Discussie Christenzijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lyonesse

Re: Discussie Christenzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 21:39

geerke schreef:
Blue_Eyes schreef:
Oh, nog even dit. God heeft die regels niet gegeven om ons te pesten natuurlijk. God heeft aanwijzingen gegeven omdat Hij beter weet wat goed voor ons is dan wij.

rare aanwijzingen geeft Hij dan soms,als ik het journaal kijk word ik niet vrolijk....
Wat ik ook nooit begrijp,als iets goed is,een kindje krijgen na jaren proberen of genezen van een ziekte is het door god,Hij heeft daar dan voor gezorgt...
Maar als mensen dingen doen,oorlogen voeren enzo.die niet door de beugel kunnen doen de mensen hetzelf en speelt God geen rol...
Dat begrijp ik nooit...

Dat is omdat God de mensen vrije wil heeft gegeven. Iets waar hij zich niet mee bemoeit.
Oorlog ontstaat uit vrije wil, het eindelijk krijgen van een kind niet.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 21:42

Ik geloof in geen enkel "geloof".
Ik ben dan wel RK en gedoopt, maar toen ik een baby was kon ik niks in brengen zeg maar.

Of het nu Islam is of het Christendom....naar mijn mening beide onzin Bloos

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 21:42

Mystica schreef:
spettic schreef:
Ok, het zijn dus verhalen, maar ik kan uit het stukje wat Johannes schreef niet opmaken dat Jezus getrouwd was met Maria Magdalena. Het gaat over het eerste openbare optreden van de Jezus, de bruiloft te Kana

En dat zou dus zijn eigen bruiloft zijn geweest en dat zou verkapt kunnen blijken uit het feit dat de bruidegom geroepen werd, die dan dus Jezus zou zijn. Haha!

Aaaaah.....ik lees net het volgende
Citaat:
Op de derde dag was er een bruiloft in Kana, in Galilea. De moeder van Jezus was er en ook Jezus en Zijn leerlingen waren uitgenodigd.

Het lijkt mij dat Jezus op Zijn eigen bruiloft niet uitgenodigd hoeft te worden.
Nee, ik blijf van mening dat Maria Magdalena niet zijn vrouw was.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 21:43

ik denk dat geloof is onstaan uit de eeuwige zoektocht van mensen naar antwoorden voor hun vragen,onzekerheden en angsten. Ik GELOOF ook om die reden in de wetenschap.Daar vindt ik mijn antwoorden. Niet gebaseerd op verhalen,gekleurd door mensen en cultuurgebonden periodes. Het waarom is voormijhet belangrijkste. zodra mensen stoppen met zich dingen af te vragen, maak ik mij zorgen. Helaas vind ik in het christendom te vaak het antwoord enkel daarom....te beperkt dus voor mij.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 21:46

Blue_Eyes schreef:
Oh, nog even dit. God heeft die regels niet gegeven om ons te pesten natuurlijk. God heeft aanwijzingen gegeven omdat Hij beter weet wat goed voor ons is dan wij.

God misschien wel. Bij sommige puriteinse kerken weet ik het niet zo zeker Bloos

Maar ikzelf heb het altijd een vreemd uitgangspunt gevonden. Of nee, geen vreemd uitgangspunt maar alsof mensen niet toegestaan worden om op te groeien.

Het doet mij namelijk sterk denken aan de opvoeding van kinderen: die krijgen regels die ze in eerste instantie moeten opvolgen omdat ze anders straf krijgen van de ouders. Maar. Het doel bij de opvoeding lijkt mij dat je de kinderen leert dat hun gedrag consequenties heeft en dat ze ZELF leren om een afweging te maken over die consequenties. Dat ze leren dat andere mensen gevoelens hebben en hoe hun gedrag invloed op die gevoelens heeft.
En op een bepaald moment moeten het niet meer de ouders zijn die zeggen wat mag en niet, maar moeten de kinderen dat zelf inschatten - en daarin zullen ze en kunnen ze andere keuzes maken dan hun ouders.

Het oordeel achteraf is dan ook niet iets wat mij aanspreekt, omdat het zo extern is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 21:46

maar Hij heeft ons toch geschapen?(ik geloof het niet,maar daar gaat het nu even niet om..)waarom heeft Hij ons dan uitgerust met een aantal hersens die capabel zijn om zoveel kwaad aan te richten,dat stukje geweldadigheid in de hersenen had hij van mij weg kunnen laten.....nu weet ik ook wel dat het meerendeel van de mensen goede mensen zijn en dat de slechte mensen(die moorden en bedriegen enzo.)in de minderheid zijn, maar toch...
die geweldadige kant is bij iedereen aanwezig,in het hoofd,bij de meeste komt het er gelukkig niet uit....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 21:48

celticpony schreef:
ik denk dat geloof is onstaan uit de eeuwige zoektocht van mensen naar antwoorden voor hun vragen,onzekerheden en angsten. Ik GELOOF ook om die reden in de wetenschap.Daar vindt ik mijn antwoorden. Niet gebaseerd op verhalen,gekleurd door mensen en cultuurgebonden periodes.

Wetenschap is uitermate gekleurd door verhalen, mensen en cultuurgebonden periodes. Wat dat betreft moet wetenschap niet ge-overidealiseerd worden Lachen

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 21:50

pfew... ik ben er weer, maar er is al weer zoveel gezegd dat ik amper weet waar ik beginnen moet met reageren Lachen

@celticpony: Als je jezelf geen vragen meer durft te stellen ben je bang dat je het tegendeel zult constateren Ja Maar ik herken dit dus echt niet in mijn geloof... (ben heel erg christen) Ik zal niet zeggen dat ik overal een antwoord op heb, maar die heb je ook niet altijd als je in niets, of in jezelf gelooft natuurlijk. Ik neem zelf ook geen genoegen met daarom hoor.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 21:53

geerke schreef:
maar Hij heeft ons toch geschapen?(ik geloof het niet,maar daar gaat het nu even niet om..)waarom heeft Hij ons dan uitgerust met een aantal hersens die capabel zijn om zoveel kwaad aan te richten,dat stukje geweldadigheid in de hersenen had hij van mij weg kunnen laten.....nu weet ik ook wel dat het meerendeel van de mensen goede mensen zijn en dat de slechte mensen(die moorden en bedriegen enzo.)in de minderheid zijn, maar toch...
die geweldadige kant is bij iedereen aanwezig,in het hoofd,bij de meeste komt het er gelukkig niet uit....

Hier is een verklaring voor, maar ik kom er zo even niet op welke dat is, sorry Vork Iemand anders misschien? Clown

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 21:55

Nee, heb geen verklaring, ben God niet.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 22:04

@ Russel: Na enig google en wikiwerk zijn de Jezuieten volgens mij gewoon een orde van Katholieken Lachen Ik mag aannemen dat ze dan ook de katholieke bijbel gebruiken.

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 22:06

@mystica, had je mn post nog gelezen een paar berichten hierboven over het wel of niet bruidegom zijn? Ben benieuwd nl wat je ervan vind

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 22:08

geerke schreef:
waarom heeft Hij ons dan uitgerust met een aantal hersens die capabel zijn om zoveel kwaad aan te richten,dat stukje geweldadigheid in de hersenen had hij van mij weg kunnen laten...

Het is dat deel wat ons tot mens maakt. Dat we anders maar een stel automaten waren geweest en geen menselijke individuen.
Waarom dan op deze manier - tsja, waarom zijn wij er uberhaupt. God had ons ook niet kunnen maken of de oerknal had nooit kunnen gebeuren of... er zijn talloze redenen waarom wij ook heel best niet hadden kunnen bestaan. Dat is volgens mij een vraag die nooit rationeel te beantwoorden is.

Maar wij zijn er Lachen (Hoewel er filosofen zijn die daar ook nog aan kunnen twijfelen, maar laten we dat hierbuiten laten Knipoog )
Wij zijn er en wie wij zijn wordt ook bepaald door dat deel wat ons 'kwaad' maakt. Het maakt ons tot wat we zijn: mensen met het dilemma tussen wat goed is en wat fout en dat sommige acties de ene keer goed kunnen zijn en in een andere context slecht. Je kunt geen beelden zien als je niet donker en licht kunt waarnemen, je kunt geen dorst lessen als er niet eerst dorst is, en je kunt geen goed ervaren of doen zonder ook te kunnen waarnemen wat niet-goed is. Kortom: wij zouden onszelf niet zijn zonder dat deel.

Dan kun je nog steeds vragen: waarom is dat zo - en dat weet ik niet. En ik denk dat dat een vraag is die niet beantwoord kan worden. Het is zo omdat het zo is, maar omdat het zo is, hoort het bij ons, en kun je het niet zomaar uitschakelen zonder de rest van jezelf ook te verminken.

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 22:14

geerke schreef:

Hij heeft ons goed geschapen. Niet om elkaar of onszelf pijn te doen. We zijn zelfs geschapen met het doel nooit te sterven. Maar omdat God wilde dat we uit vrije wil voor hem leefden, gaf hij ons ook de mogelijkheid om niet te doen wat hij van ons wilde. Als je niet slecht kunt doen, doe je dus alleen goed omdat je niet anders kunt. Dat zou ons dus slaven, of robots maken. De mens is gaan zondigen (het Genesis-verhaal met de appel). Toen de zonde eenmaal in de wereld was, had dat effect op de hele aarde, en daarmee ook de mensen, die hierdoor zelfs geneigd zijn het slechte te doen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 22:17

o.k maar leuk is anders...

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 22:18

spettic schreef:
@mystica, had je mn post nog gelezen een paar berichten hierboven over het wel of niet bruidegom zijn? Ben benieuwd nl wat je ervan vind

Ik vraag me hierbij altijd af... is het van belang?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 22:21

spettic schreef:

Ja , had ik gelezen Lachen Wat ik er van vind, tja... Het is slechts een theorie, en die theorie lijkt me niet heel waarschijnlijk ( over dat hij met haar getrouwd was). Ik ben dat gedeelte dus met je eens Haha! Mede ook omdat het niet eens duidelijk is wie maria magdalena nou precies was. Maar idd, ik denk ook niet dat hij met haar getrouwd was. Lachen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 22:21

geerke schreef:

Nou, dat weet ik niet Lachen Misschien is 'leuk' niet helemaal het goede woord, maar ik zou het toch niet willen missen hoor.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 22:24

geerke schreef:

*LOL* Tja, als alles leuk was, dan wist je niet eens dát het leuk was. Clown

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 22:25

geerke schreef:

Het geeft ons een stuk verantwoordelijkheid voor het kwaad in de wereld. En ja, dat is heel erg pijnlijk. Zeker als je je bedenkt dat God het heel anders gewild had. En als we de keus nooit hadden gehad, was God dezelfde God niet geweest. Hij laat ons vrij. Aan de andere kant geeft het ook wel hoop en troost te weten dat deze God nog steeds met ons te maken wil hebben, en je met open armen ontvangt als je dat vraagt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 22:29

_Ella_ schreef:
Het geeft ons een stuk verantwoordelijkheid voor het kwaad in de wereld.

Ikzelf zie het vooral dat we de verantwoordelijkheid en mogelijkheid hebben voor goed in de wereld. (Ik probeer me dan ook niet te veel te bemoeien met alle negatieve dingen waar ik als persoon niets aan kan veranderen, maar me te richten op de delen waar ik iets goeds kan geven.
(Wat overigens bij mij niet komt uit een christelijke visie, maar dat maakt weinig uit.)

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 22:50

Ik bedoel met verantwoordelijkheid eigenlijk meer dat we medeschuldig zijn. Het feit dat je niet bent opgegroeid tussen terroristen maakt je geen beter mens. Uit onszelf zijn we allemaal mogelijke moordenaars (cru, maar toch waar).
Natuurlijk hebben we wel de verantwoordelijkheid om goed te doen waar we kunnen.

Saskiaatje

Re: Discusie Christenzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 23:44

Jennylicious schreef:
ikenindi schreef:
be: daar ben ik t mee eens!

Volgens mij is het gewoon zo.
Jezus Christus, Christendom, zonder Jezus was er geen christendom.

Misschien een hele stomme opmerking, maar zonder God was er toch geen Jezus? Blond

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 23:47

Klopt...

Edit:
Maar zonder God was er eigenlijk niets.. ook geen jij en ik

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 23:49

Oftewel, zonder God geen Jezus, zonder Jezus geen Christendom. Dus zonder God geen Christendom.