Hoe is het om te wonen op het platteland?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Re: Hoe is het om te wonen op het platteland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 13:59

Hier op 5 minuutjes met de auto naar links of naar rechts 2 buurt supers, als enige winkel in die dorpen. Eentje waar echt de tijd stil gestaan heeft en tussen de middag nog dicht is.
De ander door de weeks tot 7 uur open, zaterdag tot 5 en zondag dicht, en je kan er echt alles halen, maar niet 20 merken. Daar haal je ook wat Marskramer-artikelen, kopjes, klein kadootje voor kinderen, snelkoker, vaas, enz enz enz. En ze kennen je daar. Je naam noemen met een pakketje halen hoeft niet.
Laatst een klap van een paard in m'n gezicht gehad, m'n man was 's ochtends in de winkel geweest, en 's middags moesten ze mij allemaal ff aankijken hoe erg het echt was :)) .

De grote supermarkten zitten in de dorpen verderop, 10 minuutjes met de auto. Daar zitten ook meer winkels, drogist, action, slager enz.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 15:40

Dorp is 3 km weg, zit een grote AH, ook een Hema. Is 's zomers 3x zo groot qua inwoners als 's winters - toeristen :))
Grotere dorp is 10 km de ene kant op of 10 km de andere kant.
En twee steden op 20 km de ene of de andere kant op - komen we eigenlijk zelden of nooit.

Boodschappen aan huis laten bezorgen kan dan weer niet, er is geen één toko die aan huis bezorgt bij ons - hoewel alles dus gewoon dichtbij zit, is een lange doodlopende weg met 10 huizen in een relatieve uithoek van de gemeente niet interessant om heen te rijden voor een supermarkt.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 15:48

10 min met de auto van de supermarkt. Maar voorheen 2 min lopen dus dit voelt heeeeel ver weg. :D

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 16:27

Daar moest ik bij ons ook aan wennen, een vrij grote zaak met schilderspullen en behang en meer op gebied van woninginrichting was op woensdagmiddag dicht, tegenwoordig wel open, soort van warenhuis is op woensdagmiddag wel dicht. 1 dorpje verderop ging de bakker 's middags dicht als het brood op was, ondanks de lunchroom die ze erbij hadden, dan kon je er dus ook niet terecht voor wat drinken met een gebakje. Of dat tegenwoordig nog zo is weet ik niet. Vond dat wel bijzonder in het begin maar went wel snel. Op de Plus na hebben de winkels hier geen koopavond.
Wel is er op vrijdagochtend een soort van minimarktje, kaaskraam, bloemenkraam, groentekraam, de visboer is er helaas niet meer op die ochtend. Een andere ochtend in de week is er een kraam van het stoepje, op zaterdag wel een viskraam bij de Plus.
Laatst bijgewerkt door meggiemeg op 10-04-25 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 16:28

De apotheek is tussen de middag dicht.....
Was eerder niet maar tegenwoordig wel. Dus helemaal omgekeerd.

Dat ben je niet meer gewend.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 18:07

We hebben een dorp verderop een mini ah :+ dus we laten ook boodschappen bezorgen en 1 keer per week naar Boxmeer voor de Lidl of grotere ah/jumbo

Wat ik heel positief vind is dat de huisarts hier echt serieus tijd neemt voor je. Onthoud ook dat je aan het verbouwen bent enz _O- dus ga graag naar de huisarts tegenwoordig haha t is best gezellig daar.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 18:24

Tja hoe ver kan je van een supermarkt af zitten in NL vasteland :=

Toen we hier met de vorige eigenaars van ons huis in gesprek waren (ze vroegen waar we vandaan kwamen en ik van maar liefst 25 km verderop) zeiden ze met een grijns "nou dat zal dan wel wennen zijn voor je in zo'n klein dorpje :D "

Maar heb 20 jaar in een dijkwoning gewoond, in een nog kleiner dorpje met minder faciliteiten dan hier, het is hier hartstikke luxe in verhouding met nog supermarktje, bakker, café enzo :+

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 18:58

Hier is op zondag echt nog die rust. Net als heel lang geleden in de randstad toen de winkels nog niet open waren.
Ik kan dat wel waarderen. Echt zondag gevoel

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 20:18

Hier is het 2 autominuten naar het de Aldi of Albert Heijn (beide groot).
Maar ik rijd meestal 20 minuten naar Duitsland voor boodschappen, betere kwaliteit, veel meer keuze en leuker voor de portemonnee.

Maar ik heb ook op loopafstand Benzinestation met Buufkes broodjeszaak erin, een goede kebapzaak en mijn overburen hebben een restaurant :D
Thuisbezorgd heeft ook veel keuze.
Al met al mag ik niet klagen!
Oh ja en ik vergeet de Limburgse bakkertjes... zo lekker :9k

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 20:24

Zo grappig, ik woon in de stad maar moet minstens 15 minuten rijden voor een Albert Heijn :D

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 20:32

Ik ben sinds kort ook verhuisd van een stad naar een dorp. Wel een toeristisch en druk dorp, daardoor best wat winkels die ook op zondag open zijn, en dan ook gewoon gerust om 9 uur.

Dorp ligt 15 km van de ene stad en 10 km van de andere stad af. Dus als ik echt wat moet hebben ben ik er zo.

Maar eigenlijk kan ik het meeste hier wel ophalen. Ik mis de stad totaal niet, ik geniet er zo van dat ik zo midden in de natuur sta.

Het is absoluut geen 'dood' dorp, ik denk meer toerisme dan de stad waar ik weg kwam. Ik woon wel in een woonwijk, maar alles voelt ook heel dorps.

Mensen waren echt verbaasd hoe ik hier aan een huis kwam. Ik betaal vrij weinig, het valt onder sociale huur maar ik ben er zo blij mee!

Merk wel inderdaad dat geuren van bijv landbouw je meer ruikt. Maar dat rook ik ook in mijn oude huis. Het zijn perioden natuurlijk en de ene keer zal het meer zijn als de andere keer.

Voor mij is het in ieder geval perfect! Ik hoef niet meer terug naar de grote stad, maar ben wel blij dat het levendig is en er veel gebeurd.

Supermarkt zit op 10 seconden van mijn huis :') maar ik rij liever naar de appie zo'n 3 min.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 22:01

Blijft grappig om te lezen :j
Hier zit ik zo'n 12 minuten van de dichtstbijzijnde supermarkt (zowel in het ene dorp als in het andere dorp), 20 minuten van de snelweg, voor het dichtstbijzijnde station rekenen we ruim een kwartier.
Het ene dorp met supermarkt heeft stadsrechten, dus dat is de dichtstbijzijnde stad :D
Maar er liggen een aantal "echte" steden op ongeveer een half uur rijden.

Voor wat betreft de mentaliteit hier herken ik wel wat een andere poster schreef over Twente en De Achterhoek. Maar heel eerlijk gezegd is het voor mij soms ook de charme, dat ruwe. Dus gewoon een feestje in de tuin met bandje zonder ingewikkeld gedoe.
Al moet ik dan wel weer zeggen dat de honden die snachts veel blaffen van de buren zijn die import zijn en geen behoefte hebben aan contact (met niemand) en waar laatst wel de politie op de stoep stond ivm verdenkingen van illegale praktijken :+
Ik las ook iets over ergernissen over honden die overal in de weilanden en in de natuur lopen waar dat niet mag. Gebeurt hier ook volop helaas, door letterlijk ongeveer iedereen. Heel irritant.

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 01:06

Achterom schreef:
Blijft grappig om te lezen :j
Hier zit ik zo'n 12 minuten van de dichtstbijzijnde supermarkt (zowel in het ene dorp als in het andere dorp), 20 minuten van de snelweg, voor het dichtstbijzijnde station rekenen we ruim een kwartier.
Het ene dorp met supermarkt heeft stadsrechten, dus dat is de dichtstbijzijnde stad :D
Maar er liggen een aantal "echte" steden op ongeveer een half uur rijden.

Voor wat betreft de mentaliteit hier herken ik wel wat een andere poster schreef over Twente en De Achterhoek. Maar heel eerlijk gezegd is het voor mij soms ook de charme, dat ruwe. Dus gewoon een feestje in de tuin met bandje zonder ingewikkeld gedoe.
Al moet ik dan wel weer zeggen dat de honden die snachts veel blaffen van de buren zijn die import zijn en geen behoefte hebben aan contact (met niemand) en waar laatst wel de politie op de stoep stond ivm verdenkingen van illegale praktijken :+
Ik las ook iets over ergernissen over honden die overal in de weilanden en in de natuur lopen waar dat niet mag. Gebeurt hier ook volop helaas, door letterlijk ongeveer iedereen. Heel irritant.

Dorp met stadsrechten...Ootmarsum?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 08:43

De afstand tot de winkels is hier niet het probleem. Voor mij is wel het 'dorps assortiment' een 'probleem'. Ik hou van andere keukens en heb dus regelmatig afwijkende ingrediënten nodig. Die zijn hier dus NIET te krijgen. Online kun je natuurlijk ongeveer alles krijgen. .
En een rondje naar een meer stadse supermarkt levert vaak ook wel de meeste dingen op. Of ik bestel online bij een toko spullen.

En bij ons ook: het aanbod van restaurants. Het meeste is biefstuk/schnitzel/hamburger/pannenkoek restaurant. En ik heb graag wel juist iets net anders als ik uit eten ga. Anders kan ik het thuis minstens net zo lekker maken. Dus dan ga je iedere keer naar dat ene leuke restaurant of je moet wat verder weg rijden.

En maaltijdbezorgers. Een (vette) pizza kunnen we nog net bezorgd krijgen en dan is het klaar hier. Zelf friet moet uit het volgende dorp bezorgd worden en is dan half lauw.
Dus als je even makkelijk iets wil eten moet je zelf naar het dorp voor een frietje of die vette pizza.
Eindresultaat is dus dat ik gewoon zelf iets kook. Want dat is minder gedoe dan eten gaan halen.

Ik klink nu echt als een vreselijke snob :+ Valt best mee in het echt hoor. Maar dit is bij ons wel echt totaal anders dan wanneer je in een stad woont of dichtbij een stad want het zal niet overal zo zijn op het platteland. De meeste dorpen hier zijn zoals ik hier omschrijf. Maar één van de dorpen verderop heeft dan juist wel weer een best aardig aanbod qua eten.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 08:48

Hier komt inderdaad ook 1 pizzeria. Meer niet.

We maken pizza sowieso al vaak zelf met amandelmeel.
En de enkele keer voor nood ligt er 1 in de vriezer.

En friet bakken we al jaren zelf.
Niet zelf gemaakt. Wel uit een zak.

Geen zin om friet te gaan eten elders. De tijd die dat kost is het thuis al klaar en op :)

Winkel aanbod vind ik dan weer prima. Kook niets van de toko.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 08:51

Hier een dorpje met maar 1 supermarkt, de AH. En de markt kent slechts 1 groenten kraam, dus er is weinig concurrentie en daarmee is het prijspeil aan de hoge kant.
Kleine steden in de buurt zijn zo’n 10 kilometer verderop. Wel gemoedelijk dorpje, en vooral lekker dicht bij een mooi wandelgebied.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 09:01

Amandelmeel voor pizza.... :? Bedoel je geen ander meel...?

De "markt" hier is op dinsdagmiddag alleen de visboer.
En op vrijdag de groenteboer en kaasboer, die hebben dan nog aanspraak aan elkaar :))
We hebben wel een hele goede bakker in het dorp en prima dorpswinkeltje.

Patatzaak is er niet meer helaas. Daarvoor moeten we naar dorp verderop de ene of andere kant op.
Pizzeria in dorp verderop is enorm wisselend. De ene keer echt hele lekkere pizza's, de andere keer heel slecht.
En dan bestel ik gewoon elke keer dezelfde hè :=

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 09:09

Bezorgen is hier echt drama. Daar is niets snels of makkelijks aan. Duurt echt super lang. In die tijd was ik zelf al 10x heen en weer gereden om iets af te halen. Dus dat doen we niet meer.
In ons eigen dorp is geen winkel, maar dorp andere kant op heb ik keuze uit meerdere supermarkten. Daar ben je ook binnen 10 minuten, dus dat is prima.
Ik hou helemaal niet van winkelen, niet voor boodschappen, niet voor kleding, gewoon nee :D en uit eten vinden wij ook vaak onnodig duur. Dan eet ik liever thuis, dan weet ik zeker dat wat ik maak, ik ook daadwerkelijk lekker vind :D

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 09:13

Wij hebben daarentegen wel een gigantisch aanbod aan goedkope spullen winkels }>
We hebben veel campings (nog zo'n ding als je toevallig in een toeristische plattelandsgemeente woont: de invasie aan in neon geklede, half naakte, slipperlopers in de zomer)
Daardoor hebben we een action, wibra én kik in het dorp.

Nou zijn dat eigenlijk best handige winkels. Dus je hoort mijn niet klagen. Maar wij hebben dus echt een overvloed. Maar om iets anders hoef je hier dan ook weer echt niet te gaan.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 09:16

Echt met amandelmeel. :j
Om de een of andere reden krijg ik nooit deze site terug gevonden enkel die ook ei gebruiken.
Daarom heb ik hem zo eens opgeslagen.
Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 09:25

In nederland woonde ik 11 km van de dichtbijzijnde supermarkt af na het sluiten van de dorpssupermarkt. Daar zaten ook huisarts, apotheek en eventuele tandarts, bouwmarkten op dezelfde afstand. Er was gewoon niks meer dichterbij ziekenhuis 30 km ongeacht welke kant op

In frankrijk supermarkt op 5 km, daar zit ook apotheek en een polikliniek. (bakker komt dagelijks langs) bouwmarkt 22 km. Tandarts helaas op 35 km (allesdichterbij gaat met pensioen) daar zit ook een grote kliniek met spoedzorg.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 09:51

tammiebels schreef:
Dorp met stadsrechten...Ootmarsum?

Had idd gekund, in mijn geval Borculo.
En er ligt er nog één iets verderop vanuit ons gezien, Diepenheim :j

Eten thuisbezorgen is hier ook niet echt een optie inderdaad. Ik maak dan nog weleens een pizza, waarvoor ik een doorgesneden turks brood als bodem gebruik. Makkelijk en smakelijk. En zeker lekkerder dan de pizza die je uit de supermarkt kunt meenemen.
Het verhaal over het assortiment in de supermarkt herken ik ook, weinig spannend allemaal, bepaalde kruiden e.d. zijn hier onvindbaar. Die bestel ik dan ook online, of ik haal wat op het winkelcentrum bij mijn werk (ik werk in de stad, dus dat is dan wel weer handig).
Uit eten is idd ook vooral de standaard dingen, maar wel goede kwaliteit, dus dat doen we nog weleens. Vind het toch wel lekker om dat af en toe eens spontaan te kunnen doen, op de fiets. Als je dan weer de auto moet pakken, kan ook hoor, en dat doen we ook weleens, maar daar komt wel wat meer planning bij kijken. Want als je 20 minuten rijdt voor een restaurant dat vol blijkt te zitten, is dan toch weer jammer.
First world problem, dat dan weer wel :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 20:02

DP: Ah samen met mozzarella dus, als bodem, wat geinig, die kende ik niet +:)+

Ik dacht al, amandelmeel is hartstikke duur en zag ook niet echt voor me dat een giga bitterkoekje lekker zou zijn als pizzabodem :))

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 20:19

Komt uit een koolhydraatarm dieet.

Sommige dingen daarvan hebben we over gehouden. Dit is er 1 van.
Omdat we dit echt lekker vinden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 10:15

Geinig hoor. Weer eens wat anders :)