Alles maar regelen in relatie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:53

Matheno schreef:
Ik trek ook de kar in onze relatie en soms baal ik daarvan, maar anderzijds.. ik wil ook niet anders. _O-

Idem, meestal vind ik het heerlijk om alle beslissingen te maken en dat resulteert er wel in, dat als ik dat een keer niet perse wil, ik het toch moet doen.,

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:55

Elisa2 schreef:
Mannelijke energie is meer Yang energie: Assertiviteit, actiegerichtheid, logica, doelen stellen, uitdagingen aangaan en doelen stellen.

Vrouwelijke energie is meer Yin energie: Zachtheid, verbinding, emphatie, intuitie.

Ieder mens zou deze kwaliteiten in balans moeten zien te krijgen in zichzelf. Ik zie wel veel mannen die niet (meer?) in hun mannelijke energie staan. En veel vrouwen die daardoor meer in hun mannelijke energie moeten gaan staan waardoor de verhoudingen scheef lopen.

Eigenlijk precies een beetje zoals bij TS.

Inderdaad iedereen heeft beide kwaliteiten in meer of mindere mate. Door de traditionele rolverdeling is dat een man/vrouw ding geworden maar een man kan net zo goed meer Yin energie hebben bv.

Het probleem in deze relatie en bij veel mannen tegenwoordig is dat die vooral soort van apatisch zijn. Ze benutten geeneen energie, er komt gewoon niks uit in de relatie. Je kunt niet op emotioneel vlak bij ze terecht maar eigenlijk ook niet op praktisch vlak.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:00

Pantykous schreef:
Het probleem in deze relatie en bij veel mannen tegenwoordig is dat die vooral soort van apatisch zijn. Ze benutten geeneen energie, er komt gewoon niks uit in de relatie. Je kunt niet op emotioneel vlak bij ze terecht maar eigenlijk ook niet op praktisch vlak.

Is dat dan ook niet een beetje omgeving gerelateerd of wat iemand aantrekt? Ik herken dat eigenlijk niet in mijn omgeving (maar goed, ik weet natuurlijk niet hoe het er in andere relaties achter gesloten deuren aan toe gaat)

bij vrouwen zie je ook wel dat ze vallen op die lekkere foute man (en dan zeiken over hoe fout ie is), misschien is dat ook zo bij het zorgen. Als je voor je man zorgt voel je je belangrijk en zal ie misschien minder snel weggaan omdat je nodig bent? (dit is echt puur speculatie hoor, dont shoot me :+ ) totdat je het toch een beetje zat wordt want zo leuk is t allemaal niet..

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:07

Chickyy schreef:
Jammer dat de discussie toch door blijft lopen, totaal irrelevant wie zijn oma rond de oorlog werkte..

Denk niet dat TS nog reageert :+

TS vraagt letterlijk: "herkennen jullie dat... dat de emotionele en praktische last in een relatie soms zo zwaar voelt?"

Daar wordt door verschillende mensen op verschillende manieren op gereageerd. Misschien vindt TS het juist wel interessant en zinvol om te lezen hoe vrouwen daar altijd al mee geworsteld hebben? En hoe verschillende verwachtingen en hormonen daar invloed op kunnen hebben?

Dat jij iets persoonlijk als irrelevant ervaart, betekent niet dat TS dit ook zo ziet.
Wat TS wel of niet relevant vindt kan alleen TS zelf bepalen. Net als het feit of TS zelf nog wel of niet in het topic wenst te reageren. Dat het wordt gewaardeerd, maakt het nog geen verplichting. ;)

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:52

Cer schreef:
Pantykous schreef:

Is dat dan ook niet een beetje omgeving gerelateerd of wat iemand aantrekt? Ik herken dat eigenlijk niet in mijn omgeving (maar goed, ik weet natuurlijk niet hoe het er in andere relaties achter gesloten deuren aan toe gaat)

bij vrouwen zie je ook wel dat ze vallen op die lekkere foute man (en dan zeiken over hoe fout ie is), misschien is dat ook zo bij het zorgen. Als je voor je man zorgt voel je je belangrijk en zal ie misschien minder snel weggaan omdat je nodig bent? (dit is echt puur speculatie hoor, dont shoot me :+ ) totdat je het toch een beetje zat wordt want zo leuk is t allemaal niet..

Het is een veelvuldig onderzocht en besproken topic, wat in alle lagen voor komt. Het komt niet echt door de omgeving en is ook niet karakter afhankelijk. Niet voor niks kiezen veel vrouwen er steeds meer voor om alleen te blijven, dat maakt gelukkiger dan in zo’n relatie. En de keuze is helaas niet reuze.

Cer

Re: Alles maar regelen in relatie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:59

Zijn daar ook cijfers oid van? Ik vind het best een generalisatie, en daarnaast denk ik dan ook 'en wat heeft de vrouw dan te bieden', alsof die allemaal zo fantastisch zijn?

het zou kunnen hoor, maar gelukkig herken ik het niet.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:04

Ik had er werkelijkwaar nog nooit van gehoord en herken het ook echt totaal niet, ik heb dus vergelijkbare ervaringen als Cer.
En ben dus ook wel benieuwd naar de onderbouwing ervan.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:06

Nou idd, ik herken dit ook totaal niet. Maar goed, de discussie is wat mij betreft niet interessant genoeg om te blijven volgen en de TS lijkt ook afgehaakt.

TS, wens jullie het allerbeste en wijsheid toe. Hopelijk kom je er samen uit en zijn de aankomende grote beslissingen die er aan zitten te komen, geen reden tot meer stress in je relatie.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:22

Ik herken het wel, bij mezelf en vriendinnen. Misschien heeft het inderdaad met een bepaald type te maken. De meeste begonnen ook niet zo in een relatie maar werden lui.

Alles draait om balans.. en een vrouw heeft niks aan een man die alleen maar emotional load brengt.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:23

Waarom steeds meer vrouwen vrienden boven een relatie verkiezen https://share.google/WKsBWs82ZpnXItnRz
Citaat:
Uit meerdere onderzoeken – die veelal gericht zijn op hetero-stellen – bleek dat vrouwelijke singles gelukkiger en gezonder zijn dan mannelijke. Pronk: ‘Over het algemeen hebben mannen vrouwen harder nodig dan andersom. Zo blijkt dat mannen na een echtscheiding fysiek en emotioneel veel meer risico lopen op bijvoorbeeld verslavingen, depressies en een ongezonde levensstijl – iets wat de maatschappij overigens flink wat geld kost. Bij vrouwen is dat percentage veel lager. Dat komt doordat een deel van de mannen voor de verzorgende component aan de vrouw hangt, zeker op latere leeftijd. Al zie je dat steeds meer mannen zorgtaken op zich nemen.’

Het zijn precies die (kop)zorgen van de vrouw die ervoor zorgden dat Eten, bidden, beminnen-auteur Elizabeth Gilbert in een podcast laatst scherp stelde dat getrouwde vrouwen jaren van hun leven inleveren vergeleken met ongetrouwde vrouwen. Terwijl hun mannelijke partners door hun huwelijk juist jaren erbij krijgen
.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:32

Cer schreef:
Zijn daar ook cijfers oid van? Ik vind het best een generalisatie, en daarnaast denk ik dan ook 'en wat heeft de vrouw dan te bieden', alsof die allemaal zo fantastisch zijn?

het zou kunnen hoor, maar gelukkig herken ik het niet.

Mental load:
https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/9 ... GGSLRBV4ZA

https://www.bath.ac.uk/announcements/su ... -research/

Researchers for Deloitte’s Women @ Work 2023 report surveyed 5,000 women across 10 countries, 98% of whom were in heterosexual relationships. The data found that nearly 40% of respondents say their partner’s career takes precedence. They cited several reasons, ranging from financial and social factors to the burden of caretaking and household responsibilities.
https://www.bbc.com/worklife/article/20 ... tners-jobs

While nearly three quarters (72%) of women say they do the majority of household tasks in their relationship, just 18% of men agree their partner does the most. Meanwhile, 44% of men report doing the most at home, while just 6% of women agree, according to Starling Bank’s survey of more than 4,000 straight and 250 LGBTQ+ cohabiting couples.

Morgan stanley verwacht dat tegen 2030, 45% van de vrouwen tussen 25-44 single zijn.
https://www.morganstanley.com/ideas/wom ... he-economy
https://www.starlingbank.com/news/women ... tionships/

https://www.economist.com/leaders/2025/ ... oQEALw_wcB

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:59

Maanlicht schreef:
[Als ik teveel in de mannelijke energie stap en mijn man bepaalde taken uit handen neem of wat hij doet niet serieus neem, dan ontneem ik hem wat. Waardoor hij niet goed in zijn kracht kan staan.

Bijvoorbeeld dat hij een andere route neemt dan ik zou doen, of verkeerd rijdt. Als ik me daar dan tegenaan bemoei dan ontneem ik hem wat, waardoor de relatie een heel klein stukje scheef zakt.

Heel bijzonder. Ik kan me hier echt totaal niks bij voelen of voorstellen. Je moet toch gewoon kunnen iets kunnen zeggen over man zijn werk of stuurkunsten zonder dat hij in zijn mannelijkheid is aangetast?

Ik vermoed dat ik teveel mannelijke energie heb voor een relatie met een man. Terwijl ik wel een hele vrouwelijke vrouw ben om te zien en in gedrag. Maar mijn energie is dan mannelijk blijkbaar. Grappig eigenlijk.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:03

interessant, ik heb nog niet alle links gelezen..
wat me opvalt aan de BBC link, is dat dit niet aansluit bij "veel mannen tegenwoordig is dat die vooral soort van apatisch zijn"
in dat artikel staat dat de vrouw haar eigen carriere op een lager pitje zet, omdat de man meer verdient / meer kansen krijgt. En dat de man met meer salaris ook zegt "I like taking care of you", het tegenovergestelde van apathisch..

the Economist zit onder een aanmelding, het artikel van de Starllinkbank, inzake de percentages over wie meer doet, daar zijn de mannen/vrouwen het met elkaar oneens, dus daar kom je ook niet uit. het artikel van Morganstanly is juist erg positief over vrouwen, dat ze meer gaan verdienen, en bijv kinderen / huwelijk uitstellen omdat ze zelf carriere willen maken.

het eerste document over mental load vind ik veel te lang :o
het tweede document heb ik snel doorgelezen (dus wellicht wat gemist) maar daar haal ik niet uit dat de mental (over-)load komt door lakse mannen of door slechte communicatie bijvoorbeeld.
Daarnaast denk ik dat vrouwen gewoon makkelijker meer dingen door elkaar / tegelijk kunnen doen, en vaak menen dingen beter te regelen (dat lees je in dit topic ook wel een beetje), dus dan vraag ik me af aan wie het dan ligt..

wel een interessant onderwerp. En als TS verder de antwoorden heeft, zou dit topic best hierover even door kunnen kabbelen denk?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:16

Cer schreef:
Daarnaast denk ik dat vrouwen gewoon makkelijker meer dingen door elkaar / tegelijk kunnen doen

Ik denk dat van vrouwen verwacht dat ze thuis/onbetaald meer dingen tegelijk door elkaar doen en het dus daarom doen. Want als ze daarover klagen, dan zeuren ze. Dus houd je mond en regel het. In professionele settings doen mannen dat ook. Ze zijn er dus best toe in staat. Maar als de vrouw het thuis al doet, hoeven zij het daar niet meer te doen.

Als jouw overtuiging daadwerkelijk het geval was, dan zouden beroepenvelden er heel anders uitzien.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:45

en ik denk in de discussie single/samen ook nog dat het feit dat je iets van de man blijft verwachten energie zuigt.

Dus in de relatie krijgt je én het regelwerk van de man erbij (maar eerlijk: dat is een keuze... Je kan ook gewoon niet zijn regelwerk doen), maar je gaat vaak ook op je tenen lopen: je stelt klusjes uit omdat je hoopt dat hij het doet (en wordt daar dan in teleurgesteld), je gaat vragen of hij iets doet en kan het dan niet meer zelf doen zonder ruzie of je stelt het uit omdat het ruzie oplevert als jij het gaat doen ("dat zou ik heus wel gedaan hebben! Dat doe ik toch altijd?")

Vaak zit de frustratie niet in het moeten doen van de klusjes (want dan zou je daar als single net zo goed last van hebben, dan komen ten slotte alsnog de klusjes op jou dak terecht), maar wel op de verwachtingen naar elkaar die daar doorheen schuren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:55

Volgens mij zit het meer in de extra taken. Zoals TS omschrijft is ze bijvoorbeeld meer haar vriend zijn moeder en persoonlijke therapeute. Omdat hij gewoon niet (emotioneel) volwassen is.

Het is belangrijk dat een relatie gelijkwaardig is en beide vooral partner kunnen zijn ipv een andere rol. En dus ook gelijkwaardig wat aan elkaar hebben.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:06

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:37

Cer schreef:
Mijn “overtuiging”?
Wat is mijn overtuiging?

Ik vond nog wel een artikel over multitasking
https://www.bbc.com/news/science-environment-24645100

Nog ff en dan zijn mannen straks het "zwakke geslacht". :+

Iedereen is gewoon wie ie is,met eigen kwaliteiten en sterke en minder sterke punten, of je nou man of vrouw bent,als je samenleeft dan pas je je daar toch samen op aan?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:46

Dat zijn ze al volgens een aantal in dit topic :D

Ik vind multi tasken mijn superpower.. wat Doubtless zegt, herken ik helemaal niet..
overigens ik ben ook gewoon voor dat iedereen doet waar ie goed in is, leuk vindt en dat mensen binnen een relatie over dingen moeten kunnen overleggen.. (alleen maar de dingen doen die je leuk vindt is ook weer zo wat :D)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:50

Als het gaat over emotieregulatie zijn mannen in iedergeval zeker niet het sterkere geslacht. Als dat zo was maakten ze niet 95% van de gevangenis populatie uit :+

Maar o was zijn vrouwen emotioneel….

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:58

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:53

Ik hoor op mijn werk van heel veel collega's dat de vrouwen het meeste moeten regelen en plannen en dat mannen met regelmaat wat vergeten. Dus wat dat betreft zal je zeker niet de enige zijn.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:54

veneri schreef:
Cer schreef:
Mijn “overtuiging”?
Wat is mijn overtuiging?

Ik vond nog wel een artikel over multitasking
https://www.bbc.com/news/science-environment-24645100

Nog ff en dan zijn mannen straks het "zwakke geslacht". :+

Iedereen is gewoon wie ie is,met eigen kwaliteiten en sterke en minder sterke punten, of je nou man of vrouw bent,als je samenleeft dan pas je je daar toch samen op aan?

Als mannen het sterke geslacht waren, had onze lieve heer hen wel uitgekozen om zwanger te zijn en te baren :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:58

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:01

secricible schreef:
Maar ook dat is m.i. onderdeel van het patriarchisch denken.
Ik vind dit artikel daarover echt heel sterk, niet alleen meiden/vrouwen "lijden" eronder.
https://decorrespondent.nl/16083/help-m ... da1e9a7a09

Eens, echt niemand heeft er echt baat bij. Het kan ook voor de man niet fijn zijn zo’n situatie. Ik probeer daar in de opvoeding bij mijn zoons ook echt voor te waken, dat ze wel ook zelf verantwoordelijk zijn: