Fotografie op Bokt een hype of overal?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Fotografie op Bokt een hype of overal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 12:54

Waar is die pinuts?

Nou idd sflj..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 12:59

Toch vind ik niet dat je je alleen met een opleiding een professionele fotograaf kan noemen.
Ervaring, kennis van de camera, creativiteit, unieke foto's maken en daarvan rond kunnen komen. Dat noem ik een professionele fotograaf. Ik ken er een aantal die geen opleiding hebben gedaan, maar wel fulltime fotograaf zijn.

Verder zijn er behalve complete opleidingen ook cursussen en workshops waar je heel veel van kunt leren.
Dat iedereen een camera koopt is geen probleem. Daar worden ze nou eenmaal voor gemaakt. En dat mensen een website maken en fotoshoots aanbieden zie ik ook het probleem niet van in. De goede fotografen onderscheiden zich toch wel.

Ik snap niet dat je daar over valt. Iedereen heeft toch het recht een hobby te hebben en die naar zijn/haar manier in te vullen? Ja, fotograferen is momenteel wel een hype. Maar niet alleen op bokt. En dat is toch alleen maar leuk? Knipoog

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 13:05

friese poort.. in friesland:) En ik geloof echt wel dat er meer scholen zijn die als opleiding fotografie hebben, waar je makkelijk in komt. Mbo opleidingen mogen namelijk niet veel mensen weigeren.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 13:20

Juul schreef:
Op die 2e zin ga ik maar niet eens in. En als we toch op de man gaan spelen: Leuk dat je dit zegt, maar komt een beetje arro over. Ik heb in jou laatste UK-topic ook gereageerd, en vond je foto's ook niet je van het. Dus. Denk even na voor je iets zegt. En smaak is persoonlijk, dat ook nog eens.

Als je zegt dat je er niet op ingaat, doe dat dan ook niet Knipoog
Krijg wel vaker te horen dat ik arrogant ben, jammer dan, dat is gewoon hoe ik ben.

Dat je mijn foto's niks vind hecht ik weinig waarde aan, mensen die ze gekregen en gekocht hebben zijn er superblij mee, en dat is waar het mij om gaat Lachen

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 13:27

ieder weer andere smaak he. Zo kan iemand ook blij zijn met minder goede fotos en daar wel de volle pond voor betalen. ( heb ik t niet over jou hoor patsur) Maar dat gebeurd. Ik denk maar zo: als de klant tevreden is, is het goed toch? het is zowiso gevaarlijk om op bokt neer te zetten dat de fotos van UK lang niet allemaal WAUW zijn, en kan hier de berichten dat zeer zeker begrijpen:) Mjah, wanneer iets goed, mooi is, verschilt per persoon. En ik denk dat al die mensen het ons moeilijker gaan maken om er tussenuit te springen, wat een uitdaging:D

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 13:27

Anoniem schreef:
Ik wil zeker meningen van anderen horen (anders open in dit topic niet), maar wat is er precies erg aan als ik m'n poot stijf houd? Het is mijn mening, mijn zicht in een bepaald iets. Moet daar door dit topic persé iets aan worden verandert?

Juul het is helemaal niet erg om je poot stijf te houden hoor, maar je komt aan mij over alsof je je gelijk wil krijgen terwijl iedereen
meningen heeft Knipoog

Aims

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 13:30

pinuts schreef:
ieder weer andere smaak he. Zo kan iemand ook blij zijn met minder goede fotos en daar wel de volle pond voor betalen. ( heb ik t niet over jou hoor patsur) Maar dat gebeurd. Ik denk maar zo: als de klant tevreden is, is het goed toch? het is zowiso gevaarlijk om op bokt neer te zetten dat de fotos van UK lang niet allemaal WAUW zijn, en kan hier de berichten dat zeer zeker begrijpen:) Mjah, wanneer iets goed, mooi is, verschilt per persoon. En ik denk dat al die mensen het ons moeilijker gaan maken om er tussenuit te springen, wat een uitdaging:D

Dat is juist mooi toch Haha! Als we allemaal van dezelfde soort fotos houden en als we allemaal dezelfde soort fotos maken springt niemand er uit! Juist door de diversiteit van alle fotos is fotografen leuk, hopen dat jou foto er uitspringt omdat je een keer wat anders hebt gedaan! En dan hopen dat er meerdere mensen zijn die het met je eens zijn Tong uitsteken
Zoals je zegt, daarom blijft het een uitdaging. Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 13:33

Sorry Lydia, maar daar ben ik echt niet op uit. Knipoog Wil je dat denken, prima.

Amanda over die opleiding ben ik het met je eens. Veel professionele fotografen hebben nieteens een opleiding gedaan.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 13:41

nou.. als je fotograaf als je baan wilt hebben, heb je toch vaak wel een opleiding nodig.. En dan kom je in een fotozaak terecht. Mag je pasfotos maken enz.. (gaap*) En dat is dan de ''professionele'' fotograaf. Of je kan er voor kiezen geen opleiding te volgen, en mooie fotos maken van aparte dingen enz.. en daar proberen geld uit te halen. (stel dat je dan ook heel goed bent, ben je dan ook proffesioneel? ..of meer artistiek?)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 13:45

pinuts schreef:
nou.. als je fotograaf als je baan wilt hebben, heb je toch vaak wel een opleiding nodig.. En dan kom je in een fotozaak terecht. Mag je pasfotos maken enz.. (gaap*) En dat is dan de ''professionele'' fotograaf. Of je kan er voor kiezen geen opleiding te volgen, en mooie fotos maken van aparte dingen enz.. en daar proberen geld uit te halen. (stel dat je dan ook heel goed bent, ben je dan ook proffesioneel? ..of meer artistiek?)

Ik vind een fotograaf professioneel als hij een aantal publicaties heeft gehad (in bekendere kranten, tijdschriften, enz.) of veel opdrachten heeft (bijvoorbeeld portretfotografie) en hier (deels) van kan leven. Wat wil zeggen: KvK inschrijving, belasting betaalt, enz.
Echt als baan zeg maar, parttime of fulltime.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 13:47

Dus niet als je wel je papiertje hebt, maar niet commerciel bent, en je fotos als kunstobject worden gebruikt, maar waar je niet van kan leven?

Aims

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 13:47

pinuts schreef:

Ik wil hierna na de fotovak school en ben toch echt niet van plan om in een fotozaak te werken.
Als je met zo'n instelling die opleiding gaat doen, dan kom je ook nergens. Maar ik heb hele grote dromen
als ik klaar ben met school. Daar moet je dan toch voor gaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 13:48

Idd Amanda, zo zie ik het ook. Alleen hoef je er niet persé je geld uit te halen.

En wanneer is iemand een 'fotograaf' voor jullie? Dus zonder het woordje professioneel ervoor. Clown Ik vind dat dat eigenlijk vergelijkbaar is met professioneel fotograaf, anderen zeggen vaak: Iemand die fotografeert als hobby is al fotograaf..

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 13:49

Aims: dat zeg ik ook niet, maar het zal wel je stage zijn. En het is vaak wel hetgene waar je begint. Hoe je verder gaat is aan jou (natuurlijk) Maar het ging een beetje om het idee: wanneer ben je prof.? Ook als je in de winkel staat pasfotos te schieten? En dan de vergelijking met iemand zonder diploma

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 13:50

Niet waar pinuts, het is zeker niet altijd je stage. Vaak loop je op stage mee met professioneel fotografen waar je een hoop van kunt leren. Dat is mij verteld op het FOAC en Fotovakschool iig.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 13:50

pinuts schreef:
Dus niet als je wel je papiertje hebt, maar niet commerciel bent, en je fotos als kunstobject worden gebruikt, maar waar je niet van kan leven?

Nee, dat vind ik niet professioneel.
Wat niks zegt over de kwaliteit uiteraard. Want dan kan het wel een hele goede fotograaf zijn.

En iemand is fotograaf als hij fotografeert. Dus foto's maakt. Ongeacht de kwaliteit.
Ik ben bijvoorbeeld ook saxofoniste. Omdat ik saxofoon speel, ongeacht het niveau.
Maar dat maakt me nog geen prof. Als prof verdien je je brood ermee.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 13:51

pinuts schreef:
Aims: dat zeg ik ook niet, maar het zal wel je stage zijn. En het is vaak wel hetgene waar je begint. Hoe je verder gaat is aan jou (natuurlijk) Maar het ging een beetje om het idee: wanneer ben je prof.? Ook als je in de winkel staat pasfotos te schieten? En dan de vergelijking met iemand zonder diploma

Dan ben je winkelmedewerker en is 1 van je taken pasfoto's maken Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 13:51

Amanda schreef:
pinuts schreef:

Nee, dat vind ik niet professioneel.
Wat niks zegt over de kwaliteit uiteraard. Want dan kan het wel een hele goede fotograaf zijn.

En iemand is fotograaf als hij fotografeert. Dus foto's maakt. Ongeacht de kwaliteit.
Ik ben bijvoorbeeld ook saxofoniste. Omdat ik saxofoon speel, ongeacht het niveau.
Maar dat maakt me nog geen prof. Als prof verdien je je brood ermee.

Dat vind ik dan weer een groot woord. Ik vind mezelf ook geen fotograaf. Ik vind het meer: 'Ik ben iemand die graag foto's maakt.' Zegmaar, snap je? Lachen

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 13:52

Njah, natuurlijk zijn er nog andere stages. Natuurlijk, maar in mijn omgeving heb ik meegemaakt dat je dan snel in een fotowinkel terrecht komt. Of je dat wil, of niet ligt aan jou, ikzelf had doorgezocht, maar dat is mijn instelling. In een fotozaak ben je fotograaf, maar ook verkoper idd. Daarnaast doe je miss nog andere opdrachten zoals bruiloften, portretten enz.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 13:56

Juul schreef:
Dat vind ik dan weer een groot woord. Ik vind mezelf ook geen fotograaf. Ik vind het meer: 'Ik ben iemand die graag foto's maakt.' Zegmaar, snap je? Lachen

En dus fotograaf Knipoog

Volgende de dikke van Dale:
fo·to·graaf (dem; fotografen)
1 iem. die fotografeert

En daar binnen heb je i.m.o. gradaties. Beginnend fotograaf, amateurfotograaf, professioneel fotograaf, enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 13:57

En toch vind ik het een groot woord. Nagelbijten / Gniffelen

Aims

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 13:59

pinuts schreef:
Njah, natuurlijk zijn er nog andere stages. Natuurlijk, maar in mijn omgeving heb ik meegemaakt dat je dan snel in een fotowinkel terrecht komt. Of je dat wil, of niet ligt aan jou, ikzelf had doorgezocht, maar dat is mijn instelling. In een fotozaak ben je fotograaf, maar ook verkoper idd. Daarnaast doe je miss nog andere opdrachten zoals bruiloften, portretten enz.

Daar heb je gelijk in Ja Voor het komende school jaar heb ik waarschijnlijk al twee stages bij fotografen. Ik zal er ver voor moeten reizen, misschien ergens bij vrienden in huis, maar het is maar wat je voor over hebt Lachen Als ik bij mij in de buurt zal blijven zal ik waarschijnlijk ook in een fotowinkel stage moeten lopen, alleen dat lijkt mij niks Lachen

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 14:00

amanda: dan is iedereen fotograaf, want haast iedereen heeft er wel 1, of 1 op zijn of haar mobieltje.. jah ik vind het ook een (te) groot woord..
aims: goedzo, je moet doen wat goed lijkt, zo heb ik ook een stage gevonden (op ander creatief gebied) Wat eigenlijk niet toepasselijk was etc, maar uiteindelijk mocht het toch, en ga er heen^^
Laatst bijgewerkt door pinuts op 14-07-08 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 14:00

Aims schreef:
pinuts schreef:

Daar heb je gelijk in Ja Voor het komende school jaar heb ik waarschijnlijk al twee stages bij fotografen. Ik zal er ver voor moeten reizen, misschien ergens bij vrienden in huis, maar het is maar wat je voor over hebt Lachen Als ik bij mij in de buurt zal blijven zal ik waarschijnlijk ook in een fotowinkel stage moeten lopen, alleen dat lijkt mij niks Lachen

Idd, ik zit dan niet op een fotografieopleiding, maar wel deels. Mijn stages mag ik in het 3de jaar wss bij fotografen lopen. Lachen

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 14:01

lijkt me lastig om stageplek te vinden, zon fotograaf moet je maar op sleeptouw meewillen..