Bookvent 2026

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ynskek
Moderator Algemeen

Re: Bookvent 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:30

Favoriete boek vind ik heel lastig. Kan ik ook niet een eenduidig antwoord op geven...

Hier geen bezwaar tegen tweedehands boeken als ze in goede staat zijn, niet stinken en geen gebroken rug hebben.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:38

Hier geen probleem met nette tweedehands boeken. Haal zelf ook regelmatig boeken van vinted of uit boekenkastjes. Ik hou alleen niet van boeken die er echt heel erg gelezen uit zien, ben zelf best zuinig op m’n boeken. :=

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:02

Hier ook geen probleem met 2ehands, mits netjes en niet stinkend.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:27

Daihyo schreef:
Okee, nog een andere vraag die voor iedereen interessant is:

Heb je bezwaar tegen nette (!) tweedehands boeken?

Hier ga ik later nog even een post over maken :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:45

Tweedehands boeken

Vanuit de evaluatie van vorig jaar is er naar voren gekomen dat er toch nog een beetje onduidelijkheid is ontstaan over het wel of niet geven van tweedehands boeken. Vandaar dat ik even een aparte post erover wilde maken, en gezien de vraag van Daihyo haak ik daar direct even op in.

Tweedehands boeken geven is natuurlijk een hele mooie manier om goedkoper aan boeken te komen, of om net die mooie speciale editie te bemachtigen.
Maar, er zitten wel wat haken en ogen aan;
  • Let erop dat de boeken in nette staat verkeren. Dus geen gebroken ruggen of andere beschadigingen, geen vergeelde pagina's of een duidelijke 'oudeboekenstank'.
  • Sommigen willen liever geen tweedehands boeken, respecteer dit zodat niemand teleurgesteld wordt. Heeft je lootje geen antwoord gegeven op de vraag, spreek haar dan even rechtstreeks aan.
  • Twijfel je over de staat van een tweedehands gekocht boek? Vraag dan gerust of iemand even mee wil kijken.

Waar koop je het beste tweedehands boeken?
  • Kringloopwinkels zijn een mooie eerste stap. Hier kun je ook gelijk zien hoe de staat van een boek is.
  • Vinted is, zeker voor speciale edities, een mooi platform om tweedehands aankopen te doen. Niet alleen boeken, maar ook bookish items kun je hier vaak wel vinden. Momenteel is er een actie waarbij boeken gratis verzonden worden.
  • Bol.com/Amazon; soms bieden deze webshops ook de mogelijkheid aan om een boek tweedehands aan te kopen. Let er wel op dat je niet altijd foto's krijgt van de staat van dit boek.

Waar kun je nog meer terecht voor goedkopere boeken?
  • Boekenkraam: Hier worden veel boeken verkocht voor een aantrekkelijke prijs. Ook hier kun je licht beschadigde boeken vinden, let ook hierbij even op of de staat van het boek overeen komt met de wensen van je lootje.
  • Books2Door: Dit is een goedkope webshop voor boeken dat in de UK zit. Ik heb in de app-community een aparte groep gemaakt zodat we evt samen kunnen bestellen en zo kunnen besparen op verzendkosten.
  • Soms kan het ook interessant zijn om boekenbeurzen te bezoeken.

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:22

Daihyo schreef:

Nee, zolang ze er inderdaad netjes uitzien :)

En jij Daihyo?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:37

Nee ook niet. Maar inderdaad wel netjes en geen rare geurtjes.
Er zijn zoveel boeken te koop die maar 1x of helemaal niet gelezen zijn. Of wel, maar nog heel netjes zijn. Prima om die een 2e leven te geven.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:31

Hier ook zeker geen bezwaren tegen tweedehands. Zolang ze schoon zijn en niet teveel beschadigd. Lees sporen in de ruggen of kleine beschadigingen maken me ook niet zoveel uit.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 06:03

Mijn favoriete boek..

Meeste rereads zijn the shadowy solutions van Nicky James.
Mijn favoriete boeken vorig jaar waren Moth van Lily Mayne en Hyperspeed van Lily James

Allen hebben een ding gemeen: ik heb een onwijs zwak voor iets wat ze 'touch starved hero' noemen. Een MMC die denkt dat hij niet goed genoeg is voor liefde, misschien zelfs een onwijs grumpy voorkomen heeft, en dan een partner treft die daar dwars doorheen kijkt. Ik lees ook graag boeken die mentale gezondheidsproblemen als onderwerp hebben.

Geen problemen met tweedehands mits netjes

jenne

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:10

Ik heb ook geen problemen met tweedehands zolang ze netjes zijn.

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:08

Ik heb niet echt een favoriet boek :o Ik vond de 4MK trilogie van J.D. Barker goed, heb ik achter elkaar doorgelezen. Ook de Erika Foster boeken van Robert Bryndza heb ik in één ruk uitgelezen. Pasgeleden Niemands kind gelezen (over kinderen die in de tweede wereld oorlog bij hun ouders weg zijn gehaald) en ook die kon ik niet wegleggen.

Hier geen problemen met tweedehands, zelfs geen problemen met vergeelde boeken ;)

Ik had de vragenlijst vorig jaar al ingevuld voor Daphne, dus die heb ik gekopieerd met een paar kleine aanpassingen.

1. Favoriete drankje warm: thee (smaken als minty Morocco, Autumn storm)
2. Uit glas of mok? Mok en dan het liefste een grote (+400 ml) zodat ik voldoende drink
3. Favoriete drankje koud: Lipton ice tea
4. Favoriete zoete snack: Haribo beertjes (enige van zoete snoep wat ik lust :o), chocolate chip cookies, pure chocola met noten, pure chocola met praline.
5. Favoriete zoute snack: kaasstengels, bugles
6. Welke kleuren of combinaties vind je fijn/prettig? Donkergroen met goud.
7. Welke kleuren of combinaties juist niet? Schreeuwende felle kleuren
8. Is je huis opgeruimd en netjes of vrolijk en (wat) rommelig? Opgeruimd en netjes (voor zo ver dat lukt met kind :'))
9. Woonstijl (denk aan industrieel, romantisch, enz., plaatjes ter ondersteuning mag): we zijn op zoek naar een ander huis en tot die tijd heb ik me neergelegd bij de meubels van mijn vriend. Mijn stijl is meer industrieel.
10. Leukste verjaardagscadeau tot nu toe: ieder jaar samen met ons mam naar een musical
11. Favoriete huisdier(en): kat, we hebben er eentje genaamd Kater
12. Leukste paardenras(sen): New Forest
13. Het engste dat je ooit hebt gedaan: een kind krijgen :') Zo eng dat je weet dat je leven zo gaat veranderen en de komende jaren nooit meer zoals hiervoor zal zijn
14. Het stomste cadeau dat je ooit hebt gekregen: oorbellen (ik heb geen gaatjes)
15. Wat zou je nooit in je leven doen? Bungee jumpen
16. Favoriete kledingstuk: jurkjes
17. Ben je sportief? Liever niet maar dan word ik te dik :') Ik wandel veel.
18. Hobby naast paarden: lezen (joh ;)), knutselen, wandelen. Mijn bijrijdpaard is afgelopen jaar helaas overleden dus ik rij op het moment niet, eerlijk gezegd ook geen tijd voor met Mila.
19. Jouw ideale paardenverblijf: een plek waar ze voldoende buiten komen en veel buitenrijmogelijkheden zijn
20. Wat is de top 3 van jouw bucketlist? Of zou er bovenaan staan als je er 1 zou hebben? Uhm goeie vraag! Nog eens naar mijn familie in Nieuw Zeeland. Een weekje Londen om musicals te bezoeken. Naar Disney met Mila.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 09:30

Ik heb zelf geen probleem met tweedehands boeken, mits ze netjes zijn en absoluut niet stinken :o
Ik ben gevoelig voor vieze geurtjes, dat is sws de reden waarom ik hier liever de kringloopwinkel vermijd. Maar als het boek niet fris ruikt dan ga ik het hoogstwaarschijnlijk niet lezen.

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:50

Het lange vragenlijstje komt nog, maar hier alvast de antwoorden op de 2 vragen :D .
Niet dat ik favo boek goed kan beantwoorden, heb wel boeken die mij echt zijn bijgebleven, enkele daarvan zijn:
- Here Be Dragons van Sharon Penman
- The Realm of the Elderlings van Robin Hobb
- Arcadia van Ian Pears
- Lonesome Dove van Larry McMurtry
- Windbreak: A Woman Rancher on the Northern Plains van Linda Hasselstrom
- En verschillende boeken van Mark Rashid, ondanks dat ik nu niet meer veel met paarden bezig ben. Denk dat ik ze ondertussen 10j geleden heb gelezen, en nog steeds staan mij de verhalen bij!

Tweedehands vind ik prima, zolang ze niet stinken. Ben erg gevoelig voor geur en ga van veel geuren ook enorm niezen. Andere beschadigen vind ik eigenlijk niet zo erg, behalve als er in het boek (in het verhaal dan) geschreven is. Er netjes uitzien is mooi meegenomen, maar heb ook al tweedehands boeken gekocht in mindere staat, omdat ik ze gewoon niet in betere staat kon vinden (vooral oudere en niet zo populaire boeken).

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:16

Hier ook geen enkel probleem met tweedehands zolang ze inderdaad redelijk netjes zijn en niet naar rook ruiken ofzo. Kleine gebruikssporen zoals bijvoorbeeld een vouwtje in een hoek zijn geen enkel probleem.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:28

Daihyo schreef:

Nee hoor, zo lang ze netjes zijn. Geen vouwen of teksten/strepen erin oid.

Ik had laatste via Vinted een Raveleijn boek gekocht, zag er super goed uit! Niets mis mee :)

Susan88

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:31

Ik heb ook geen probleem met tweedehands. Zolang het boek inderdaad in redelijke staat is en geen gekke geurtjes. Ik vind het wel een leuk idee dat meerdere mensen plezier hebben van een boek. Ik heb zelf een abbonement bij de bieb en ik haal (en/of breng) ook regelmatig boeken uit de minibieb/boekenkastjes hier in het dorp.

Er was nog een andere vraag over paperback/hardcover/speciale edities. Dat maakt mij niet zo veel uit, het gaat meer om de inhoud. Aangezien ik vooral historische romans, literatuur, reisverhalen, non-fictie en thrillers lees zijn speciale edities voor mij niet zo'n ding. Een mooie cover vind ik wel een leuke bonus.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:10

Spuit 11, maar idd zolang de boeken netjes zijn geen probleem met tweedehands :)

Favo boek is moeilijk haha. Project Hail Mary is sowieso een van de beste boeken ooit. Realm of the Elderlings was ook 6/5 sterren :j maar ook boeken als Tomorrow, tomorrow and tomorrow, where the crawdads sing en the great alone heb ik enorm van genoten.

Ik houd van atmosferische verhalen met sterke karakters (of ontwikkeling). Boeken waar je helemaal ingezogen wordt :j

---

Is het lange vragenlijstje voor de 24daagse of voor iedereen?