jonge moeder

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NikkiNik

Re: jonge moeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 17:26

Tja, ik ben ook niet voor abortus, maar er zijn gevallen waarbij het wel beter is.... Ik kan me gewoon niet voorstellen dat ik een kind van mezelf laat vermoorden...... Zeker niet als ik nu naar mijn mooie dochtertje kijk, dat hoofdje, die handjes, de uitdrukkingen op haar lieve gezichtje.

Als mijn dochter ooit te vroeg zwanger zou raken, is het wat mij betreft HAAR keuze, omdat zij verder moet met haar leven. En kiest ze voor het kindje, dan zou haar helpen en ondersteunen, zoveel als ik kan. Als ze dat zou willen. En ik zou van het kindje houden, net als dat ik van mijn dochter hou, het is tenslotte dan ook nog eens mijn kleinkind.

Ik vind dat je niet onverantwoord mag omgaan met wel of niet zwanger worden. Een ongewenst kind is ook verschrikkelijk en tegenwoordig kan iedereen zijn best doen om niet zwanger te raken, hoor (ongelukjes, terwijl je wel iets hebt gebruikt, daar heb ik het nu niet over).

Je mag nooit iemand dwingen om abortus te plegen, en ik ben zeker niet voor abortus. Maar ik ben wel blij dat je in ons land zelf de keuze hebt. Al zou ik het zelf NOOIT doen!!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 17:28

Er is ook nog altijd een verschil tussen ongewenst en ongepland....

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 17:33

Ik heb een meisje bij mij in de klas en die word nu 17 en die heeft een kindje van 1.5..

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 17:46

Ik heb het over een arbortus van 5/6 weken.
Ik wist op de dag van mijn menstruatie dat ik zwanger was.
Ik ga ervan uit dat mijn dochter ook slim genoeg is dan om dat ook te weten.
We kunnen elkaar wel de les gaan lezen, maar iedereen denk anders over arbortus.
De één vind het absoluut niet done, de ander onder omstandigheden.
Daar zullen we het nooit over eens worden.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 17:54

Joyckuh schreef:
Jippie: echt onzin, ook die ''kinderen'' van 16 kunnen een kind opvoeden zonder volwassene. Mijn ouders bemoeien zich ook niet met de opvoeding van Jari en het gaat perfect hoor. Moederlijke instincten, ooit wel eens van gehoord?

Jij woont toch bij je ouders?
Dus je bent wel degelijk afhankelijk van hun bemoeienis, al is het dan alleen maar financieel. Jij kan als 16 of 17jarige niet alleen voor je kind zorgen (financieel). Een uitkering krijg je niet en een baan die meer betaalt dan 500 euro in de maand al helemaal niet. En er is toch wel meer nodig nodig om jezelf en je kind te onderhouden.

Ik vind het heel knap dat je er voor gekozen hebt om je kind te houden toen je ontdekte dat je zwanger was, maar ik vind het wel erg naief om te denken dat je het allemaal alleen doet. Want dat is toch gewoon niet zo?

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 18:01

Ylana schreef:
We kunnen elkaar wel de les gaan lezen, maar iedereen denk anders over arbortus.

Dit vind ik heel naïef, veel meisjes van 14,15 en 16 jaar durven hun ouders niet te vertellen dat ze zwanger zijn. Voordat ze dat doen zijn er al heel wat weken verstreken. Ook is niet iedere vrouw regelmatig, met 6 weken wist ik niet dat ik zwanger was, omdat ik een cyclus heb van 6 weken.
Ik vind het zeker ieder zijn eigen keus, maar als ouders laat je toch al snel merken wat JIJ verstandig vind.

Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 18:03

Ik wil graag als het allemaal goed loopt op m'n 25e kinderen Lachen vindt ik een mooie leeftijd Ja

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 18:05

Ddees schreef:
Ylana schreef:

Dit vind ik heel naïef, veel meisjes van 14,15 en 16 jaar durven hun ouders niet te vertellen dat ze zwanger zijn. Voordat ze dat doen zijn er al heel wat weken verstreken. Ook is niet iedere vrouw regelmatig, met 6 weken wist ik niet dat ik zwanger was, omdat ik een cyclus heb van 6 weken.
Ik vind het zeker ieder zijn eigen keus, maar als ouders laat je toch al snel merken wat JIJ verstandig vind.

En ik zal waarschijnlijk ook mijn dochter laten merken wat ík verstandig vind, maar wel dat het háár keuze is, en dat wij haar zullen steunen waar we kunnen.
En ik hoop dat ik later zo'n relatie met mijn dochter heb dat ze wél naar me toe komt wanneer ze ergens mee zit...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 18:22

ongewenst is ongepland, maar ongepland is niet altijd ongewenst. In geval van ongewenst verkies ik toch echt abortus boven geboorte, moet er niet aan denken wat het doet met het kind wetende dat hij/zij altijd ongewenst is.

Wat die opleiding betreft:
Ik vind het nog steeds niet gek dat lager opgeleiden eerder kinderen krijgen dan hoger opgeleiden. Niet vanwege mogelijk interlect of wat dan ook, maar vanwege verschillende werelden. Met mbo kan je op je 20ste al klaar zijn en vaak ben je al gecombineerd aan het werk. Met WO ben je toch snel een jaartje of 24 eer je volledig klaar bent en dán pas meng je je in het arbeidsleven. Ik heb gewoon niet het geld voor een kind, terwijl bv een mbo al veel eerder echt aan het werk bent (dus geen bijbaan, maar iets meer blijvend). Je begint eerder met een andere levensfase Lachen

adnil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 21:44

Ylana schreef:
En ik zal waarschijnlijk ook mijn dochter laten merken wat ík verstandig vind, maar wel dat het háár keuze is, en dat wij haar zullen steunen waar we kunnen.
En ik hoop dat ik later zo'n relatie met mijn dochter heb dat ze wél naar me toe komt wanneer ze ergens mee zit...

Nou ik heb echt een hele hele hele goede band met mijn moeder, ik vertel haar al mijn hele leven alles.
Toch weet ik niet of ik als 14jarige het zo easy even tegen mijn moeder zou vertellen, hoe goed de relatie ook is met haar...
Ik was nu zelf heel nerveus, ondanks dat ik getrouwd ben en alles, 21 is toch nog jong en ik wist echt niet hoe hun zouden reageren. En dan wasik 21, laat staan als je 14/15/16 bent... Dan kun je nog zo'n goede relatie hebben met je moeder...

adnil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 21:46

Welshcobfan schreef:
Wat die opleiding betreft:
Ik vind het nog steeds niet gek dat lager opgeleiden eerder kinderen krijgen dan hoger opgeleiden. Niet vanwege mogelijk interlect of wat dan ook, maar vanwege verschillende werelden. Met mbo kan je op je 20ste al klaar zijn en vaak ben je al gecombineerd aan het werk. Met WO ben je toch snel een jaartje of 24 eer je volledig klaar bent en dán pas meng je je in het arbeidsleven. Ik heb gewoon niet het geld voor een kind, terwijl bv een mbo al veel eerder echt aan het werk bent (dus geen bijbaan, maar iets meer blijvend). Je begint eerder met een andere levensfase Lachen

Dit klopt inderdaad, het heeft niets ermee te maken dat de een 'dommer' is dan de ander, maar je begint idd eerder aan een andere fase... Ik ben na de SPW gelijk gaan werken, een vriendin van mij is nog HBO gaan doen... Zij woont ook nog thuis enz, heeft een bijbaantje en dus niet het geld om op zichzelf te gaan, laat staan voor kinderen enz...

marloes-joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 21:48

Hier nog een bewuste "jonge" mama
Ik was 22 toen mijn zoontje Sem geboren werd! Hij word alweer bijna 1 jaar oud *LOL*
Hij is het allermooiste in ons leven *LOL*

Misz_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 21:49

ik ga geen leeftijd neerzetten, maar ik word in Dec 15 en mijn mama word nog 34 ..
Reken maar uit .

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 22:12

samantha5 schreef:
Ik denk wel dat je in staat ben om als 16 jarige een kind op te voeden. Tuurlijk met hulp van buitenaf. Als ook onder de 18 bent wordt je begeleid door een instantie. Die houden het toezicht op het kind en komen ook zo nu en dan langs om te kijken hoe of wat. Maar wees eerlijk om je nou 30 of 16 bent een kind opvoeden blijft moeilijk en gaande weg leer je vanzelf.

Niet waar. Je word alleen een keer door de kinderbescherming gebeld met de vraag of je je ouders aan wilt stellen als voogd tot je 18 bent. Maar je kan je ook meerderjarig laten verklaren. Kies je voor dit laatste, dan moet je langskomen voor een gesprek, deze stellen een aantal vragen en maken er een aanvraag van voor de katonrechter, deze kan je dan meerderjarig laten verklaren. Verdere instanties zijn niet langs geweest of hebben gebeld hoor.

Hier zit er tussen creche en kinderopvang geen verschil, Jari gaat 5 ochtenden van 8.00 tot 13.00 daar naar toe, hij vind het er geweldig, roept 's morgens vroeg al dat hij naat schooltje toe wil en komt ook vol verhalen weer thuis Lachen

Ylana: En ik hoop dus juist dat mijn toekomstige schoondochter een andere een keuze zal maken, namelijk het kindje houden, mocht ze ooit voor deze beslissing komen te staan (en mocht ik ook een schoondochter krijgen Tong uitsteken ).

Jippie: Ik heb momenteel een uitkering, daar betaal ik alles van voor Jari. Volgend jaar wil ik het huis uit gaan en gaan leven van de stufi, na de studie uiteraard gaan werken. Mijn eigen dromen realiseer ik ook nog, ik ga verpleegkunde studeren en over een jaar of 20 hoop ik naar Afrika te kunnen vertrekken om daar mensen te gaan helpen en nee, ik droomde er niet van om op mijn 16de moeder te worden, sterker nog, ik wilde nooit kinderen. Jari moet gewoon rustig en zorgeloos kunnen opgroeien en niks te kort komen en nee, ik adviseer mensen niet om op hun 16de moeder te worden, het is zwaar, voornamelijk vanwege de maatschappelijke normen, maar ook omdat het uiteraard slimmer is om eerst huisje boompje beestje te hebben, maar mocht je toch zwanger raken dan raad ik het absoluut niet af om het kind te houden.
Overigens, Jari is gewenst hoor, ondanks dat hij niet gepland was heb ik er bewust voor gekozen om hem te laten komen.

Lies: Ik heb dus WEL een uitkering, het is niet veel, maar ik kom er van rond. En ja, ik woon thuis, maar betaal dus alles zelf voor Jari. En ondanks dat ik nog thuis woon bemoeien mijn ouders zich niet met de opvoeding van Jari, dat doe ik zelf. Als ik iets niet weet vraag ik ze om advies maar verder niet. Dus ja, ik kan wel stellen dat ik het alleen doe dan he? Al weet ik dat eventueel altijd op mijn ouders kan terug vallen.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 23:10

Joyckuh schreef:
Ylana: En ik hoop dus juist dat mijn toekomstige schoondochter een andere een keuze zal maken, namelijk het kindje houden, mocht ze ooit voor deze beslissing komen te staan.

Maar waarom?
Omdat het bij jou zo goed heeft uitgepakt?
Dat wil niet zeggen dat het bij haar ook zo goed zal gaan...

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 23:17

Joyce, ik heb echt bewondering voor je, je komt er wel en Jari is een hele leuke knul.
Een vraagje: waar is de vader van Jari, neemt hij ook zijn verantwoordelijkheden of sta je op dat gebied er ook "alleen" voor?

flowerxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 23:59

[/quote]
Hier wordt ík nou boos van...
Alsof élk meisje,jong of oud,de mogelijkheid heeft om aan de universiteit te studeren!
Dus omdat ik geen hbo of universiteit heb,ben ik ineens minder opgeleid.
Er wel eens bij nagedacht dat sommige mensen die nóóit kinderen krijgen ook geen universiteit hebben?!
Ik vindt dit geen vergelijking.
Ik ben zelf gestopt met school,nadat ik twee opleidingen succesvol heb afgerond.Laat ik nu lichamelijk het werk niet meer mogen doen waarvoor ik geleerd heb,en een hoge opleiding is het ook niet....
Niet iedereen kan goed genoeg leren voor een universiteit,mogen ze dan geen kinderen?
[/quote]

Zucht jij haalt dingen duidelijk uit het verband. Als het het hele verhaal leest zie je dat er wat anders staat. Ik geef een verklaring waarom sommige vrouwen neerkijken op jonge moeders (er zijn meer verklaringen mogelijk). Met opleiding bedoel ik een vervolgopleiding na de middelbare school (dus niet alleen universiteit maar ook hbo of mbo). Iemand van 17 heeft dat vaak nog niet of moet stoppen vanwege een zwangerschap. Veel oudere moeders zijn zo oud omdat ze een hoge opleiding en goede baan belangrijk vinden voor ze aan kinderen beginnen.

En veroordeel het of niet het is wel heel toevallig dat ik in mijn omgeving meer vrouwen/meisjes zie met een lage opleiding die ongepland kinderen krijgen (oa 2 in mijn eigen klas op het mbo en die waren echt geen zeldzaamheid op het mbo). Op de hogeschool waar ik nu zit heb ik ze nog nergens gezien of gehoord en ik zit op een giga grote school.

Ik kijk niet neer op een lage opleiding. Maar vind het wel flink stom om bewust een kind te krijgen als je de zaken niet voor elkaar hebt en nog heel erg jong bent. Dat heeft dus niets te maken met een ongelukje! Maar bij sommige meisjes lijkt het wel een trend of zelfs "normaal" dat is het dus niet.

competa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 02:45

ja ja hier ook weer een jonge mama.ik ben nu 29 en heb een dochtertje van 9.(mooiste meisje van de hele wereld!! Zegt natuurlijk elke moeder,.maar bij mij is het echt zo Clown Haha! hahahha)Zowel mijn eigen moeder als ik zien er best nog wel jong uit en als we met ons drietjes lopen vragen ze altijd of mijn moeder de moeder is whahah Haha!

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 08:01

Joyckuh schreef:
Lies: Ik heb dus WEL een uitkering, het is niet veel, maar ik kom er van rond. En ja, ik woon thuis, maar betaal dus alles zelf voor Jari. En ondanks dat ik nog thuis woon bemoeien mijn ouders zich niet met de opvoeding van Jari, dat doe ik zelf. Als ik iets niet weet vraag ik ze om advies maar verder niet. Dus ja, ik kan wel stellen dat ik het alleen doe dan he? Al weet ik dat eventueel altijd op mijn ouders kan terug vallen.

Links of rechts, je ouders staan je financieel bij, want ze onderhouden kennelijk jou wel. Van zo'n uitkering die jij krijgt kan je niet leven.
Ik wil helemaal niet denigrerend doen, maar ik vind het jammer dat jij het allemaal zo makkelijk laat lijken. Want dat is het gewoon niet.
Ik snap wel dat je geen zin hebt om te gaan zitten klagen en dat is natuurlijk ook goed dat je dat niet doet, maar ik vind de voorstelling die je (hier en in andere topics in het verleden) geeft niet realististisch.

Ik was net 24 toen mijn dochter kwam en ik had geen gedegen opleiding afgerond, geen geld en geen stabiele relatie. Ik kan je zeggen dat ik het knap moeilijk heb gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 08:31

Joyce; ik geloof direct dat je zielsveel van je kindje houdt, dat je hem voor geen goud had willen missen en dat hij voor jou op een groot voetstuk staat en dat jejezelf daar graag dingen voor ontzegt. Maar ik heb er een beetje hetzelfde gevoel bij als Lies: je wordt aan alle kanten bijgestaan in de opvoeding doordat je terugvalt op een sociale uitkering, doordat je nog steeds bij je ouders woont die voor je onderdak zorgen en die je van advies kunnen dienen. Dus wees eerlijk je kunt niet zelfstandig voor je kindje zorgen omdat die hulp van butenaf nodig is voor jullie om te kunnen overleven.
Ik vind net als Lies dat je het allemaal veel te rooskleurig over laat komen. En natuurlijk is je kind het mooiste wat je ooit is overkomen, maar het was toch veel mooier en makkelijker voor jou, Jari en je ouders geweest als Jari zich een jaartje of 6 tot 10 later had aangekondigd, dat is mijn punt.

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 08:32

Ik ben nu 20 (dec21) en woon samen met mijn vriend van 25.
We hebben het huis gekocht en we werken allebei fulltime.
Als ik nu zwanger zou worden is het bij mij van harte welkom!
maar ook alleen omdat ik het kind een goede toekomst kan bieden!
ik zou hem/haar ook naar een creche brengen van 8 tot 1,
dan kan ik 5 ochtenden blijven werken.
En waarom ik het nu pas wil gaan houden?
omdat ik het aan mn vriendin heb gezien hoe het ook kan uitpakken en dat is heel erg zwaar!
ze woont nu net op zichzelf vriend is er vandoor gegaan ze krijgt een uitkering maar zit daar wel alleen met de kleine van nu 2 jaar thuis!
Ze kan net aan rond komen met eten!
echt heel sneu..

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 08:46

lies schreef:
Links of rechts, je ouders staan je financieel bij, want ze onderhouden kennelijk jou wel. Van zo'n uitkering die jij krijgt kan je niet leven.
Ik wil helemaal niet denigrerend doen, maar ik vind het jammer dat jij het allemaal zo makkelijk laat lijken. Want dat is het gewoon niet.
Ik snap wel dat je geen zin hebt om te gaan zitten klagen en dat is natuurlijk ook goed dat je dat niet doet, maar ik vind de voorstelling die je (hier en in andere topics in het verleden) geeft niet realististisch.

Ik was net 24 toen mijn dochter kwam en ik had geen gedegen opleiding afgerond, geen geld en geen stabiele relatie. Ik kan je zeggen dat ik het knap moeilijk heb gehad.

Sorry hoor, maar mijn handen beginnen nu echt te jeuken...
Jou situatie staat geheel los van die van Joyce, sterker nog, Joyce bied haar kind iig wél een stabiele omgeving en Joyce rond wél haar opleiding af!!!
Iédere 16jarige word financieel bijgestaan door zijn ouders, daar heeft dat kindje hélemaal niks mee te maken!! En zolang Joyce zelf alle zorgen en kosten voor dat kindje opneemt (want dat doet ze wel)...wat is dan het probleem?
Ik heb echt respect voor die meid, die gaat niet bij de pakken neerzitten, zeurt niet en maakt er gewoon het beste van! Daar kunnen jullie IMO nog een voorbeeld aan nemen!!

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 08:57

Je handen beginnen te jeuken? Nou dat zal dan meer over jou zeggen dan over mij, denk ik.
Verder kan ik nog wel een keer gaan opdreunen wat ik al eerder zei, maar kennelijk is lezen niet je sterkste punt.
Wat betreft zelf de kosten op haar nemen, dat doet ze dus niet want ze krijgt een sociale uitkering (en dat is helemaal geen punt, maar betekent wel dat ze het momenteel niet zelf kan dragen).

Overigens zei ik dat ik het moeilijk heb gehad. Inmiddels heb ik ook een goede opleiding afgerond, een baan (2 zelfs en toch tijd zat voor mijn dochter), mijn kind leeft in een stabiele omgeving en alles loopt op rolletjes. Ik begrijp niet waarom je zo aanvallend reageert, ik zeg alleen dat ik vind dat ze het allemaal te rooskleurig voorstelt. Dat is het niet. Ook niet voor Joyce.
En of ik een voorbeeld aan Joyce kan nemen? Je kent mij niet eens, dus banketstaaf niet zo dom.
Laatst bijgewerkt door lies op 08-09-06 08:58, in het totaal 1 keer bewerkt

vanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 08:57

jarrah, ben ik het mee eens!
Ben blij dat Joyce juist eens laat zien dat het ook anders kan.

ik vind weglopen van een ongewenste zwangerschap terwijl je wel 'oud genoeg' denkt te zijn om onveilig te vrijen nog veel te makkelijk wordt gezien!

Er zijn veel mensen die het heel moeilijk hebben met kinderen opvoeden, maar die zijn er in alle leeftijden! een alleenstaande moeder van 35 kan net zo veel problemen hebben als 1 van 15 bij wijze van spreken!
Elke situatie is anders, maar een kind heeft geen geld of luxe nodig, wel liefde en aandacht en een paar basisbehoeften.... meer KAN EN MAG, maar hoeft niet om een gelukkig kind te kunnen opvoeden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 08:58

jarrah schreef:
Sorry hoor, maar mijn handen beginnen nu echt te jeuken...
Jou situatie staat geheel los van die van Joyce, sterker nog, Joyce bied haar kind iig wél een stabiele omgeving en Joyce rond wél haar opleiding af!!!
Iédere 16jarige word financieel bijgestaan door zijn ouders, daar heeft dat kindje hélemaal niks mee te maken!! En zolang Joyce zelf alle zorgen en kosten voor dat kindje opneemt (want dat doet ze wel)...wat is dan het probleem?
Ik heb echt respect voor die meid, die gaat niet bij de pakken neerzitten, zeurt niet en maakt er gewoon het beste van! Daar kunnen jullie IMO nog een voorbeeld aan nemen!!

Beetje rustig Jarrah; hoe het allemaal met Joyce en Jari zal verlopen dan zal de toekomst leren. En natuurlijk hoopt iedereen dat ze heel gelukkig worden.

Met alle respect, bij je ouders wonen en leven van een uitlering is niet slecht maar ik noem het geen stabiele omgeving. Iedere 16-jarige wordt bijgestaan door zijn ouders maar de vraag is of de grootouders gevraagd hebben om te zorgen voor hun kind en kleinkind.
Opleiding afmaken, de tijd zal het leren al hoop ik van harte dat ze dat gaat doen!
En Joyce kan onmogelijk alle kosten van het kindje op zich nemen, daarom krijgt ze ook een uitkering. Maar vergeet niet dat dat geld bijeen is gebracht door de gemeenschap en daar betaald werkend Nederland [inclusief moi] dus aan mee.

Groot respect voor joyce die stapelgek is met haar kleine en er het beste van probeert te maken. Maar het is en blijft een vreselijke sitiuatie waarin ze verkeerd en ik gun niemand zo iets.