Veel chronisch zieke bokkers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Veel chronisch zieke bokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 22:33

Idd anya...maar ik ga nu pitten.. al lang weer bedtijd Lachen

Ik ben van de week tovallig nog gevraagt les te geven aan een bokker..ik heb gepast...reden ondertussen wel bekend denk ik...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-10-07 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 22:34

@RK, tsja... weet je misschien moet ik er niet op gaan, misschien wel....
als je al redeneert dat niemand een telefoniste aanneemt met een accent en jij niet bereidt bent daar iets aan te doen, tsja... dan is het ook niet bepaald makkelijk om werk te zoeken en vinden wat bij je past.
chronisch zieken hebben zeker een belemmering, zeker met werk op eigen niveau, maar er is vast iets wat wél past en wat dus niet direct een belemmering hoeft te geven bij dát werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 22:35

raar, dat zowel ik al een reintergratie buro van het cwi het niet kunnen vinden...maar jij wel Ja
Moet jeje beroep van gaan maken..word je rijk Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 22:35

Simpel: omdat ik een product lever, als is dat nog zo marginaal. En omdat dat product door de bank genomen vrij vaak 'zwart' wordt aangeboden.

Omdat ik ooit ben gestopt met het gratis aanbieden, dan wordt je overspoeld door mensen die hulp willen, rustig te laat komen of niet komen.. kortom: een product heeft een drempel nodig. Al is dat bedrag nog zo laag.

Maar mijn vraag is niet beantwoord: ben ik dan in jouw ogen een profiteur? Want ik geef in die hypothetische situatie structureel (hoe weinig tijd ook) les en ik verdien zwart.. maar mijn lijf wil helemaal niks meer. Ik ben gewoon heel benieuwd naar je oordeel.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 22:38

Anya schreef:
Maar mijn vraag is niet beantwoord: ben ik dan in jouw ogen een profiteur? Want ik geef structureel (hoe weinig tijd ook) les en ik verdien zwart.. maar mijn lijf wil helemaal niks meer. Ik ben gewoon heel benieuwd naar je oordeel.
]

een profiteur zou ik het niet direct noemen, maar mijn manier is het niet. je mag ook een bepaald bedrag bijverdienen per jaar, je kan dit opgeven aan de belasting etc. waarom zou het dan zwart bovenop de uitkering moeten, als je aangeeft dat je lijf niets kan, dan vind ik dat je ook niet zwart zou moeten werken....

als je het doet om mee te blijven draaien in de maatschappij, kun je hier ook vrijwilligerswerk van maken.... ben je nuttig op de dagen/tijden dat jouw lichaam het trekt,maar hoeft het niet bovenop de uitkering
Laatst bijgewerkt door _rosita_ op 09-10-07 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 22:39

runningkawa schreef:
raar, dat zowel ik al een reintergratie buro van het cwi het niet kunnen vinden...maar jij wel Ja
Moet jeje beroep van gaan maken..word je rijk Haha!

wie weet is het een gat in de markt!
ontlast me lichamelijk een stuk, dus dat is alleen maar een voordeel Knipoog

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 22:39

_rosita_ schreef:
natuurlijk, maar dan heb je een belemmering. wanneer jij een baan zoekt/vind die bij je past en bij wat je kan, is er geen probleem.

Ik heb de discussie maar deels gelezen maar wil hier toch wel erg graag op in gaan.
Helaas zit ik nu (hopelijk tijdelijk) thuis omdat ik geen studie kan afmaken i.v.m. mijn lichamelijke aandoeningen, ik wil ontzettend graag werken maar wat als je jong bent, geen studie hebt kunnen afronden en weinig ervaring, constant naar verschillende artsen moet en ziek bent? En dan ben ik niet iemand die wat verkouden is zichzelf meteen ziek noemt
En ja helaas moet ik dit vermelden bij een sollicitatie omdat dit invloed heeft op iedere functie die je kunt bedenken, wat dus min of meer betekend dat het voor mij ontzettend lastig is om aan een baan te komen, en zo vele met mij.

Ik vind het dus ook behoorlijk makkelijk gesteld dat wanneer je een baan hebt die bij je past dat er dan geen probleem is, vindt die eerst maar...

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 22:41

Ik denk niet dat je dan een profiteur bent.

Ik ben het wel met TS eens dat het schrijnend is hoeveel mensen misbruik maken van de regelingen en dan heb ik het inderdaad over mensen die zwart werken en 3 of 4 paarden hebben. Niet over mensen die daadwerkelijk niets kunnen. Ik werk met mensen die een uitkering hebben probeer hen terug aan het werk te helpen. Met de juiste uitleg zijn de meeste heel welkom op de arbeidsmarkt. Want juist die chronisch zieke die een aangepaste baan krijgt is meestal zo gemotiveerd dat ze het werk beter doen dan een gezonde kracht. Misschien zijn ze er niet altijd maar als ze er zijn dan heb je er ook echt wat aan. Ik merk wel dat er ook veel mensen zijn die het misbruiken, met van die dingen als ik heb een hernia dus kan ik niet werken, hier kan ik heel boos om worden aangezien er genoeg mensen zijn met dezelfde klachten die wel werken. Ook met MS kun je werken, misschien niet in een van de laatste stadia maar een van de medewerkers van een collegaorganisatie heeft ms en werkt 60 uur per week. Soms is hij echt op en is er een paar weken niet maar dat wordt geaccepteerd als je je werk goed doet. Ik wil hiermee niet zeggen dat iedereen 60 uur moet gaan werken hoor. Dat is mij ook te veel.

Ik heb zelf door een aantal ongelukken volgens de artsen een wiplash opgelopen, ik was toen 20 jaar en kon niets meer met mijn armen (vanuit mijn bijbaan op de markt werd ik ziekgeschreven en de arts wilde mij afkeuren) ik zat nog op school en wist dat het werk op de markt niet mijn toekomst was en ben bewust tegen deze afkeuring ingegaan. Ik heb zowiezo heel lang ontkend dat ik dit zou hebben maar kom er niet onderuit dat ik heel veel klachten heb, zoals veel hoofdpijn, weinig concentratievermogen en veel rug en nekklachten. Maar toch werk ik en heb ik 3 pony's. Dit gaat niet altijd makkelijk, maar ik weet dat ik als ik thuis ga zitten alleen maar slechter wordt. Hoe minder ik doe des te slechter mijn spieren de klachten opvangen. Dus werk ik en doe ik nog vanalles ernaast, maar ik heb momenten dat een pak melk te zwaar is om te tillen, inderdaad dan zeggen mensen wat doe jij nu idioot hou dat toch gewoon vast. Ik leg eigenlijk nooit uit wat er is en mijn baas merkt er niets van. Maar in eigen tijd zit ik wekelijks bij een ostheopaat om dit vol te houden, en geloof me ik denk weleens kon ik maar gewoon thuis blijven, maar dan vraag ik me af of dat niet juist een veel zwaardere opgave is. Ik heb mijn werk ook nodig onder de mensen zijn en bezig zijn. Dus ik heb ook respect voor mensen die hun grenzen aangeven maar leg die grens niet te laag.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 22:42

Laat maar rosita, want blijkbaar wil je me niet begrijpen.
Jij vind dat iedereen moet werken. Ik ben van mening dat jij dan maar een instantie op moet starten die mensen die graag willen MEEHELPT ipv tegenwerkt.
(he nieuwe baan voor RK gevonden Haha! )

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 22:43

Ach weet je dat bedrag wel of niet opgeven is arbitrair.. de mensen die zwart werken geven het niet op en krijgen al dan niet gezeur met hun uitkering. Want er zijn sociaal rechercheurs.

Er zijn vele alternatieven die wel mogen. Laat je reiskosten uitbetalen tot het wettelijk maximum van x cent de km... Roep een stichting in het leven, laat de stichting betalen (zonder winstoogmerk) en declareer de kosten van je 'vrijwilligerswerk' bij de stichting. Er is een zeker bedrag wat je een vrijwilliger uit mag betalen zonder dat dat opgegeven hoeft te worden.

Het gaat helemaal niet om dat zwart werken.
Het gaat om het gemak waarmee geoordeeld wordt, mensen 'verworden' tot profiteurs en daarmee ook hele groepen die 'met man en macht proberen te blijven functioneren en een leven te hebben 'ook profiteurs' worden. En dat doet pijn.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 22:45

holly schreef:
Laat maar rosita, want blijkbaar wil je me niet begrijpen.
Jij vind dat iedereen moet werken. Ik ben van mening dat jij dan maar een instantie op moet starten die mensen die graag willen MEEHELPT ipv tegenwerkt.
(he nieuwe baan voor RK gevonden Haha! )

lees nou eens even al mijn reacties door meid. dan zul je zien dat ik niet vind dat IEDEREEN moet werken.
ik wil je wel begrijpen, maar begrijp jouw denkwijze simeplweg niet. ik denk daar anders over dan jij, is dat zo erg?

en nu ga ik echt naar bed, morgen roept het werk weer

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 22:46

holly schreef:
Ik neem het je niet kwalijk hoor (je gedachten). Ben het aardig gewent dat mensen zo denken.
Ik kan natuurlijk niet voor andere spreken, maar wil je gerust uitleg geven over gronische moeheid.

Nadat ik pfeiffer heb gehad, bleef ik maar moe. Ik wilde wel, maar mijn lijf wilde niet.
Gronische moeheid betekend niet dat je telkens slaapt of steeds in slaap valt. Haha!
Voor mij betekend het alleen maar, wanneer mijn lijf aangeeft moe te zijn, dat ik woorden ga verdraaien, dat een gesprek volgen wat moeilijker is, dat ik me dingen niet even goed meer kan herinneren, ik een potje erwtjes niet openkrijg en dat mijn armen en benen aanvoelen alsof ze naar bed moeten. Maar ikzelf ben ik mijn koppie nog net zo hyper als ik meestal ben.
Ik ben niet anders, dan een ander. Het staat ook niet op mijn voorhoofd geschreven, en als je het niet weet zou je het ook niet aan me kunnen zien.

Of ik niets anders doe dan bokken en wat paardrijden?
Laat ik zeggen dat dat een gedachten is, maar dan wel een niet kloppende. Tenminste in mijn geval.

Woow precies hoe ik me elke dag voel, als ik moe ben dan ga ik ook woorden omdraaien of als ik iets wil zeggen dan komt er wat gebrabbel uit mn mond.. vind ik egt helemaal niet leuk! ook merk ik ook dat mn armen en benen idd heel erg zwaar worden ook gesprekken volgen kan ik best moeilijk.. Ik denk eigelijk dat het gewoon door mn leeftijd is, schijnbaar (volgens de dokter) leven de jongeren wat minder gezond enzo en kun je bijv. ook last van duizeligheid hebben en hoofdpijn.. dat heb ik ook heel erg..

Dus ik ben benieuwd nu dat ik het zo hoor wat het egt zou kunen zijn...

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 22:46

Zo, wat gaat dit topic hard zeg.
Zijn er zoveel chronisch zieken op bokt? Dan is mijn vermoeden om dit topic te openen terecht geweest. En daarbij heb ik ook nog al wat PM's gehad van chronisch zieke bokkers die mij het één en ander over hun leven en ziekzijn hebben verteld.
Ik ga eerst eens een poging wagen om wat bij te lezen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 22:50

Even een tussendoor opmerking: willen de mensen met zware armen en benen (en later spier en gewrichtsklachten) en neurologische klachten zoals concentratieproblemen, niet op woorden kunnen komen, woorden omdraaien e.d. en zonder klinische diagnose (ME is moeilijk klinisch aan te tonen bijvoorbeeld) a.u.b. ook Lyme overwegen. Dit is vaak wel klinisch aantoonbaar en wordt heel vaak verward met MS, ME, Fybro, Reuma, Lupus. Omdat het een erg onbekende ziekte is en een aantal symptomen deelt met genoemde ziektes. De standaard bloedtest die gedaan wordt is slecht (ELIZA). En er lopen nogal wat chronische lymepatienten rond met de verkeerde diagnose (was ik er zelf ook eentje van).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 22:50

Soms lijkt het alsof het alleen maar gaat om wat je als mens aan economisch belang bij de maatschappij inbrengt. Je 'nut' en waarde als mens wordt afgelezen aan het salaris. Maar... wij zijn toch mensen, in een menselijke maatschappij? Persoonlijk denk ik dat wij als maatschappij de PLICHT hebben om een leefbare, tamelijk prettige situatie te creeren voor iedereen. En dat betekent wel dat iedereen zich - naar mogelijkheden - inzet, maar dat betekent niet dat iemand alle vrijetijdsdingen op moet geven om geld-geld-geld te verdienen in de meest rottige baantjes en je volledig kapot te werken als dat niet je keuze is. En het is niet nodig dat mensen die de mazzel hebben (en vaak niet meer dan dat!) om in een wat gunstigere positie te verkeren daar zonder meer over oordelen, want veel van de omstandigheden zijn gewoon een kwestie van pech.

Ik denk dat menselijke waarde veel meer kanten heeft. En als je probeert om te leven naar je geweten dan denk ik dat je je belangrijkste 'plicht' aan de maatschappij vervuld hebt. (En eerlijk, ik ben er van overtuigd dat er heel veel mensen, niet alleen niet-werkend maar ook zeker onder de werkenden, niet naar hun eigen eer en geweten leven.)

Kijk niet te veel naar anderen, en als je kijkt, kijk dan ook naar al die dingen die anderen niet hebben, en die je zelf wel hebt, en wees daar dankbaar voor, ipv alleen maar boos omdat 'die anderen' er naar jouw mening zo makkelijk vanaf komen. Je kunt dat niet weten, je staat niet in hun positie, met alle bijkomende zaken. Je kunt niet zeggen of het makkelijker is of moeilijker, want je kent alleen je eigen leven goed genoeg, bij de ander zie je altijd alleen maar de buitenkant.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 22:53

Thanks Shadow, dat is wat ik bedoel Ja

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 22:55

Ik begrijp je denk ik aardig hoor Rosita.
Zwart werken is eigenlijk ook niet de bedoeling, maar thuis zitten en eenzaam zijn ook niet.
Vergis je niet dat er ook een hele grote groep is die wel een aantal uren willen werken, maar geen hulp kunnen vinden in de weg daarnaar toe. Geld is ook vaak een probleem dat hierin meespeelt.
Als je een partner hebt, heb je vaak nog keuzes, maar als je alleen bent zijn die keuzes ineens een stuk minder.
Laatst bijgewerkt door holly op 09-10-07 22:59, in het totaal 2 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 22:59

Anya schreef:
Het gaat helemaal niet om dat zwart werken.
Het gaat om het gemak waarmee geoordeeld wordt, mensen 'verworden' tot profiteurs en daarmee ook hele groepen die 'met man en macht proberen te blijven functioneren en een leven te hebben 'ook profiteurs' worden. En dat doet pijn.

Ja

Er is een groot verschil tussen de mensen die zeg maar zwart een koekje bij de thee bijverdienen en de mensen die een uitkering hebben, maar daarnaast zwart 10 x 250 euro per week bijklussen met cursus xyz (en ja die mensen zijn er ook). Laatste groep mag van mij een bedrijfje opzetten, die kunnen nl zonder uitkering genoeg verdienen om van te leven.

Dat alles contant gaat is ook al zou je wit werken noodzakelijk, meestal kom je ergens 1x en als je dan niet met je geld het erf af loopt krijg je het nooit. Rekeningen worden nl niet betaald en volgende keer zoeken ze een ander (o.a. ervaring van onze paardentandarts)

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 23:00

Wat ik trouwens soms aan gevoel heb, ik weet niet of andere dat ook zo zien.
Is dat ik tegenwoordig steeds meer het idee heb (gezond of niet gezond) dat je leeft om te werken ipv te werken om te kunnen leven.

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 23:12

hopla schreef:
Zo, wat gaat dit topic hard zeg.
Zijn er zoveel chronisch zieken op bokt? Dan is mijn vermoeden om dit topic te openen terecht geweest. En daarbij heb ik ook nog al wat PM's gehad van chronisch zieke bokkers die mij het één en ander over hun leven en ziekzijn hebben verteld.
Ik ga eerst eens een poging wagen om wat bij te lezen.

Vind je het gek dat je reacties van chronisch zieke bokkers krijgt als je topic-titel is: Veel chronisch zieke bokkers? Knipoog
Daarbij is het, vind ik, toch wel een redelijk klein clubje dat met elkaar aan het discussieren is Nagelbijten / Gniffelen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 23:17

Omdat veel chronisch zieken de discussie moe zijn. Zich niet altijd en eeuwig willen hoeven verdedigen.

Ik wil de discussie wel aan. Want het is een toevalligheid dat ik nog werk en een goede baan heb. Ik heb toevallig wel de opleiding. Ik heb toevallig wel een goede baas en ik had toevallig al een baan toen ik ziek werd. En ik ben toevallig niet één van die lyme-patienten die heel hard achteruit gaan.... Maar ik heb er wel veel last van.. en nog meer vanwege de 'anderen' en de maatschappelijke normen.

Laat staan de mensen die die toevallige 'geluksfactor' van wel kunnen werken niet hebben.. .moeten die zich hier gaan zitten verdedigen?

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 23:23

Ik heb niet alles gelezen maar het topic loopt toch wel zonder mij. Knipoog
Ik heb nog steeds hetzelfde gevoel als toen ik het topic starte.
Zeker als ik zie dat er een aantal bokkers met de vingers vast aan het toetsenbord hebben gezeten. Clown
Ik heb veel respect voor de chronisch zieken die toch proberen te werken.
Bokkers die in dit topic roepen dat ze zwak, ziek of miselijk zijn maar toch de hele dag aan het bokken zijn geweest, sorry, maar je bent dan in mijn ogen niet erg geloofwaardig.

@anya, ik heb van een aantal bokkers een PM gehad.
Zij willen zich juist niet in het openbaar hun ziekzijn verdedigen.
Dat waardeer ik enorm.
In dit topic kom ik toch geregeld dezelfde bokkers tegen die zich continu aan het verdedigen zijn.
Juist dat vind ik dan weer dubieus. Diegene die het hardste roepen zijn voor mij juist het minst geloofwaardig.
Wie proberen ze dan te overtuigen? Zichzelf?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 23:33

hopla schreef:
In dit topic kom ik toch geregeld dezelfde bokkers tegen die zich continu aan het verdedigen zijn.
Juist dat vind ik dan weer dubieus. Diegene die het hardste roepen zijn voor mij juist het minst geloofwaardig.

Dit is echt een ongelofelijke takkeopmerking Ja

Hoezo overtuigen??
Ik heb een dik ziekenhuisdossier en leef met de dagelijkse gevolgen van de symptomen in dat dossier. Ik kan goed typen en gelukkig -meestal dan- kan ik nog werken.
Dit heeft niets met hard roepen te maken, maar met ongenuanceerd oordelen. Door jou bijvoorbeeld.

Maar het feit dat mensen dus niets openbaar willen schrijven over hun beperking en zich niet willen verdedigen zegt inderdaad genoeg over hoe het er in de maatschappij voorstaat. Ziek zijn is not done.

En je kunt je alleen permitteren (chronisch) ziek te zijn als je nog een 'volwaardig lid van de zelfzorgmaatschappij bent.. dat wil zeggen dat je nog werkt. Het mooie is: ik kan het me dus permitteren. Dat geluk heb ik Ja

En dus kan ik het me ook permitteren om te schrijven dat mensen die dit soort topics openen mijns inziens de reden zijn waarom deze maatschappij rap aan het aftakelen is. Omdat nuancering, gevoel voor meer dan de 'economische mensch' in rap tempo verdwijnt en vervangen wordt voor vanuit het eigen beperkte 'ik' gegeven oordeel over de mate waarin iemand in zijn eigen levensonderhoud voorziet.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 23:39

hopla schreef:
Ik heb niet alles gelezen maar het topic loopt toch wel zonder mij. Knipoog
Ik heb nog steeds hetzelfde gevoel als toen ik het topic starte.
Zeker als ik zie dat er een aantal bokkers met de vingers vast aan het toetsenbord hebben gezeten. Clown
Ik heb veel respect voor de chronisch zieken die toch proberen te werken.
Bokkers die in dit topic roepen dat ze zwak, ziek of miselijk zijn maar toch de hele dag aan het bokken zijn geweest, sorry, maar je bent dan in mijn ogen niet erg geloofwaardig.

@anya, ik heb van een aantal bokkers een PM gehad.
Zij willen zich juist niet in het openbaar hun ziekzijn verdedigen.
Dat waardeer ik enorm.

Denk dat je met dit soort opmerkingen er juist voor zorgt dat veel mensen zich niet meer durfen uiten. Daar het al moeilijk is er voor uit te komen dat je iets hebt. Dit zijn nu die opmerkingen die wij goed kunnen gebruiken. Gaan we ons beter van voelen.... Rolleyes Vindt het een ondoordachte en bekrompen opmerking.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 23:55

@anya en @wilawander,
Ik geloof ook niet dat jullie hiermee bedoeld worden.
Ik vind het juist prima als je toch werkt.
En dan ik het maar een poedersuiker.
Waarom mag iedereen hier zeggen wat zij er van vinden en ik niet?

Ik zal even een voorbeeldje geven.
Toen mijn vriend aan zijn meniscus was geopereerd moest hij 1 week na de operatie naar de ARBO arts komen.
Daar werd hem verteld dat hij over een halve week maar weer eens moest gaan beginnen met werken.
Mijn vriend is vrachtwagenchauffeur en liep dus nog met krukken, laat staan dat hij kon autorijden.
Daarbij maakt hij zo'n 60 uur in de week dus werken was gewoon onmogelijk op dat moment.
Dat zei hij dus ook tegen de arts en de arts gaf als reden dat hij niet te lang thuis mocht komen te ziten omdat hij dan misschien niet meer aan de gang te krijgen was. Want hoe langer je thuis bent hoe minder graag je gaat werken. Toen mijn vriend zei dat hij beter de beroepsprofiteurs aan het werk kon laten gaan zei de arts dat dat hopeloze gevallen zijn die echt niet meer willen werken en dat ze daar geen energie meer in stoppen.
Maar dat hij dus wel moet proberen te voorkomen dat mensen langer dan 3 weken thuis komen te zitten. Gebleken is dat als iemand langer dan 3 weken ziek thuis zit de mensen niet graag meer gaan werken.
Dit is een omgekeerde wereld toch?