Kamerplantenpraat deel 2: van cactus tot calathea!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 13:34

Prachtige planten heeft iedereen
Heb hier ook eens de kans gehad wat op de foto te zetten (wel met lekker veel rommel van mn zoontje overal := )

Ik heb veek verschilende alocasias frydek welke allemaal uit 1 moeder komen dus zelf gekweekt uit corns.

En mijn voorliefde voor de monstera is ook wel duidelijk <3

En een mini pink princess die ik zelf gekweekt heb ik heb ook een mega moeder maar daar moet ik nog een foto van maken.

En er zit nog een mini pothos tussen die ook weer op nieuw is begonnen naar dat ik die als stokje heb gekregen van iemand.
Ik heb in de gang ook een mega klimmende pothos aan de trap leuning maak ik ook ooit nog eens fotos van :Y)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 13:54

callippo schreef:
Doen jullie ook aan Amaryllis reanimatie?

Mijn bollen gaan na de bloei op de vensterbank, ergens in een onopvallende hoek. Dan maken ze een hele tijd alleen lange bladeren en op een random moment komt er opeens weer een bloemstengel aan *\o/*

Ik heb dat jaren zonder succes geprobeerd. Ze maakten wel ieder jaar weer blad aan, maar geen bloemstengels. Maar dit jaar voor het eerst er zelf weer een knop in gekregen *\o/* .
Afbeelding
(Beetje donkere foto zo met tegenlicht helaas)

Ik heb deze vorig jaar na IJsheiligen naar buiten "gegooid". Paar keer beetje koemestkorrels. Na de zomer (ca. oktober) heb ik het groen wat er nog op zat eraf gehaald en ze donker gezet. Tot de eerste nachtvorst zijn ze buiten gebleven en daarna heb ik ze binnen koel en donker weg gezet.

Ik was ze door omstandigheden een beetje vergeten, en toen ik vorige week ineens bedacht dat ik nog bollen had waren ze al weer mooi uitgelopen. Gelijk maar in de vensterbank en in het licht gezet.
Nu nog even afwachten wat de rest gaat doen. Er zitten 4 grote bollen in en wat jonkies daarvan. Die hoop ik over een paar jaar zo groot te hebben dat ze in bloei komen.

De rest van mijn planten worden systematisch gemarteld door mijn katten :7 . Dus daar durf ik geen foto's van te laten zien :+ .

Flubberboot

Re: Kamerplantenpraat deel 2: van cactus tot calathea!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 18:33

Hoi hoi! Ik kom heel even binnenvallen.

Zag dit topic voorbijkomen en kom echt prachtige planten tegen <3 Helemaal zin om zelf een paar exemplaren te halen! Mijn kamer kan wel wat planten gebruiken! Ben me nu een beetje in aan het lezen en kom online veel tegen over planten lampen als planten in donkere hoekjes staan. Wat is jullie ervaring hiermee? Is het echt nodig of valt het mee?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 18:45

Nog nooit van gehoord. Er zijn ook planten die het goed doen in wat minder licht.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 20:07

De lampen helpen echt zeker als je bijv wil dat je planten een bepaalde kant op groeien. En zeker in een kamer met weinig natuurlijk licht helpt het heel goed :j

Ik heb ze op dot moment niet nodig maar heb ooknplanten in een minder lichte kamer gehad en toen waren ze zeker een uitkomst. Growlights noemen ze ze veelal

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 21:03

Er is/was (?) een Bokker die gewoon de goedkope RGB ledstrips van de Action daarvoor gebruikte. En dan een beetje de roze/violet kleur.

Was voor moestuin plantjes, maar kamerplanten zullen het er ook wel op doen.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 22:45

Dank voor de reacties! Ik ga me nog even verder inlezen! Wil het het liefste goed doen en niet direct alle planten vermoorden :') Al is het ook leren door fouten maken natuurlijk :)

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 23:00

Er zijn genoeg planten die ook tevreden zijn met minder licht (en water). Scheelt echt een hoop gedoe als je planten vindt die passen bij jouw omstandigheden.

Ik heb een 'badkamerplant' (officieel graslelie) die al zeker 10 jaar mee gaat, op een ongunstige plek staat (voor een mini wc raampje op het noorden) en maar 4x per jaar water krijgt. En elke jaar geeft hij weer een paar stengels met kindjes (die ik dan braaf opkweek en kado doe ;-) )

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-26 10:02

Afbeelding

Hier krijg ik echt pulkjeuk van :')

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 10:56

_Karlijn schreef:
[ Afbeelding ]

Hier krijg ik echt pulkjeuk van :')

Water op sprayen en met een dag als er een gat is met een wattenstaafje doen!

Heb ik succes mee gehad...

Sunshinedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 20:08

Hallo,

Ik kwam dit topic tegen via een orchideën topic en wil graag even jullie hulp vragen.

Ik heb een kalanchoe, waarbij ik behoorlijke schimmel ontdekte! :oo
Arm plantje!
Ik las op google dat je de schimmel voorzichtig moet verwijderen en met een goedje moet speayen, heeft iemand daar ervaring mee?

Ik woon in Portugal en het water uit de kraan is behoorlijk gechloreerd, ik vermoed dat het daardoor kan komen (drinkwater uit de fles of bronwater geven dus)
Ik heb de plant net een maand.

Afbeelding

Afbeelding

Edit: de plant heeft een maand in een erg vochtige, koude kamer gestaan...
Dat vinden ze ook geen succes -O-

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 07:16

Wat leuk, een planten topic! :D lichtelijk getriggered door de calathea in de titel haha want die planten vind ik zo mooi maar ik laat ze steeds dood gaan dus heb het opgegeven :') :))
Toevallig gisteren weer wat stervende planten naar het plantenziekenhuis (moeders) gebracht en mezelf op een paar nieuwe getrakteerd.
Afbeelding
Ik lees graag mee voor leuke tips :D

Sunshinedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 08:55

Plantenziekenhuis, haha!

Ik heb mijn kalanchoe schoongemaakt, ziet er niet zo best uit.
Op google gekeken en er stekjes van gepakt, in de hoop dat ik zo nog een beetje leven in de plant krijg :knuffel:

Afbeelding

Afbeelding

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 14:05

Ik zou die Kalanchoë goed laten uitdrogen. Geen water geven tot de grond helemaal droog is. Daar kan de plant veel beter tegen dan de schimmel.

En voor de stekjes: bloemen eraf (die verbruiken energie) en de steeltjes waar nog blad aan zit op water zetten, met wat geluk komen daar weer wortels aan. Heb zelf een paar keer Kalanchoë gestekt en dat gaat eigenlijk best makkelijk, maar dat waren wel wat stengels met meer blad.

Sunshinedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 15:14

callippo schreef:
Ik zou die Kalanchoë goed laten uitdrogen. Geen water geven tot de grond helemaal droog is. Daar kan de plant veel beter tegen dan de schimmel.

En voor de stekjes: bloemen eraf (die verbruiken energie) en de steeltjes waar nog blad aan zit op water zetten, met wat geluk komen daar weer wortels aan. Heb zelf een paar keer Kalanchoë gestekt en dat gaat eigenlijk best makkelijk, maar dat waren wel wat stengels met meer blad.

Dank je wel!

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 19:52

Afbeelding
Vandaag deze mooie Ledebouria gekocht!

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:11

Sunshinedaan schreef:
Plantenziekenhuis, haha!

Ik heb mijn kalanchoe schoongemaakt, ziet er niet zo best uit.
Op google gekeken en er stekjes van gepakt, in de hoop dat ik zo nog een beetje leven in de plant krijg :knuffel:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Aah deze ziet er inderdaad heel zielig uit nu. Ik hoop dat je de plant kan redden.

Ik ben heel trots, ik heb voor het eerst een bloem gekregen aan mijn uitgebloeide orchidee.

Afbeelding

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:50

Benfan schreef:
[ Afbeelding ]

Hé leuk! Die heb ik ook thuis. Heb hem pas geleden verpot en moet nog een bestemming vinden voor de overgebleven bolletjes.
Op de een of andere manier is hij vrij onbekend. Terwijl het een prachtige plant is en net zo makkelijk als een Chlorophytum.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:52

Gister voor het eerst in tijden me weer bezig gehouden met de plantjes. Afgezien van water geven heb ik ze de afgelopen maanden best verwaarloosd. En dat zie je. Veel sneue planten, stuk of 4 dood. Tuurlijk het grijze weer helpt ook niet mee.

Ok naar 2 verschillende plantenzaken en daar 2 beauty's gescoord.

Syngonium mottled:

Afbeelding

en de philodendron gloriosum snow leopard:

Afbeelding

En uhm.. Ik was dus blijkbaar nogal consistent in mijn smaak want ik zie meer overeenkomsten dan verschillen tussen de bladpatronen :')

Afbeelding

Als ik ze in leven houd zouden ze wel een duidelijk verschillende groei wijze moeten krijgen. De philo meer kruipend. Ben heel benieuwd!

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:42

@axel 1997, klopt, de moeilijkheidsgraad zit hem in het niets moeten doen!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:26

Benfan schreef:
[ Afbeelding ]

<3

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:25

Afbeelding
Afbeelding

En deze knoepert! Gratis via marktplaats. Er is zeker een bak vol vanaf gekomen. Heel blij mee!!! Ook al zijn het klote dingen ((kleine naalden))

Voor fans, ik heb een hoop stekken straks te koop

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:06

Sorry, ik ga stuk om hoe jij in de spiegel te zien bent _O-

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:10

@benfan, heel gaaf! Kan je van deze gewoon een bolletje afsnijden en in de grond stoppen?

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:18

Marjo schreef:
Sorry, ik ga stuk om hoe jij in de spiegel te zien bent _O-

Daarom steek ik ook mijn tong uit! :Y)