Schrijftaal ??? Of ben ik ouderwets ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

flicka

Re: Schrijftaal ??? Of ben ik ouderwets ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 22:36

Goh, je kunt jezelf daar op een mailinglijst voor nieuwe boekverslagen zetten. Minette Walters staat bovenaan. Lees al haar boeken zou ik willen roepen naar die luie donders. Die boeken zijn het waard HELEMAAL gelezen te worden.

Irismacho

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 22:42

Ik kan me er echt niet aan ergeren als anderen (klasgenoten enz.) hun boeken niet lezen voor school Nagelbijten / Gniffelen
(Doe het zelf ook niet altijd) én nee dat is niet stoer tuurlijk niet.

Maar ik ga me er echt niet druk om maken Scheve mond

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-07 21:28

Wat ben ik de afgelopen dagen nog tegen gekomen. Bijvoorbeeld: sielug, slagten, wantrau, egt, schaat het niet, genaamt.
Dat is toch wel erg vind ik en geen typfoutje !

tjeus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 21:34

Dat is gewoon msn taal allemaal! Dat doe ik zelf ook wel eens, maar op bokt schrijf ik toch liever in gewone taal! En eigenlijk is dat ook wel beter, want eerst schreef ik alleen in msn taal en ik merkte dat ik dat ook steeds meer op school begon te schrijven. Nu maak ik ook nog wel eens fouten, maar dan maak ik een typfout of ik ben gewoon dom bezig Knipoog Soms erger ik me ook aan mensen op bokt, die msn taal gebruiken Knipoog

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-07 21:57

O is dat msn taal ? Wat is het nut daarvan dan ? Korter is het niet en ik zou er langer over na moeten denken om iets zo enorm fout te schrijven i.p.v. het gewoon goed te schrijven.

Vvincent

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 00:24

JulLiI mOetuH GwooN Nii Zo moeIluk doen als k so wil sgrijVen, LaAt mu leKker

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 00:59

Natuurlijk ga lekker je gang hoor maar wees dan ook niet teleurgesteld als niemand de moeite neemt om te lezen wat je schrijft. Op jouw leeftijd zou je toch echt beter moeten weten en dat weet je ook wel je doet maar alsof. Ja

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 00:38

Dit kwam ik net tegen:

"gaafe oogkleur zeg!" Haha!

MSN-taal is verboden op Bokt volgens mij maar de dans wordt vaak ontsprongen. De moddies zouden een dagtaak hebben om OW's uit te delen.

"Ik werdt" heb ik ook al gelezen. Dat is toch minder dan het vroegere BLO-niveau!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 13:24

MSN taal en Breezer taal zijn allebei op bokt genoeg om waarschuwingen voor te krijgen, het mag niet en dat is maar goed ook. Onleesbaar voor me en irritant.

En de werdt met dt is in ieder geval met dt dat is alvast iets.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 13:28

ik schrijf wel eens iets wat niet goed is maar dan schrijf ik gewoon te snel

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 13:35

tikfouten is wat anders, die maak ik ook. Maar de structurele fouten in een bericht. brr.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:23

Citaat:
jhu moet er neten naar de atz gaan wand jhu weet maar nooit
Dit dus brr.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:24

karuna schreef:
MSN taal en Breezer taal zijn allebei op bokt genoeg om waarschuwingen voor te krijgen, het mag niet en dat is maar goed ook. Onleesbaar voor me en irritant.

En de werdt met dt is in ieder geval met dt dat is alvast iets.

Waar komt msn en Breezer taal eigelijk vandaan?
Lijkt me raar om zo iets uit te vinden.
En hoe mensen het kunnen lezen is me ook een vraag. Haha!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:44

Geen idee, daar is ooit een studie van gemaakt door een hoogleraar nederlands. MSN taal is voor een deel veel afkortingen daar zie ik de logica dan nog een beetje van, maar de breezertaal. Blond .

Schijnt dat jongeren al heel lang hun eigen taal hebben/ontwikkelen die dan op "oudere" leeftijd niet meer gebruikt wordt. Zal wel iets natuurlijks zijn denk ik. Clown

bokjebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:48

ik heb het ook dat ik veel typ foutjes heb
maar ik heb dislectie
ofzo en ik kreeg er hulp voor
maar die vrouw deed alsof ik en dom kind was
ofzo alsof ik 8 was
dus toen wou ik niet meer
opzich is het juist beter geworden door msn en bokt enz
omdat je dan veel typt.. en mensen zeggen er ook welis wat van

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:50

dislectie typefouten zien er anders uit. Die maak ik ook wel of ik draai letters om zonder dat ik het doorheb. Maar als je jhu ipv je typt is dat geen typefout meer maar een bewuste keus.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:51

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:53

''BrEeZeRtAaL Iz eUh tAaL DiE DoOr eUh bEpAaLdE LeEfT¥DzGrOeP VeEl gEhAnTeErD WoRdT Om mEt eLkAaR Te ©OmMuNi©eRuH Uh iZ AfGeLeId vAn dE NaAm vAn eUh dRaNkJe dAt eRg pOpUlAiR Iz b¥ DeZe gRoEp. BrEeZeRtAaL LaAt zIg lAzTiG OmZgR¥VeN, mAaR HeT KoMt aH GlObAaL Op nEaH DaT BePaAlDe kLaNkUh oP EuH VaZtE W¥Ze wOrDuH GeZgReVeN Uh aH AfWiZzElEnD GeBrUiK WoRdT GeMaAkT VaN HoOfD- uH KlEiNe lEtTeRz.''

Halleluja. Scheve mond

Bron: www.http://nl.wikipedia.org/wiki/Breezercultuur#Breezertaal

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:58

Wat staat er nu? Ik kan het echt niet lezen Bloos

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:59

Ik vind netjes algemeen beschaafd Nederlands schrijven en spreken zeer belangrijk. Al moet ik nu wel meer nadenken erover dan vroeger, dit omdat ik nu tweetalig ben. Enerzijds Nederlands anderzijds Duits.
Het is ook een probleem met de Nederlandse taal, niet alleen omdat met het nodig vond de nieuwe spelling in te voeren enige jaren geleden maar ook omdat het blijkbaar niet meer als belangrijk gezien wordt.
Vroeger kregen we op de scholen dictee, twee vliegen in een klap netjes schrijven met de vulpen ( een ramp voor een linkshandige) en foutloos schrijven. D dt en dergelijke ik merk hier in het grensgebied dat het lastig is voor bijvoorbeeld duitsers, en dan nog die tegenwoordige tijd, verleden tijd, voltooid verleden tijd. Ik merk aan mijn dochter dat het moeilijk is, en als je je dochter verbeterd dan kijken anderen je aan van moet dat nu en vaak krijg je te horen laat haar toch ze is nog maar 3 en half.

En wat te bedenken van MS word voor windows, je hoeft toch zeker niet foutloos te kunnen schrijven want de computer verbeterd de fouten. En wat te bedenken van de allochtonen in het land die kinderen komen met vier op school en spreken de taal niet. Hier zie je het ook pappa spreekt accentloos Duits en het kindje spreekt alleen turks fijn als je dan naar de kindergarten gaat is dat niet echt handig.
Ik betrap mezelf ook wel op haastige typefouten.
In de Margriet staat altijd een stukje geschreven door een lerares Marjan van den Berg van een MBO of een LBO dat wil ik af zijn. Heel grappig geschreven, zij schrijft ook vaak over de teloorgang van de Nederlandse Taal. Wij moeten er voor waken dat iedereen leer schrijven en lezen, en het liefst foutloos.
Nederland staat bekend om hun grote vermogen tot het spreken van vreemde talen en de moeilijke eigen taal laten we dat zo houden.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 15:06

Er stond trouwens:

'Breezertaal is een taal die door een bepaalde leeftijdsgroep veel gehanteerd wordt om met elkaar te communiceren. Het is afgeleid van de naam van een drankje dat erg populair is bij deze groep. Breezertaal laat zich lastig omschrijven, maar het komt er globaal op neer dat bepaalde klanken op een vaste wijze worden geschreven, en er afwisselend gebruik wordt gemaakt van hoofd- en kleine letters.'

Vvincent

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 18:16

Perrokai schreef:
Natuurlijk ga lekker je gang hoor maar wees dan ook niet teleurgesteld als niemand de moeite neemt om te lezen wat je schrijft. Op jouw leeftijd zou je toch echt beter moeten weten en dat weet je ook wel je doet maar alsof. Ja

Scherp, scherp Ja

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 01:08

Nog een "foutje": soms kom tie soms nie... zucht. Ik ben toch een beetje niet van deze tijd. Ik ken geen msn taal en breezertaal heb ik dan net gelezen. Dat is ook niet makkelijk, als iemand dat wel kan leren maar niet nagenoeg foutloos nederlands kan schrijven dan neem je de boel in de maling....

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 01:14

samflame schreef:
ik heb het ook dat ik veel typ foutjes heb
maar ik heb dislectie
ofzo en ik kreeg er hulp voor
maar die vrouw deed alsof ik en dom kind was
ofzo alsof ik 8 was
dus toen wou ik niet meer
opzich is het juist beter geworden door msn en bokt enz
omdat je dan veel typt.. en mensen zeggen er ook welis wat van

Dyslectie of dislectie (ik weet het niet eens) valt niet onder de fouten die ik bedoel met mijn topic.
Jij kunt daar niets aan doen en hebt het al moeilijk genoeg daarmee. Je doet je best en meer kan je niet doen. Je kunt het niet echt afleren. Maak je geen zorgen, soms is het wel eens moeilijk in te schatten of iemand gewoon echt fouten maakt of dyslectisch is. Als men je er op aanspreekt trek het je dan niet aan maar leg het gewoon uit.....je hebt genoeg ander kwaliteiten denk ik. Je hebt je uiterlijk mee en een heel mooi paard met vier witte benen !

Ghani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 01:52

hm ik vind Dyslexie geen excuus om maar 'breezertaal' te gebruiken. Het is gewoon iets wat de 'jeugd van tegenwoordig' helemaal geweldig vind. Ik stoor me er echt ontzettend aan.

Het leest verschrikkelijk; het komt vreselijk ordinair over en volgens mij ben je een uur bezig om 1 zin te schrijven.

En zeker als je Dyslexie hebt, moet je juist proberen zo goed mogelijk te spellen en te formuleren. Als je je inlaat met die breezertaal, is het heel moeilijk om daar weer vanaf te komen, zeker als je dyslexie hebt!

Ik hoop in ieder geval dat er op bokt gecontroleerd en gewaarschuwd blijft worden als er in een topic breezertaal oid wordt gebruikt.

(Niet dat ik nooit mn in plaats van mijn schrijf, maar dat is nog te volgen nietwaar.. ) .