Inflatie en alle gestegen kosten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 22:35

MarlindeRooz schreef:
Waarom is goedkoper boodschappen doen wel de oplossing maar goedkoper gaan wonen niet?

Want niet iedereen kán goedkoper boodschappen doen. Net zoals dat mensen niet goedkoper kunnen gaan wonen.

Succes met het vinden van een goedkoper huis :+ als je die truc doorkrijgt wil heel Nederland jouw hulp wel. Ik zal ze doorsturen

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 22:35

Je was al duidelijk.
Maar naar mijn idee klopt wat je zegt niet.
Jij persoonlijk kan wellicht besparen door tgtg te kopen.
Maar mensen die dat al deden. Die zijn een keer klaar met de opties.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 22:36

Dorine92 schreef:
MarlindeRooz schreef:
Waarom is goedkoper boodschappen doen wel de oplossing maar goedkoper gaan wonen niet?

Want niet iedereen kán goedkoper boodschappen doen. Net zoals dat mensen niet goedkoper kunnen gaan wonen.

Succes met het vinden van een goedkoper huis :+ als je die truc doorkrijgt wil heel Nederland jouw hulp wel. Ik zal ze doorsturen

Succes met het vinden van goedkopere boodschappen. :+

Als je die truc doorkrijgt wil heel Nederland jouw hulp wel. Ik zal ze doorsturen

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 22:36

Jij schrijft:"Wij hebben het in Nederland echt wel luxe hoor met alle keuze.", maar je beseft niet dat heel veel mensen geen keuze hebben.
Die gingen 10 jaar geleden al voor de budget-opties, toen alles nog minimaal 35% goedkoper was en hun inkomen is niet met 35% gestegen.
Too Good to Go is een kansspel, waar je met een laag budget niet aan mee moet willen doen, tenzij je exact weet wat er in je pakket zit.

Het is een opeenstapeling van verhogingen, inclusief de boodschappen.
Als je kijkt naar MyWishMax in dit topic, die 35 euro per week heeft om uit te geven, dan denk ik niet dat zij überhaupt iets anders kan betalen dan budgetopties.
Ik persoonlijk zou in deze tijd niet van 35 euro in de week rond kunnen komen en ik vind het meer dan bizar dat zij hier wel toe gedwongen wordt.
Daarnáást moet zij nog de steeds hoger wordende (andere) vaste lasten betalen... hoe dan? En met haar duizenden anderen.
Laatst bijgewerkt door Polar op 27-03-25 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 22:37

Telpeva schreef:
Natuurlijk zijn boodschappen vaste lasten waar je niet onderuit komt, afhankelijk van wat je te besteden hebt heb je wellicht nog keuze om voor goedkopere opties te gaan zodat je zelf invloed kunt uitoefenen op de uiteindelijke kosten van boodschappen. Mensen die altijd al de goedkoopste opties uit de supermarkt kopen, hebben die optie niet.

Ik zie in die zin niet hoe bijvoorbeeld de energierekening anders zou zijn hierin, die wordt door iedereen onder vaste gerekend en daar heb je precies hetzelfde: mensen die geld hebben om beter te kunnen betalen, kunnen ervoor kiezen om minder lang te gaan douchen of om de cv een graadje lager te zetten. Mensen die de verwarming al niet kunnen aanzetten en die max 5 minuten douchen, kunnen niet nog verder besparen als dat.

Energie heeft altijd een basisprijs die je er per maand aan kwijt bent waar je echt niet onderuit komt, eten en drinken toch net zo?

Ik heb het ook niet over energie. Dat valt voor mij inderdaad onder dezelfde noemer als de boodschappen. Ik heb het eerder over dingen als bijvoorbeeld de gemeentelijke lasten

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 22:42

Polar schreef:
Jij schrijft:"Wij hebben het in Nederland echt wel luxe hoor met alle keuze.", maar je beseft niet dat heel veel mensen geen keuze hebben.
Die gingen 10 jaar geleden al voor de budget-opties, toen alles nog minimaal 35% goedkoper was en hun inkomen is niet met 35% gestegen.
Too Good to Go is een kansspel, waar je met een laag budget niet aan mee moet willen doen, tenzij je exact weet wat er in je pakket zit.

Als je kijkt naar MyWishMax in dit topic, die 35 euro per week heeft om uit te geven, dan denk ik niet dat zij überhaupt iets anders kan betalen dan budgetopties.
Ik persoonlijk zou in deze tijd niet van 35 euro in de week rond kunnen komen en ik vind het meer dan bizar dat zij hier wel toe gedwongen wordt.
Daarnáást moet zij nog de steeds hoger wordende (andere) vaste lasten betalen... hoe dan? En met haar duizenden anderen.

Je snapt mijn punt niet. In veel andere landen heb je überhaupt die budgetopties niet. Als je wat meer zou reizen zou je wel snappen wat ik bedoel, want dan zie je dat je voor vrijwel alles wat je koopt nul keuze hebt. Dus geen budgetopties, geen uitwijkmogelijkheden. Niet naar andere winkels, niet naar andere merken, niet naar andere producten die net zo voedzaam zijn, niks.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 22:44

Dorine92 schreef:
Polar schreef:

Je snapt mijn punt niet. In veel andere landen heb je überhaupt die budgetopties niet. Als je wat meer zou reizen zou je wel snappen wat ik bedoel, want dan zie je dat je voor vrijwel alles wat je koopt nul keuze hebt. Dus geen budgetopties, geen uitwijkmogelijkheden. Niet naar andere winkels, niet naar andere merken, niet naar andere producten die net zo voedzaam zijn, niks.
Maar wat heeft dit met mensen in Nederland te maken die met hun handen in het haar zitten en met honger naar bed gaan?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 22:48

Polar schreef:
Dorine92 schreef:
Maar wat heeft dit met mensen in Nederland te maken die met hun handen in het haar zitten en met honger naar bed gaan?

Dat het nog altijd zorgelijker is als de echt muurvaste kosten omhoog, dan de kosten van de boodschappen. Daar is wat mee te goochelen, en met de echt vaste kosten niet.
En ik plaatste mijn eerste opmerking, waar iedereen zo over tekeer gaat, in de context van mensen die klaagden dat het ijsje zo duur was, en de chocola, en de gerookte zalm. Oftewel, volledig uit zijn verband gerukt. Bokt ten voeten uit
Laatst bijgewerkt door Dorine92 op 27-03-25 22:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 22:49

Dat goochelen werkt maar tot zekere hoogte en er zijn een heleboel mensen die die hoogte al hebben bereikt en daar niet meer in kunnen schuiven of veranderen. :)
Laatst bijgewerkt door Polar op 27-03-25 22:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 22:50

Polar schreef:
Dat goochelen werkt maar tot zekere hoogte en er zijn een heleboel mensen die die hoogte al hebben bereikt en daar niets meer in kunnen schuiven of veranderen. :)

Maar dat zijn niet de mensen die klagen over dure ijsjes

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 22:51

Het wachten is vooral tot die groep mensen, die klagen over dure ijsjes, op hetzelfde niveau zitten als de mensen waar ik het over heb.

Naar mijn mening zou het fijner zijn voor iedereen als we dat kunnen voorkomen en de groep die daar nu wel zit, omhoog kunnen trekken. :)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 22:55

Polar schreef:
Het wachten is vooral tot die groep mensen, die klagen over dure ijsjes, op hetzelfde niveau zitten als de mensen waar ik het over heb.

Klopt, maar het ironische hieraan is dat het gemiddelde stemgedrag en de politieke ideeën van het overgrote deel van de bokkers, ons precies in deze situatie heeft geleid.
Onze zieltjes laten verkopen aan de EU, met de Navo Rusland uitlokken, de oorlog steunen, de covid maatregelen, het is er allemaal niet goedkoper op geworden
Laatst bijgewerkt door Dorine92 op 27-03-25 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 22:56

Dorine92 schreef:
Polar schreef:

Klopt, maar het ironische hieraan is dat het gemiddelde stemgedrag en de politieke ideeën van het overgrote deel van de bokkers, ons precies in deze situatie heeft geleid.

Verklaar je nader…

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 22:58

MarlindeRooz schreef:
Dorine92 schreef:

Verklaar je nader…

Ik was al bezig haha. Zie de aanpassing

MarlindeRooz

Re: Inflatie en alle gestegen kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 22:59

De oorlog met Rusland was er sowieso wel gekomen. Door de EU hebben we juist een gunstigere handelspositie…

Lijkt een Nexit jou een goed idee?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 23:00

Oke, dit is een niveau van 'apartheid' waar ik niet mee in zee wil gaan. :)
Dus van mijn kant stopt vanaf nu deze discussie met jou.

Een discussie voeren vind ik prima en begrip hebben voor elkaars standpunt ook, maar daar zit bij mij wel een grens aan.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 23:05

MarlindeRooz schreef:
De oorlog met Rusland was er sowieso wel gekomen. Door de EU hebben we juist een gunstigere handelspositie…

Lijkt een Nexit jou een goed idee?

Daar is dit misschien niet helemaal het topic voor, maargoed om het even kort te antwoorden: ik vind al jaren dat we minder gretig moeten zijn met onszelf nog verder vast te zetten in EU wetgeving. En daarin ook haantje de voorste te zijn. Een beetje autoriteit over je eigen land behouden is geen ramp. Daar hoef je geen nexit voor te forceren of de handel op te zeggen. Maar het is ook niet nodig om nog meer alle besluitvorming in de handen van de EU te leggen.
Maar nogmaals deze discussie past niet in dit topic

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 23:15

Dorine92 schreef:
Polar schreef:
Dat goochelen werkt maar tot zekere hoogte en er zijn een heleboel mensen die die hoogte al hebben bereikt en daar niets meer in kunnen schuiven of veranderen. :)

Misschien was dat ijsje nog het enige hoogtepuntje wat kon buiten de rekeningen betalen. En de boodschappen. Het enige extraatje.
En dat enige extraatje kan niet meer omdat het ijsje te duur is nu.

Moet je dan alleen nog maar werken om belasting te betalen en rekeningen? Als het zo doorgaat ga je dat wel steeds meer krijgen.

Het leven is net een elastiekje, maar op een gegeven moment is de rek er ook een keer uit.

Hij staat nu op spanning maar het knapt ook een keer.

Op een gegeven moment kun je het ook niet verder rekken.

MWM, ik schrik er van dat je rond moet komen van 35 euro per week. Kan me voorstellen dat dat de nodige stress met zich mee brengt.
Diep respect voor dat het je lukt.
Als je het wil zou ik graag een klein gebaar naar je willen maken.
Klein verwenpakketje (Stuur me dan even een PB).

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 23:17

Polar schreef:
Oke, dit is een niveau van 'apartheid' waar ik niet mee in zee wil gaan. :)
Dus van mijn kant stopt vanaf nu deze discussie met jou.

Een discussie voeren vind ik prima en begrip hebben voor elkaars standpunt ook, maar daar zit bij mij wel een grens aan.

I know. Op bokt ben je voor Oekraïne, covid maatregelen, meer EU en regenboogzebrapaden, en anders ben je een wappie, extreemrechts, of gek

MarlindeRooz

Re: Inflatie en alle gestegen kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 23:18

Zijn er serieus mensen voor Rusland? -O-

Zonder goede reden een land binnenvallen is toch niet goed te keuren? :o

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 23:20

Dorine92 schreef:
Polar schreef:

Onze zieltjes laten verkopen aan de EU, met de Navo Rusland uitlokken, de oorlog steunen, de covid maatregelen, het is er allemaal niet goedkoper op geworden

Ok......... nu snap ik je :D.
Maar is totaal.of-topic.

Sowieso het vergelijken met andere landen, slaat nergens op.
In Oekraïne en Ghaza is een oorlog bezig, in Afrika is door de droogte überhaupt soms niets te eten.
Er zijn landen met overstromingen of aardbevingen.
In sommige Eueopese landen is het minimumloon € 500.
Enz.....

Dit topic gaat over de inflatie en het rondkomen in Nederland.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 23:21

MarlindeRooz schreef:

Behalve voor Rusland zijn is het last hebben van regenboogzebrapaden ook best een beetje raar ;)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 23:22

Mellow schreef:
Dorine92 schreef:

Misschien was dat ijsje nog het enige hoogtepuntje wat kon buiten de rekeningen betalen. En de boodschappen. Het enige extraatje.
En dat enige extraatje kan niet meer omdat het ijsje te duur is nu.

Moet je dan alleen nog maar werken om belasting te betalen en rekeningen? Als het zo doorgaat ga je dat wel steeds meer krijgen.

Dat heb ik niet gezegd. Ik zei alleen dat ik de boodschappen (en dan met name als we het hebben over ijsjes) het minst grote probleem vind. De vastere lasten vind ik een groter probleem, want daar kun je helemaal niks mee behalve betalen

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 23:23

Dorine92 schreef:
Polar schreef:

_/-\o_ Ik zou het niet beter kunnen zeggen.
Hoewel, ik zou de energietransitie ook nog aan het lijstje toe willen voegen. Ook zo'n kostenpost met zo weinig rendement
Laatst bijgewerkt door _Mar3 op 27-03-25 23:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 23:23

MarlindeRooz schreef:

Ik zou niet weten wie er voor Rusland is. Maar als je niet voor Rusland bent, ben je toch niet automatisch voor Oekraïne? Je kunt ook vinden dat het allemaal corrupte gekken zijn, desnoods inclusief wij zelf.