Rekening splitten of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rekening splitten of niet? Of hangt het er van af.

Ja, splitten.
166 (29%)
Nee, ieder betaalt z'n eigen eten en drinken.
75 (13%)
Het hangt van het gezelschap af.
318 (56%)

Totaal aantal stemmen: 559

prompter

Re: Rekening splitten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 19:05

En het is toch alleen maar voor 1 etentje, Anjali dwingt je toch niet de rest van je leven vegetarisch te zijn?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 19:08

IHN schreef:
Zonnetje81 schreef:
Het feit dat ze het anderen wil opleggen zegt genoeg. Andersom accepteert ze dat toch ook niet. En dan verbolgen zijn dat mensen niet met je uit eten willen.

Bizar dat mensen dit ondersteunen.

Nul respect heb jij voor je vrienden en andersom verwacht je het wel met je eigen principes. :+

Je eigen keuze moet je eigen keuze blijven.

Maar je spreekt jezelf tegen. Er zijn geen vegetarische restaurants. Eet niet in de buurt van vlees maar wil wel uiteten…? Waar dan?

Wow. Dit vind ik wel een erg onvriendelijke post met aannames.Ik lees nergens dat Anjali verbolgen is. Ze geeft alleen aan dat ze dus alleen koffie drinkt met vrienden. komt op mij niet verbolgen over.

Verder, hoewel ik dus ook in 1e instantie niet snapte waarom ze dat oplegt, gaat de vergelijking: jij dwingt mensen vegetarisch te eten. Mogen ze jou dan ook dwingen vlees te eten? M
Mijns inziens scheef. Anjali vraagt mensen iets te laten, vleeseters zouden haar dwingen juist iets te nemen. Beetje hetzelfde als: als ik bij jou kom mag ik niet roken, dus als jij bij mij komt moet je roken. Ik vind het trouwens anders worden nu Anjali aangeeft misselijk te worden van vlees. Als zij mij zou vrafen mee te gaan voor de gezelligheid en zou trakteren zou ik daar dan prima rekening mee kunnen houden. Principes die opgelegd worden kan ik niet zoveel mee. Maar als iemamd echt concreet last heeft vind ik het een ander verhaal.

Je mag met mij uiteten en ik betaal alleen als je vegetarisch eet is gewoon jouw opvattingen doorduwen. Ze vraagt niks.

Dus hoe jij het leest begrijp ik niet.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 19:13

BrankaZ schreef:
DuoPenotti schreef:
Precies amber

Hier eten vrienden en familie allemaal vlees dus ook geen moeite mee.
Waar we wel naar kijken is glutenvrije mogelijkheden.

Maar ondanks verschillende overtuigingen denk ik dat ik prima met anjali zou kunnen uiteten :j

Ik ook maar ik blijf het niet passend vinden om mensen jouw overtuiging op te leggen.
Dat wil je andersom toch ook niet?
Als iemand mij uitnodigt om mee uit eten te vraaht maar alleen betaalt Als ik een lap vlees wegwerk, dan splitsen we zeker de rekening.

Ze zegt dat ze ook niet uiteten wil als iemand sowieso vlees eet en zelf betaalt.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 19:29

Het gaat hier weer heel erg goed in het "om zichzelf doen gaan" van een topic.

Misschien wil anjali ook helemaal geen vrienden zijn met mensen die altijd alles om zichzelf moeten doen draaien hé dus van beide kanten dan geen verlies.

Ik vind het altijd heel bijzonder om te zien hoe de ene kant eist dat de andere kant respect heeft voor diens mening maar dat andersom dan weer niet hoeft en pagina's lang in het belachelijke getrokken mag worden.

Anjali verplicht niemand te eten volgens haar normen, ze geeft de kans tot en anders is het even prima om niet te gaan. Vrije keuze dus

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 19:35

Zonnetje81 schreef:
Ze zegt dat ze ook niet uiteten wil als iemand sowieso vlees eet en zelf betaalt.

En dan gaat ze niet.

Dan dringt ze toch niemand wat op?
Dat zou zijn als ze mee gaat en op ieders keuze commentaar zou hebben.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 19:42

DuoPenotti schreef:
Zonnetje81 schreef:

En dan gaat ze niet.

Dat is toch precies hetzelfde als je gaat volgens mijn normen eten want anders ga ik niet mee. Dat is je eigen eetgedrag opleggen aan een ander.

Als ik tegen iemand zeg je mag met mij mee uiteten maar geen alcohol drinken want ik ben tegen alcohol gebruik en anders ga ik niet, dat is toch maf.

Ik wil iets met je doen onder mijn voorwaarden en anders ga ik niet vind ik dus helemaal niet “niet opdringen”.

Andersom zeg je ook niet: je gaat met mij mee uiteten en eet vlees want anders wil ik met jou niet eten.

Jullie vinden het blijkbaar normaal. Ik zou normaal vinden dat ieder kiest wat ie graag eet. Daar hoeven geen voorwaarden aan te hangen om wel of niet te gaan.

Ik vind het respectloos. Allebei de kanten op als je iets van iemand verwacht en doet degene het niet dan ga je niet.

Edit:
Maar wellicht staat het hier onhandiger dan ze bedoelt. Maar ze schreef eerst: je moet dit eten dan betaal ik en anders niet.

Je kan ook aangeven, joh als je vlees gaat eten daar voel ik me niet fijn bij en dat gesprekje open gooien ipv. Ik nodig je uit, ik weet dat je graag vlees eet dus ze zeggen toch nee.
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 14-10-25 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 19:45

Dus als je verwacht dat iemand niet door rood rijdt maar dat wel doet, dan mag je daar niets van vinden want dan leg je jouw norm op?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 19:46

Little_Gift schreef:
Dus als je verwacht dat iemand niet door rood rijdt maar dat wel doet, dan mag je daar niets van vinden want dan leg je jouw norm op?

Volgens mij ga niet dood van als een ander vlees eet. Is ook geen strafbaar feit wel? Wat een vergelijking.

Zelfde als iemand iets van cola zero vindt en zegt dat ik dat niet mag drinken als voorwaarde om te gaan eten. En als ik dat wel drink gaan we niet.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 19:48

MarlindeRooz schreef:
Maar Anjali wordt toch ook misselijk van vlees wat ze niet zelf betaald heeft? :+

En ze mag het doen hoor. Ik zou alleen niet bevriend kunnen zijn met mensen die zo denken.

En daarom zegt ze, gaat ze dus niet uit eten maar drinkt koffie met haar vrienden.
Ik moet zeggen dat ik het gehak ook wat vervelend begin te vinden nu.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 19:55

@zonnetje
Ze misgunt een ander hun avondje uit niet. Enkel zichzelf.

Stel wij gaan uiteten en er is enkel en alleen maar sushi dan ga ik niet mee.
Hou er niet van. Dan is er amper wat te eten voor mij.

Of ik weet dat het daar erg luid is dan ga ik niet mee want word ik ziek van.
Misschien wel het beste vergelijk met anjali, die word misselijk.

Dan wens ik de rest een fijne avond maar ik pas.

Ze hoeven zich niet aan mij aan te passen want ik ga dan niet.

Maar stel ik betaal, dan kunnen ze natuurlijk fluiten naar hun lievelingseten bij de sushi zaak of die luide zaak.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 20:31

Zonnetje81 schreef:
Little_Gift schreef:

Volgens mij ga niet dood van als een ander vlees eet. Is ook geen strafbaar feit wel? Wat een vergelijking.

Zelfde als iemand iets van cola zero vindt en zegt dat ik dat niet mag drinken als voorwaarde om te gaan eten. En als ik dat wel drink gaan we niet.

Gewoon een ja of nee was voldoende hoor :D

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 20:35

Maar door rood rijden is strafbaar en gevaarlijk en vlees eten is de norm in Nederland? :+

Ik snap de vraag niet en ik vind hem ook niet echt sterk.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 20:55

Kunnen we niet gewoon weer ontopic gaan, ik denk dat iedereen nu wel zn plasje over Anjali haar mening heeft gedaan.

Ontopic:
Of ik split of eigen kosten betaal hangt voor mij af van het gezelschap.
Afgelopen week ben ik met een groepje collegas gaan koffie drinken vanwege het afscheid van een andere collega. Dan splitten we de rekening en betalen dus ook voor de vertrekkende collega.

We gaan vaak met vrienden op vakantie en dan betalen we om en om als we uit gaan eten

Met onbekenden betaal ik liever mn eigen consumpties omdat ik niet drink en vaak ook alleen een hoofdgerecht neem

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 21:01

Zonnetje81 schreef:
DuoPenotti schreef:

En dan gaat ze niet.

Dat is toch precies hetzelfde als je gaat volgens mijn normen eten want anders ga ik niet mee. Dat is je eigen eetgedrag opleggen aan een ander.

Als ik tegen iemand zeg je mag met mij mee uiteten maar geen alcohol drinken want ik ben tegen alcohol gebruik en anders ga ik niet, dat is toch maf.

Ik wil iets met je doen onder mijn voorwaarden en anders ga ik niet vind ik dus helemaal niet “niet opdringen”.

Andersom zeg je ook niet: je gaat met mij mee uiteten en eet vlees want anders wil ik met jou niet eten.

Jullie vinden het blijkbaar normaal. Ik zou normaal vinden dat ieder kiest wat ie graag eet. Daar hoeven geen voorwaarden aan te hangen om wel of niet te gaan.

Ik vind het respectloos. Allebei de kanten op als je iets van iemand verwacht en doet degene het niet dan ga je niet.

Edit:
Maar wellicht staat het hier onhandiger dan ze bedoelt. Maar ze schreef eerst: je moet dit eten dan betaal ik en anders niet.

Je kan ook aangeven, joh als je vlees gaat eten daar voel ik me niet fijn bij en dat gesprekje open gooien ipv. Ik nodig je uit, ik weet dat je graag vlees eet dus ze zeggen toch nee.

Best grappig hoeveel perspectief uitmaakt. Ik zou jouw voorbeeld (vetgedrukt) helemaal niet heel raar vinden.. Als jij zegt "goh ik heb echt best wel issues met alcoholgebruik, dus als je wil drinken is dat prima maar zonder mij. Dan hoop ik toch dat mijn vrienden het respect kunnen opbrengen om een alcoholvrij drankje te nuttigen als ik ze uitnodig voor een etentje :o
En dat zou wat mij betreft voor vega ook gelden, of voor "hey ik trakteer maar dan vind ik het niet zo fijn als je het duurste item van de hele kaart kiest".. Dat betekent helemaal niet dat er voor de andere partij niets meer te kiezen valt - er zijn immers zat alcoholvrije/vegetarische/niet megadure opties..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 21:06

DuoPenotti schreef:
@zonnetje
Ze misgunt een ander hun avondje uit niet. Enkel zichzelf.

Stel wij gaan uiteten en er is enkel en alleen maar sushi dan ga ik niet mee.
Hou er niet van. Dan is er amper wat te eten voor mij.

Of ik weet dat het daar erg luid is dan ga ik niet mee want word ik ziek van.
Misschien wel het beste vergelijk met anjali, die word misselijk.

Dan wens ik de rest een fijne avond maar ik pas.

Ze hoeven zich niet aan mij aan te passen want ik ga dan niet.

Maar stel ik betaal, dan kunnen ze natuurlijk fluiten naar hun lievelingseten bij de sushi zaak of die luide zaak.

Goed uitgelegd en helemaal mee eens.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 21:34

C_estmoi schreef:
Best grappig hoeveel perspectief uitmaakt. Ik zou jouw voorbeeld (vetgedrukt) helemaal niet heel raar vinden.. Als jij zegt "goh ik heb echt best wel issues met alcoholgebruik, dus als je wil drinken is dat prima maar zonder mij. Dan hoop ik toch dat mijn vrienden het respect kunnen opbrengen om een alcoholvrij drankje te nuttigen als ik ze uitnodig voor een etentje :o
En dat zou wat mij betreft voor vega ook gelden, of voor "hey ik trakteer maar dan vind ik het niet zo fijn als je het duurste item van de hele kaart kiest".. Dat betekent helemaal niet dat er voor de andere partij niets meer te kiezen valt - er zijn immers zat alcoholvrije/vegetarische/niet megadure opties..

Dit dus!
Common Sense VS naar stenen zoeken om mee te gooien zoals ik eerder al aankaartte _/-\o_

En verder eens met Polly!

Polly schreef:
Kunnen we niet gewoon weer ontopic gaan, ik denk dat iedereen nu wel zn plasje over Anjali haar mening heeft gedaan.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 12:44

Anjali's geld, Anjali's keuze lijkt mij. Vind het al erg genereus om voor iedereen te betalen. Je krijgt er toch niks van als je een keer geen vlees eet? Het is geen allergie :+
Iemand betaalt voor je eten - nou, dan zou ik niet klagen :))

IndianSu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 14:45

Ik heb wel eens meegemaakt dat ik niet dronk (kon niet door medicatie) en voor iedereen reed. 1 persoon bracht ik zelfs naar een andere stad op 20 min afstand. Vervolgens kreeg ik een tikkie met mijn deel van de rekening, die door het aantal personen gesplit was :') Dat vond ik toch wel erg vreemd, ik kon voor iedereen rijden en vervolgens ook nog meebetalen aan de drank. Persoonlijk heb ik zelf voorkeur voor ieder voor zich betalen als je met een wat grotere groep bent. Met 2 of 3 personen bestel je vaak toch ongeveer hetzelfde qua gangen en drankjes, dan zou je wel kunnen splitten. Maar als ik bijvoorbeeld niet drink omdat ik rijd, en de ander drinkt een hele fles wijn leeg dan vind ik het ook gek als wordt verwacht dat ik daar aan meebetaal.

@vleesdiscussie: ik vind het vreemd om voorwaarden te stellen als je iemand trakteert. Trakteer dan gewoon niet en betaal alleen je eigen deel.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 15:07

Hier ligt het aan het gezelschap en de setting wat er gedaan wordt met de rekening.

Ga ik met een vriendin op stap in de stad en we lunchen ergens wat, dan vind ik het ook leuk om alles te betalen. De volgende keer betaalt de ander wel weer of heeft bijvoorbeeld al kosten gemaakt aan benzine en parkeren (als we met 1 auto gaan). We houden dan ook niet bij wie wat en hoeveel heeft betaalt, daar maken we ons niet druk om. Zou het erg vermoeiend vinden als mensen gaan zeggen 'ja maar ik heb de vorige keer betaalt en toen was het zoveel euro, en nu heb jij een lagere rekening..' bijvoorbeeld. Heb daar geen energie voor hoor. :=

Hebben we een grotere groep dan proberen we wel gewoon te splitten, en niemand heeft daar tot op heden issues mee gehad.
Laatst toevallig uit eten geweest met een vriendin waarbij ik dan heb voorgeschoten en daarna alleen een betaalverzoek heb gestuurd voor haar deel. Ik had tenslotte meer en ook duurder gedronken, dat besloot ik zelf te doen en daar hoeft zij niet voor op te draaien. Daarnaast reed ze me ook heel lief weer naar huis.

Het komt ook wel voor dat ik vrienden thuis uitnodig voor bvb spelletjesavonden, gezamenlijk F1 kijken, dat soort dingen. Zodra je bij mij te gast bent en ik stel voor om iets van thuisbezorgd te regelen, geen haar op mijn hoofd die dan denkt een betaalverzoek te sturen. Je bent op mijn uitnodiging te gast in mijn huis, dan regel ik dat er eten en drinken is. :j

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 16:58

IndianSu schreef:
Ik heb wel eens meegemaakt dat ik niet dronk (kon niet door medicatie) en voor iedereen reed. 1 persoon bracht ik zelfs naar een andere stad op 20 min afstand. Vervolgens kreeg ik een tikkie met mijn deel van de rekening, die door het aantal personen gesplit was :') Dat vond ik toch wel erg vreemd, ik kon voor iedereen rijden en vervolgens ook nog meebetalen aan de drank. Persoonlijk heb ik zelf voorkeur voor ieder voor zich betalen als je met een wat grotere groep bent. Met 2 of 3 personen bestel je vaak toch ongeveer hetzelfde qua gangen en drankjes, dan zou je wel kunnen splitten. Maar als ik bijvoorbeeld niet drink omdat ik rijd, en de ander drinkt een hele fles wijn leeg dan vind ik het ook gek als wordt verwacht dat ik daar aan meebetaal.

@vleesdiscussie: ik vind het vreemd om voorwaarden te stellen als je iemand trakteert. Trakteer dan gewoon niet en betaal alleen je eigen deel.

Ja dat eerste vind ik ook wel een beetje flauw! Vaak vergeten ze echter gewoon dat jij ook kosten hebt aan de benzine enzo ('ja maar je gaat er toch heen'). In een grotere groep is het sowieso lastiger bij te houden allemaal dus dan is splitten fijn.

Dat tweede daar denk ik echt heel anders over, haha, en ik vind het wel interessant om te lezen dat mijn gedachtegang niet vanzelfsprekend is. Als iemand anders voor je betaalt dan heb je niet echt eisen te stellen vind ik (nouja, dat ze je dus niet iets voorzetten waar je allergisch voor bent, maar dan nog).
Doet me een beetje denken aan die bonnen voor gratis vega maaltijden die er ooit waren als reclame, waar dan heel veel vleeseters over vielen. Joh, als je per se geen vega wil eten dan neem je toch géén gratis maaltijd en betaal je lekker zelf?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 17:05

Cynn schreef:
Hier ligt het aan het gezelschap en de setting wat er gedaan wordt met de rekening.

Ga ik met een vriendin op stap in de stad en we lunchen ergens wat, dan vind ik het ook leuk om alles te betalen. De volgende keer betaalt de ander wel weer of heeft bijvoorbeeld al kosten gemaakt aan benzine en parkeren (als we met 1 auto gaan). We houden dan ook niet bij wie wat en hoeveel heeft betaalt, daar maken we ons niet druk om. Zou het erg vermoeiend vinden als mensen gaan zeggen 'ja maar ik heb de vorige keer betaalt en toen was het zoveel euro, en nu heb jij een lagere rekening..' bijvoorbeeld. Heb daar geen energie voor hoor. :=

Hebben we een grotere groep dan proberen we wel gewoon te splitten, en niemand heeft daar tot op heden issues mee gehad.
Laatst toevallig uit eten geweest met een vriendin waarbij ik dan heb voorgeschoten en daarna alleen een betaalverzoek heb gestuurd voor haar deel. Ik had tenslotte meer en ook duurder gedronken, dat besloot ik zelf te doen en daar hoeft zij niet voor op te draaien. Daarnaast reed ze me ook heel lief weer naar huis.

Het komt ook wel voor dat ik vrienden thuis uitnodig voor bvb spelletjesavonden, gezamenlijk F1 kijken, dat soort dingen. Zodra je bij mij te gast bent en ik stel voor om iets van thuisbezorgd te regelen, geen haar op mijn hoofd die dan denkt een betaalverzoek te sturen. Je bent op mijn uitnodiging te gast in mijn huis, dan regel ik dat er eten en drinken is. :j

Dit is zo mooi <3

Sure_leeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 17:18

Zeker mooi. Maar niet iedereen heeft die financiële ruimte om zoiets te doen natuurlijk.

Ik betaal ook graag voor uitjes of etentjes voor anderen als ze zelf de financiële ruimte niet hebben om mee te gaan. Deed ik als puber al van mijn zakgeld. Ik zal denk ik ook nooit echt rijk worden want ik deel graag alles en geef graag dingen weg. Mijn vriend net zo haha

Mochten mensen het gezellig vinden om met bokkers uit eten te gaan....
Kom gezellig loeren in dit topic en stel een leuk restaurant voor!
[BM] Het grote ga gezellig met bokkers uit eten topic!

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 17:23

Sure_lee schreef:
Zeker mooi. Maar niet iedereen heeft die financiële ruimte om zoiets te doen natuurlijk.

Ik betaal ook graag voor uitjes of etentjes voor anderen als ze zelf de financiële ruimte niet hebben om mee te gaan. Deed ik als puber al van mijn zakgeld. Ik zal denk ik ook nooit echt rijk worden want ik deel graag alles en geef graag dingen weg. Mijn vriend net zo haha

Mochten mensen het gezellig vinden om met bokkers uit eten te gaan....
Kom gezellig loeren in dit topic en stel een leuk restaurant voor!
[BM] Het grote ga gezellig met bokkers uit eten topic!

Je bent veel rijker dan je zelf door hebt! <3
Met zo'n instelling leven en dit voor andere (kunnen, maar vooral willen) doen, maakt je een heel rijk mens!

IndianSu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 17:36

Sheran schreef:
IndianSu schreef:

Ja dat eerste vind ik ook wel een beetje flauw! Vaak vergeten ze echter gewoon dat jij ook kosten hebt aan de benzine enzo ('ja maar je gaat er toch heen'). In een grotere groep is het sowieso lastiger bij te houden allemaal dus dan is splitten fijn.

Dat tweede daar denk ik echt heel anders over, haha, en ik vind het wel interessant om te lezen dat mijn gedachtegang niet vanzelfsprekend is. Als iemand anders voor je betaalt dan heb je niet echt eisen te stellen vind ik (nouja, dat ze je dus niet iets voorzetten waar je allergisch voor bent, maar dan nog).
Doet me een beetje denken aan die bonnen voor gratis vega maaltijden die er ooit waren als reclame, waar dan heel veel vleeseters over vielen. Joh, als je per se geen vega wil eten dan neem je toch géén gratis maaltijd en betaal je lekker zelf?

In dit geval reed ik ook nog eens ver om en dat maakt mij echt niet uit (zou nooit om geld vragen voor benzine bijv.) maar dit schoot me wel een beetje in het verkeerde keelgat.

Wat betreft trakteren: als ik iemand trakteer doe ik dat omdat ik diegene ook echt wel trakteren ergens op, om wat voor feestelijke reden dan ook. Dan ga ik niet bepalen wat ze mogen bestellen (binnen de grenzen van het redelijke, als iemand een fles champagne van €80 bestelt kijk ik wel wat vreemd op maar dat lijkt me logisch). Dat vind ik iets anders dan gratis voedselbonnen, dan moeten mensen idd niet zeuren.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 17:52

Ah ja ok, met dat 'feestelijke' erbij snap ik het ineens beter :). Dan is het echt een soort bewust cadeautje aan de ander ofzo. Mijn trakteren is wat informeler en misschien meer te vergelijken met het overhandigen van een voedselbon :))