit topic (en andere topics) doordat je veel over geld praat, omdat je vaak geldtekort hebt en bepaalde dingen daardoor niet kon/kan kopen.
Dit is absoluut niet banketstaaf bedoeld, maar het valt mij op. Over je vraag om dan naar een woning te gaan die zoveel duurder is en met 4 slaapkamers, terwijl je alleen bent, kan ik dan ook alleen maar zeggen dat mij dat niet slim lijkt. Je kan beter kijken voor wat kleiners en goedkopers en dan wat meer in de maand te besteden hebben voor jezelf.
xChantal94 schreef:
Wat sparen jullie gemiddeld nog per maand? Ik wil het liefst zo veel mogelijk sparen maar wil wel gewoon lekker boodschappen kunnen doen wanneer ik daar zin in heb of is een keertje weg kunnen oid :) . Ik heb geen idee wat realistisch is. Ik probeer zelf gemiddeld maandelijks zo'n 20% van mijn loon te sparen maandelijks. (Liever nog meer maar dat moet ook haalbaar zijn me alle kosten :Y) )

Ik heb op mijn spaarrekening allemaal spaardoelen waar geld op staat. Per maand heb ik voor alles een vast bedrag. Zo heb ik niet alleen een eigen risico pot, maar ook voor de kat, brommeronderhoud, schoenen, kapper etc. Om er goed zicht op te houden en niet voor onverwachtse kosten te komen. Echt sparen daarnaast heeft voor mij dan ook geen hoge prioriteit. Wat er overblijft in een maand gaat daarheen. Dat wisselt dus heel erg! :)

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 07:50

Ik ga vanavond is kijken wat ik met internet bankieren kan. Daarop kan ik geloof ik zonder kosten meerdere rekeningen openen. Heb daar dan enkel geen betaalpas van. Dus dan moet ik het gewoon over maken op het moment dat ik het nodig heb :) . Dan ks het wel veel meer overzichtelijk dan x bedrag op eén rekening en kijk maar wat waarvoor is :+ .

Moet weer zeggen dat ik voor de kapper, kleding etc niet apart 'spaar'. Ik koop niet vaak wat nieuws dus voor die keren spreek ik dan mijn sparrekening aan. Even kijken of ik daarin wat kan veranderen :) .

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 08:17

Ooh mn ouders hebben gister gezegd dat zij de rekening van de CV betalen. Hoe lief is dat! <3

Shivatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 10:54

_Karlijn schreef:
Misschien kun je hier iets mee Rebecca? http://service.nibud.nl/tools/huurwijzer-huiswaarts/#/panel1

Op zich natuurlijk een handige tool, maar als ik dit doe kom ik ook in 'donkerrood' uit.
Terwijl ik met mijn inkomen natuurlijk huurtoeslag krijg. En ik ben in staat om leuke dingen te doen en ook met enige regelmaat te sparen.

Shivatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 11:02

Ik probeer elke maand een vast bedrag te sparen, maar dat lukt niet altijd natuurlijk. Afgelopen twee maanden heb ik mijn gemeentelijke belastingen in twee keer betaald en dan blijft er natuurlijk niks over helaas.

Ik heb ook geen specifieke doelen, ik spaar op twee rekeningen. Een is voor onverwachte uitgaven, de andere voor leuke dingen, festivals, kleding, noem maar op.

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 22:38

Ik had een heel mooi excel bestand gemaakt om de lasten bij te houden maar het is mij teveel moeite om telkens dat bestand te openen dus ik ga denk ik ook maar over op een schriftje.

Ik hou inmiddels wel maandelijks mn meterstanden bij.

Sparen uhm doe ik tussen de 300 a 500 per maand. Rook niet, drink nauwelijks, ga niet uit, doe wel leuke dingen maar let Ik erg op mn boodschappen. Mn baan betaald eigenlijk wel prima al heb ik ook een hoop vaste lasten. :-)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 07:16

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 07:25

Iemand ervaring met deze handdoeken? Wilde voor die van de hema gaan maar als deze goed zijn is het natuurlijk een koopje.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 07:27

Ik hoor altijd dat Walra een goed merk is, heb er zelf echter geen ervaring mee. :)

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 08:11

Wij hebben thuis theedoeken van walra die mijn ouders hebben gekregen toen ze gingen trouwen. 26 jaar oud dus en nu beginnen ze te verslijten... dus best wel degelijk!

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 09:39

Oh oh,ik ben dom. Laat m'n (glazen) potje dag crème vallen. Paf, gat in mn nieuwe wastafel :7

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 14:14

Ai zonde!

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 00:02

Oeps dat is erg balen! :\