gewoon huisvrouw wat is daar mis mee?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

tita

Re: gewoon huisvrouw wat is daar mis mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 11:50

Citaat:
maar je zet wel in je profiel, administratief medewerkster?

Waarom doe je dat dan en zet je niet gewoon "moeder" "thuisblijf moeder" of niets neer?

vergeten aan te passen Vork

Of huismama staat natuurlijk niet echt stoer in je profiel Haha! (mischien schaamte)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 11:51

Smystique: dat het KDV nietschadelijk is voor kinderen, wil toch niet zeggen dat je je kind er dan ook perse heen moet brengen? Prima dat er mensen zijn die dat doen hoor, maar ik niet. By the way: mijn oudste is inderdaad niet de peuterzaal geweest. Niet omdat ik dat niet wilde, maar omdat zij het echt niet leuk vond. Zij was er duidelijk niet aan toe, wilde bij mama zijn. En dat vind ik heel normaal vor zo'n ukkie. Ze is met haar vierde gewoon naar de basisschool gegaan en dat ging toen prima. Ze gaat nu volgend jaar naar het gymnasium en is een van de meest zelfstandige kinderen die ik gezien heb.

Ik vind persoonlijk dat zulke kleine kinderen bij hun moeder (of evt vader) horen te zijn en daarom ben ik dus thuis. Als mensen daar anders over denken, prima. Die mogen hun kind fijn naar het KDV brengen en ik zal ze daar niet om veroordelen. Maar waarom moeten wij thuisblijfmoeders onze keus wel altijd verantwoorden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 11:52

Diablo, troost je, als je wel werkt en je kind wel naar het kdv gaat moet je je ook altijd verantwoorden Knipoog

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 11:53

tita schreef:
Zou kunnen diablo maar ik kan me er niet echt in vinden.

Tot nu toe vind ik kinderen nog steeds niet leuk, zelf merk ik wel dat ik verander zo vind ik 2-4 jarige wel leuk, dus wie weet zal ik er ooit nog eens aan beginnen.

Ik en mijn vriend zijn een rijk leven gewend en zal dit zeker niet opgeven, tevens ben ik bang dat ik teveel moet inleveren voor een kind terwijl ik ook nog een leven heb.
Naar KDP 5 dagen in de week is niet echt perfect, vandaar als er kind bij ons kom zullen wij zorgen voor een nanny (annex schoonmaker) mijn vriend is al opgegroeid met nanny en werkende ouders en hij is er niet slechter van geworden ik vind dit een ideale oplossing.

Prima toch? Ieder zijn keus. Ik val jou niet aan op jouw keus, ik reageerde alleen op de vraag waarom altijd moeder thuis blijven ipv vaders.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 11:55

faye schreef:
Diablo, troost je, als je wel werkt en je kind wel naar het kdv gaat moet je je ook altijd verantwoorden Knipoog

Oh vast en zeker, het is nooit goed wat je doet.

Maar ik bedoelde eigenlijk hier in dit topic. Ik heb het gevoel dat wij thuisblijfmoeders ons moeten verantwoorden voor het feit dat wij thuisblijven, omdat het wel eens zo kan zijn dat wij ooit gebruik gaan maken van de de bijstand...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 11:56

Smystique; nou, in ons geval verdient mijn vriend echt ietsje meer dan ik destijds, hoor. En we hadden blijkbaar geen slechte banen. Dus bij ons, was dat wel zo. Het is inmiddels ook algemeen bekend dat mannen meer verdienen dan vrouwen, tot in dezelfde functies aan toe, dus zo ge-emancipeerd is ons land. Clown

En inderdaad, wij willen ons kind ook niet naar een KDV brengen. Wij zorgen zelf voor haar, wat is daar mis mee? Kindjes genoeg over de vloer, hoor, en ze speelt dagelijks lekker buiten met de buurkindjes. Ze is juist heel sociaal, zeker voor een nog geen 2-jarige, en ja, ze gaat straks als ze twee is 2 ochtendjes naar de peuterspeelzaal. En dat zal ze geweldig vinden. Maar ik ben blij dat ik haar het eerste jaar niet weg heb hoeven brengen, want dat had ze echt niet fijn gevonden. Zie mijn posts, ik ga dat niet weer uitleggen.

Heb je zelf eigenlijk kinderen?

Sommigen willen graag blijven werken, prima. Anderen moeten erbij werken, omdat ze anders niet rondkomen of extra dingen niet kunnen doen, prima. Anderen zorgen zelf voor hun kinderen, ook prima. Respecteer gewoon dat we allemaal onze eigen keuzes maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 11:57

Natuurlijk is het belangrijk dat je kind het wel naar de zin heeft. Als mijn kids het niet zo geweldig hadden gevonden op het kdv, was ik gestopt met werken. En ja dat was ik geweest, wegens medische redenen, anders hadden we wellicht beiden parttime gaan werken Knipoog

Overigens hadden we dan nog steeds dat kasteel van een huis gehad, die chique bak voor de deur, de paarden, de dure vakanties, de merkkleertjes etc. Afbeelding

Kortom, er zijn ook vrouwen die werken omdat ze het leuk vinden Haha! Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 12:00

Haha! Haha! Haha! Ik heb juist wel huismama in mijn profiel gezet. Daar schaam ik me helemaal niet voor, ik zou niet weten waarom...... Het is wat ik nu ben, naast nog tig andere rollen die ik heb in dit leven.

Smystique, heb net even snel in je profiel gespiekt en ik zie dat jij geen kids hebt en 24 bent. Toen ik 24 was, wilde ik ook nooit stoppen met mijn werk, hoor. Nu ben ik 36 en dat is toch echt een ander leven dan op je 24e. Zeker als je heel veel gewerkt heb in je leven en van alles hebt meegemaakt. Maar toch heb ik nog alle begrip voor alle mensen die nog wel willen of moeten werken, hoor. Iedereen wil andere dingen in het leven. Respecteer dat gewoon.

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 12:10

Ik zeg toch niet dat er iets mis mee is om je kind thuis te houden? Ik reageerde op isabel haar post

Ik respecteer ieder zijn keuze, als zij de keuze van een ander respecteren en ik proef uit haar reactie dat ze dat moeilijk vind.

het kan mij geen donder interesseren hoor wat iedereen met zijn kind doet, werken of niet, moeder thuis of vader thuis, KDV oppasmoeder, whatever. Als je maar het beste met je kind voor hebt

En nee, ik heb zelf geen kinderen, wil ze ook nog niet. En een voorwaarde van mij is dat ik kan blijven werken. Zowel uit het luxe oogpunt als uit mijn gevoel voor mijn werk. Ik peins er niet over om volledig thuis te zitten.

Nou krijg ik natuurlijk kritiek dat dat nog wel eens kan veranderen als ik zelf ooit moeder wordt, dat kan, maar ik hoop het niet.

Citaat:
Ik heb juist wel huismama in mijn profiel gezet. Daar schaam ik me helemaal niet voor, ik zou niet weten waarom

daar is ook niets schaamtevols aan, tis een eigen keuze en op het moment dat je je voor je eigen keuzes gaat schamen is het misschien verstandig andere keuzes te maken of te kijken waarom je een keuze maakt. Maar goed dat is een andere discussie

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 12:23

Uit jouw posts maakte ik op dat als iemand er voor kiest om haar kind niet de hele week naar de opvang te brengen, ze haar kind dus ook niet naar de peuterspeelzaal, basisschool (is verplicht, dus... zal wel moeten en dat is maar goed ook) zal willen doen. Klinkt alsof iemand die thuis is, zijn kind niets sociaals bij brengt. Dat is toch onzin en een vooroordeel. En daar reageer ik wel even op.

Ik wil in de toekomst bv. mijn kind halen en brengen naar haar school (gelukkig zal haar papa dat ook doen), die niet om de hoek zit. Ik heb zelf geen ouders meer en mijn schoonouders wonen ook niet om de hoek. Ik wil haar niet naar de BSO e.d. Ze komt lekker thuis eten tussen de middag en ik zou het heel gezellig vinden als ze straks een paar vriendinnetjes mee neemt enzo, altijd gezellig. Hier staat de deur altijd open voor andere mensen en kinderen. Het is maar hoe je het zelf aanpakt. Mensen geloven blijkbaar dat je continu thuis zit met je kindje, niemand ziet en tussen 4 muren blijft zitten. Get real, als je een beetje actief en gezond bent, doe je dat heel anders, hoor. Zeker als je een paard hebt, kan dat al helemaal niet. Ik heb een hoop mensen om me heen die parttime werken, dus er is genoeg af te spreken en te doen samen met de kinderen, naast de huishoudelijke taken en regelzaken (en studie in mijn geval).

En ja, ik ben heel heel erg trots op onze dochter en zorg met alle plezier van de wereld elke dag voor haar. Het woord 'schamen' komt niet eens in mijn hoofd op, ik vind het ziek klinken zelfs. Brrrr, rillingen.... Het is het allermooiste wat ik in mijn leven doen mag, zo zie ik het. En da's maar goed ook, want een kind krijgen wordt niet voor niets een van de grootste veranderingen in je leven genoemd.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 12:24

faye schreef:
Natuurlijk is het belangrijk dat je kind het wel naar de zin heeft. Als mijn kids het niet zo geweldig hadden gevonden op het kdv, was ik gestopt met werken. En ja dat was ik geweest, wegens medische redenen, anders hadden we wellicht beiden parttime gaan werken Knipoog

Overigens hadden we dan nog steeds dat kasteel van een huis gehad, die chique bak voor de deur, de paarden, de dure vakanties, de merkkleertjes etc. Afbeelding

Kortom, er zijn ook vrouwen die werken omdat ze het leuk vinden Haha! Haha!

Ja hoor, Faye, dat geloof ik ook. En gelukkig maar.

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 12:28

Citaat:
Uit jouw posts maakte ik op dat als iemand er voor kiest om haar kind niet de hele week naar de opvang te brengen, ze haar kind dus ook niet naar de peuterspeelzaal, basisschool (is verplicht, dus... zal wel moeten en dat is maar goed ook) zal willen doen. Klinkt alsof iemand die thuis is, zijn kind niets sociaals bij brengt. Dat is toch onzin en een vooroordeel. En daar reageer ik wel even op.

zoals ik al zei, ik reageerde op isabelle haar post, volgens mij heb ik haar ook geqoute, anders had ik het zonder qoute wel in het algemeen gezegd.

Citaat:
Het is maar hoe je het zelf aanpakt. Mensen geloven blijkbaar dat je continu thuis zit met je kindje, niemand ziet en tussen 4 muren blijft zitten. Get real, als je een beetje actief en gezond bent, doe je dat heel anders, hoor

dat zeg ik toch ook niet? Je legt me woorden in de mond.

maar goed

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-07 12:31

Ik begrijp niet dat sommige zich schamen als ze er voor uit moeten komen dat ze huismoeder(vrouw) zijn? Vinden jullie dan dat jullie er niet bij horen, of denken de mensen dan dat jullie lui zijn? Daar moet je dan toch sch... aan hebben,ik vind dat je gewoon een volwaardig bestaan lijd.Soms moet je wel huis vrouw zijn om dat je om 1 of ander reden niet kan werken.Als je gelukkig bent als huisvrouw dan is dat toch mooi?

isabelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 12:33

heb profiel aangepast Vork
in alle eerlijkheid, had profiel al jaren niet meer aangepast Bloos en NEE ik schaam me er zeker niet voor dat ik huismama ben!

als jullie goed gelezen hebben wil ik thuisblijven tot mijn dochter naar de bassischool gaat...dus euhhh WIE LEEST ER HIER NIET??
mijn zoontje heeft ook peuterspeelzaal gedaan en mijn dochter zal dat strakkies ook doen!

er zijn zeker mensen die het leuk vinden om te werken maar ik denk 80 % van de werkende mensen wil liever (indien mogelijk) zelf voor de kids zorgen...

trouwens jullie zouden God op jullie blote knieeen moeten bedanken dat er zoveel thuisblijfmama's zijn want dan hebben de kinderen van de werkende mensen het misschien wat beter in de inmiddels met wachtlijsten van 1.5 jaar KDV's..owja we hebben het hier over thuisblijfmama's niet bijstandmoeders Haha!

degene die zegt dat ze GEEN mensen die de kids 5 dagen naar een KDV brengt (met of zonder schildgevoel) is blind..je zou ze maar eens de kost moeten geven Vork

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 12:36

Citaat:
er zijn zeker mensen die het leuk vinden om te werken maar ik denk 80 % van de werkende mensen wil liever (indien mogelijk) zelf voor de kids zorgen...

en hoe kom je aan die 80% dan? Verzin je dat? heb je het gelezen? Van alle werkende moeders die ik ken, zou geen enkele moeder thuis willen blijven, dus dan zou ik het om kunnen draaien.

Waarom ga je steeds de strijd aan dat thuisblijven beter is, dat mensen dat liever willen maar niet kunnen en dat de mensen die het doen dat doen uit puur luxe oogpunt?

Jij doet het op jouw manier, en een ander doet het op haar manier. Wees blij dat je jouw manier kan doen en je daar gelukkig bij voelt en laat een ander zelf haar geluk bepalen.

isabelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 12:39

ik las toevallig in het blad (geloof WIJ of jonge ouders) kan er ff vanaf zijn...

er is een enquete gedaan naar aanleiding van het bevallingsverlof...
nu is het 16 weken en 9 op de 10 vrouwen had dit graag verlengt gezien naar 1 jaar...

dus ja als ik dan 80 % zeg zal ik er wel niet ver naast zitten he?

trouwens ik heb het hier over zorgen voor je eigen kids tot ze naar de basisschool gaan..niet tot ze getrouwd zijn thuis blijven Haha!

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 12:43

je hebt het dus overbevallingsverlof dat is iets heel anders dan de hele periode toto de peuterspeelzaal aan toe.

Citaat:

nee je zal wel gelijk hebben inderdaad, tegenspereken heeft toch geen zin aangezien jij de waarheid in pacht hebt Lachen

Houd je mening voor jezelf, je ervaringen voor jezelf en gebruik jezelf niet als maatstaf voor alle andere moeders

isabelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 12:43

trouwens nu ik hier aandenk:

in de eerste 4 jaar word de bassisvorm van een kind gemaakt...dat laat je toch niet over aan een KDV leidster?

kijk dat je kind 1 of 2 dagen naar een KDV alias opa of oma gaan kan ik begrijpen..veel moeders willen ook vrouw zijn en niet alleen moeder...allemaal respect voor maar 4 jaar..wat is 4 jaar?

dajos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 12:50

Gertruud1984 schreef:
Ok, het is wel duidelijk dat iedereen er heel anders over denkt. Op de een of andere manier had ik ook wel iets geemancipeerdere reacties verwacht. Want ik snap nog steeds niet waarom het dan toch altijd de vrouwen zijn die verantwoordelijk zijn voor het huishouden en de kinderen...Natuurlijk is het fijn om voor je kinderen te kunnen zorgen en er voor je kinderen te kunnen zijn, maar dat is het voor je man natuurlijk ook! Het is niet gangbaar dat ze evenveel verantwoordelijkheid voor het huishouden en de kinderen nemen, maar waarom zouden ze hier minder recht/plicht op hebben?

Ik denk niet dat het met emancipatie/machtspositie van de man te maken heeft.

Eerder met het feit dat vrouwen er een ander gevoel bij hebben zeg maar. In mijn ogen althans.

Je hebt toch het kindje "voelen" groeien in je buik, de band die op dat moment al ontstaat is onbeschrijfelijk. Je hele kijk op het leven verandert op dat moment radicaal. Zo gauw het kindje er is ontstaat (in mijn geval) een enorme drang om te zorgen. Vrouwen leveren automatisch/instinctief al in.

Als het om het financiele plaatje gaat en de man zou minder verdienen als dat de vrouw altijd heeft gedaan en zij dus het besluit nemen dat de man thuis blijft om voor het kind te zorgen, zal dit volgens mij een "verstandelijk besluit" zijn, absoluut niet gevoelsmatig/instinctief.

Wat natuurlijk absoluut niet wegneemt dat mannen niet goed voor hun kroost kunnen zorgen, hoor!

isabelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 12:53

Smystique schreef:
je hebt het dus overbevallingsverlof dat is iets heel anders dan de hele periode toto de peuterspeelzaal aan toe.

Citaat:

nee je zal wel gelijk hebben inderdaad, tegenspereken heeft toch geen zin aangezien jij de waarheid in pacht hebt Lachen

Houd je mening voor jezelf, je ervaringen voor jezelf en gebruik jezelf niet als maatstaf voor alle andere moeders

PROEST...nu al?

tis een DISCUSSIE forum en voor mijn weten is het topic nog "netjes"

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 12:56

Ik hoor trouwens wel van veel parttime werkende moeders (ik ken geen fulltime werkende moeders Haha! en da's misschien maar goed ook Knipoog ) dat ze, zeker de eerste jaren, graag thuis gebleven waren of willen zijn. En ja, ik heb ook diverse onderzoeken gelezen dat veel ouders meer tijd aan hun kinderen zouden willen besteden. Zowel mannen als vrouwen. Veel mensen moeten beiden blijven werken om alles te kunnen betalen, dus het is echt niet altijd een keuze van alleen maar willen, maar ook van vaak moeten.

isabelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 12:58

Nadya schreef:
Ik hoor trouwens wel van veel parttime werkende moeders (ik ken geen fulltime werkende moeders Haha! en da's misschien maar goed ook Knipoog ) dat ze, zeker de eerste jaren, graag thuis gebleven waren of willen zijn. En ja, ik heb ook diverse onderzoeken gelezen dat veel ouders meer tijd aan hun kinderen zouden willen besteden. Zowel mannen als vrouwen. Veel mensen moeten beiden blijven werken om alles te kunnen betalen, dus het is echt niet altijd een keuze van alleen maar willen, maar ook van vaak moeten.

HELEMAAL MEE EENS!

wij lezen dezelfde bladen Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 13:00

Smystique schreef:
dat zeg ik toch ook niet? Je legt me woorden in de mond.

maar goed

Ik had het hier over diverse mensen in dit topic, die hebben geroepen dat je maar 'op je kont zit' thuis, je handje ophoudt, je verveelt thuis of geen sociaal leven meer hebt, je kinderen niet sociaal worden, e.d.
Tja, als mensen zich aan dit soort domme vooroordelen houden, terwijl ze zelf nog geen eens kinderen hebben, dan is het mij wel duidelijk dat ze een totaal verkeerd beeld hebben van hoe het is in werkelijkheid is en wat je er zelf van kan maken. Voel je niet zo aangevallen, dat hoeft nl. niet.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 13:04

isabelle schreef:
Nadya schreef:

HELEMAAL MEE EENS!

wij lezen dezelfde bladen Haha!

En daarbij studeer ik kinder- en jeugdpsychologie, dus ik zie zelfs nog meer onderzoeken e.d. voorbij komen.
Maar onderzoeken, a la, die spreken elkaar ook vaak weer tegen of zijn niet objectief genoeg. Ik hoor VOORAL van diverse moeders (maar ook wel eens vaders, leuk!) dat ze zo denken. Ik krijg ook vaak complimenten dat ik zo voor mijn meisje zorg, dat ik haar niet naar een KDV e.d. breng. Dat is ook wel weer leuk om te horen. Al vind ik het belangrijkste dat ik er waardering voor krijg van mijn kleine zelf en van mijn vriend. Wat de rest van de wereld vindt, is toch niet zo belangrijk eigenlijk, als ik heel eerlijk ben. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 13:56

Mijn moeder was tgen een kdv. Ik ben er tegen om oma en opa structureel te laten oppassen. Die moeten gewoon opa en oma kunnen zijn. Mijn moeder is op de open dag van ons kdv geweest en is helemaal om. Ze vind het fantastisch! Dat vind ik nou leuk! (Ik heb ook wel een heel leuk, persoonlijk en klein kdv, maar toch)