luxx schreef:had trouwens wel even die andere dame [direct] met hem zijn beker laten ruilen.
als je weet/ziet dat het jongetje het erg moeilijk heeft met de situatie [hij zal zich er misschien ook ongerust over gemaakt hebben dat zijn zusje de beker leeg zou drinken] dan vind ik het in het kader van 'eerlijk' van groot belang om waar mogelijk tegemoet te komen aan andermens wensen/behoeften [daar ben je daar ook voor, om voor ze te zorgen; zorg te geven].
het is namelijk niet alleen de draai om de oren die telt, mijns inziens moet je daar wel toe bereid zijn, maar lief zijn, liefde geven waar je maar kunt zeker aan een klein mens is van het allergrootste belang, en daar mankeert het ook nog wel eens aan in deze koude afstandelijke maatschappij.
ik vind dus dat je als begeleider in dit geval tekort geschoten bent, er was namelijk wel een mogelijkheid geweest om de escalatie te voorkomen.
dit is geen goede interventie 
Als bekend is dat dit jongetje problemen heeft met wachten en driftaanvallen krijgt moet de begeleider afspraken maken die voor beide partijen helder zijn.
Voor een kind kan het moeilijk te begrijpen zijn dat het moet wachten, straks is zijn melk op!
uitleggen wat je gaat doen en wat hij mag schept niet alleen duidelijkheidm,maar hierin kun je ook consequenties aangeven wat er gebeurt als er niet naar geluisterd wordt.
OK.. we eten eerst ons brood op, dat gaat 5 minuten duren. daarna ga ik met jou samen je zusje op het andere plein zoeken. Ik zou graag willen zien dat je zelf ook hier blijft, en niet naar het andere plein alvast gaat zoeken ivm gevaar met voetballen.
Zo zijn de regels van school, en hier moet je je aan houden.
ga je toch zelf alvast, dat zullen daar consequenties aan vast zitten. ( bv waarschuwingen of 5 minuten langer wachten)
Eventueel schrijf je op een briefje/het bord dat je de beker gaat halen en wat de consequentes zijn.
Wat er nu is gebeurt, is dat het jongetje zonder dat hij het snapt wordt tegengehouden. en nog fysiek ook. sommige kinderen kunnen hier totaal niet tegen en zullen inderdaad ontploffen. Dit is gewoon een inschattingsfout die gemaakt kan worden,maar waarvan je kan leren.
Op zo'n moment moet je ook zeker niet meteen het kind " belonen" met de andere beker, zal hij de volgende keer weer een woede aanval krijgen, want dan krijgt hij lekker alles!
nee, eerst uitpraten. zowel de begeleider als het kind moeten hun verhaal vertellen en samen tot een tevreden einde komen. daarna pas kan de beker worden opgehaald.
Ikzelf werk binnen het speciaal onderwijs, en heb hier regelmatig te maken met " ontploffende" kinderen.
99% van de tijd ontploffen ze puur omdat ze de situatie niet snappen of aan kunnen, en zo te lezen was dit bij dit kind ook het geval.
En ja.. ik gebruik dan ook fysieke handelingen ( Fixeren) om zowel het kind, mijzelf en de omgeving te beschermen. en ik geef eerlijk toe, dat ik niet de enige ben die er soms blauwe plekken van krijgt. Kinderen die door het lint gaan richten zichzelf erg veel schade toe soms tijdens het fixeren kan ik je verzekeren.
(ze proberen vaak los te komen en voelen de pijn niet meer als ze gaan wringen)