Je overleden vader/moeder missen..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Je overleden vader/moeder missen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 17:37

Huilen kan idd heel erg opluchten. Ik huil regelmatig even om mijn moeder, ookal is het al zo lang geleden. Alleen ben ik altijd alleen als ik huil en dat is wel lekker maar eigenlijk wil ik ook wel eens tegen iemand aanhuilen. Tuurlijk lach ik ook wel eens als ik terugdenk aan mijn moeder maar ik weet gewoon niet veel meer van toen ze er nog was....

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 20:25

vind het altijd wel mooi als iemand het as in een ketting of iets heeft. Ik zelf had niks met dat as dus heb er bewust niet voor gekozen

haike: vind het knap dat je zo afscheid kon nemen van je moeder. Heb ik echt heel veel respect voor. Mijn vader zei ook als ik niet meer wil ga ik eutanisie plegen. Zat me toen al helemaal voor te stellen hoe dat zou zijn. Denk dat ik heel hysterisch zou worden, omdat ik dat gewoon echt niet aan kan zien. Wil je in ieder geval heel veel sterkte wensen de komende tijd Lachen
Ik zelf heb wel de kist afgesloten met zo'n knop, kon er wel echt niet tegen. Maar moest het voor me gevoel gewoon doen.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 20:31

Ik heb eigenlijk niets van mijn vader. ja, zijn fleece trui, die ik draag als het koud is om naar de paarden te gaan.
Mijn moeder had de week nadien alles al opgeruimd. Scheve mond Ik vind dat bij haar alles zo snel moet en gaat...

Uitstrooien was het enige 'mooie' aan heel de begrafenis dag. De mis was een soep, echt een hel. Uitstrooien was rustig, met vogeltjes geluid op de achtergrond. Ik ben nadien nog maar twee keer op de begraafplaats geweest, maar ik kan er geen voet op het grind zetten of ik begin te huile. Helemaal als ik zijn naam op de stenen aandenkplaats zie hangen.

De koffietafel vond ik hypocriet. Familie die zegt dat ze nu zeker meer gaan langskomen en vervolgens zie je ze nog steeds niet. Nee, ik ben daardoor wel héél erg op mezelf geworden. Scheve mond Ik deed altijd mijn best, omdat onze familie nogal moeilijk ligt en ik ben iemand die alles bij elkaar wil houden, maar dat is nu voorbij. Ik kan het niet meer op brengen.

Heb trouwens voor het eerst verteld aan iemand op het werk vandaag dat mijn moeder al een nieuwe vriend heeft. Was fijn er over te spreken. Het kan me ook niet schelen wat of hoe, het IS gewoon zo, dus waarom moet ik het verzwijgen?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 20:34

Erover praten helpt idd wel. Maar je moet er wel aantoe zijn en je er goed bij voelen.

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 20:37

Vie: Het is vergeefse moeite om je familie zo bij elkaar te houden als het niet van 2 kanten komt. Het is wel jammer, maar dan moet jij alles steeds doen. Bij ons was het in het begin heel close maar na een tijdje zakt dat weer af en dan zie en hoor je ze opeens bijna niet meer alleen de verjaardagen dan weer.
Ik vond het eerst ook wel moeilijk om te gaan vertellen dat de vriendin van me vader een nieuwe vriend had. MAar had zoiets van zij doet het, als mensen het raar vinden word zij erop aan gekeken niet ik. Ga der niet anders voor doen dan ze is. Lachen

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 20:52

over euthanasie gesproken.. (schrijf ik het nu goed?)
mijn vader had dit aangevraagt bij onze vaste huisarts. hij was dan ook de enige die dit mocht uitvoeren. het ging gewoon bar slecht met hem, niet om aan te zien..maar de week dat het echt niet meer ging, en mijn ouders hadden besloten dat ze hem niet zo wouden laten rekken (mijn vader was tot op de laatste dag aanspreekbaar) was onze huisarts op vakantie..hij had het niet overgedragen aan een andere huisarts dus moest mijn vader wel wachten.
ik weet dat mijn moeder heel boos om is geweest.

ik weet nog dat ik beneden kwam op mijn vaders "laatste" dag, en dat hij aan het brabbelen was. hij noemde mn moeder 'zijn meisje' en zei ook tegen mij woorden die hij gebruikte toen ik nog klein was "lellebel" e.d. het leek alsof hij zijn hele leven terug zag, steeds werd hij jonger, en praatte zelfs tegen zijn overleden broertje (verdronk op zn 16e)
het was heel raar om te zien, hij staarde voor zich uit maar keek niet echt..glazige ogen.
dat zijn dingen die ik me dan wel herinner. ik werd later ook weggestuurd. de magnetiseur kwam, die het hem zijn laatste dagen makkelijker maakte (tevens onze buurman)..hij hielp mijn vader ook met overgaan (voor zover dat kan dan, ik denk dat hij sowieso ervoor zorgde dat hij rust kreeg met zichzelf en zich kon laten gaan)

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 20:57

lijkt me echt heel erg om dat mee te maken. Je hebt dan eigenlijk ook niet meer een echt afscheid omdat hij zichzelf niet meer is. Zou er ook wel een beetje eng van worden zoals je zei dat hij met zn overleden broer praatte Tong uitsteken
Ik was hier ook heel erg bang voor me vader had namelijk ook 20 tumoren in zn hoofd. Dit kan je dan heel erg veranderen maar hij was volgens mij toch wel altijd zichzelf. Op na dan dat hij héél egowistisch werd of dat daarmee samen hing weet ik nog niet. Is toch wel een vraag die rond blijft spoken...

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 21:00

20 tumoren in zijn hoofd? Scheve mond
*slik*
Dat is heftig zeg...

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 21:02

Ja ze waren er zo laat achter gekomen. Veel te laat. Daarom was er ook niks meer te doen dat het een beetje te remmen. Het zat bijna al door heel z'n lichaam. Hij had nooit wat raars gemerkt of misschien deed hij dingen af met dat gaat wel weer over?

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 21:03

dat is precies wat ik wou zeggen..
zijn ze er laat achtergekomen? of heeft hij er vele jaren last van gehad?

ja, was wel heel eng..het was ook moeilijk omdat ik me toen ineens schuldig voelde, op dat moment wist ik eventjes dat het voorbij was, eventjes dacht ik; waarom heb ik niet meer met hem gepraat, waarom heb ik geen afscheid genomen, nu kan het niet meer..had even een helder moment denk ik.
verder heb ik het altijd zo afgesloten dat ik echt niet door had wat er nou allemaal gebeurde.

ik herinner me nog het moment dat mn moeder thuis kwam met het nieuws en mn broer in huilen uitbarste, ik had geen flauw idee wat het allemaal betekende. misschien is het dat geweest. ik wist gewoon niet beter, vaders hoorden er toch altijd te zijn? ouders gingen toch niet dood? had ook nog nooit een overledene in bekenden kring meegemaakt..

edit: ik zie het al..wat vreselijk brittje Ach gut heeft hij nooit klachten gehad waarvan je nu denkt, dat had het kunnen aanwijzen?
Laatst bijgewerkt door Mila87 op 11-05-08 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 21:04

Hij heeft écht nóóit wat gemerkt?
Heel vreemd...had hij maar wat gemerkt...Scheve mond

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 21:04

Mijn vader wilde ook euthanasie. Hij had alle papieren getekend en het jaar van zijn ziekte contact met de HA hierover gehad. De laatste week was hij er helemaal klaar voor, maar hij was zo zwak en moe. Ik, de huisarts gebeld om een en ander te bespreken. De huisarts heeft toen alleen met mijn vader gesproken. Hij heeft toen gezegd iets in de trant van: Dat zullen we maar niet doen he? Mijn vader zei toen: Nee hoor. Mijn vader wilde het zo graag en de huisarts kneep hem op het laatst. "Gelukkig"had mijn vader pijn bij het verzorgen en toen hebben ze hem wat morfine gegeven toen hij voor de nacht verzorgd werd. Daar is hij toen onverwacht op ingeslapen.
Mijn vader lag in een Hospitium, ik heb praktisch geen familie meer en kon de zorg niet alleen aan. Toen ik 's ochtends vroeg kwam om samen met hem een kopje thee te drinken en de krant voor te lezen, zeiden ze tegen me: we wilden je net bellen. Ik zat er nog geen 10 minuten en hij blies zijn laatste adem uit. Ik zei tegen hem: Pappa het is goed, ga maar. Ik denk dat hij echt op me gewacht heeft.

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 21:12

nee, nooit wat gemerkt. Hij rookte zwaar en hield ook wel van een drankje. Daar door is alles ook gekomen. Hij had wel het bekende rokers hoestje maar niks veder. Op een gegeven moment ging hij stoppen met roken en hij bleef maar zo hoesten en hij had nog zo'n uitnodiging liggen om een foto te maken van zn longen dus ging hij dat maar doen. Toen pas kwam alles eruit. Beetje bij beetje werd het steeds veder gevonden en ze konden niks weg halen. Heb nooit klachten van hem gehoord misschien omdat hij zich groot hield en een ego had. Maar dan had ik ergens vaag toch iets moeten merken. Vandaar dat ik er ook zo bang voor ben geworden, hij merkte niks en was zo ver ziek eigenlijk. Straks gebeurd dit dan ook met mij.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 21:13

Zo moet je niet gelijk denken joh! Jij bent je vader niet, je zit toch anders in elkaar. Maar als je het zeker voor het onzekere wil nemen laat je toch gewoon eens per jaar foto's maken?

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 21:19

ik moet zeggen dat ik ook wel eens van die angsten heb..
vooral omdat ik heel erg zwak ben, zeer lage weerstand en gewoon een baggere gezondheid. er hoeft maar iets te heersen of ik heb het, maar de dokter weet niet hoe het komt..gewoon domme pech..misschien heeft het allemaal nog te maken met mijn pfeiffer (van 2 jaar geleden)..blijft toch een beetje door zeuren.
bij mijn vaders kant zit erg veel kanker..hij had botkanker, mijn opa is op 63 jarige leeftijd overleden aan botkanker, mijn oom heeft huidkanker, zijn zoon had leukemie, mijn overleden oom (zelfmoord) had ook kanker en had zo`n pijn dat hij niet meer kon leven (weet er het fijne niet van, ik leefde toen nog niet)..verder zijn er geen gevallen bekend in mn familie, en mn moeders kant is wel heel gezond.
maar het houd me toch bezig..wat nou als...? maar goed, zo denken helpt niets. je komt er niet verder mee, het bezorgt alleen maar meer stress.

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 21:19

ben pas nog bij de huisarts gweest. Ik loop vaak aan me borsten te voelen of ik iets voel en in me oksel. Ben er heel bang voor. De huisarts zei dat ze me wel voor een borstonderzoek kan sturen maar dat het probleem zich dan weer verplaatst. &dat ik dan straks me hele lichaam wil laten onderzoeken en daarnaast is die geruststelling dan maar voor even. na een tijdje ga je toch denken van misschien is het er nu wel gekomen. Moest een nieuwe afspraak maken wou ze wel even aan me borsten voelen en een goed gesprek aan gaan met me maar heb het nog niet gedaan. Het is inmiddels wel een klein beetje minder geworden, maar ben nog steeds wel bang.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 21:20

Pel, je kan je toch elk jaar laten checken? Voor je eigen gemoedsrust?

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 07:10

Ook ik heb die angsten. Nagelbijten / Gniffelen Mijn li borst doet nl. altijd zeer als ik wakker word, maar ik slaap dan 's nachts ook op mijn li zij en dus op mijn borst. Mijn borst- en rugspier zit al maanden af en toe vast, van het veel huilen. Toch stelt mijn arts me daarmee niet gerust en wil ik ook eens een onderzoek laten doen.

Nu ja ik heb wel meer angsten, ben eigenlijk de laatste tijd niet met niets anders bezig dan nadenken over het leven en dood gaan. Ik geloof nl. niet in leven na de dood en dat is heel beangstigend. Voor mij houdt het dan gewoon op, één zwart gat. Dan zit ik te praten met mensen en dan bedenk ik me over tig jaar zit hier niemand van on nog, dan zijn we gewoon wég. Ik maak mezelf dus compleet gek op die manier. Scheve mond
Ik zit er dus ook aan te denken psychologische hulp in te roepen. Ik heb het deze week eens allemaal aan mijn vriend vertelt, maar die begrijpt mijn manier van denken niet op één of andere manier. Dus dat helpt niet echt.

Ik denk trouwens dat mijn vader ook wist dat het opeens gedaan kon zijn met hem. Hij rookte vroeger veel en dronk graag (meerdere) biertjes. Hij had ader verkalking in zijn benen en had verschillende stends. Vorig jaar ofzo, zat er ook een aneurysme op zijn buikslagader. Die was vrij groot, maar volgens de arts nog net niet groot genoeg om te opereren. Maar ik weet niet of papa dat wou, dit is nl. een zware operatie en dan zou hij niets meer kunnen doen... Hij kon dan niet meer pieren steken om te vissen, niet meer gaan kaarten op zaterdag, dan leef je gewoon verder in je luie stoel... Mssn wist hij dat wel en heeft hij ons daarom niet veel verteld over dat 'ding' in zijn buik. Achteraf bedachten we ons wel dat papa met iets leek te zitten, dat hij iets niet wilde zeggen... Maar ja, ik weet niet wat ik zelf zou doen... Uiteindelijk is die ader gesprongen. Hij is in januari gestorven en in februari moest hij normaal weer voor een check op van z'n aders...

Het ergste vond ik nog dat we de behandelde arts om uitleg vroegen. Ik studeer verpleegkunde en het was echt overduidelijk dat de ader gesprongen was. Hij zag in die omstreken en daarboven helemaal blauw én was op slag dood. Gaf geen kik meer. Nee hij zei dat het wel een hersenbloeding móest zijn. (Was wsl bang dat we hem aan wilden klagen ofzo. Nagelbijten / Gniffelen )
Maar ik weet wat de symptomen van beide gevallen zijn en hoe het 9/10 keer afloopt... En mijn vader had alle symptomen van een lekkend aneurysme en dan is het risico dat hij helemaal scheurt vrij tot zeer groot als er niets aan gedaan wordt.

Maar goed, daar zijn we nu niets mee. Maar ik vond het wel fijn te weten wat hij juist had, een autopsie wilden we niet, het was wel goed zo...

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 07:36

Die angsten zijn heel normaal hoor, want ik heb percies wat jij zegt. Ik kan mezelf ook helemaal gek maken met van die gedachtes. Had het ook aan me vriend verteld, maar die werd alleen maar overstuur. Haha, was dus ook niet handig om mee der over te praten.
Bij elk pijntje in me borst of in me buik ga ik meteen denken oooh zou er wat zitten.
Ik weet niet of het echt een zwart gat is hierna maar ik denk echt wat als het echt zo is. Weg ben ik dan en iedereen. Alles voor niks! Dan ga ik maar heel veel van die paranormale programma's kijken krijg ik nog een beetje hoop Huilen van het lachen Maarja dan denk ik ook kan der om gaan zitten treuren maar dat maakt mijn tijd er ook niet leuker op. Het is nou eenmaal zo, der is niks aan te veranderen. Kan je er alleen maar het beste van maken en hopen dat er toch iets is hierna Lachen

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 08:04

Ja idd, zo loopt het bij mij net hetzelfde. Dan denk ik aan die paranormale dingen en dan krijg ik toch een beetje hoop. En ik maak er verder wel het beste van, ondanks dat die gedachte elke dag wel boven sluipt. Vooral 's avonds of als ik in de auto zit. Clown

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 08:47

Slapen is soms een ramp bij mij. Dan word ik midden in de nacht wakker en slaat me hoofd weer op hol. Zou ook niet meer zonder me vriend naast me kunnen slapen. Ik val al in slaap met de tv aan omdat dat helpt me hoofd op 0 te zetten. Wel een slechte gewoonte geworden Tong uitsteken

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 08:51

Ik slaap ook altijd met de TV aan. Zet hem dan op de timer, dan gaat hij na een half uur uit. Anders denk je te veel in het donker.

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 08:52

jah meestal word me vriend of ik na een tijdje half wakker en zetten we hem uit. Of me vriend slaapt later dan mij en zet hem dan uit.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 12:11

Ben wel blij met de timer. Vroeger werd ik midden in de nacht wakker van die hijgwijven van net 5 of SBS 6. Lekker met je raam open, de buren zullen wel gedacht hebben Bloos

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 12:22

Hihi Nikka... Huilen van het lachen

Ik kijk ook altijd tv voor ik ga slapen, anders kan ik moeilijk in slaap komen. Dus ik kijk net zo lang tot ik mijn ogen niet meer kan openhouden en nog nét op tijd op het uit-knopje kan drukken. Tong uitsteken