Opvoedadvies: pijn doen uit nieuwsgierigheid - wat te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Re: Opvoedadvies: pijn doen uit nieuwsgierigheid - wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 11:57

Leuk? Moeilijk bedoel je.. Haha!
Ik weet soms ook niet wat nou wijsheid is hoor. Ik heb ook zo'n ontzettend bijdehandje die overal naar toe kruipt, aan gaat plukken en trekken en alles leuk vind waar ze niet aan mag komen. En ik kan 3 x nee zeggen maar stug er weer naar toe. Ik haal het dan vaak maar weg omdat ik het dan zielig vind om haar zo op dr kop te geven, ze is pas 9 maanden denk ik dan. Maar ja... jong geleerd..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 12:00

Ann schreef:
Citaat:
...ze weten het zo donders goed en alleen maar nee of ff op de gang is voor veel gewoon te makkelijk weg komen...
Dat is wel erg zwart/wit gesteld, runningkawa?

Ik heb mijn kinderen altijd met (weinig Clown) woorden kunnen corrigeren/bijsturen en desondanks spreken ze volwassenen met u aan enz. en krijg ik complimentjes tijdens de vakantie over mijn beleefde kinderen. Clown

Ter info: ik heb 1 rustig, bedaard kind en 1 onzettend pittig bijdehandje, die vanaf 8 maanden oud niets anders heeft gedaan dan de grenzen onderzoeken.

Maar goed, onze situatie zal ook niet representatief zijn voor álle gezinnen.

Wat is daar zwart/wit aan?
Ik zegt och nergens voor alle kinderen....

Ik heb dat in het begin van het topic er steeds heel flauw tussen haakjes achter gezegt, lees dus veel, niet alle...ga ik maar weer mee beginnen... Verdrietig
Want als je iets zegt is dat meteen voor alles en iedereen blijkbaar, maar denk als iemand alle bedoeld, dat ook wel schrijft....

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 12:17

Ahh, oké, dan heb ik daar overheen gelezen. Clown Excuses daarvoor. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 12:20

Oke, kan gebeuren. excuses aanvaard Lachen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 12:29

Misschien dat het niet zwartwit is, maar wel een verkeerde voorstelling van zaken. Het is namelijk helemaal niet zo dat 'veel' kinderen 'alleen maar nee of ff op de gang te makkelijk weg komen' is. Als het consequent en juist wordt toegepast werkt het juist bij heel veel kinderen wel goed. Meestal is er meer aan de hand als het niet aanslaat, zoals een niet-consequente aanpak. Maar dat is niet een probleem van de methode op zich, maar van het verkeerd toepassen. En die heb je ook genoeg bij mensen die wel af en toe een tik geven.
(Voorbeeldje: in de supermarkt wil een kind iets hebben wat niet mag. Kind zeurt door, ouder zegt nee, kind zeurt verder door, ouder zegt weer nee. Dit herhaalt zich een keer of wat, kind pakt het toch, kind krijgt tik op de vingers, begint te krijsen. Soms wordt er dan alsnog onderhandeld: "ok, maar dan verder niet meer zeuren." Of het kind krijgt wel iets anders als het daar om vraagt. Soms wordt het kind boos en schopt tegen het winkelkarretje aan of slaat zelfs terug! Soms verplaatst de hele drukte zich naar buiten en blijft er flinke ruzie. In geen van die gevallen heb ik de indruk dat het probleem is opgelost.)

Is dat goeie opvoeding? Nou, nee, het is net zo goed inconsequent en je schiet er net zo goed geen donder mee op. Maar is het fair om dit als voorbeeld te rekenen van 'zie je wel dat een pedagogische tik niet werkt'?

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 14:18

De pedagogische tik zal ongetwijfeld werken. Een hond die vaak wordt geslagen is meestal ook zeer slaafs naar zijn baas.
Het is onzin om te denken dat een kind iets eerder zal snappen als hij er een tik bij krijgt. Uiteindelijk zal hij iets dan doen of laten uit angst voor de tik, dus dan heeft de ouder inderdaad zijn zin, maar of het daar nu om moet gaan in de opvoeding????

Het is inderdaad erg makkelijk om dmv tikken en/of zelfs slaan een gehoorzaam kind te krijgen, dat kan iedereen., De kunst is om het zonder tikken en via normale communicatie te doen. Je hebt er wel wat meer geduld en een langere adem voor nodig, maar het resultaat is toch echt beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 14:19

slaafs....ja als zulk voorbeeld neemt....

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 14:20

Het is een beetje een oneliner, maar ik kan me helemaal vinden in het bericht van Shadow0. Lachen

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 14:22

Op een of andere manier weet ik nog heel goed wat ik wist vanaf een bepaalde leeftijd. Zeg vanaf een jaar of 2. Ik was me heel sterk bewust van bepaalde dingen. Voorbeeld:

Ik pakte op een vakantie ooit een kat op aan zijn staart. De kat begon te jammeren, en ik wist dat de kat dit niet leuk vond. Ik vond dat grappig. Mijn moeder niet. Die schreeuwde dat ik de kat moest loslaten.

Kinderen zijn zich veel meer bewust van dingen dan mensen in de gaten hebben. Alleen tot een jaar weet ik het niet. Ik weet wel dat kinden goed kunnne manipuleren, weten dat ze met een lach en een huil veel van ouders gedaan kunnen krijgen. En ouders stinken er in. En mensen onderschatten kinderen vaak hopeloos in het vermogen om te begrijpen. Ik zelf wist al heel jong dat ik er schattig uit zag.

Kelpla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 14:42

@ Urielle, Lijkt me heel lastig om mee om te gaan.
Doet ze dit nu dagelijks dan?
En hoe reageert ze als je haar een tikje op dr hand geeft?
Of als je haar op een stoel in de gang zet om af te koelen?

Sterkte ermee!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 14:42

Charaz schreef:
Grietje als jij een kindje van 8 maanden al een tik moet geven ben je imo behoorlijk zielig, wie gaat er een baby nou een tik geven?

Je kan zeggen wat je wil, maar ik kan er niet bij dat je een kind van 8 maanden een tik moet geven.

Heel eerlijk gezegd vind ik dat een beetje een 'zielige' opmerking.....

Mijn dochter heeft ook rond die leeftijd wel een tik gekregen, die kreeg nl tandjes en beet zich een keer compleet vast in mijn vinger, liet niet meer los tot ik haar ten einde raad een tikje op haar wang gaf. Het deed echt geen pijn maar ze liet wel meteen los van verbazing. Bij mij deed het wel pijn; ze had door de huid heen gebeten...

Ze heeft me ook nooit weer gebeten!

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 14:44

Kun je niet gewoon hetzelfde terug doen bij het kind? Een kennis van mij vertelde me dat haar kind toen het klein was haar ook beet. Zij beet toen gewoon terug. Nooit meer gebeten, dus dat hielp.

Verder vind ik het verhaal van Shadow erg treffend. Ben het er geheel mee eens. Iets goed toepassen, het valt ook niet mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 14:46

Als men zich er prima bij voelt om een tik uit te delen, moet diegene dat vooral doen.
Ik wil dat niet en het is ook niet nodig, je hebt gewoon een langere adem nodig en het kost je meer energie. Maar in mijn ogen is het dat waard, omdat ik blijf vinden dat je een kind met een tik geven een heel slecht voorbeeld geeft.

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 14:52

Waarom is dat een slecht voorbeeld? Waarin?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 14:55

Waarom mag jij wel slaan en het kind niet? Het signaal wat je afgeeft is: als jij niet doet wat ik zeg, krijg je een tik. Maar andere kindjes mogen ze weer niet slaan.
Het is het toppunt van machteloosheid van ouders die gebruik maken van de tik. Het is ook het makkelijkst, kost geen energie.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-10-07 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 14:56

Omdat sommige denken dat deze kindjes niet leren om later mondeling dingen op te lossen maar om alles er meteen op gaan meppen Lachen

Ik kan ze daar gelijk in geven als er gemept wordt en als een tik niet helpt en die dagelijks 6x uitgevoert moet worden.
Maar wat ik zie in mijn omgeving is het niet anders als bij paarden. mensen die op de juiste wijze een tik geven hoeven dat geen tig keer...mensen die dat verkeerd doen..ja die kunnen blijven meppen, krijgen kopschuwe paarden en vast ook inderen die niet weten wat ze ermee moeten...

Vraag me dus ook af van de mensen die vinden dat een tik niet kan, of die ook zonder zweepje rijden en als het paard niet aan het been is, deze ook geen tik krijgt...
Qua vertand zitten die denk ik op hetzelfde nivo als een klein kindje

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 14:57

faye schreef:
Waarommmag jij wel slaan en het kind niet? Het signaal wat je afgeeft is: als jij niet doet wat ik zeg, krijg je een tik. Maar andere kindjes mogen ze weer niet slaan.

Waarom mag de ouder wel slaan en het kind niet.
- omdat de ouder bepaalt wat er gebeuren moet
- dit weer omdat de ouder het beter weet en het kind de consequenties van de acties niet overziet
- ouder - kind relatie nu eenmaal niet gelijkwaardig is, moet je ook niet naar streven want dat is onzinnig; het kind is niet de wijste, dat is de vader of de moeder.

Kinderen zijn onderling WEL gelijkwaardig. DAarom mogen ze elkaar niet slaan. Ik denk dat kinderen dat heus wel aanvoelen, als de verhoudingen in een gezin tenminste duidelijk zijn.

runningkawa schreef:
Vraag me dus ook af van de mensen die vinden dat een tik niet kan, of die ook zonder zweepje rijden en als het paard niet aan het been is, deze ook geen tik krijgt...
Qua vertand zitten die denk ik op hetzelfde nivo als een klein kindje

Precies!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 15:00

Slaan is makkelijk, maar geen oplossing. Als het kind het gedrag aanpast is het uit angst voor een tik. En natuurlijk krijg jr dan nog kusjes, kinderen zijn zo loyaal aan de ouders.

Ik wil dat mijn kinderen luisteren en dat kan prima zonder tik en dus zonder angst. Ik vind het ook gewoon niet integer van een ouder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 15:02

Heeft imo niks met angst te maken Lachen
Ik ben nooit bang geweest van mijn moeder, had wel respect voor haar.
En als ik kijk bij familie an fam, zie ik ook geen angstige kinderen Lachen

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 15:03

Ik vind dat slaan NIET gemakkelijk is. Veel ouders haten het en zullen het proberen te omzeilen. Soms zijn kinderen niet te overtuigen en rest er geen andere mogelijkheid. OP het moment dat ze te jong zijn om te begrijpen, zullen ze TOCH moeten leren te gehoorzamen. En vanaf het moment dat ze kúnnen begrijpen, zul je het ze uit moeten letten, maar dan zijn ze nog niet altijd zodanig voor rede vatbaar dat ze naar je zullen luisteren. Soms willen ze gewoon hun zin doordrijven, grenzen verleggen, koste wat kost. Kinderen zijn ook niet altijd integer. DAt leren ze juist in de opvoeding bij het ouder worden. Niet alle kinderen hebben een strengere aanpak nodig. MAar er zijn draakjes bij die dat wel nodig hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 15:05

Die tik is veel makkelijker dan consequent zijn, dat kost gewoon meer energie, zeker als ze klein zijn.

Nogmaals wat een ieder doet moet diegene zelf weten, ik VIND het de makkelijkste weg, de meest ongeïnteresserde weg, een actie uit wanhoop, en een vooral een beperking van de ouder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 15:08

een tik op het juiste moment is ook consequent zijn...en komt ook niet elke dag voor Lachen
Dat lees je ook an de reacties hier van mensen die het ooit eens doen.

Heeft ook niks met onmacht oid te maken omdat het een wel overwogen beslissing is, net zo overwogen als dat je denkt nu zet ik haar op de gang oid.

Afanselen, dat is onmacht...maar daar gaat dit topic niet over Lachen

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 15:09

faye schreef:
Die tik is veel makkelijker dan consequent zijn, dat kost gewoon meer energie, zeker als ze klein zijn.

Consequent zijn is het moeilijkste wat er is. En inderdaad, te veel zijn het niet. Het is ook iets dat ontzettend veel energie kost. Maar dat wil niet zeggen dat mensen die een tik geven niet consequent zijn, en dat mensen die nooit een tik geven WEL consequent zijn. Dus ik denk dat je het uitdelen van een corrigerende tik los moet zien van consequent zijn. Het is namelijk niet zo dat altijd consequent zijn voorkomt dat je toch wel eens een tik moet uitdelen bij sommige kinderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 15:25

tamorka schreef:
Het is namelijk niet zo dat altijd consequent zijn voorkomt dat je toch wel eens een tik moet uitdelen bij sommige kinderen.

Dat ben ik dus totaal niet met je eens, ik ervaar dat namelijk helemaal niet zo in de opvoeding van mijn kinderen. Degenen die wel een tik uitdelen geven over het algemeen ook toe dat dat gedaan wordt omdat men het niet meer weet.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 15:50

Kelpla schreef:
@ Urielle, Lijkt me heel lastig om mee om te gaan.
Doet ze dit nu dagelijks dan?
En hoe reageert ze als je haar een tikje op dr hand geeft?
Of als je haar op een stoel in de gang zet om af te koelen?

Sterkte ermee!

Nee, de dag dat ik dit postte deed ze dat dus voor het eerst en ik wilde het gelijk adequaat oplossen. Ik vind dat gedrag geen gedrag om eens uit te proberen wat er werkt. Tja, wist ik veel dat ik een discussie van 10 pagina's op gang zou brengen Clown (die ik overigens nog steeds geinteresseerd volg)

Gebeten en geknepen heeft ze niet meer. Wel had ze me gisteren aan mijn haar. Ze zat op dat moment tussen haar papa en mij in op bed en wij hadden tegelijk een handje vast en zeiden streng 'Nee!' Toen keek ze toch even van WTF Verward Dus moest ze uiteraard nog eens proberen he, wetenschappelijk onderzoek is ook niet gebaseerd op 1 voorbeeld Clown Dus nog een keer met tweeen tegelijk gecorrigeerd. Toen ging ze gewoon verder spelen. Echt geschrokken is ze niet, maar ze stopte toch.

Een tik op haar handje ziet ze als een spelletje, dan begint ze te lachen en gaat ze het 1001 keer herhalen om nog tikken te krijgen Verward

Haar wegzetten heb ik nog niet gedaan. Denk dat dat wel indruk zou maken, ze heeft er een hekel aan als ze ergens niet bij mag zijn. Krijg je wel gelijk een driftbui van minstens een half uur. Dus ik weet ook niet of ik haar dan na een minuut op moet halen of moet wachten tot mevrouwtje uitgekuurd is. (Ze heeft sowieso een temperament om u tegen te zeggen (heb geen idee van wie ze DAT heeft Schijnheilig ) dus ben allang niet meer onder de indruk van haar driftbuien, maar de straf mag maar een minuut duren 'volgens de boekjes' maar het lijkt me ook weer niet goed haar het idee te geven dat ze iets bereikt met driftig liggen kwijken en huilen en trappelen Clown )