De correctheidsbrigade!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 21:41

Elisa2 schreef:
Ik wil graag En, En :j

Maar koop voornamelijk bij de kringloop voor mezelf dus voel me niet aangesproken. :)

Ik heb nooit de indruk gekregen van je dat jij een overconsumeerder bent. Dus ik zou me als ik jou was ook zeker niet aangesproken voelen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 21:41

Ik moet ook wel lachen om de gekke ideeen die mensen hier hebben bij bijvoorbeeld groente uit Afrika.. :Y)

Mensen in Afrika hebben ook gewoon ondernemingen hé.
En waarom ze daar telen en niet hier, is omdat daar de klimaqtomstandigheden optimaal zijn waardoor en tegen veel minder moeite, veel meer gekweekt kan worden.
Zaken worden gewoon gecontroleerd door EU op voedselveiligheid.

Is echt niets geks aan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 21:44

Sunnda schreef:
Ik moet ook wel lachen om de gekke ideeen die mensen hier hebben bij bijvoorbeeld groente uit Afrika.. :Y)

En waarom ze daar telen en niet hier, is omdat daar de klimaqtomstandigheden optimaal zijn waardoor en tegen veel minder moeite, veel meer gekweekt kan worden.

Is echt niets geks aan.

Behalve dan dat er voor de mensen in Afrika vrij weinig overblijft :)
En hun vruchtbare grond vol staat met Nederlandse bloemenkwekerijen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 22:02

Elisa2 schreef:
Ontopic, denken jullie niet dat alle in en export sowieso slecht is voor het milieu?

Ik ga even terug naar deze omdat ik het een interessante vraag vind.

Omdat je de vraag heel breed trekt (alle im- en export) is mijn antwoord hierop: nee.

Er zit (milieu)voordeel in schaalvergroting.
Dat kan zijn processen die een hoge mate van zuiverheid en controle nodig hebben (bijvoorbeeld farmaceutica). Of processen die bijvoorbeeld heel veel energie vragen. Het kan zo zijn dat de voordelen van schaalvergroting opwegen tegen de nadelen. Zoals milieu-impact van transport.

Im- en export is daarom niet per definitie goed of fout. Of beter/slechter voor het milieu.
De afweging kan wel anders zijn per sector en zelfs per produkt.

Naast milieu zijn er uiteraard ook nog andere afwegingen, zoals werkomstandigheden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 22:13

@little gift: omdat ik uiteraard niemand graag standaard negatief wil belichten heb ik uit nieuwgietigheid eens gekeken in welke topics we beide posten, maar dat is extreem zeldzaam als ik dat zo zie.
Ik heb je zelfs nog nooit in mijn leven gequote :o

Als je toch concrete voorbeelden hebt waar ik blijkbaar regelmatig jouw goede ideeen bash dan mag je dat graag sturen want dat is zeker niet de intentie.

Little_Gift

Re: De correctheidsbrigade!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 22:17

Ik had het niet over mij persoonlijk. Ik heb met jou persoonlijk geen aanvaringen gehad. Maar ik zie dat wel telkens op de posts in de topics over shein en co (3 topics nu ondertussen dacht ik?) een negatief weerwoord hebben op alles wat geopperd wordt waar jij je niet achter schaart.

Je zin over balkon ingraven vond ik dan persoonlijk ook niet fijn. Het is uiteraard niet allemaal overal mogelijk maar mensen proberen ook maar te doen wat binnen hun eigen mogelijkheden ligt. Dat moet dan niet gelijk ondermijnd worden door in het belachelijke getrokken te worden.
Net dat creëert juist een "je m'en fou" cultuur

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 22:20

Ik heb letterlijk op geen enkel idee gereageerd in Shein topics behalve jouw ene post waar mogenlijk mijn frustratie met de gemeente mij wat hoog zat.

Het enige wat ik anderen probeerde uit te leggen is het verschil tussen prive import en commerciele import en de gevaren daarvan.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 22:21

Goed hoor, als jij dat zo ziet. Ik zie het anders. Agree to disagree dus.

Ik laat het hierbij want ben niet uit op een persoonlijke vête onderling.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 22:23

Ik ben niet uit op een vête, ik zou het oprecht graag weten waar ik dat in dit topic gedaan heb.
In de andere 2 Shein topics heb ik niet gereageerd zover ik weet.
Mag ook per pb.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 22:32

Sky schreef:
Ik vind deze discussie aan de ene kant heel interessant en aan de andere kant super frustrerend om te lezen :+

Mensen voelen zich zo enorm snel aangevallen als je iets zegt over dingen die niet zo goed zijn voor het milieu of mensenrechten. Dat komt omdat je vaak je eigen gedrag als normaal of goed zien. Als je dan zegt dat iets eigenlijk best schadelijk is (feitelijk onderbouwd) dan botst dat met hoe je er zelf over denkt. Dat zorgt voor een soort spanning, wat ze cognitieve dissonantie noemen, en daardoor gaan mensen al snel in de verdediging.

Wat ik ook vaak zie, is dat mensen dan juist gaan klagen over anderen die wél bewust bezig zijn. Hoe kan je daar last van hebben, behalve dan dat het jouw zelfbeeld kan verstoren. Dan wordt er gedaan alsof die mensen zich beter voelen of dat het toch geen verschil maakt. Maar dat is vaak gewoon onbegrip, want natuurlijk helpt het als meer mensen bewustere keuzes maken. Daar lijkt mij geen twijfel over mogelijk!

Hier is veel onderzoek naar gedaan ook. Weet niet of je het hier op hebt gebaseerd? Uit dit onderzoek kwam naar voren dat mensen na overlijden willen herinnerd worden als een goed mens. Mensen die potentieel sterkere morele waarden hebben (zoals vegetariërs) worden gezien als een bedreiging onbewust omdat dit betrekking heeft op hoe je jezelf ziet.

Was een vrouw die als voornaam Florine heeft oid. Kan het opzoeken. Is ook een uitgebreidde podcast over dit onderwerp opgenomen.

Denk dat de mensen die aan het prediken zijn niet persé het idee hebben dat ze ethisch superieur zijn, maar wel een bepaalde morele drijfveer hebben om anderen ook te overtuigen. Ik denk dat dat menselijk is. Wel denk ik dat de aanname die ze onbewust maken, heel naief is. Door steeds die discussie op te zoeken en anderen proberen te overtuigen, ga je er vanuit dat andere een gelijksoortige drijfveer hebben. Veelal is dat niet het geval. Aan de andere kant denk ik dat de andere zijde in de discussie het niet hoeft te zien als een aanval op hun morele waarden.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 23:00

Benzz schreef:
Dorine92 schreef:
[
Laten we het maar op je gebrek aan talent voor begrijpend lezen houden in deze, want dat is wederom niet wat ik zei

Aangezien ik je dit met enige regelmaat tegen mensen zie schrijven, zou je misschien kunnen twijfelen aan je gebrek aan begrijpend schrijven te hebben.

Dat zal het zijn ja
Laten we maar buiten beschouwing laten dat je vandaag al meerdere keren het verkeerd hebt gelezen en dat niet hebt toegegeven terwijl een ander het prima kon samenvatten

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 23:05

Sunnda schreef:

Is echt niets geks aan.

Behalve dat het helemaal van daar naar hier getransporteerd moet worden.
Bovendien, vroegah was er nog zoiets als seizoens eten en regionaal voedsel. Maar wij moeten zo nodig tomaten in de winter en appels in het voorjaar hebben. Zo werkt de natuur niet.
Monocultuur is ook niet hoe de natuur werkt, vandaar alle gif. En we willen allemaal interessant werk hebben, vandaar dat we ons liever bezig houden met automatisering en technologie dan gewoon onkruid trekken en oogsten.
We zijn gewoon steeds verder af komen te staan van een normale 1 op 1 relatie met de natuur en het eten wat het ons brengt. Nu nog terug is moeilijk, zeker omdat we met zo veel zijn, en daarnaast meer mensen is meer weerstand en minder mogelijkheden

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 08:00

Raineri schreef:
Sky schreef:
Ik vind deze discussie aan de ene kant heel interessant en aan de andere kant super frustrerend om te lezen :+

Mensen voelen zich zo enorm snel aangevallen als je iets zegt over dingen die niet zo goed zijn voor het milieu of mensenrechten. Dat komt omdat je vaak je eigen gedrag als normaal of goed zien. Als je dan zegt dat iets eigenlijk best schadelijk is (feitelijk onderbouwd) dan botst dat met hoe je er zelf over denkt. Dat zorgt voor een soort spanning, wat ze cognitieve dissonantie noemen, en daardoor gaan mensen al snel in de verdediging.

Wat ik ook vaak zie, is dat mensen dan juist gaan klagen over anderen die wél bewust bezig zijn. Hoe kan je daar last van hebben, behalve dan dat het jouw zelfbeeld kan verstoren. Dan wordt er gedaan alsof die mensen zich beter voelen of dat het toch geen verschil maakt. Maar dat is vaak gewoon onbegrip, want natuurlijk helpt het als meer mensen bewustere keuzes maken. Daar lijkt mij geen twijfel over mogelijk!

Hier is veel onderzoek naar gedaan ook. Weet niet of je het hier op hebt gebaseerd? Uit dit onderzoek kwam naar voren dat mensen na overlijden willen herinnerd worden als een goed mens. Mensen die potentieel sterkere morele waarden hebben (zoals vegetariërs) worden gezien als een bedreiging onbewust omdat dit betrekking heeft op hoe je jezelf ziet.

Was een vrouw die als voornaam Florine heeft oid. Kan het opzoeken. Is ook een uitgebreidde podcast over dit onderwerp opgenomen.

Denk dat de mensen die aan het prediken zijn niet persé het idee hebben dat ze ethisch superieur zijn, maar wel een bepaalde morele drijfveer hebben om anderen ook te overtuigen. Ik denk dat dat menselijk is. Wel denk ik dat de aanname die ze onbewust maken, heel naief is. Door steeds die discussie op te zoeken en anderen proberen te overtuigen, ga je er vanuit dat andere een gelijksoortige drijfveer hebben. Veelal is dat niet het geval. Aan de andere kant denk ik dat de andere zijde in de discussie het niet hoeft te zien als een aanval op hun morele waarden.

Nou ik zie de meeste vegatariers als irritante doordrammers. Het is echt hun eigen houding waarom mensen een hekel aan hun krijgen. Door met een vingertje te gaan wijzen bereik je geen mensen en geen bewustwording.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 08:02

Roodvos schreef:
Elisa2 schreef:
Ontopic, denken jullie niet dat alle in en export sowieso slecht is voor het milieu?

Ik ga even terug naar deze omdat ik het een interessante vraag vind.

Omdat je de vraag heel breed trekt (alle im- en export) is mijn antwoord hierop: nee.

Er zit (milieu)voordeel in schaalvergroting.
Dat kan zijn processen die een hoge mate van zuiverheid en controle nodig hebben (bijvoorbeeld farmaceutica). Of processen die bijvoorbeeld heel veel energie vragen. Het kan zo zijn dat de voordelen van schaalvergroting opwegen tegen de nadelen. Zoals milieu-impact van transport.

Im- en export is daarom niet per definitie goed of fout. Of beter/slechter voor het milieu.
De afweging kan wel anders zijn per sector en zelfs per produkt.

Naast milieu zijn er uiteraard ook nog andere afwegingen, zoals werkomstandigheden.

Ik begrijp wat je schrijft.. maar die processen zouden ook gewoon in eigen land kunnen he? Kwestie van regels aanscherpen.
Persoonlijk denk ik dat al het gesleep met producten en eten wel enorm schadelijk is voor het milieu.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 08:33

Als je in hoogseizoen van Nederland tomaten uit Marokko in de schappen ziet en peultjes uit Peru kan ik mij niet voorstellen dat dit geen impact heeft op het milieu.
En dan wil je gewoon netjes in het seizoen eten.

Van mij mag dat verboden worden.

Van mij zou enkel wat we hier niet kunnen telen/fokken in de schappen mogen liggen.
Maar ja zo werkt handel niet.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 09:06

Elisa2 schreef:
Nou ik zie de meeste vegatariers als irritante doordrammers. Het is echt hun eigen houding waarom mensen een hekel aan hun krijgen. Door met een vingertje te gaan wijzen bereik je geen mensen en geen bewustwording.

Ik ben zelf pescotariër (wel vis, geen vlees) en ik krijg juist veel te maken met vingertje wijzen van anderen. Hoezo wel vis? Dat zijn toch ook dieren? En heb je geen leren laarzen dan? En je paard, die heb je toch naar de slager gedaan in plaats van inslapen? Die wordt toch ook opgegeten dan?
En dan blijven ze maar drammen waarom het allemaal echt belachelijk is wat ik doe. Ik snap echt het probleem niet, ik moet dat toch zelf weten?
Overigens ben ik het type die gewoon om de gehaktballetjes van de soep heen schept, en het helemaal prima vindt als de ander een hamburger of biefstuk voor mijn neus gaat zitten eten. Moet die ander helemaal zelf weten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 09:10

Eerlijk gezegd heb ik vegetariërs in mijn omgeving, maar heb er nog nooit last van gehad. Nooit de vraag, waarom ik wel vlees eet ofzo.
Ik herken dat helemaal niet.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 09:15

Sommige mensen in mijn kring waren al jaren vegetariër voordat ik daar achter kwam. Ik herken dat gedram dus ook niet. Ik herken wel het vingerwijzen wat Dorine aanhaalt richting mensen die vegetarisch, vegan of pesco zijn.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 09:34

In mijn vrienden/kennissen kring ken ik dat gedram ook niet.

Maar wel bijvoorbeeld bij instanties die ineens alleen nog maar vegetarisch serveren. Om het later weer in te trekken want werknemers gingen buiten de deur eten.
Dat soort acties.

Daar kan ik niet goed tegen.
Dat is ook gedram.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 09:34

Electra63 schreef:
Eerlijk gezegd heb ik vegetariërs in mijn omgeving, maar heb er nog nooit last van gehad. Nooit de vraag, waarom ik wel vlees eet ofzo.

Nee, ik herken dat ook niet.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 09:42

DuoPenotti schreef:

Maar wel bijvoorbeeld bij instanties die ineens alleen nog maar vegetarisch serveren. Om het later weer in te trekken want werknemers gingen buiten de deur eten.
Dat soort acties.

Dat is ook gedram.

In onze bedrijfskantine (lunch) zijn een paar jaar geleden de frituursnacks en de patat enz. eruit gegaan. Nu zijn het gezonde salades, verschillende broodjes met vlees of vis of vegetarisch. En altijd 2 soorten soep, waarvan één vegetarisch.
Iedere dag is er wel een special van de dag en dat kan wel een broodje hamburger of kipkerrie zijn.
Ik vind dat prima.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 09:49

Dat klinkt heerlijk!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 09:49

rien10 schreef:
Electra63 schreef:

Nee, ik herken dat ook niet.

Ook nog nooit meegemaakt. Maar ben wel meer dan eens ondervraagd waarom ik geen vlees eet. En met mijn baan als milieukundige kijkt men tijdens de lunch altijd wel even goed naar mijn bord wat ik nu precies allemaal eet :Y) soms beginnen ze zich dan te excuseren uit zichzelf waarom ze wel vlees eten. En als ik dan wel kip of vis eet dan kijken ze alsof ze vuur zien branden.

Ik denk dat het prediken nooit zo werkt. Ik zie het op bokt wel eens, maar het is een discussieforum. In het echte leven maak ik dit niet mee.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 10:05

DuoPenotti schreef:

Dat soort acties.

Dat is ook gedram.

https://archive.is/3xvzI

Deze bedoelde ik bijvoorbeeld.
Dat is ook gewoon gedram :j

Biedt beide aan, en ook geen probleem met meer gerechten vegetarisch dan met vlees/vis.
Want uiteindelijk kan iedereen vegetarisch eten en andersom niet.
Maar schrappen, nee dat niet.
Dat is je (algemeen) overtuiging door de strot duwen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 10:08

Mijn werk geeft elk jaar een feest en serveren daar alleen plantaardig voedsel.
Ik weiger daar heen te gaan.