Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
geertje3 schreef:wij hebben laatst nog een koe weg moeten doen vanwege haar leeftijd. deze koe was 16 jaar, en was op, ze kon niet meer.
wat meot je dan doen?
iemand suggesties!!!
Huertecilla schreef:Je haalt weer een groot aantal zaken door elkaar Aldil.
Jagen met/zonder vergunning verschilt alleen in het feit dat voor de vergunningen het jachtrecht geld betaald is.
Verder is dat waarvoor wel/geen verguning gegeven wordt bepaald door de wet en die is in alle landen anders.
In NL is (was destijds) voor fretteren geen vergunning nodig, alleen toestemming van de grondeigenaar.
Ik heb hier een boekje over geschreven![]()
Waar ik nu woon kan ik zó toestemming halen om met lange honden op hazen te gaan jagen. Idem voor mijn bogen, wel/niet te paard.
Dit http://www.mijnalbum.nl/Foto-ADRD4NOF.jpg is een kiek van mij in een natuurbeschérmingsproject. In het kader van dit en andere projecten heb ik ook met veel jagers gesproken. Ik heb respect gekregen voor de professional en de rest![]()
Ik spreek hier dágelijks jagers en heb een heel goede relatie met verschillende jachtopzichters.
Jíj Aldil, kijkt alleen vanuit het perspectief van plezierjagers. Er is meer![]()
Daarom 'jaag' ik hier alleen op ratten en dat dan nog náást een lijst van beschermende maatregelen voor slangen welke de natuurlijke vijand van die ratten zijn.
hc
Citaat:Verder is dat waarvoor wel/geen verguning gegeven wordt bepaald door de wet en die is in alle landen anders.
Citaat:Jagen met/zonder vergunning verschilt alleen in het feit dat voor de vergunningen het jachtrecht geld betaald is.
Adil18 schreef:Dan heb je nog de dieren die onder schadebestrijding vallen, als kraaien, konijnen en duiven. Die worden dus 'beheerd' om schade te voorkomen.
fojoe schreef:Adil18 schreef:Dan heb je nog de dieren die onder schadebestrijding vallen, als kraaien, konijnen en duiven. Die worden dus 'beheerd' om schade te voorkomen.
ik vind het heerlijk om de wilde konijnen die onze weide wonen 's ochtends en 's avonds te zien rondhuppelen.
een ecologische boerderij in de buurt zet gaas rond de slaplantjes om die te beschermen tegen de konijnen.
werkt prima, de kroppen sla zijn![]()
ipv. alles te doden wat een potentieel gevaar voor je gewassen vormt, kan je de gewassen ook ánders beschermen, diervriendelijk en milieuvriendelijk![]()
nogmaals, ik heb hoegenaamd niets tegen jagers die op een verantwoorde manier wild oogsten, zoals jouw vader blijkbaar doet.
beheer van fauna en flora vind ik ook geen probleem, we zitten nu eenmaal in een kromgetrokken ecologische situatie.
alleen lijk jij te denken dat de natuur de mens, en dan met name de jagers, nodig heeft om te overleven.
volgens mij ben jij het dan die doordraaft, de natuur kan zich prima alleen redden
fojoe schreef:Adil18 schreef:Dan heb je nog de dieren die onder schadebestrijding vallen, als kraaien, konijnen en duiven. Die worden dus 'beheerd' om schade te voorkomen.
ik vind het heerlijk om de wilde konijnen die onze weide wonen 's ochtends en 's avonds te zien rondhuppelen.
een ecologische boerderij in de buurt zet gaas rond de slaplantjes om die te beschermen tegen de konijnen.
ipv. alles te doden wat een potentieel gevaar voor je gewassen vormt, kan je de gewassen ook ánders beschermen, diervriendelijk en milieuvriendelijk![]()
nogmaals, ik heb hoegenaamd niets tegen jagers die op een verantwoorde manier wild oogsten, zoals jouw vader blijkbaar doet.
beheer van fauna en flora vind ik ook geen probleem, we zitten nu eenmaal in een kromgetrokken ecologische situatie.
alleen lijk jij te denken dat de natuur de mens, en dan met name de jagers, nodig heeft om te overleven.
volgens mij ben jij het dan die doordraaft, de natuur kan zich prima alleen redden
Huertecilla schreef:Inderdaad is de ´jacht´ alleen ´nodig´ om een scheve situatie in stand te houden.
De overheid en grondeigenaren buiten dit fiancieel uit door dit te verpachten.
Degenen die het ´jacht´recht pachten vinden het nodig om hun hobby te rechtvaardige met schijnargumenten. Dát, het willen rechtvaardigen met schijnargumenten = hypocriet.
Adil18 schreef:Jammer dat jij het laatste zo ziet...Als het grootste natuurreservaat ter wereld ondersteuning nodig heeft van menselijke had
Adil18 schreef:Maar vertel, wat is er hypocriet aan mensen die geld betalen om dieren dood te schieten (zie verhaal hierboven).
Adil18 schreef:Het is hyporcriet van andere mensen dat jagers moeten betalen om de rotzooi van de mensheid op te ruimen, dat mag je van mij hypocriet noemen, de rest gaat niet op...
fojoe schreef:een ecologische boerderij in de buurt zet gaas rond de slaplantjes om die te beschermen tegen de konijnen.
ipv. alles te doden wat een potentieel gevaar voor je gewassen vormt, kan je de gewassen ook ánders beschermen, diervriendelijk en milieuvriendelijk
Huertecilla schreef:NL is in cultuur gebracht landschap waar een aantal wilde dieren proberen te overleven.
Er is tussen mens en wild dier geen enkel natuurlijk evenwicht omdat de mesn meer 'ruimte' opeist.
Om het onnatuurlijk 'evenwicht' te bewaren moeten de dieren 'beheerd' worden.
Het is financieel lucratief om dat beheer te verpachten.
Dat noemt men 'jacht'.
Ik vind dit hypocriet van de mensen die geld betalen om de dieren dood te schieten.
Huertecilla schreef:Adil18 schreef:Jammer dat jij het laatste zo ziet...Als het grootste natuurreservaat ter wereld ondersteuning nodig heeft van menselijke had
Dat heeft het níet.
Het is de visie van de jagers en de omliggende grootgrondbezitters dat het ´beheer´ nodig heeft.
Dat is niet hetzelfde.
De natuur heeft geen beheer nodig, dat is de essentie van natuur.
Enige inhoudelijke kennis van het beschermingsbeleid van wolven en beren in europa geeft veel inzicht in de rol van jagers en de perceptie van wat ´nodig´ is door de mens.
In de totaal verstoorde scheve situatie van de ménselijk inrichting van de wereld is enig wildbeheer ´nodig´ omdat de mens ´last´ ervaart.Dit heeft NIETS met natuur van doen maar alleen met cultuur.
Onder de meest invloedrijke natuurbeheerders van europa mag Felix Rodrigues de Fuente gerekend worden en deze man jaagde ook.
Hij verwoord ondanks dat zijn werk al oud is telkenmale het conflict tussen mens en cultuur. Dat is waar de ´jacht´ zich handhaaft.
Hij heeft zich ook enorm ingezet voor reservaten en het opleiden van jagers opdat ze roofdieren niet als concurrenten zagen bijvoorbeeld.
Helaas is zijn werk nog steeds actueel![]()
hc
Huertecilla schreef:Adil18 schreef:Maar vertel, wat is er hypocriet aan mensen die geld betalen om dieren dood te schieten (zie verhaal hierboven).
Dat ze doorgaans roepen dat het voor de natuur nodig is. Dat het een goéd doel heeft. Dat heeft het niet. Het is business.
Niets mis mee, doch maak er niets anders van; dát is hypocriet![]()
hc
Nicolletje schreef:Huertecilla schreef:NL is in cultuur gebracht landschap waar een aantal wilde dieren proberen te overleven.
Er is tussen mens en wild dier geen enkel natuurlijk evenwicht omdat de mesn meer 'ruimte' opeist.
Om het onnatuurlijk 'evenwicht' te bewaren moeten de dieren 'beheerd' worden.
Het is financieel lucratief om dat beheer te verpachten.
Dat noemt men 'jacht'.
Ik vind dit hypocriet van de mensen die geld betalen om de dieren dood te schieten.
Helemaal mee eens.
Ook is er imo een verschil tussen jagen in Nederland en jagen in het buitenland. Jagen in Nederland is gewoon nodig omdat de meerderheid van de mensen hier de natuur als 'hinderlijk' begint te ervaren zodra ze in het zwembad gaan zwemmen of in de keurig aangelegde achtertuin staan te knabbelen.
In de mooiste 'jacht' gebieden in Tsjechië, Slowakije en Polen worden de jachtverenigingen gefinancierd door de plezierjagers. Om vervolgens hooi te kopen en de herten in de winter te voeren zodat er in de zomer een 'overschot' geschoten kan worden. O.a. door de lokale bevolking en door de mensen uit de stedelijke gebieden die er voor betalen. En die dan meteen hutjes kopen en huren en voor toerisme zorgen.
Als je in discussie gaat en zegt: ja maar dan moet je ze niet voeren dan roepen zij: ja maar dan gaan de herten naar andere gebieden en hebben wij niks meer!
Tja, waar gaat het dan om
Helaas als het erop neer komt ken ik echt weinig jagers en vissers die uiteindelijk niet gewoon puur om het vangen/ schieten jagen. Als ze de kans krijgen schieten ze het liefst een ijsbeer of een tijger neer, dat is stoer en meestal vinden ze wel weer een reden om het te rechtvaardigen. Of wolven. Zijn ze er eindelijk weer een beetje in Europa, is de jacht erop (en het kost een hoop geld als je dit wil doen...) ook alweer geopend.
Nicolletje schreef:Helaas als het erop neer komt ken ik echt weinig jagers en vissers die uiteindelijk niet gewoon puur om het vangen/ schieten jagen. Als ze de kans krijgen schieten ze het liefst een ijsbeer of een tijger neer, dat is stoer en meestal vinden ze wel weer een reden om het te rechtvaardigen. Of wolven. Zijn ze er eindelijk weer een beetje in Europa, is de jacht erop (en het kost een hoop geld als je dit wil doen...) ook alweer geopend.
Adil18 schreef:[
Je bent er blijkbaar nog nooit zelf geweest...
Adil18 schreef:terwijl er een verbod is op het jagen van tijgers en ijsberen
Nicolletje schreef:
Citaat:They report that the Polar Bear Census indicates that bear populations are at the highest levels ever
Adil18 schreef:ook weer een bedreiging kan vormen voor het verkeer.
Nicolletje schreef:Adil18 schreef:ook weer een bedreiging kan vormen voor het verkeer.
Welk verkeer, er zijn nieteens snelwegen daar. Ze rijden als idioten maar dat is een ander verhaal. Loslopende kinderen in die dorpjes zijn evengoed een bedreiging voor het verkeer want snelheid minderen kennen ze niet.
Sorry hoor maar bijvoederen en tegelijk neerschieten en dan zeggen dat het natuurbeheer is, kan ik niet helemaal verenigen in mijn hoofd.
Het geld van de jacht op ijsberen gaat trouwens allemaal in de zak van de inuits en de Canadese regering.
Je lijkt mijn ex wel, die was ook zo goedgelovig om te denken dat het geld van de jacht in het behoud van de ijsberen ging....
Citaat:En voeren in de winter is niet alleen eigen belang:
Huertecilla schreef:Adil, je roept telkens dat iemand met een andere argumenten er niets van weet terwijl je zelf slechts een éénzijdig beeld uit tweede en derde hand hebt. Jagers ergens anders vertellen jouw vader die jou verteld....
hc