Boete wegens stakingen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

Re: Boete wegens stakingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 20:42

WildWings schreef:
verootjoo schreef:
Denk dat het er aan ligt dat onze ogen geopend zijn... school is nog zó relaxed.

Mijn hemel.. waarom blijven mensen maar doordrammen met die vergelijking dat school chill is vergeleken met een latere baan? Daarom heb je ook EERST de peuterspeelzaal bijvoorbeeld, DAN de basisschool, DAN de middelbare school, DAN nog een opleiding, evt nog een vervolgopleiding, en ga je DAN pas werken. Het bouwt zich op qua uren.

Ik bedoel, ik kan nu ook wel gillen JOH de peuterspeulzaal was echt ZO relaxed, ik heb het maar zwaar eigenlijk Verdrietig
Maar dat heeft niets met geopende ogen te maken.. eerder met een vergelijking maar blijven maken die gewoon niets te maken heeft met het hele topic.

ik vind het staken echt te gek voor woorden,
maar hier ben ik het mee eens.

dat later je ogen geopend worden slaat nergens op.
het gaat erom wat je aankan.
wij zijn rond de 15 en mensen die werken rond de 20.
over zoveel jaar kunnen wij ook meer aan.
dat is hetzelfde om tegen een kind van 5 die schaatst te zeggen: over 10 jaar denk je wat was ik toen dom, en kon ik weinig.
je was toen niet dom. maar kon zoveel nog niet aan. daar wordt je in getraind.
door wat hierboven staat.

dat van de boete vind ik zeer terecht.
het is gewoon rellen. vind het zo belachelijk.
hoorde dat er scholen zijn die bussen voor de leerlingen regelde voor het malieveld vrijdag. Boos!
lekkere school zit je dan op.

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 20:43

Zoals al eerder is gezegt, werd er niet echt gestaakt, maar dingen gesloopt. Ik denk dat 3 kwart van de scholieren die staken niet eens echt weten waarom ze staken.

Het probleem is ( denk ik weet het ook niet zeker) dat leerlingen vinden dat ze soms nutteloos uren volgen, omdat ze aan die 1040 uren moeten komen. De nutteloze uren zijn meestal uitgevallen uren die dus worden opgevult met huiswerk uur of invalles van een willekeurige docent. Daar schiet je niks mee op.
Het probleem is dus eigenlijk dat er te veel uren uitvallen en dat te weinig goede invallers zijn.
Dus er moeten gewoon meer docenten komen.

Ik ben wel van mening dat sommige dagen lang zijn. Als ik 6 lesuren moet volgen van 70 minuten. Kan ik bij het laatste uur gewoon niet meer goed concentreren. Vandaag moest ik in het donker naar huis fietsen.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 22:52

Waarom zitten hier een hoop mensen te zeuren van ja prima 1040 uur als er dan maar goed les gegeven wordt? Dan moet je nu niet gaan staken, maar wanneer het gaat over de kwaliteit van het onderwijs. Denk eens even na voordat je wat zegt. Vind het echt een ongelofelijk kinderachtige bedoening en sommige mensen in dit topic ook.

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 10:35

Kwaliteit op scholen is al jaren niet meer zo als het geweest is.
Ik zit hier op een Mbo-opleiding. Met instromers van het tgl... er waren mensen die een 2 haalden op hun voorzetsels. Huilen van het lachen
Geef ze meer uren les... heeft écht geen zin. Wel als het meer les is met een goede inhoud Ja
Wat dus niet gaat gebeuren want er zijn gewoon geen goede leraren. Een nederlands leraar kan ook geen duits geven!
Simpelweg omdat hij geleerd heeft voor Nederlands. Wat krijg je dan? leerlingen die slecht zijn in duits.
Nee, ga eerst eens zorgen dat er genoeg, goed geschoolde leraren zijn die het ook kunnen overbrengen op een leerling.
Want van de 4 leraren die hier op school werken is er 1 die het kan overbrengen op ons Lips are sealed

(ik zit trouwens op een nieuw bijgebouw van het roc-asa met maar 2 klassen(administratieve klas en juridische klas)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 10:48

gekvanfleur schreef:
dat is hetzelfde om tegen een kind van 5 die schaatst te zeggen: over 10 jaar denk je wat was ik toen dom, en kon ik weinig.

Waarom kan dan alleen de nederlandse jeugd het niet aan Nagelbijten / Gniffelen In elk europees land zitten de kids wél van jongs af aan een fulltime werkweek op school namelijk...

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 10:58

Wij zaten op de vroegere HBS tot 16.30 op school, en 's zaterdags tot 12.50; nooit gestaakt, alle avonden huiswerk, in het weekeinde vooruit werken, hooguit zaterdagavond even stappen. Bloos Ach gut
Heb niet het idee dat ik daar nou trauma's van overgehouden heb.............. Haha! Haha! Haha!

Gewoon naar SCHOOL gaan, LEREN en ophouden met dat idiote "o wat-zijn-wij-zielug-gedrag"!

Eerst je PLICHTEN, en daarna krijg je pas RECHTEN..............

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 11:00

verootjoo schreef:
en terecht Vork Kinders horen gewoon op school te zitten, en niet te gaan staken.... wat een onzin zeg

Amen!

Als je sommige hoorde, die wisten niet eens waarom ze staakte!
Kom nou zeg!
Ben benieuwd hoe die kinderen zullen gaan reageren als ze straks gewoon 36 uur in de week werken Nagelbijten / Gniffelen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 11:38

verootjoo schreef:
gekvanfleur schreef:

Waarom kan dan alleen de nederlandse jeugd het niet aan Nagelbijten / Gniffelen In elk europees land zitten de kids wél van jongs af aan een fulltime werkweek op school namelijk...

Dat vind ik dus ook, belgische kinderen hebben meer uren, meer les, ook niet altijd even kwalitatief dat gebeurd gewoon is. Maar denk niet dat dit ooit in een hoofdje van die studenten komt

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 12:33

linky schreef:
Wij zaten op de vroegere HBS tot 16.30 op school, en 's zaterdags tot 12.50; nooit gestaakt, alle avonden huiswerk, in het weekeinde vooruit werken, hooguit zaterdagavond even stappen. Bloos Ach gut
Heb niet het idee dat ik daar nou trauma's van overgehouden heb.............. Haha! Haha! Haha!

Gewoon naar SCHOOL gaan, LEREN en ophouden met dat idiote "o wat-zijn-wij-zielug-gedrag"!

Eerst je PLICHTEN, en daarna krijg je pas RECHTEN..............

Helemaal eens! OK dan! Ik kan les hebben (zit op het HBO) van 8 uur 's ochtends tot 10 uur 's avonds. Wat ook regelmatig is voorgekomen.. En nee, wij staken ook niet. Wat hiervoor werd gezegd over dat 15 jarige niet zoveel les aan kunnen, ik vind het grote onzin. Er zijn waarschijnlijk ook eindexamenkandidaten bij die volgend jaar hoogstwaarschijnlijk ook erg lange dagen moeten maken.

Daarbij.. Wat is nou gemiddeld 5,2 uur op een dag les hebben????? Te lang? Dacht het toch zeker niet!

Wel vind ik dat ze wat moeten doen aan het aantal tussenuren. Af en toe 1 is prima, maar niet elke dag. Al kan je dan wel lekker je huiswerk maken lijkt me!

Nee hoor, dat 'staken' (vernielen, rotzooi schoppen en niet eens weten waar je het voor doet..) mogen ze wat mij betreft echt bestraffen. En dan niet met boetes (wat dat betaalt paps en mams toch wel.. ) maar gewoon veel corvee uren. Laat ze het gemeentehuis maar schrobben of zo!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 12:37

gekvanfleur schreef:
hoorde dat er scholen zijn die bussen voor de leerlingen regelde voor het malieveld vrijdag. Boos!
lekkere school zit je dan op.

Vrijdag is stakingen opgeroepen door het LAKS en het zou allemaal heel rustig moeten gaan... daar heb ik m'n twijfels bij, maargoed *LOL* Als een school erachter staat (ook zij hebben last van meer lesuren! Te weinig leraren, wel meer lessen, boetes als het niet lukt!) kan ik dat nog best begrijpen ook.. zeker omdat dit een gewone demonstratie zou moeten worden. Je moet onder de 17 of 18 toestemming van ouders en/of school hebben o.i.d. voor je aanwezig mag zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 12:39

katiavl schreef:
verootjoo schreef:

Dat vind ik dus ook, belgische kinderen hebben meer uren, meer les, ook niet altijd even kwalitatief dat gebeurd gewoon is. Maar denk niet dat dit ooit in een hoofdje van die studenten komt

Maar snappen jullie nog altijd niet dat het probleem NIET is dat wij niet meer willen werken? Veel van ons: graag zelfs! Alleen met weinig geld voor onderwijs, een lerarentekort en een kwaliteit die op sommige scholen gewoon dramatisch laag ligt.. hebben meer uren gewoon geen enkele positieve uitwerking, behalve rare opvuluurtjes en belachelijk veel ingeroosterde tussenuren... Die meer uren worden NIET aan natuurkunde, wiskunde, economie of welk vak dan ook besteed.. die gaan voor het grootste gedeelte op aan tussenuren of 'huiswerkuurtjes' in plaats van lessen... en die meer lessen, die zijn voor het meerendeel echt nodig (gezien de cijfers in onze klas... denk ik dat ik voor een hele hoop mensen spreek Clown ) voor bepaalde struikelvakken. Maar die meer lessen komen er niet- er komen meer uren... die niet besteed gaan worden aan lessen.. precies zoals het dit jaar ook al gaat.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 12:58

wij zaten vroeger ook al met zg. "tussenuren"! Dan ga je maar huiswerk doen, om mijn part vrijwilligerswerk, zo zit het leven nou een keer in elkaar!
Tuurlijk baalden wij ook wel eens, maar om dan gelijk met eieren naar agenten te gaan gooien, auto's te vernielen, spullen in de fik te steken, waar slaat dat op? Boos!
De jeugd van tegenwoordig kan geen "nee" horen, "eist" dit, "eist" dat, kan niet tegen een tegenslagje...................... nee, het moet NU en anders ???
Aanpakken, en inderdaad geen boete's maar op straat rotzooi opruimen, 't liefst in een oranje overal.
Er zijn toch nog wel klassenvertegenwoordigers o.i.d.? die kunnen overleggen met de schoolleiding en eventueel gesteund door deze leiding met een duidelijke boodschap in optocht naar het Binnenhof gaan........ iedereen heeft hier recht van meningsuiting maar NIEMAND heeft het recht vernielingen aan te richten.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 13:50

WildWings schreef:
Die tussenuren roosteren ze niet bewust in hoor... dat kan op de meeste scholen niet anders vanwege de weinige leraren, OF het zijn opvul-uurtjes 'want we moeten aan onze uren komen'. En wat nou als je je huiswerk al af hebt, wat nou als je niet meer vooruit kan werken omdat je de nieuwe stof niet snapt, wat nou als jouw school weinig goede en rustige werkplekken biedt, wat nou als je je beter thuis kan concentreren op je huiswerk dan op school.

De mensen die hier doen alsof tussenuren zo leuk en handig zijn hebben ze zelf waarschijnlijk niet.. en ja Manon88, dan heb je makkelijk en leuk praten he? Lachen Altijd leuk, anderen zo gemakkelijk beoordelen terwijl je zelf niet met TWAALF tussenuren zit. Let wel: Sappos zit dus NEGEN uur op school zonder dat ze die negen uur les krijgt of begeleiding heeft.

Negen uur.. pff, dat is gewoon bijna 1,5e vrije dag.

1. In de 6e had ik iedere dag 3 tussenuren. Reken maar uit wat dat in de week is.
2. Je kunt alvast wat leren, etc, etc, etc. Er is echt wel iets te doen in zo'n tussenuur al heb je er misschien niet zo'n zin in. Of haalt iedereen daar op school tienen?
3. Misschien snap je de stof niet maar heel vaak kun je door het zelf nog een keer goed door te nemen toch een eind komen. Je moet ook niet te snel opgeven.
4. Als je je beter thuis kan concentreren kun je beter een beetje aan je concentratievermogen gaan werken want je hebt nou eenmaal niet altijd een stille plek om te leren/werken.

Zo te zien hebben die mensen die zo zitten te zeuren over teveel uren nog tijd genoeg om op Bokt tijd te verkwisten Haha!

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 14:00

_sharona_ schreef:
maar leerplicht en achterlijk lang op school zitten is wel een groot verschil , bij ons zou een 9de uur op school komen dat zou betekenen tot 5 uur op school met in totaal 3 kwartier pauze, nou dat is toch niet normaal Clown

Och och jij gaat het nog zwaar krijgt als je gaat werken..

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 14:06

Neeeeeeeeee niks over werken zeggen joh. Dat willen ze allemaal niet horen Knipoog.

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 19:35

Manon88 schreef:
Neeeeeeeeee niks over werken zeggen joh. Dat willen ze allemaal niet horen Knipoog.

*LOL*
Want?

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 19:45

Vooral niks zeggen over school hooooor. Dat willen ze allemaal niet horen ROFL

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 20:04

Om jullie hardwerkende bokkers even een hart onder de riem te steken Ach gut

http://www.loesje.nl/scholieren/schrijf ... 091604.gif

stiekempjes zijn ze gewoon jaloers,.... zij willen hun goede oude tijd weer terug.
Das nou jammer!!! Jullie zijn al bijna toe aan jullie pensioen! Wij leven nog in die ooh
zo goede schooltijd Duivel . Verpest het dan voor ons niet zo. Laat ons staken, laat ons dan gewoon
nog even genieten van die tijd dat wij zo moeten waarderen Knipoog

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 20:20

het was toch niet de bedoeling om een discussie over het wel of niet zielig zijn van scholieren te krijgen? Of wel, want ik begreep van niet..

Ik snap wel dat het soms wordt gezien als zeuren, dat staken, maar je kan het ook anders bekijken. Er zijn namelijk scholieren (ook een groot deel!) dat gewoon staakt, of actievoert zoals het LAKS wil dat het genoemd wordt, vanwege de inhoudt van de lessen. Niet persé tegen die 1040 uren, maar de ínhoud! Dus, kwaliteit boven het aantal uren. Want als een school effectieve uren heeft, en er dus snel geleerd wordt ed. Waarom zou het dan persé doe 1040 uren moeten hebben? en dat ze er dan een beote voor krijgen vind ik helemaal stom. Ik ben het er dus ook niet mee eens, maar ik weet wel waar ik het over heb! En school kan ook heus wel leuk zijn, je hebt er tenslotte ook vrienden ed, maar die zinloze uren die je school móet geven vanwege die boete zijn soms best vervelend.

Dan wil ik graag nog even kwijt dat je voor je werk hebt gekozen, of iig een richting van je opleiding of iets dergelijks. Voor je middelbare school niet. En als je het zelf weet, en dus zelf hebt meegemaakt hoe en wat, laat andere dat dan ook leren en meemaken. Maar ik ben het wel eens met het feit dat je later waarschijnlijk harder moet werken, dus dat het misschien ook wel handig is als je daaraan gewend bent.

Zo, heel bericht Tong uitsteken Knipoog Vind trouwens dat als je staakt dat het dan netjes moet gebeuren, en zeker geen dingen vernielen want dan wordt je niet serieus genomen.

ushi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 22:07

Citaat:

In Finland, om maar een voorbeeld te noemen, ligt het rond de 800 lesuren.

Een groot aantal leerlingen heeft bijbaantjes, en dan ook nog een fulltime werkweek aan school, EXCLUSIEF huiswerk?

36 uur school, een uurtje of 7 huiswerk, als je een beetje niveau doet en je school heeft een beetje niveau dan haal je dat aantal wel.
Dat betekend dus 43 uur, en dan nog werken? Ik wel 20 uur in de week...
Reken maar uit, en ga eens opzoek naar een volwassen die het flikt!
Een fulltime baan is als ik me niet vergis, 36 uur ongeveer? Ik ga nu ongeveer rond zoveel uur naar school, met deze regel word school voor mij op geen enkel gebied zinvoller, wel langer.

Er kunnen zelfs boetes van rond de €2500 gegeven worden, al denk ik zelf dat het wel mee gaat vallen.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 01:48

36*42= 1512 != 1040

1040/42= 25 lesuren per week, plus jouw 7 uur huiswerk, en je 20 uur bijbaan (kies je voor he, je hoeft nog niet in je onderhoud, huisvesting of onderwijs te voorzien)... waar moet ik tekenen? Ik werk 20-24 uur en studeer tegen de 40. In vakanties werk ik door, en dan langer per week, want anders kom ik niet rond.

Misschien kan je je voorstellen dat ik weinig begrip op kan brengen voor de scholierenstakingen. Dat je het niet eens bent met de manier waarop je school de boel invult, dat kan, maar er zijn constructievere methoden om dat duidelijk te maken.

Ik hoop dat de boetes zodanig afschrik wekken dat de relschoppers eieren voor hun geld gaan kiezen en de structurele problemen in redelijkheid opgelost kunnen worden. Dit gaat namelijk buiten alle proporties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 01:59

Ik vraag me wel af waar de ouders eigenlijk blijven.Mijn zoon wilde morgen ook gaan staken.Ik heb gedreigd hem persoonlijk op het schoolplein af te gaan zetten.

Alleen omdat een paar maloten de belgische scholieren zitten op te stoken.Staken Boos! laat ze eerst maar eens leren werken.

Bovendien had ik van jonge creatieve mensen ludiekere actie's verwacht dan het kapot slaan van winkelruiten en auto's.Mischiens kunnen ze met die boete's mensen schadeloos stellen.Het moet je auto maar wezen.

honolulu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 02:10

Wij hebben morgen staak 'vrij' nouja, alleen als je maandag een briefje inlevert met handtekening van ouders. Wou eerst wel naar Amsterdam gaan om te staken, maar heb geen geld.
Dan word het maar in bed staken Huilen van het lachen

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 09:27

Ach mijn dochter denkt er dus idd niet eens over.
Dus hier geen boete gelukkig..
Wel is ze haar tentamencijfer vast aan het opkrikken
door in haar vrije uur een herhalingstoets te doen..

Kinderen jullie leren niet voor je ouders, maar voor jezelf.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 10:01

ushi schreef:
Citaat:

In Finland, om maar een voorbeeld te noemen, ligt het rond de 800 lesuren.

Een groot aantal leerlingen heeft bijbaantjes, en dan ook nog een fulltime werkweek aan school, EXCLUSIEF huiswerk?

36 uur school, een uurtje of 7 huiswerk, als je een beetje niveau doet en je school heeft een beetje niveau dan haal je dat aantal wel.
Dat betekend dus 43 uur, en dan nog werken? Ik wel 20 uur in de week...
Reken maar uit, en ga eens opzoek naar een volwassen die het flikt!
Een fulltime baan is als ik me niet vergis, 36 uur ongeveer? Ik ga nu ongeveer rond zoveel uur naar school, met deze regel word school voor mij op geen enkel gebied zinvoller, wel langer.

Er kunnen zelfs boetes van rond de €2500 gegeven worden, al denk ik zelf dat het wel mee gaat vallen.

36 uur is wel weinig voor een fulltime werkweek... Dat is misschien fabriekswerk, of callcenter werk, winkelwerk ofzo. Ik ken zat mensen die rond de 50-80 uur draaien per week Ja

In Finland misschien, maar daar ben ik nog nooit geweest. In landen als Frankrijk, België, Engeland zit je wél elke dag van half 9 tot 5 op school Knipoog Ik zat in Engeland op de basisschool en had 37 uur per week, en ja, ook in groep 3t/m8 had je daar huiswerk. Afhankelijk van je niveau, maar ik moest vanaf groep 3 al elke week 1 boek lezen, én een verslagje schrijven. Daarna kwam ik in nederland op school en liep ik vér voor met eigenlijk alles.