Spellen en vouten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Re: Spellen en vouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 19:08

Ik denk dat ik op de 'minder validen' ga stemmen.

Ik vind het overigens ook een rotwoord als het wél op de juiste manier is geschreven. Volgens Van Dale mag de eerste betekenis van 'valide' dan wel 'in staat tot werken' zijn, voor mij klinkt het als 'minderwaardig'. Maar dat zal wel persoonlijk zijn. Knipoog

Ageren tegen krommunicatie bij de omroep (met name bij de commerciëlen, optie 1) of bij de overheid (optie 2) is als trekken aan een dood paard, vechten tegen de bierkaai of roepen in de woestijn. Clown
Laatst bijgewerkt door Karin op 10-01-07 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 19:11

Karin schreef:
Ik vind het overigens ook een rotwoord als het wél op de juiste manier is geschreven. Volgens Van Dale mag de eerste betekenis van 'valide' dan wel 'in staat tot werken' zijn, voor mij klinkt het als 'minderwaardig'. Maar dat zal wel persoonlijk zijn. Knipoog

Dat komt volgens mij vooral omdat het zo ook vaak gebruikt wordt... Maar het verzinnen van een nieuw woord helpt niet zolang er nog net zoveel onbegrip en ongeduld blijft... Dus ik probeer altijd maar te luisteren naar de intentie die erachter zit...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 22:08

Ik heb ook gestemd op de "huis kamer", wel na lang twijfelen tussen deze en de "minder validen", overigens.

Miirthe schreef:
Ghehehe, ik ben een echte spellingsfreak. Nagelbijten / Gniffelen
Voor een dikke rekensom hoef je niet aan te bellen, maar iemands werkstuk op spellingsfouten checken is geen probleem! Tuurlijk, iedereen maakt eens een fout, maar over het algemeen heb ik daar niet gauw last van. Talenknobbel Schijnheilig ? Geen idee, iig liggen talen mij veeel meer dan rekenen. Daar zijn wel de momenten voor mij van 'hoe moest dit ook alweer?' , ik word al duizelig van teveel getallen. Haha!

Je hebt al een fout gemaakt, iets ligt je veel beter, iets ligt je niet veel meer Knipoog

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 01:31

Waar kan ik dat nazien?

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 20:43

Wat ik ook zo fout vind (ook in spreektaal): het woord Euri(e)s... Euri (wat natuurlijk ook fout is) is toch al meervoud?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 21:23

Ik hoorde het net twee keer op tv... 'euries'. Brr... ik krijg echt jeuk als ik dat woord hoor. Scheve mond

Het is gewoon euro's. Ik zou niet weten waarom het euri zou zijn. Verward

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 21:28

Ja mee eens, heb je een heel stuk geschreven, ben je tevreden met wat er in staat, lees je het even na om te kijken of het er allemaal netjes staat, kom je erachter dat het niet 1 woord is wat je niet weet of verkeerd typt maar staat zowat je hele tekst vol met fouten. Ik typ met 10vingers, blind. Dan typ je op een gegeven moment zo snel dat je vergeet op de fouten te letten enzo. Gelukkig heb je de edit knop Haha! . Anders had ik berichten vol fouten Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 21:41

Of wat dachten jullie van paparazzi als meervoud voor paparazzo. Hoe vaak hoor je wel niet dat men "paparazzi" gebruikt voor íemand die foto's maakt voor roddelbladen...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 21:42

Aquaria's, stadia's, data's... Haha!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 15:58

Citaat:
Of wat dachten jullie van paparazzi als meervoud voor paparazzo. Hoe vaak hoor je wel niet dat men "paparazzi" gebruikt voor íemand die foto's maakt voor roddelbladen...

Zoals jij je zin neerzet klopt de gebruikte vorm wel, mits het om een man gaat, maar je hebt inderdaad gelijk dat het verkeerd als meervoudsvorm gebruikt wordt. Paparazzo is namelijk de vrouwelijke vorm en Paparazzi is de mannelijke vorm van het woord. Het meervoud moet dan ook Paparazzi's of Paparazzo's zijn.

Wat betreft het euri verhaal (vreselijk!!!!) op zich klopt euri's wel als meervoud van euri, MAAR..... het hele woord Euri klopt niet, het wordt namelijk als meervoudsvorm van euro gebruikt en de mv-vorm van euro is euro'S. dus eigenlijk gebruiken ze de mv-vorm voor een mv-vorm, wat op zich al fout is (denk data's), maar het ergste is eigenlijk dat ze een mv-vorm voor een VERKEERDE mv-vorm gebruiken!!!! Vreselijk! dat zou dan dati's zijn o.i.d. bllleeeegh!!!!

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 17:18

Het is ook allemaal niet makkelijk...
datum - data
agendum - agenda?? Haha! Haha!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 17:41

hyppolyte schreef:
Zoals jij je zin neerzet klopt de gebruikte vorm wel, mits het om een man gaat, maar je hebt inderdaad gelijk dat het verkeerd als meervoudsvorm gebruikt wordt. Paparazzo is namelijk de vrouwelijke vorm en Paparazzi is de mannelijke vorm van het woord. Het meervoud moet dan ook Paparazzi's of Paparazzo's zijn.

Volgens Van Dale is paparazzo enkelvoud en paparazzi meervoud.

Daarachter staat: [naar de achternaam van een fotograaf in de film La Dolce Vita van Fellini (1960)].

Paparazzo was dus blijkbaar een persoonsnaam die men als 'soortnaam' is gaan gebruiken (eindigt op -o en is Italiaans, 'dus' eindigt het in het meervoud op -i).

Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Paparazzo

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 18:30

hyppolyte schreef:
Wat betreft het euri verhaal (vreselijk!!!!) op zich klopt euri's wel als meervoud van euri, MAAR..... het hele woord Euri klopt niet, het wordt namelijk als meervoudsvorm van euro gebruikt en de mv-vorm van euro is euro'S. dus eigenlijk gebruiken ze de mv-vorm voor een mv-vorm, wat op zich al fout is (denk data's), maar het ergste is eigenlijk dat ze een mv-vorm voor een VERKEERDE mv-vorm gebruiken!!!! Vreselijk! dat zou dan dati's zijn o.i.d. bllleeeegh!!!!

Als ik de rest van je verhaal lees, klopt het toch juist niet?
Knipoog

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 18:31

Ies_ schreef:
Ja mee eens, heb je een heel stuk geschreven, ben je tevreden met wat er in staat, lees je het even na om te kijken of het er allemaal netjes staat, kom je erachter dat het niet 1 woord is wat je niet weet of verkeerd typt maar staat zowat je hele tekst vol met fouten. Ik typ met 10vingers, blind. Dan typ je op een gegeven moment zo snel dat je vergeet op de fouten te letten enzo. Gelukkig heb je de edit knop Haha! . Anders had ik berichten vol fouten Tong uitsteken

Je kunt ook eerst op 'voorbeeld' drukken (links naast de verzendknop).

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 18:37

Karin schreef:
Aquaria's, stadia's, data's... Haha!

musea's, fora's, media's

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 18:45

hyppolyte schreef:
Paparazzo is namelijk de vrouwelijke vorm en Paparazzi is de mannelijke vorm van het woord.

Dat waag ik te betwijfelen.
Waar kan ik het terugvinden?

Citaat:
Wat betreft het euri verhaal (vreselijk!!!!) op zich klopt euri's wel als meervoud van euri

Alleen als je van een fout meervoud houdt. Knipoog,

Citaat:
MAAR..... het hele woord Euri klopt niet, het wordt namelijk als meervoudsvorm van euro gebruikt en de mv-vorm van euro is euro'S.

'Euri' is een grapje: zogenaamd de Italiaanse (Latijnse) meervoudsvorm.

'Euri's' is doorgrappen of dommigheid.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 22:11

Botervlieg schreef:
'Euri' is een grapje: zogenaamd de Italiaanse (Latijnse) meervoudsvorm.

'Euri's' is doorgrappen of dommigheid.

Ik vrees het laatste Duivel .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 22:44

Nouks schreef:
Ik heb ook gestemd op de "huis kamer", wel na lang twijfelen tussen deze en de "minder validen", overigens.

Miirthe schreef:
Ghehehe, ik ben een echte spellingsfreak. Nagelbijten / Gniffelen
Voor een dikke rekensom hoef je niet aan te bellen, maar iemands werkstuk op spellingsfouten checken is geen probleem! Tuurlijk, iedereen maakt eens een fout, maar over het algemeen heb ik daar niet gauw last van. Talenknobbel Schijnheilig ? Geen idee, iig liggen talen mij veeel meer dan rekenen. Daar zijn wel de momenten voor mij van 'hoe moest dit ook alweer?' , ik word al duizelig van teveel getallen. Haha!

Je hebt al een fout gemaakt, iets ligt je veel beter, iets ligt je niet veel meer Knipoog

Iemands Cool ?

Overigens onzin als er een enkele fout wordt gemaakt; meteen te zeggen dat het me niet ligt. Maargoed, ik voel me verder niet beledigd ofzo hoor. Iemands zal 'technisch' wel niet kloppen, maar het is meer bedoeld als spreektaal als het ware. Ik vind dat toch wel wat anders dan 'zoiezo', fouten met d/t en dergelijke.

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 01:33

Het ging niet om 'iemands'.

Wel om:

Iets ligt je niet beter, maar meer.

(Ik weet trouwens niet of dit zo is.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 01:41

hyppolyte schreef:
Citaat:

Nou, voor zover ik weet niet, hoor. Bewijs graag?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 01:42

Karin schreef:
Volgens Van Dale is paparazzo enkelvoud en paparazzi meervoud.

Daarachter staat: [naar de achternaam van een fotograaf in de film La Dolce Vita van Fellini (1960)].

Paparazzo was dus blijkbaar een persoonsnaam die men als 'soortnaam' is gaan gebruiken (eindigt op -o en is Italiaans, 'dus' eindigt het in het meervoud op -i).

Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Paparazzo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 02:08

Bewijs van dat mannelijk/vrouwelijk dus Knipoog

Ik weet hoe ze via de fotograaf Paparazzo tot het gebruik als zelfstandig naamwoord zijn gekomen (met bijbehorend Italiaans meervoud)...

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 15:04

Ik was hem een beetje vergeten, maar zag hem net weer ergens in een topic:

enigste...

Om kromme tenen van te krijgen Knipoog

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 15:16

Hahaha doet me denken aan iets leuks:
Ik was in Gran Canaria, daar hadden ze een menukaart uitvergroot op de muur hangen bij een restaurant. In het Engels stond er boven een lijst vlees: "red meat".
Één keer raden hoe ze het hebben vertaald naar het Nederlands...

Lees vlees *LOL*
Ze konden het ook zo leuk zeggen: "lais vlais" *LOL*
"red" voor "read" aangezien natuurlijk, echt grappig Haha!

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 15:16

Rocamor schreef:
Ik was hem een beetje vergeten, maar zag hem net weer ergens in een topic:

enigste...

Om kromme tenen van te krijgen Knipoog

Ligt eraan in welke context Haha!