Enge driftbui!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Enge driftbui!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 19:37

nickyu schreef:
gle dniet voor elk gezin maar voor een hele hoop is het vandaag de dag NOODZAAK
dat beide ouders fulltime werken , zeker in het western waar zelfs een betaalbaar huurhuis
bijna een utopie is
utopie

Ik vraag me toch af in hoeverre dat écht noodzaak is. Ook in het westen heb je sociale huurwoningen... Dus om de woning te kunnen betalen lijkt me geen reden om fulltime te gaan werken allebei. Ik blijf erbij dat het een keuze van ouders is om beide fulltime te gaan werken en dat het ook anders zou kunnen. Misschien dat daar tegenover staat dat ze daarvoor wat in moeten leveren, dat geef ik toe, maar dat is de afweging die je maakt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 19:38

Nouks schreef:
nickyu schreef:
gle dniet voor elk gezin maar voor een hele hoop is het vandaag de dag NOODZAAK
dat beide ouders fulltime werken , zeker in het western waar zelfs een betaalbaar huurhuis
bijna een utopie is
utopie

Ik vraag me toch af in hoeverre dat écht noodzaak is. Ook in het westen heb je sociale huurwoningen... Dus om de woning te kunnen betalen lijkt me geen reden om fulltime te gaan werken allebei. Ik blijf erbij dat het een keuze van ouders is om beide fulltime te gaan werken en dat het ook anders zou kunnen. Misschien dat daar tegenover staat dat ze daarvoor wat in moeten leveren, dat geef ik toe, maar dat is de afweging die je maakt.

lekker tussen 80% Allochtoon

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 19:39

luuntje schreef:
Oke even dingen op een rijtje zetten.

De jeugd van tegenwoordig is onopgevoed en brutaal.
Vroeger was alles beter en waren er meer regels.

Ouders van nu (van de onopgevoede kinderen) zijn de jeugd van vroeger.
Waar is het dan mis gegaan?

ik denk dat het rond 'mijn' tijd fout gegaan is en vlak daarna, en daar zijn wij dan weer het resultaat van, de ouders van nu, volg je het nog Tong uitsteken
mijn opa en oma komen uit een arme tijd waar kinderen een heel andere plek innamen in het gezin.
zij hebben hun kinderen [mijn moeder] nog erg streng opgevoed en bovendien zaten daar de naweeën van de oorlog nog in, ook een erg arme tijd.
die kinderen zijn erna in een soort van stroomversnelling terecht gekomen, de fameuze sixties enzo, hippietijd en vooral veel vrijheid.
vervolgens is het voor de volgende generatie nog weer veel harder gegaan met de opkomst van computers en de ontwikkeling van televisie en dergelijke.
ik denk dat het huidige probleem daar veel mee te maken heeft, twee werkende ouders, teveel welvaart, niemand neemt meer verantwoordelijkheid en vrijheid staat [te] hoog in het vaandel.
het is ook niet 'cool' om nog erg streng te zijn, om lijfelijk tegen wat dan ook op te treden [kind, paard, hond] het moet allemaal in goed overleg.
vroeger was het inderdaad veel beter, er was respect, en dat is tegenwoordig ver te zoeken, maar ik denk echt dat dit voor een groot deel ook met welvaart [aanbod media, gsm's enz. enz.] te maken heeft.
soms heeft een kind gewoon een draai om zijn oren nodig.
en dan zeg ik sóms, las net iets over een meisje dat altijd geslagen is die nu haar moeder slaat, niemand hoeft altijd geslagen te worden, als je eerlijk reageert, op kind hond of paard en dat alleen doet als het verdient is ben ik ervan overtuigt dat er dan niet veel mis kan gaan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 19:40

ik geloof dat ik het helemaal eens ben met lUxx Lachen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 19:48

KiWiKo schreef:

So what? Heb je toch in de gemiddelde Rotterdamse wijk, of je nu sociaal huurt of een koopwoning hebt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 19:50

en daarom woon ik niet meer in de stad Lachen Lachen

is wat eigenlijk, dat je naar een plek verhuisd die ver van je werk af is omdat je geen aso's om je heen wil hebben waar je kind eventueel mee om zal gaan

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 19:59

gelukkig bestaat er meer in nl dan stadje rdam Clown
en me god nee , gelukkig hoeft mijn kind daar niet op te groeien
heb daar jaren rondgelopen (school en werk)
mag je sochtends eerst over de verslaafde stappen om uit de metro naar de tram te komen
man de eerste keer STOM STOM verbaasd was ik dat mensen die man lieten liggen
wat was dat een cultuur shock
en zo volgende er nog tig
in ons dorp waren we echt wewl bekend hoor met het biertje en de joint
maar iemand op straat laten liggen ??
bedelende mensen ??
agressieve mensen ??
en zo nog veel veel meer

[quote="KiWiKo"][quote="nickyu"]
herken jij in danny een adhder ? of een zmok kind ?
is toch vd gekke dat wji als ouders bijna 2 jr lang hebben moeten vertellen dat danny geen adhd of andere stoornis had .. dat ze m wat minder limonade moesten geven en koekjes en sneopjes
daarna jaar op de lagere school was het volgens school een typisch
speciaal onderwijs kind ..zucht ..
school daarna heeft m dan eindelijk laten testen met het bekende resultaat ,
school daarna heeft het overgedaan ..ben je 3 scholen verder om er achter te komen dat er niks mis is met je kind , hij heeft wel moeite met onrecht en laat zich dus NIET beetpakken
dat een iets slimmer kind als zijnde zmok of adhd word bestempeld ..
hij accepteerd geen straf als een nder wat gedaan heeft
wel als die zelf fout zat
hij accepteerd geen onrecht
ook niet tegen een ander
en hij accepteerd niet dat iemand zomaar hem beet pakt
ook niet een juf of een meester

voor het zelfde geld geloof je meester a en juf b en stuur je m naar een mok school of een lom school
omdat die dus juist niet dom is en slecht tegen teveel zuiker kan Clown

toen zat ik al hele dagen thuis .. wel met een reden maar wel thuis
heel erg veel kinderen hebben minimaal 2 x per week doordeweeks een opvang
ivm beide werkende ouders en beide fulltime werkend is echt geen uitzondering meer

wat dacht je van alleen staande ouders
die hebben geen andere keuze !

denk dat veel problemen daarvandaan komen

ik heb nu de pech ziek te zijn maar daardoor wel de luxe thuis te zijn !
Laatst bijgewerkt door nickyu op 12-06-08 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 20:00

Nienke89 schreef:
Groep 1a staat bekend omdat in die groep allemaal hele moeilijk kinderen zitten. Er zijn er zo al 2 die volgend jaar naar speciaal onderwijs gaan. En de rest is allemaal gewoon niet opgevoed. Er zijn er maar 3 die echt lief zijn voor de rest zijn het allemaal klieren!

Regel 1 als je wat dan ook met kinderen gaat doen, beroepsmatig:
Een kind IS niet vervelend. Een kind DOET vervelend.
En aan jou de uitdaging om erachter te komen waarom dat zo is en hoe je daarop moet anticiperen.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 22:01

Nienke89 schreef:
Hij moest naar het andere plein om zijn beker te ruilen en dan moest hij tussen alle hogere klassen (gr 3t/8) zijn zusje vinden. Op dat plein wordt door groep 8 gevoetbald en die ballen worden hard geschoten dus is het gewoon gevaarlijk.
Het confict kwam heel plotseling. We zaten allemaal gezellig ons broodje te eten en ineens sprong hij op en begon te gillen. Dit gedrag ken ik van hem dus zei dat ik hem zo niet kon verstaan en dat hij even rustig moest praten dan kon ik hem helpen. Maar toen rende hij al weg richting dat andere plein. 2 keer heb ik hem "over kunnen halen" om eerst zijn broodje te eten. Maar bij de 3e keer was hij al bijna door het hek.
Even een vraagje voor al die ouders die zeggen dat de leerkracht die een kind bij z'n arm pakt, een groot probleem krijgt met genoemde ouder.
Stagiair hierboven pakt het weglopertje bij z'n 3e poging bij z'n arm. Dit voor z'n eigen veiligheid.
Jullie stellen dat een leerkracht een leerling niet fysiek mag aanraken. Dan had ze 'm in dit geval niet meer kunnen tegenhouden en was hij tussen de voetballers doorgerent. Stel dat hij daar door een voetbal omvergekegeld was en bijv. een hersenschudding had opgelopen. Had je dan niet 1000x liever gehad dat de leerkracht je kind bij z'n armpje had gepakt om te voorkomen dat hij in die situatie zou geraken?

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 22:26

Ik heb het gemeld, want het hele jaar doet hij al gemeen tegen mij en dit was echt de druppel, ze hebben zijn moeder gebeld en nu mag hij niet meer overblijven ze gaan hem weigeren.

dit vind ik best jammer. ik hoop wel dat jullie er nog met de ouders over (kunnen) praten, want zulk gedrag komt ergens vandaan. waarom doet hij al het hele jaar gemeen tegen je? waarschijnlijk begrijpen jullie elkaar niet helemaal.
overigens vind ik wel dat je juist gehandeld hebt om hem tegen te houden. jij wist ook niet dat het zo zou escaleren.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 22:27

had trouwens wel even die andere dame [direct] met hem zijn beker laten ruilen.
als je weet/ziet dat het jongetje het erg moeilijk heeft met de situatie [hij zal zich er misschien ook ongerust over gemaakt hebben dat zijn zusje de beker leeg zou drinken] dan vind ik het in het kader van 'eerlijk' van groot belang om waar mogelijk tegemoet te komen aan andermens wensen/behoeften [daar ben je daar ook voor, om voor ze te zorgen; zorg te geven].
het is namelijk niet alleen de draai om de oren die telt, mijns inziens moet je daar wel toe bereid zijn, maar lief zijn, liefde geven waar je maar kunt zeker aan een klein mens is van het allergrootste belang, en daar mankeert het ook nog wel eens aan in deze koude afstandelijke maatschappij.
ik vind dus dat je als begeleider in dit geval tekort geschoten bent, er was namelijk wel een mogelijkheid geweest om de escalatie te voorkomen.

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 23:08

Nouks schreef:
KiWiKo schreef:

So what? Heb je toch in de gemiddelde Rotterdamse wijk, of je nu sociaal huurt of een koopwoning hebt.

Klopt, als ik naar mijn vriend ga en uit Drenthe kom waar je echt toch wel heel weinig allochtonen ziet en ik op Rotterdam Centraal aankom vraag ik me altijd af of ik wel goed zit Haha! Aangezien daar heel veel buitenlanders/allochtonen zijn altijd. Vriendlief woont in Spijkenisse en ja ook daar veel allochtonen altijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 23:12

Hier in de buurt leuke mix van voornamelijk jonge stellen, kinderloze stellen, oudere stellen, allochtonen en studenten. Wat je op straat tegenkomt is voornamelijk allochtoon, maar desondanks is de sfeer in de wijk (hier in ieder geval wel) prima. Je kunt hier veilig over straat, er is gelegenheid voor de kids om lekker buiten te spelen gecreëerd... Dan maakt het mij niet uit dat de helft allochtoon is hier.

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 00:10

Jeetje en dat zit pas in groep 1? Hoop dat het voordat hij in de pubertijd komt wel wat beter gaat maar meestal word het dan alleen maar erger. (heb trouwens alleen de begin post gelezen)

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 01:08

Mmm, we dwalen af, maar één ding dat ik hier vaak tegenkom is dat ineens veel vrouwen "moeten" gaan werken, omdat het anders niet haalbaar is...
Ik denk dat dit komt, omdat veel vrouwen heel veel willen (of dit door maatschappelijke ontwikkelingen komt?), hier kies je dan toch zelf voor, denk ik zo.
Ik denk dat het veelal anders kan, tijdelijk thuis blijven bijvoorbeeld als je dit wilt, tijdelijk studeren, man minder werken óf "gewoon" thuisblijven en voldoening vinden in je gezin etc.
Veel dingen zijn tegenwoordig normaal, we moeten allemaal met vakantie, kinderen moeten dit en dat en zus en zo. Er zijn heel veel dingen die heel fijn en goed zijn en die niets of niet veel hoeven te kosten.
Verder is het toch ook mooi dat we kunnen en ook mogen werken als vrouw?
Was vroeger nog niet zo vanzelfsprekend.

Ik denk dat je keuzes moet maken en dat is vaak lastig. Prioriteiten stellen.

Kinderen opvoeden is niet altijd gemakkelijk, het feit dat een vrouw hierbij (fulltime) werkt hoeft niet te betekenen dat er van het kind niets terecht komt, is iets dat ik toch ook proef bij sommigen in dit topic.

Ik ga maar eens slapen Haha!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 01:35

luxx schreef:
had trouwens wel even die andere dame [direct] met hem zijn beker laten ruilen.
als je weet/ziet dat het jongetje het erg moeilijk heeft met de situatie [hij zal zich er misschien ook ongerust over gemaakt hebben dat zijn zusje de beker leeg zou drinken] dan vind ik het in het kader van 'eerlijk' van groot belang om waar mogelijk tegemoet te komen aan andermens wensen/behoeften [daar ben je daar ook voor, om voor ze te zorgen; zorg te geven].
het is namelijk niet alleen de draai om de oren die telt, mijns inziens moet je daar wel toe bereid zijn, maar lief zijn, liefde geven waar je maar kunt zeker aan een klein mens is van het allergrootste belang, en daar mankeert het ook nog wel eens aan in deze koude afstandelijke maatschappij.
ik vind dus dat je als begeleider in dit geval tekort geschoten bent, er was namelijk wel een mogelijkheid geweest om de escalatie te voorkomen.

dit is geen goede interventie
Als bekend is dat dit jongetje problemen heeft met wachten en driftaanvallen krijgt moet de begeleider afspraken maken die voor beide partijen helder zijn.
Voor een kind kan het moeilijk te begrijpen zijn dat het moet wachten, straks is zijn melk op!
uitleggen wat je gaat doen en wat hij mag schept niet alleen duidelijkheidm,maar hierin kun je ook consequenties aangeven wat er gebeurt als er niet naar geluisterd wordt.

OK.. we eten eerst ons brood op, dat gaat 5 minuten duren. daarna ga ik met jou samen je zusje op het andere plein zoeken. Ik zou graag willen zien dat je zelf ook hier blijft, en niet naar het andere plein alvast gaat zoeken ivm gevaar met voetballen.
Zo zijn de regels van school, en hier moet je je aan houden.
ga je toch zelf alvast, dat zullen daar consequenties aan vast zitten. ( bv waarschuwingen of 5 minuten langer wachten)
Eventueel schrijf je op een briefje/het bord dat je de beker gaat halen en wat de consequentes zijn.

Wat er nu is gebeurt, is dat het jongetje zonder dat hij het snapt wordt tegengehouden. en nog fysiek ook. sommige kinderen kunnen hier totaal niet tegen en zullen inderdaad ontploffen. Dit is gewoon een inschattingsfout die gemaakt kan worden,maar waarvan je kan leren.
Op zo'n moment moet je ook zeker niet meteen het kind " belonen" met de andere beker, zal hij de volgende keer weer een woede aanval krijgen, want dan krijgt hij lekker alles!
nee, eerst uitpraten. zowel de begeleider als het kind moeten hun verhaal vertellen en samen tot een tevreden einde komen. daarna pas kan de beker worden opgehaald.

Ikzelf werk binnen het speciaal onderwijs, en heb hier regelmatig te maken met " ontploffende" kinderen.
99% van de tijd ontploffen ze puur omdat ze de situatie niet snappen of aan kunnen, en zo te lezen was dit bij dit kind ook het geval.
En ja.. ik gebruik dan ook fysieke handelingen ( Fixeren) om zowel het kind, mijzelf en de omgeving te beschermen. en ik geef eerlijk toe, dat ik niet de enige ben die er soms blauwe plekken van krijgt. Kinderen die door het lint gaan richten zichzelf erg veel schade toe soms tijdens het fixeren kan ik je verzekeren.
(ze proberen vaak los te komen en voelen de pijn niet meer als ze gaan wringen)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 02:33

wat ik begrepen heb uit de stukjes van ts en niet reageren op de vraag is dat de jongen in questie alles kan doen zonder consequentie /
ja word lief toe gesproken dat die het niet mag doen
maar geen consequentie gegeven indien die het wel doet ..
en doet het dus rustig weer en weer en weer ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 08:10

Grappig hoe iedereen maar doet of sociale woningbouw voor iedereen haalbaar is. Echt niet. En dat moet je maar willen, in zo'n wijk je kind op laten groeien. Een kind dat naar school gaat en moet overblijven is niets mis mee en staat los van wel of niet werkende ouders. Mijn kind blijft ook over, het is qua tijd niet haalbaar om tussen de middag heen en weer naar huis te gaan. Ik werk onder schooltijd en als ze klaar sta ik bij het hek om haar op te halen. En ik werk inderdaad om mijn kids in een goede buurt op te laten groeien, aangezien omgeving een grote rol heeft bij de ontwikkeling van een kind.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:12

Ik ben zelf kleuterjuf en pak regelmatig een kindje bij de arm. Wel heel voorzichtig, maar even om de aandacht te krijgen. Niks knijpen o.i.d. Gewoon even om hem/haar bij me te houden.
Ik zorg ervoor dat ik tijdens het aanspreken op ooghoogte zit (even knielen of zitten op een stoeltje) zodat het kind kan zien dat ik echt even tijd voor hem of haar heb.
Ik vind fysiek contact bij kleuters helemaal niet raar. Hoe vaak ze even op schoot zitten of een aai over de bol krijgen. Dat hoort erbij. Een kind even een hand geven om het er weer bij te krijgen. Ik zou het zelfs heel raar vinden als dat niet zou mogen.

Ik heb nog nooit een ouder daarover horen klagen!

Maar het gaat er zeker om HOE je iets doet. Je moet goed nadenken WAAROM je iets doet. Dat kan soms best heel moeilijk zijn, maar uiteindelijk leverd je het veel op.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:24

faye schreef:
Grappig hoe iedereen maar doet of sociale woningbouw voor iedereen haalbaar is. Echt niet. En dat moet je maar willen, in zo'n wijk je kind op laten groeien. Een kind dat naar school gaat en moet overblijven is niets mis mee en staat los van wel of niet werkende ouders. Mijn kind blijft ook over, het is qua tijd niet haalbaar om tussen de middag heen en weer naar huis te gaan. Ik werk onder schooltijd en als ze klaar sta ik bij het hek om haar op te halen. En ik werk inderdaad om mijn kids in een goede buurt op te laten groeien, aangezien omgeving een grote rol heeft bij de ontwikkeling van een kind.

Ik begon daarover naar aanleiding van de "70-80 procent van de tijd kind bij anderen hoe moet jij je kind goed opvoeden in 20-30% van de tijd".
Omdat er volgens mij altijd een keuze is om minder te gaan werken indien beide partners fulltime werken.
Zul je misschien prioriteiten voor moeten stellen. Zul je misschien bepaalde dingen (die 3e keer vakantie?) voor moeten laten. Maar als iemand er problemen mee heeft dat z'n kind 5 dagen in de week van 8 tot half 6 ergens anders is, dan is daar volgens mij in 95% van de gevallen best wat anders mogelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:26

Ik denk dat er maar weinig kinderen 5 dagen elders zijn. Daarbij maak je in mijn ogen een verkeerde inschatting waarom mensen werken. Niet om drie keer op vakantie te kunnen of die dure auto, maar om een huis te betalen in een redelijke wijk en te kunnen sparen voor later, kortom je kind een goede toekomst bieden. Overigens is het een groot probleem dat maar weinig vrouwen op topposities geraken aangezien de meesten toch minder gaan werken om voor hun kind te zorgen. Dus ik snap je punt niet zo goed?

Shannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:36

Elma_ schreef:
En in de tussentijd laten we hem gewoon vrolijk de andere kinderen en zijn lerares terroriseren? Als kinderen goed opgevoed zijn kunnen ze naar de opvang, het is de schuld van de ouders dat dit kind niet goed opgevoed is.

_Tivoli_ schreef:
Pardon?
Ooit gehoort van o.a traumakinderen,ADHD of ander soortgelijkige toestanden???
Niet emteen bij de ouders neergooien zou ik zeggen...kijk ook eens vérder!

kijk en DAT snap ik nou niet he.. Mensen praten kinderen zo snel een psygische stoornis aan.. wist je wel dat uit onderzoek is gebleken dat weetikhoeveel procent van de psygische stoornissen is Aangepraat?
Ik denk juist.. Lekker makkelijk gelijk maar helemaal binnenstebuiten keren of hij misschien wel een steekie los heeft! NEE mensen worden niet zo geboren, die worden zo GEMAAKT[/quote]

Sommige stoornissen kunnen NIET aangepraat worden. Het is vaak zat het geval dat de ouders er niks aan kunnen doen, omdat een stoornis aangeboren is. Tuurlijk heeft de omgeving invloed op hoe de stoornis van het kind tot uitting komt, maar bij veel stoornissen kan de omgeving niet voorkomen dat het kind die stoornis krijgt (denk aan bijvoorbeeld autisme, vaak bij ADHD en de anti-sociale gedragsstoornis).

Ik loop op dit moment stage in het speciaal onderwijs en ik kan jullie wel vertellen dat ik het afgelopen jaar geregeld een kind bij zijn arm heb moeten pakken. Dit was omdat hij voor zichzelf én zijn omgeving een gevaar was. Ik pak dan liever een kind bij de arm (of eigenlijk zelfs bij 2 armen Tong uitsteken ), dan dat het kind zichzelf verwond en de mensen in zijn omgeving.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:38

nouks denk dat je geen idee hebt van de hoeveelheid ouders
welke ooit op net meer dan 1 loon een huis hebben gekocht en mede door de prijsstijgingen echt niet 3 x (vaak al niet 1 x ) op vakantie gaan en moeders echt bij moet werken om idd met de zomer vakantie iedereen vn een nieuwe broek te voorzien
parttime baantjes liggen helaas niet voor het oppikken en zeker niet de
alleen onder schooltijd banen ..

maar we gaan offtopic

ben nog steeds benieuwd of er wel of iet consequenties vor het kind te begrijpen
(niet meer mogen overblijven op school maar elders is voor op die leeftijd niet te bevatten
daarbij een te lange tijdsduur tussen actie en reactie) gaan komen
voor zijn gedrag , meer dan dat vind ik niet lief om vervolgens wel hand in hand verder te lopen
dat zet iig geen zoden aan de dijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:38

Maar er zijn wel veel kinderen die het etiket ADHD krijgen, terwijl als je deze kinderen op een suikerarm dieet zet, ze ineens nergens meer last van hebben. Het is wel makkelijk al die etiketjes.

Shannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:45

Er wordt tegenwoordig idd te snel gezegt dat een kind ADHD heeft. Als ze strengere criteria zouden hebben zou het aantal kinderen met ADHD ook ineens van 10% naar 3% gaan.
Maar wat ik aan wilde geven, is dat bij die 3% vd kinderen die écht ADHD hebben, de ouders/omgeving hier niks aan kunnen doen.

Ik ben ook erg benieuwd hoe het afgelopen is met de consequenties voor het kind.